Sv: Grädde?

Jag väljer bara helfeta produkter då är man mätt länge och behöver inga mellanmål. Det är kolhydraterna man ska dra ner på om man vill gå ner i vikt.

Även tidigare, under mitt (p g a mycket svåra gallbesvär) extremt fettskrämda liv, brukade jag använda fullfet grädde. Men då handlade det bara om matskedar. Att sälja mellangrädde och liknande måste ju verkligen vara världens bästa affärsidé: späd ut råvaran med vatten men ta samma (eller ibland t o m högre) pris för den! Den utspädningen kan man ju faktiskt göra själv lika gärna!
 
Sv: Grädde?

Jag provade googla på Karragenan och kom till en sida som hette "Matsaker" (har ingen aning om tillförlitligheten)

Nej, just det. Men om du gör minsta möjliga ansträngning att kolla vem som står bakom bloggen så finner du:

Jag är ingen forskare, men jag har en stark vilja att lära mig mer om mat och göra informationen tillgänglig på svenska. Jag börjar ofta med artiklar på Wikipedia, men sedan lägger jag till material jag finner och tar bort information jag inte kan stödja. Jag försöker att hitta rätt ord och uttryck och går ofta tillbaka efter att jag publicerat en artikel för att korrigera saker. Målet är att skapa en resurs med vilken jag sedan djupare kan undersöka den mat vi äter.

Det är all info man får. Om man väljer att låta skrämmas av vederhäftigheten i en sådan blogg så är man inte särskilt tränad i källkritik. Internet ställer höga krav på sådan.
 
Sv: Grädde?

Men jösses! När bloggaren presenterar sig så avslöjar hen ju att hen inte heller begriper alla de där svåra orden i inlägget. Det gör för all del inte jag heller. För allt vad jag vet kan det vara rena rappakaljan, texten hjälper oss inte med att få reda på det.

Nätet svämmar verkligen över när det gäller underlig teoribildning kring mat och ätande.
 
Sv: Grädde?

KL

Jag tittade förresten på det paket vispgrädde jag har i kylen och även det innehåller stabiliseringsmedel..
 
Sv: Grädde?

Jag tror också att "naturliga" råvaror är nyttigare än light-produkter, men det är egentligen inte det som är bekymret för mig.

Det beror på vad du menar med nyttigare. Det är inte nyttigt att äta väldigt mycket fett. Och fettreducerade livsmedel är inte per definition onyttiga.

Om du till varje pris vill undvika stabiliseringsmedel tycker jag att du ska ta reda på - från vederhäftig källa om stabiliseringsmedel på något vis är farliga.
 
Sv: Grädde?

Karragenan finns f ö med på Livmedelsverkets lista över godkända tillsatser. Och: "Alla godkända tillsatser är säkra och bedömda utifrån en bred vetenskaplig grund".

Jag skulle själv inte använda google för att sätta mig över den kunskapen.
 
Sv: Grädde?

Jag blandar ca 50/50 grädde och mjölk. Tycker det är för dyrt med matlagningsgrädde och har en liten som ibland brukar få grädde i vällingen så är enklast att alltid ha grädde hemma och blanda ut i matlagning
 
Sv: Grädde?

Det beror på vad du menar med nyttigare. Det är inte nyttigt att äta väldigt mycket fett. Och fettreducerade livsmedel är inte per definition onyttiga.

Om du till varje pris vill undvika stabiliseringsmedel tycker jag att du ska ta reda på - från vederhäftig källa om stabiliseringsmedel på något vis är farliga.

Jag skrev ju dock att det primärt inte är undvikandet av konstgjorda ämnen som får mig att välja feta produkter utan framförallt smaken.
 
Sv: Grädde?

Aha, jag ser det nu. Mitt svar gällde nog mest det du skrev om vad som var nyttigare.

Jag känner förstås också smakskillnaden på fet grädde vs den med lägre fetthalt. Och den feta grädden har en i mitt tycke förledande fin smak som jag tror att det är väldigt lätt att få sug efter. Det smakar sån där tröstande, len mat som barn ofta gillar.

Jag blev bjuden på en gratäng med kyckling för ett tag sen som var helt dränkt i fet grädde. Och just därför smakade den bara just grädde.

I samma veva åt jag för första gången flygande jacob och där kände jag att grädden var av lättare typ. Där kom smakerna av resten av ingredienserna fram på ett mycket bättre sätt.
 
Sv: Grädde?

Jag känner förstås också smakskillnaden på fet grädde vs den med lägre fetthalt. Och den feta grädden har en i mitt tycke förledande fin smak som jag tror att det är väldigt lätt att få sug efter. Det smakar sån där tröstande, len mat som barn ofta gillar.

Det tror jag också. Jag blir sugen på sådana smaker när jag är sliten, stressad eller ledsen.

Min hemmagjorda teori är också att det hänger ihop med att våra hjärnor åtrår fett och socker.

Jag tycker att alltfler verkar dränka maten i grädde nuförtiden, under påståendet att "fett är smakförhöjande". Men det funkar ju inte så att ju mer fett desto mer smak, utan bara så att en del smakämnen är fettlösliga (istället för vattenlösliga) och därför smakar mat med lite fett i ofta mer än mat som är i det närmaste fettfri.

När det börjar handla om tre dl grädde i mat till ett normalhushåll, som man ofta ser i olika enkla recept, smakar ju maten just grädde, och ganska lite av andra smaker tar sig fram.
 
Sv: Grädde?

Jag använder endast "riktig" grädde, liksom jag mest bara använder riktigt smör - inget margarin.

Ibland använder jag istället ost, som tex ricotta... men för det mesta blir det riktigt smör och riktig grädde. Brukar använda grädde och inte mjölk i tex potatismos :angel:

Smakerna måste ju alltid balanseras mot varandra, tex med creme fraiche så har maten en förmåga att smaka syrligt som av filmjölk om inte den smaken balanseras mot något annat.

Använder man majonnäs, jo jag använder endast riktig majonnäs och aldrig lättvarianter, så behöver ju den balanseras mot något annat som tex lime eller rödlök.

Det är ju många gånger hur du balanserar olika smaker mot varandra som avgör om maten blir god eller inte.

Riktig grädde om den används rätt är ju otroligt mycket bättre än alla fjollversioner som finns på marknaden.

Viktigt om man använder riktig grädde i såser är att dom måste få koka ihop ordentligt för att alla smakerna "ska hamna" rätt, att slänga ihop något på 2 minuter blir då sällan bra.
 
Sv: Grädde?

När det börjar handla om tre dl grädde i mat till ett normalhushåll, som man ofta ser i olika enkla recept, smakar ju maten just grädde, och ganska lite av andra smaker tar sig fram.

Det beror ju på hur du lagar maten, det finns mat där du på 4 port kör i 1/2 liter grädde, men kombinerat med rätt ingredienser, rätt tillagat och rätt kryddat så blir ju slutresultatet himmelskt.

Det skulle ju aldrig gå att laga tex lapin du moutard på annat än riktig grädde :d
 
Sv: Grädde?

Ja, jag tycker faktiskt också, numera, att all mat med mycket grädde smakar just bara grädde. Eller rättare sagt, den smakar likadant. En gräddig pastasås kan ha ungefär samma smaker som en potatisgratäng.

Just gräddiga pastasåser kan jag vara sugen på t ex när jag haft migrän och kräkts i ett par dygn. Comfort food, alltså.
 
Sv: Grädde?

Jag blev bjuden på en gratäng med kyckling för ett tag sen som var helt dränkt i fet grädde. Och just därför smakade den bara just grädde.

I samma veva åt jag för första gången flygande jacob och där kände jag att grädden var av lättare typ. Där kom smakerna av resten av ingredienserna fram på ett mycket bättre sätt.

Så olika man kan tycka!
Jag tycker att grädden lyfter de andra smakerna. Fett är ju generellt väldigt bra för att få fram matens olika smakämnen.
Jag har ju i princip alltid grädde i min mat och har aldrig varit med om att någon tycker att det bara smakar grädde..? Tvärt om får jag ofta kommentarer om att min mat är väldigt god :)

Jag öser ju liksom inte bara i en massa grädde och tror att jag ska slippa smaksätta :p

Var hos mina föräldrar en gång och skulle tillaga min väldigt goda pastasås. Receptet var identiskt förutom just fetthalt i grädden (min mamma använder lightprodukter) och hur mycket jag än kämpade så fick jag inte till samma goda smak! Det var som att bismaken av den där lightgrädden liksom trängde igenom och tog över vad jag än gjorde..

Och min absoluta favoritpastasås med kantareller kan ju inte tillagas på något annat sätt än med smör och riktig grädde. Mums!
 
Senast ändrad:
Sv: Grädde?

Nej visst, det ÄR ju olika smak. Och som jag ser det kan det alltså vara så att du är så tillvand på din vanliga grädde att det bara är den du uppfattar som god. Jag har för mig att forskare börjat prata om sug efter fett på samma sätt som t ex lchf pratar om sug efter kolhydrater.

Men jag tror som jag skrev tidigare, om du vill komma ner i kcal så kanske du inte ska stirra dig blind på fetthalten i grädden utan istället laga mer mat utan grädde.
 
Sv: Grädde?

Så olika man kan tycka!
Jag tycker att grädden lyfter de andra smakerna. Fett är ju generellt väldigt bra för att få fram matens olika smakämnen.
Jag har ju i princip alltid grädde i min mat och har aldrig varit med om att någon tycker att det bara smakar grädde..?

Det är en smaksak, och smaksaker är ju delvis vanesaker. Av vad du skriver är jag rätt säker på att jag skulle tycka att din mat smakar väldigt mycket grädde.

Om du vill minska fetthalten i maten, tror jag inte att det smartaste är att sluta med grädde i de rätter där du är van vid att använda det, utan att utvidga matlagningen så att den även omfattar andra rätter, där grädde inte är lika mycket använt. (Tex indisk mat.)

Men om du vill äta din vanliga mat, och tex även äter mycket chips, kan du ju dra ner på chipsen istället. Tex.
 
Sv: Grädde?

Ja så kan det ju vara.

Jag och sambo får väl komma överens tillsammans (det är ju oss båda det gäller).. Om vi kanske ska ändra på gräddvanorna eller om vi ska behålla grädde men bli nyttigare på andra sätt.

Jag är ju inte jätteintresserad av att laga mat jag inte tycker är lika god :p

(Kanske ska tillägga att jag inte ens väger 50 kg så det är liksom ingen överhängande risk att jag skulle vakna en dag och vara fet men är aldrig dumt att tänka på vad man stoppar i sig)
 
Sv: Grädde?

Ja absolut! Och vi äter ju mat som inte innehåller grädde, helst klart. Men det är nog något att ha i tankarna mer än tidigare :)
 
Sv: Grädde?

Jag har för mig att forskare börjat prata om sug efter fett på samma sätt som t ex lchf pratar om sug efter kolhydrater.

Ja, det gör de. Och fett verkar ju funka lite lugnande på något sätt, så det är ju enkelt att se "beroendepotentialen". Bara det att det är så vanligt att man upplever gräddstinna maträtter som tröstande och lämpliga att ta till vid emotionella kriser och annan svaghet, antyder ju att hjärnan medverkar lite utanför vår kontroll här. :D

I praktiken hänger ju sug efter kolhydrater och fett ofta ihop, eftersom de förekommer i samma rätter och sötsaker, tillsammans. Man blir oftast inte sugen på en sockerbit eller en smörklick.
 
Sv: Grädde?

Jag köper inga lätt-varianter eller "alternativ"-produkter (undantag mitt smörgåsmargarin, och endast den enkla anledningen att de andra inte går att bre direkt från kylen). Jag använder alltså grädde (40%), creme fraiche(full fettsvarianten) och riktigt smör och standardmjölk. Jag anser att den "fullfettsvarianten" borde vara bättre i och med att den inte är behandlad på samma sätt, de andra produkterna är på något sätt hanterade för att få ner fetthalten på en lägre nivå. Se på mjölken till exempel. Standardmjölk innehåller en hel del vitaminer. Mellanmjölk har man fått tillsätta vitaminerna eftersom de försvunnit i processen att reducera fetthalten.

Jag är inte rädd för att äta fett. Dels så äter man oftast mindre (eller bör åtminstone) om man äter mat med fullfettsprodukter och håller sig mätt längre. Skulle jag vilja ha bort den lite "gräddiga"/feta smaken/konsistensen så späder jag med vatten eller mjölk. Att själv spä med vatten för att få ner fetthalt/fettsmak är ju oftast väldigt mycket billigare än att köpa mellangrädde/matlagningsgrädde.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Buke. Jag har lurkat runt här sedan typ stallet-tiden, men aldrig haft någon aktiv användare. Jag vet att Buke är fullt av...
Svar
19
· Visningar
4 179
Senast: MM
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 952
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp