Bukefalos 28 år!

Gräs just nu? Näring?

milly

Trådstartare
Hur mycket skulle ni räkna med att gräset ger just nu? PÅ ett UNGEFÄR?? Ingenting alls? Bara extra tugg? Eller några MJ kanske?
Jag har tänkt att gräset INTE ger speciellt mycket näring längre (mest bukfyllnad), och fodrar NÄSTAN full ranson av foderstaten till hästen (som är den på bilden och behöver bantas!! Hon har 100kg övervikt).

Detta är i Sörmland och vi har en del gräs kvar i hagarna, se här BILD:
DSCF20.jpg
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Här i småland verkar det i alla fall innehålla en del! Mitt varmblod är väldigt fin i kroppen. Han får visserligen 1,5-2kg lusern. Hö vill han knappt ha. Går på hövall och ängsmark totalt ca 2,5ha.
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Hmm okej... För jag räknar med att gräset HÄR inte ger så himla mycket så jag tänkte att det är bättre att ge lite för mycket än för lite - även om hästen är under bantning.
De går i denna gräshage på dagarna ca 8-10timmar, och utöver det får hon 6kg hö, lite halm och 1kg lusernpellets. Meningen är att hon ska få 2kg lusern sen när det inte finns gräs alls ute... och lite mer halm då.
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Jag räknar inte med att det är nån näring att räkna med i gräset nu. Mina går ute dygnet runt fortfarande, går bara in när det regnar oavbrutet... (det är tillåtet här, utan ligghall, fram till sista november) De fodras ganska rikligt med hö, med höga värden (64/8,4), men har tappat en hel del i hull sista veckorna. Och det gör de inte om gräset innehåller en massa omsättbar energi.

Och jag bor också i Småland....
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Men dina hästar kanske inte är så LÄTTFÖDDA?? :crazy:
Min madam är ju väldigt överviktig och lättfödd...
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Jag ger ungefär 2/3 av den normala fodergivan nu. Mina går ute på gräs i Uppland ungefär åtta timmar om dagen.
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Okej... jag ger nog 4/5 av den totala givan... kanske lite för mycket, särksilt med tanke på att hästen är udner bantning... :crazy:
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Varför ger du lusernpellets om hon ska banta????
Alltså bantar du hästen inte??

Gräset i höst har bra värden än så länge också. Det har varit så pass höga temperaturer i stora delar av landet i höst så gräset växer och frodas.

Dra ner fodret så får hästen hälsosammare hull.
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Har du inte läst ovan anledningen till att hästen får lusern? :cool:
Möjligen kanske det är onödigt så länge det finns GRÄS att äta (OM det nu ger så mkt näring numera) men jag vill ju vänja in henne på det så jag började med det för en vecka sen... och ger bara 0.8kg just nu.
Senare ska hon få 2kg ISTÄLLET FÖR 2kg hö för att säkra proteinintaget. Det ger inte mer energi än ett genomsnittshö så hon får inte mer energi än vad hon skulle få med hö...
Så hur skulle det vara negativt att ge till en bantande häst? :confused:

(obs! Hästen har blivit sådär fet av bete under sommaren då ingen har motionerat henne och då åt hon BARA gräs dygnet-runt. Hon har inte fått lusern förrän NU.)
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Men dina hästar kanske inte är så LÄTTFÖDDA?? :crazy:
Min madam är ju väldigt överviktig och lättfödd...
Jodå, jag HAR lättfödda hästar, bland annat shetlandsponnyer... Och den fetaste jag har är mitt lättfödda fullblodssto.
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Okej. Vad många olika bud då... Woffihaa bor ju också i Småland och säger att hennes häst klarar sig bra på betet + 1.5-2kg lusern.
Jaja det kan ju vara skillnader, så klart, på era beten också.

Jag tycker det är bättre att ge lite för mycket än för lite... Och vissa dagar byter de hage på hästflockarna så att de emellanåt får gå i en hage med ytterst lite gräs (mest jord o några tussar gräs här o var) medans de andra får gå i beteshagen.
De dagar de får gå i den magra hagen måste hon ju få sina 6kg hö iaf. Sen vart det fruset några dagar förra veckan och då tycker jag de bör få rätt mkt hö istället.

Jaja, hon får sina 6kg och lite lusern... snart är det iaf ingen gräs kvar och då kommer hon tappa i vikt sakta men säkert med hjälp av motionen också.
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

I en tidigare tråd så var det någon som hade skördat sitt ensilage för ett litet tag sedan och hade fått en kvot på tolv.

Vad som avgör värdena på gräset är vilken tillväxtfas det är i inte vilken tid på året det är. Alltså så länge gräset växer och inte gått i blom så brukar det vara ganska så höga värden oberoende av tid på året. Vad man får ta i beaktning nu är att det har varit några frostnätter och frågan är om gräset växer fortfarande och hur mycket gräs det är i hagen.

Mvh

Tora
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Okej, tack för det infot. :bow:

Gräset i hagen är väldigt kort och jag tycker inte det ser ut att växa så mycket mer. När hästarna betat i sig ser det inte ut att komma fram nytt alls nästan... bara några strån här och var.
På sina ställen finns längre gräs som hästarna ratat, men det har ju växt fram tidigare och där betar dom inte nu heller.

Vissa dagar går hästarna i denna beteshage och andra dagar går dom i en där det knappt finns nåt gräs ALLS.
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

lånar tråden lite för en fråga till Ameo:
Vart tar man reda på om det är tillåtet att ha hästar ute utan ligghall?
Står det svart på vitt någonstans som man kan läsa?

Hade ju varit skönt för hästarna att gå ut nu så länge de kan, de trivs ju ute, trodde nämligen att man inte kunde det eftersom det här med ligghallar och så?

I övrigt så tror jag att våran hage fortfarande har någon näring kvar i gräset, för våra hästar ratar höet vi ger de för gräs, och de går inte ner i vikt heller, fast de skulle behöva minska några kilo :crazy:
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Hästarna får gå ute utan ligghall så länge gräset växer.
Jag fuskar dock lite genom att ha dom ute lite längre då vi har tät skog.

Sen är det så också att det står inte när hästarna måsta vara installade, så har man dom ute på nätterna kan man säga om någon frågar att de står inne på dagen :devil:
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Jag får väl helt enkelt ta å analysera gräset där mina pållar går! Kan ju va intressant å se hur mkt det innehåller:D Tar man bara lite tussar här och där över fältet å lägger i en påse? Vilket bolag kan va billigast att skicka till?

Angående din pålle så ger du säkert henne vad hon behöver! Du är ju duktig på det här!
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Vad jag har hört så säger dem att efter första frosten på hösten så finns det ingen näring i gräset längre ,det är endast bukfylla
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Vad jag har hört så säger dem att efter första frosten på hösten så finns det ingen näring i gräset längre ,det är endast bukfylla

Det där är också något jag har hört, men vore väldigt intressant att veta om det är en gammal skröna eller faktiskt sant? Någon som är utbildad inom detta område som vet?

Vi har hur som helst inte mkt gräs kvar i hagarna här i östra småland, för nåt nytt växer det då inte upp?! (har spanat i hagen som vilar och HOPPATS :p ) så min häst går iaf på full vinterfoderstat. Det har ju varit många frostnätter, senast igår och nu är det säkerligen minusgrader ute eftersom det var på nollan när jag åkte hem från stallet kl 19...
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

lånar tråden lite för en fråga till Ameo:
Vart tar man reda på om det är tillåtet att ha hästar ute utan ligghall?
Står det svart på vitt någonstans som man kan läsa?
Jag har fått det på papper från länsstyrelsen...

Man får ha dem ute så länge grästillväxt sker, men det är schabloniserat, så att man har helt enkelt bestämt att det är ett visst datum som gäller. Och det kan variera i olika delar av landet, som sagt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 394
Senast: MayGrace
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 044
Senast: Hund!
·
Foder & Strö Vi fick snö för ett par veckor sedan som nu har regnat bort och kvar är bara blankis. En häst har sko med brodd men dom andra två är...
Svar
6
· Visningar
1 118
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp