Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Penny_Lane

Trådstartare
Tidigare idag så hoppade en fd bekant på mej på fajsbook och påstod att jag snackar skit om företaget och att det skadar företagets rykte och att jag i förlängningen borde få sparken. Nu undrar jag vad ni tycker.


Den aktuella statusen.


Chefen sa att det var så jäkla mycket att göra idag så jag var tvungen att komma in kl 13.00. Nu har jag suttit på en sten och väntat på en bil i en timme. Lönt!

(Jag satt i ca en och en halv timme och väntade vilket inte är något ovanligt)

Jag vet inte riktigt varför jag skickade i väg just denna statusen om jag skall vara ärlig. Kanske för att få medhåll av kollegor och kompisar. Till saken hör att jag inte namngett min chef någonstans företagets namn finns inte med. Jag har ca 5 olika chefer på flertalet olika åkerier i stan som jag kör för. På vissa ställe har jag fler än fem chefer om man räknar in bemanningsföretag, åkare och i vissa fall de som är chefer för den aktuella linjen jag kör för. Således tycker jag att det inte borde vara en så big deal att skriva något sådant.

Jag känner att det varit värre om jag namngett företag och chef och i rejält nedlåtande ton skrivit om dem. Typ Sven på Sven Svennsons åkeri är så jävla dum i huvudet. Hur fan kan ha få ha kvar jobbet.

Ja ni förstår. Om jag som i mitt liv inte har något mer att skriva om än mitt jobb (är kompis med flera av cheferna på facebook), min hund och min häst vad får jag då skriva om?


Vad tycker ni?
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Tidigare idag så hoppade en fd bekant på mej på fajsbook och påstod att jag snackar skit om företaget och att det skadar företagets rykte och att jag i förlängningen borde få sparken. Nu undrar jag vad ni tycker.


Den aktuella statusen.


Chefen sa att det var så jäkla mycket att göra idag så jag var tvungen att komma in kl 13.00. Nu har jag suttit på en sten och väntat på en bil i en timme. Lönt!

(Jag satt i ca en och en halv timme och väntade vilket inte är något ovanligt)

Jag vet inte riktigt varför jag skickade i väg just denna statusen om jag skall vara ärlig. Kanske för att få medhåll av kollegor och kompisar. Till saken hör att jag inte namngett min chef någonstans företagets namn finns inte med. Jag har ca 5 olika chefer på flertalet olika åkerier i stan som jag kör för. På vissa ställe har jag fler än fem chefer om man räknar in bemanningsföretag, åkare och i vissa fall de som är chefer för den aktuella linjen jag kör för. Således tycker jag att det inte borde vara en så big deal att skriva något sådant.

Jag känner att det varit värre om jag namngett företag och chef och i rejält nedlåtande ton skrivit om dem. Typ Sven på Sven Svennsons åkeri är så jävla dum i huvudet. Hur fan kan ha få ha kvar jobbet.

Ja ni förstår. Om jag som i mitt liv inte har något mer att skriva om än mitt jobb (är kompis med flera av cheferna på facebook), min hund och min häst vad får jag då skriva om?


Vad tycker ni?

Förtal är enskilt åtal och berörd person får driva sin talan själv i rätten. Det brukar krävas en hel del, även om rätt många Sverigedemokrater brukar bli fällda. Även deras riksdagsmän.

Arbetsrättsligt är det krångligare.
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Men golit nu är ju jag varken sverigedemokrat eller riksdagsman. Bara en helt vanlig extraarbetare som är sarkastiskt och ironiskt lagd.O_o
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Men kära nån, att folk orkar bry sig?!

Jag tycker att det var väldigt harmlöst. Ingenting att reagera på alls.
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Jag tycker att din bekants reaktion var väldigt omogen och överdriven. Samtidigt tycker jag att det är oprofessionellt att skriva så som du gjorde. Jag ser liknande saker på fb då och då och tycker det ser så illa ut och blir varje gång konfunderad över hur de personerna tänker.

Det känns konstigt också att skylla på att du inte har något annat att skriva om. Det smartaste då tycker jag är att låta bli att skriva tills det dyker upp något annat att skriva om.
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Jag håller helt med. Vad gäller bägge parter.

Att skriva något nedsättande om sitt jobb för att det inte händer något annat (med hundar & hästar) känns för mig minst sagt underligt.
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Håller med. På mitt jobb har vi inte tillåtelse att skriva nåt alls om jobbet. Inte ens bra saker. Inte ett knyst. Vi får heller inte skriva var vi jobbar.
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Det där var väl inte SÅ farligt. Jag har en fb-vän, som skriver ruggigt mycket illa om det företag hon jobbar för.
Otroligt att hon inte fått sparken. Och nåt nytt jobb kan hen nog få svårt att få...
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Okey så det är alltså fel att skriva att jag sitter och väntar på en sten. De flesta som jag har på min fb delar precis som jag med sig av sitt liv på vägarna. Bilder roliga händelser med mera utan att namnge företaget. Precis som jag gjorde. Nu jobbar jag dessutom på så många ställen och har så många chefer så att folk måste verkligen sätta sig i mitt schema för att jag skall kunna se vem jag jobbar för just den aktuella dagen.


Flera av mina vänner har ringt och skickat privata meddelanden till mej och undrat om min fd bekant är riktigt frisk. Min chef har sett min status och tyckte inte att det var en big deal. Själv känner jag mej jävligt påhoppad och kommer att göra en stor rensning i mina kontakter. Något som var oskyldigt från början har blivit värsta grejjen.


Återigen inget företag är namngett och chefen kan vara i stort sett vem som helst på mina företag.
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Å andra sidan kan jag tycka att det är konstigt att jag inte får beklaga mej över att jag väntar på jobbet när folk får beklaga sej på att dom har ont, att maten är kall, att grannens hund skäller, att deras sambo är dum i huvudet. Mitt jobb (som jag har vid sidan om skolan) är halva min dag resten av timmarna sover jag går ut med hunden eller är hos hästen. Det betyder att om jag någonsin skall få skriva något så skall det vara under de 4 vakna timmarna då jag inte är på jobb eller förlåt 3 om man räknar bort körning till och från.
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Det är lugnt att du sitter på en sten och väntar.

Det är inte där problemet med reaktioner ligger.

Problemet är att du drar in chefen i det hela. Skit samma om du har hundra chefer, det är illojaliteten mot dem som räknas för folk, inte hur många stenar du sitter på.
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Gränsen för förtal är mycket tydlig i lagen.

Brottsbalken
5 kap. Om ärekränkning

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ningssamling/Brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/

Vad gäller din arbetsplats så är det ofta så att man som anställd aldrig får tala illa om företaget.
Som bussförare så gäller för mig att jag kan klaga på de villkor som finns i avtalet för bussförare.
Där så handlar det om sådant som avtalas och som ibland strejkas om.
Det är offentligt.
Men jag får aldrig, aldrig uttala mig negativt om kollegor eller arbetsledning.
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Och jag är på mitt jobb 8,5 timmar/dag och visst händer det saker där, både positiva och negativa. Men jag skulle aldrig skriva ett ord om det på fb. Jag ventilerar det på andra sätt.

Men jag kan förstå om du tyckte din bekants kommentar var olustig och den var verkligen helt uppåt väggarna.
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Fast måste du skriva något på fejjan? Är det på riktigt så viktigt?
Sitt gärna på en sten och skriv det men dra inte in ditt jobb i det .. Det är farlig (och dessutom oproffsigt imo) att dra in jobbet på facebook.
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Men du jobbar väl innan sjukvården och har sekretess? Om det nu inte är sjukvården så tror jag ändå du jobbar inom något med sekretess.
Nu har jag också sekretess men skriver lite om jobbet ändå, t.ex. att jag har fått börja på nytt område.
Men mer än så "får" jag inte skriva.
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Det lät rätt negativt om jobbet och det ska man undvika.

Jag skriver sällan om jobb och gör jag det är det av typen, två dagar jobb sen ledig helg :-D
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Å andra sidan kan jag tycka att det är konstigt att jag inte får beklaga mej över att jag väntar på jobbet när folk får beklaga sej på att dom har ont, att maten är kall, att grannens hund skäller, att deras sambo är dum i huvudet. Mitt jobb (som jag har vid sidan om skolan) är halva min dag resten av timmarna sover jag går ut med hunden eller är hos hästen. Det betyder att om jag någonsin skall få skriva något så skall det vara under de 4 vakna timmarna då jag inte är på jobb eller förlåt 3 om man räknar bort körning till och från.

Fast så där livet ut för de flesta med heltidsjobb. Det argumentet begriper jag inte.

Det händer att jag skriver om jobbet (så länge jag håller på all sekretess) men jag brukar överväga"vill jag att en blivande chef ser detta"?

Jag har endast exchefer på Facebook. Skulle aldrig ha en chef där oavsett hur mycket jag gillar personen.
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Min chef har sett min status och tyckte inte att det var en big deal.
Skönt, det är det viktigaste!
Kulturen skiljer rätt stort mellan olika företag och branscher ifråga om vad som är ok att delge offentligt (läs: skriva på sociala medier) och inte. Vad som kan räknas som illojalt finns inga jättekonkreta regler kring, det bedömer strängt taget varje arbetsgivare - men jag tror att en och annan skulle kunna reagera negativt på din status. Om man inte känner att man har väldigt bra pejl på var ribban ligger där man själv jobbar så är det säkrast att vara överdrivet sparsam.
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Jag har endast exchefer på Facebook. Skulle aldrig ha en chef där oavsett hur mycket jag gillar personen.

Jag har chefer och arbetsledare på Facebook.
Det finns bara gott om dem och mina arbetsplatser att säga så det blir oerhört enkelt.
 
Sv: Gränser för förtal och snacka skit om jobbet

Det är alltid nån som känner nån som känner chefen på facebook.

Jag håller jobb och "äkta" privatliv borta från fejjan. Dvs, jag kan lägga upp bilder på djuren eller en parkeringsbot, gnälla om vädret eller 90-talister, men jag skulle ALDRIG säga att det är si eller så på min arbetsplats idag, eller gnälla om schemat vilket jag egentligen vill göra.

Tycker att det är smaklöst och korkat av de som lägger upp "nu har jag bråkat med sambon" eller "fy vad tråkigt på jobbet idag" på sin facebook. Lika korkat som att inte ha koll på sina festbilder och se till att det är hyfsat sanerat.

För det är alltid nån som känner nån som känner chefen...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem? Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor...
Svar
9
· Visningar
1 644
Senast: vallhund
·
Skola & Jobb Jag har valt att jobba natt och jag trivs bra på jobbet. Detta, även om det mellan varven är slitigt med både nattarbete och att...
2
Svar
21
· Visningar
3 894
Senast: landet
·
Skola & Jobb OJ, det här blev långt. Sen ungefär ett halvår tillbaka har jag ett nytt jobb som projektledare inom ett område jag inte har någon...
2
Svar
38
· Visningar
4 208
Senast: Lingonris
·
Relationer Igår fick jag nog av en sk. arbetskollega. Eller ja kanske nt kollega helt, men han är en anställd från ett annat företag som jag och...
Svar
1
· Visningar
1 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp