Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Jag har chefer och arbetsledare på Facebook.
Det finns bara gott om dem och mina arbetsplatser att säga så det blir oerhört enkelt.

Jag gillar min chef jag med. Men nej, jag vill inte ha dem på fb. Vi verkar ha en oskriven policy om detta på min arbetsplats. När dom slutar hamnar de på fb och följer med Afterwork.

Men jag utgår ifrån vad jag kan tänka mig att låta min chef se/läsa när jag skriverpå fb.
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

För det första: ett företag kan inte drabbas av brottet förtal. Det är endast fysiska, identifierbara personer som enligt lagen kan förtalas. Utöver det så har du inte skrivit något om din chef som kan räknas som förtal så på det planet är det rätt lugnt.

Däremot skulle jag vara väldigt försiktig med att skriva något som kan tolkas som kritik mot ens arbetsgivare på sociala medier - det kan komma surt igen.
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Jag hade absolut inte klassat det som förtal, däremot hade jag aldrig uttryckt mig som du med tanke på den stränga praxis som föreligger på arbetsrättsliga området.

Det finns t.ex. ett avgörande där en anställd blev avskedad pga en status som löd ngt i likhet med "äntligen sista dagen på det här dårhuset". Vederbörande var anställd på ett bemanningsföretag men uthyrd till en arbetsgivare som efter denna status vägrade ha honom kvar - varför han avskedades av bemanningsföretaget. Krävs alltså inga "stora saker" ibland, det som avgör är om förtroendet för den anställde rubbas i princip.
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Var försiktig. En på mitt jobb skrev något om sin chef på vårt företag på fb, en annan kollega kommenterade. En tredje (anonym) såg konversationen, tog en screenshot och skickade (anonymt) till personalavdelningen. Bägge fick sparken med omedelbar verkan och blev marscherade ut ur byggnaden. De fick inte ens gå tillbaka till sina skrivbord och hämta sina saker, allt packades i kartonger och skickades till dem. En av dem försökte ta företaget till domstol men fick rådet av advokat att det inte ens var lönt att försöka, hon skulle förlora. Reglerna är solklara och har man dessutom skrivit det på internet så är det ju enkelt att bevisa, i motsats till om man klagat muntligt till någon.

Att diskutera sitt företag på fb, oavsett hur harmlöst men kan tycka att det är, kan ses som förtal, brott mot IT-policyn och kan medföra avsked. Bättre att knipa käft!
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Men du jobbar väl innan sjukvården och har sekretess? Om det nu inte är sjukvården så tror jag ändå du jobbar inom något med sekretess.
Nu har jag också sekretess men skriver lite om jobbet ändå, t.ex. att jag har fått börja på nytt område.
Men mer än så "får" jag inte skriva.

Javisst. Men jag får inte heller skriva att det var roligt på jobbet, inte avslöja vem jag jobbar med eller var. Vad jag gör på jobbet som inte har med patienter/klienter att göra är inte sektretessbelagt i sig. T.ex. "suck, får byta avdelning", "Nu är det bestämt att jag inte får jobba morgonskift" eller "Varför måste vi alltid ha möte på torsdagar".

Det kan jag berätta hemma, för kompistar och familj, men inte på fb! Det gör man liksom bara inte.
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Jag tror dock att det är rätt ovanligt även inom vården att man inte får skriva var man arbetar, så länge det inte rör sig om en vårdtagares hem. Man kan inte skriva "idag jobbar jag på lingonvägen" men man får oftast skriva "jag jobbar för assistansbolaget y eller på sjukhuset x".
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Det är möjligt. Men vi får alltså inte skriva arbetsplatsens namn i infon om oss själva på fb. De flesta har kommunen som arbetsgivare och skriver just det, men alltså inte vilken enhet.

Huset/enheten vill inte bli kopplade alls till vad folk skriver och visar på fb. T.ex. någon surfar in på en sida med festbilder och ser att personen jobbar på en specifik enhet.

Det är en regel hos flera enheter här, både sjukhus, daghem och dylikt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem? Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor...
Svar
9
· Visningar
1 644
Senast: vallhund
·
Skola & Jobb Jag har valt att jobba natt och jag trivs bra på jobbet. Detta, även om det mellan varven är slitigt med både nattarbete och att...
2
Svar
21
· Visningar
3 894
Senast: landet
·
Skola & Jobb OJ, det här blev långt. Sen ungefär ett halvår tillbaka har jag ett nytt jobb som projektledare inom ett område jag inte har någon...
2
Svar
38
· Visningar
4 208
Senast: Lingonris
·
Relationer Igår fick jag nog av en sk. arbetskollega. Eller ja kanske nt kollega helt, men han är en anställd från ett annat företag som jag och...
Svar
1
· Visningar
1 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp