Sv: Grädde?

Jag är väldigt förtjust i att använda riktig grädde i min matlagning. Gärna vispgrädde och i andra hand typ mellangrädde.

Men så har jag börjat klura på hur nyttigt det faktiskt är. Det blir ju en del feta såser om man säger så..
Samtidigt så tycker jag verkligen inte om "låtsasgrädde". Det är ju halvt omöjligt att få bra smak på maten med lightprodukter!

Vilken typ av grädde använder du i mat?
Hur resonerar du kring fetthalt?
Kompenserar du ev hög fetthalt på annat sätt?

Varken jag eller sambo har problem med fetma men nog börjar även vår vikt smyga sig uppåt...

Jag använder alltid vispgrädde och/eller mjölk om jag vill ha redda såser och soppor. Men jag häller aldrig någonsin ett paket grädde i någonting. Ett par matskedar grädde i såsen och resten mjölk blir jättebra. Och mellangrädde egentligen? det är ju bara att blanda i ännu mer mjölk? (redd med mjöl el dyl såklart). Min man är tyvärr lite mer liberal och kan drämma ned ett helt paket creme fraiche i en pasta ibland, brrrr. Så vikten kan nog krypa ändå.
 
Sv: Grädde?

Appropå att späda med mjölk.
Upplever ni att maten smakar mjölk då?

Jag tycker inte om mjölk och drar mig för att använda det i matlagning.. Förutom pannkakor. Inbillar mig att det kommer kännas på smaken..

Det är nog helt omöjligt att svara på. Jag tycker inte det smakar som att dricka mjölk (dricker normalt inte mjölk). Men det är väl klart att man inte ska späda med mjölk om man inte gillar mjölkprodukter. Då kan man väl äta tomatsås eller använda kokosmjölk?

Om jag lagar mat hamnar all vardagsmat i mjölkredd/tomatsås/kokosmjölk genren (om det inte var grädde över från helgen). Eller den komplett såslösa. Kan rakt av säga att jag inte väger lätt för det.

(Korvstroganoff är för mig tex falukorv i tomatsås, ev med mgra msk mjölk i)
 
Senast ändrad:
Sv: Grädde?

Mjölk har aldrig skurit sig för mig, men jag kanske använder det i andra sammanhang.

Men tex en vardagssås/stuvning på champinjoner så steker man champinjonerna i smör, häller i en msk mjöl, späder med en/två msk grädde om man har hemma, fyller på med mjölk och kokvattnet från ärtorna eller broccolin. Missade man grädden är den ju lite lätt genomskinlig, men den är god att vika in i pannkakor iaf och det är ju vardag. (är det helg så har man lite mer grädde o en charlottenlök, men jag har alltid i mjölk/sky/vatten från grönsaker, annars smakar den ju bara tja, fett). Vår kokbok 1a standard.
 
Senast ändrad:
Sv: Grädde?

*kl*

Jag funderar allmänt kring rådet att det är hålla igen lite på annat så kan man äta de fullfeta varianterna. Givet fetmaepidemin i världen så verkar människor ju inte vara så bra på det.

Äta halva mängden sås känns ju inte lockande.

Med det sagt, jag väljer gärna fettreducerade alternativ och verkar hittills överlevt alla tillsatser utan allvarligare men. Det enda jag försöker undvika är palmolja och glutamat (E621) och tidigare när de förekom, transfetter. Men det går väl bara halvbra eftersom jag utan betänkligheter då och då smaskar i mig godis.
 
Sv: Grädde?

Palmolja och kokosfett är bland den värsta smörja man stoppa i sig... det däremot är riktigt "skräpfett".
 
Sv: Grädde?

Tja, nu tror ju inte jag om man ser exvis till USA att det är pga grädde i vällagad mat som är problemet. Trots alla deras lightprodukter så dryper det av frityrer, skräpmat, godis, sockrade drycker och annat skit. Hur listigt är det att äta största möjliga portioner på McD, KFC m fl varje dag och sen stämma företagen för att de blir feta? Panerat, friterat, färdigmat, chips, drickor/öl, godis, glass och kanske en förvirrad frukt i kundvagnen.

Att äta mat som man blir mätt på och slipper blodsockersvackorna och sockersuget gör att man kan avstå chipsen, lördagsgodiset och slipper kasta ut påsen från McD på väg hem till middagen efter jobbet. :devil: vad jag blir irriterad av att se skräppåsarna ligga efter vägen varje dag, visste jag vem det var som smygäter och kastar ut skräpet skulle jag åka hem till honom och dumpa skiten på tomten. :mad:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Buke. Jag har lurkat runt här sedan typ stallet-tiden, men aldrig haft någon aktiv användare. Jag vet att Buke är fullt av...
Svar
19
· Visningar
4 179
Senast: MM
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 952
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp