Sv: Grädde?

Det skulle ju aldrig gå att laga tex lapin du moutard på annat än riktig grädde :d

Bara för att nämna en typisk vardagsrätt. Nog fattade du att de recept jag syftade på inte alls var av den typen?

Frågan kopplat till TS är väl snarare om tomatsås vinner på att man häller i grädde. Mycket tveksamt, skulle jag säga, men har man vant sig vid den smaken, tycker man ju att det är så det ska smaka. (Jag hade hellre hällt i en skvätt vitt vin.)
 
Sv: Grädde?

Appropå att späda med mjölk.
Upplever ni att maten smakar mjölk då?

Jag tycker inte om mjölk och drar mig för att använda det i matlagning.. Förutom pannkakor. Inbillar mig att det kommer kännas på smaken..
 
Sv: Grädde?

Det är all info man får. Om man väljer att låta skrämmas av vederhäftigheten i en sådan blogg så är man inte särskilt tränad i källkritik. Internet ställer höga krav på sådan.

Eftersom jag själv föredrar att undvika tillsatser i den mån jag har möjlighet till så ser jag varken behovet eller tiden att gå ner på forskningsnivå när det gäller "googling".
Jag tycker dock att det rimmar illa med godkända och "säkra" tillsatser som ändå inte rekommenderas att användas i barnmat (någon anledning till detta måste ju finnas). Därför gjorde jag en snabb googling och tyckte att påstått fakta lät så illa att jag frågade om det var någon som visste om det fanns någon sorts vederhäftighet bakom.
Hade jag varit helt utan källkritik hade jag förstås aldrig ställt frågan om det stämde.
Nu ska jag ut i det fina vädret, glad påsk!
 
Sv: Grädde?

Det är en smaksak, och smaksaker är ju delvis vanesaker. Av vad du skriver är jag rätt säker på att jag skulle tycka att din mat smakar väldigt mycket grädde.

Om du vill minska fetthalten i maten, tror jag inte att det smartaste är att sluta med grädde i de rätter där du är van vid att använda det, utan att utvidga matlagningen så att den även omfattar andra rätter, där grädde inte är lika mycket använt. (Tex indisk mat.)

Men om du vill äta din vanliga mat, och tex även äter mycket chips, kan du ju dra ner på chipsen istället. Tex.

Jag var smal som en sticka och hade massor av gradde och smor i all mat nar vi flyttade utomlands for forsta gangen. Till ett land dar den enda gradden man kunde kopa var lang halbarhet och smakade pest och pina.:crazy: Det var dock lattare att hitta farsk och smakrik frukt och gronsaker anda tog det ganska lang tid innan jag larde mig att laga mat utan gradde och att anvanda andra produkter for smaksattning. Numera tycker jag att mat lagad med gradde ofta kan kannas kvaljande och foredrar 'friskare' smaker av gronsaker.

<snip>
Frågan kopplat till TS är väl snarare om tomatsås vinner på att man häller i grädde. Mycket tveksamt, skulle jag säga, men har man vant sig vid den smaken, tycker man ju att det är så det ska smaka. (Jag hade hellre hällt i en skvätt vitt vin.)

Yes! En skvatt vin i tomatsasen hojer definitivt smaken, gradde tycker jag blir lite kvaljande.
 
Sv: Grädde?

Men så mycket grädde får du nog inte i dig så att du blir fet enbart därav. Du äter knappast en hel såsskål själv eller hur? Du får nog tänka till om kosten i övrigt. Äter ni mycket mackor tex, kolhydrater i för stor mängd kan också lägga sig på hullet.

Till er andra i tråden, någon trodde inte att grädde hade tillsatser - fel. Vissa märken har det ÄVEN de märkta som fet grädde, oftast de billigare märkena. Kolla på innehållsförteckningen så får ni se om det är riktig vara eller en billigare "kopia". Har hittat E nummer i grädde på både ICA och Coop. Även i vanlig mjölk :eek:

Men det säger sig självt egentligen, tunnar man ut produkten så måste något tillsättas för att få krämig konsistens så att det blir gott :grin: men E-nummer går knappt undvika idag, finns i de flesta produkter från bröd, smör till färdig mat och vissa kryddor. Inte konstigt att allergierna ökar...

Hursom det var en liten avstickare från trådämnet men tänkte bara nämna det. Men man blir inte tjock av rena gräddprodukter och riktigt smör om det äts med måtta, man måste se kosten som helhet också.
 
Sv: Grädde?

När jag skrev i tråden att jag hade matlagningsgrädde utan tillsatser i kylen så hade jag självklart just kollat innehållsförteckningen. Det finns alltså gräddprodukter med bara grädde och var och en förstår nog att man kan kolla det på paketet.

Och E-nummer är inte synonymt med gift.
 
Sv: Grädde?

Nej jag förstår ju såklart också att man måste se på helheten. Var mest nyfiken kring hur andra resonerar kring saken :)

Jag är en sockerråtta av stora mått och det är förmodligen viktigare att ta tag i den ovanan.. Men det känns ännu svårare än att minska på grädden ;)
 
Sv: Grädde?

För mig är mat av den typen ofta vardagsmat...

Vad gäller tomatsås och även köttsås så ska den inte innehålla vare sig grädde eller creme fraiche eller kvarg eller några andra mejeriprodukter öht om du frågar mig. Men detta beror på att de smaker man vill lyfta fram där inte "gifter sig" så bra med grädde. Dessutom blir den äckligt rosa...

Vin använder jag ofta i mat, i både grytor och såser.

Vin går då att använda ihop med grädde eller utan grädde, beroende på övriga ingredienser och beroende på vilka smaker man vill lyfta fram.

Gemensamt för sådan mat är att den gör sig inte själv på 2 minuter i pannan, den kräver lite mer än så för att bli bra. Men den är inte alls så tidskrävande och krånglig som många får för sig, kanske 45 minuter istället för 15 minuter men slutresultatet blir ju så otroligt mycket bättre.

Ärligt talat så varför köpa äckliga SCAN-köttbullar när man istället kan göra riktiga gräddstuvade köttbullar ? När "bullarna" har fått koka 30-45 minuter i grädden så har det gottat ihop sig till en väldigt god sås :d

Många kockar skulle kunna kläcka ur sig att det endast är de som inte kan laga mat som försöker gå genvägar genom att i tid och otid använda creme fraiche eller matlagningsgrädde...
 
Sv: Grädde?

Jag använder helst vispgrädde eftersom jag gillar smaken, men för att maten inte ska bli för stabbig så brukar jag använda hälften grädde och hälften mjölk. Det ger gräddsmaken och mindre fett utan alla tillsatser som finns i grädde med mindre fetthalt.
 
Sv: Grädde?

... det var alltså ett skämt, om än kanske en aningen malplacerat, med anledning av att "E-nummer" ofta klumpas ihop och pekas ut som djävulens påfund.
 
Sv: Grädde?

kl

Köper bara vispgrädde, men jag använder inte grädde dagligen. Ofta späder jag med mjölk också, så totalt sett får jag nog inte i mig så mycket fett. Såser etc tycker jag är godast med helfet grädde:d. Men, som sagt, gräddsås äts inte varje dag precis.
 
Sv: Grädde?

Se särskilt upp för E948!! :eek: :eek:

:D:D

Ja, det råder lätt hysteri på den punkten. Ofta utan att man verkar veta vad man är rädd för. E verkar vara en farlig bokstav.

Jag läser också innehållsförteckningar och vill inte ha dem för långa. Men inte för att surfa med på Jag är medveten konsument-vågen som väller fram över medelklassen, utan för att jag helt enkelt tycker det är tråkig livsmedelsbehandling om råvaror processas så hårt att både smak och konsistens försvinner för att sedan tillsättas igen i slutet av processen.

Det ger gräddsmaken och mindre fett utan alla tillsatser som finns i grädde med mindre fetthalt.

Vilka är "alla tillsatser"? Förutom sånt som syrad skummjölk innehåller t ex Arlas/Keldas gräddvarianter med lägre fetthalt EN tillsats, stabiliseringsmedlet karragen, visar en raid på arla.se.
 
Sv: Grädde?

Använder oftast riktig grädde i maten. Det behövs mycket mindre mänga av den för att ge god smak tycker jag. Med magrare alternativ går det åt mycket ner så jag tror det jämnar ut sig. Dessutom vet man vad man får i sig. I magra alternativ finns så mycket annat. (som inte alltid är så nyttigt)
 
Sv: Grädde?

Jag upplever inte att det smakar mjölk om man späder med mjölk. Fast å andra sidan gillar jag mjölk, så jag kanske inte reagerar på smaken på samma sätt heller. Men oftast när jag späder med mjölk är det en sås eller soppa och det smakar ofta så mycket annat att det varken smakar grädde eller mjölk.
 
Sv: Grädde?

jag upplever det som att det lättare skär sig med mindre fetthalt i grädde o mjölk, men jag lagar ju inte direkt gräddsåser varje dag:)
riktig creme fraiche använder jag för att det blir så blaskigt om jag använder nåt lättare.

Men jag är då ingen matlagningsexpert så.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Buke. Jag har lurkat runt här sedan typ stallet-tiden, men aldrig haft någon aktiv användare. Jag vet att Buke är fullt av...
Svar
19
· Visningar
4 179
Senast: MM
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 952
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp