Bukefalos 28 år!

GPS eller pulsmätare?

Sv: GPS eller pulsmätare?

Det beror ju helt på vad du är ute efter.
Vill du veta hur långt och hur fort du rider ska du ju ha gps.
Vill du kunna träna på en högre nivå så måste du ju ha pulsmätare.
 
Sv: GPS eller pulsmätare?

Jag tycker pulsmätaren ger en extra kick i träningen, men jag kan tänka mig att även gps:en fungerar så. :crazy:
 
Sv: GPS eller pulsmätare?

Det finns kombinerade nu!
Vet ingen som provat på häst än, man måste fixa till kablarna.
Jag skulle köpa en sån :love:
 
Sv: GPS eller pulsmätare?

Jag har enpulsmätare men ingen GPS. Jag önskar mig en GPS men skulle inte byta bort min pulsmätare om jag fick en GPS istället.
Jag tycker det är skönt att kunna se återhämtningen och återhämtningstider under träning och tävling. Att kunna se på pulsen om det någon dag känns segt och man ser att det inte bara är hästen som är lat utan att pulsen inte motsvarar arbetet är också skönt för då vet man att det är något fel så man ska ta det lugnt och inte driva på sin lata häst (min dam är lat).
 
Sv: GPS eller pulsmätare?

Nej, det vet jag också att alla inte har råd att köpa allt på en gång. Men frågan var ju just GPS eller pulsmätare utan ngn kommentar om kostnad. För en GPS kostar ju ändå dubbelt så mkt som en pulsmätare. Båda är helt enkelt jätteroliga att ha och skaffa dig båda två vartefter du har råd. Själv köpte jag pulshandtag för ett par år sedan och fick GPS i julklapp 2007.
 
Sv: GPS eller pulsmätare?

Tack för svaren. Jag skulle ju gärna vilja ha både och men det är ju pengarna som styr.
Jag tänker inte tävla på någon hög nivå (bara 5 mil) och då känns det ju lite onödigt att ha allt.
 
Sv: GPS eller pulsmätare?

Det finns GPS som mäter både puls och sträcka och som du kan läga in på en karta på nätet för att se var du har varit någonstans. Har flera kompisar som har detta när de springer och jag skulle kunna tro att det verkar vara en kul grej att ha när det gäller ridning också! Pris för ca 2500 och uppåt. Idag finns det säkert begagnade att köpa också eftersom det hela tiden kommer nya modeller i handeln! :)
 
Sv: GPS eller pulsmätare?

De borde väl vara gjorda till människa. Hur fäster man elektroderna på hästen. Det är ju ganska stor skillnad i avståndet mellan elektrodernas placering på häst och människa.
Jag personligen tycker dessutom att priset låter lågt.
 
Sv: GPS eller pulsmätare?

Jag vet att vi pratade om en sådan kombinerad GPS-pulstagare med John Farnell när vi var på kurs med dem för 2 år sedan.
De hade testat att träna med en sådan och han sa att den både var mera störningskänslig samt krångligare.
De tyckte att det helt klart var att föredra att använda GPS för sej och pulsmätare för sej och allra allra viktigast är att rida utan tyckte han.;)
 
Sv: GPS eller pulsmätare?

Både Garmin och Polar är på G med kombi, men nu var det några månader sedan jag förhörde mig om hur långt de kommit. Inom ett år bör det finnas något vettigt.
 
Sv: GPS eller pulsmätare?

Fick en demonstration under O-ringen och blev klart imponerad :love:
Teknikfreak som jag är!

Jag önskade mig en koppling till en automatisk träningsdagbok i nästa uppdatering, så allt automagiskt åker in. Fattar ni vad smart!

Sen kan man lägga upp det på en server och ploppa ihop alla som har utrustningen och jämföra träning melan olika hästar/ekipage!

....och nu går jag i självspinn om ni hänger med i mina utopiska fantasidrömmar - så skulle man naturligtvis kunna se hur se hur träningen korrelerar och samvaraierar med tävlingarna i distansdatabasen och kunna dra slutsatser om "100 år" om allt det vi debatterar här, fakta istället för åsikter.

Innan PM & co sadelmakeri gick i putten så tyckte jag att han skulle sätta in GPS och pulsmätare i sadeln så det blev integrerat så man slapp pyssla med det varje gång. Då kunde man ha som en liten kontrollpanel att kika på.

Dessutom kan man ha ett fantastiskt tävlingsrapporteringssystem, med tavlor som visar ekipagen, momentanhastighet, puls, medelhstighet osv online.

Synd att det inte finns pengar i sporten....

Mona har givetvis en poäng att teknik aldrig kan ersätta känsla, men det är väl inte många som planerar hur delägger in bilväxeln genom att titta på antal varv, när man väl kört en stund, trots att bilar alltid är utrustade med diverse displayer?!

Det man måste testa är att ta de längre hästelektroderna istället för människolängden.
De som kommer ut nu är förbättrade i prestanda.
 
Sv: GPS eller pulsmätare?

:idea: Ooo vad underbart, en sadel med inbyggd pulsmätare, vad skönt att slippa oroa sig för eventuella skav på en känslig häst. Men det är väl i/vid sadelgjorden den ska sitta isf.
 
Sv: GPS eller pulsmätare?

Möjligen har jag missuppfattat frågan men jag trodde det var människan som skulle ha pulsmätaren, men är det hästen så är det bara Polar (vad jag vet) som gör sådana. Och de är nog dyra. Annars gäller mitt svar som tidigare om det gäller människan. Och i det allet skulle jag nog tycka en GPS var ganska kul.
 
Sv: GPS eller pulsmätare?

Det kanske hade varit bra om jag talat om att de var till hästen jag menade o inte till mig själv.
Tackar för alla svar. Tyvärr har jag ännu inte bestämt mig för vilket jag ska köpa.
 

Liknande trådar

Hundträning Det är dags att skaffa en GPS tracker till vår Border Collie Roy som ska börja vistas ute i naturen lite mer seriöst sökande bl.a...
Svar
5
· Visningar
629
Utrustning Liten spinoff på tråden om att rida ut. En av mina mardrömmar när jag rider ut är att jag ska trilla av och hästen ska sticka så att...
Svar
5
· Visningar
781
Övr. Hund Efter en mindre kul upplevelse då lille hund försvann i 1,5 dygn i okänd miljö (klättrade ur en hästbox i ett okänt stall i okända...
Svar
4
· Visningar
596
Senast: Piglet82
·
Övr. Hund Antar att det är några här som använder GPS-sändare typ Tractive, skulle gärna vilja ha tips om vilka ni tycker är bra och prisvärda och...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp