Bukefalos 28 år!

Gräs just nu? Näring?

Sv: Gräs just nu? Näring?

Vad jag har hört så säger dem att efter första frosten på hösten så finns det ingen näring i gräset längre ,det är endast bukfylla
OM jag fattat saken rätt så växer gräset så länge det är plusgrader. Det är ju inte så ofta det blir många plusgrader igen efter frostnätterba, SÅ det är nog ganska rätt i alla fall.
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Här uppe i hälsingland är det ju delvis snö på backen, och därför räknas inte gräset ha nån näring alls. Pållarna som går ute på lösdrift i stallet har fri tillgång på ensilage och kommer in till stallet för havre/korn varje dag.

/Sanna
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Jag har fått det på papper från länsstyrelsen...

Man får ha dem ute så länge grästillväxt sker, men det är schabloniserat, så att man har helt enkelt bestämt att det är ett visst datum som gäller. Och det kan variera i olika delar av landet, som sagt.

Ok tack så mycket!! Bara bra att veta. :)
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Bor i Halland, våra hästar går in på natten och äter då ca 4 kg hö var samt halm. Då får de lite hö, kanske 1 kg, och kraftfoder precis när dom kommer in vid 20 och så resten sen vid kl 22.
De får inget morgonhö ännu, om det är fruset får dom något kilo var. Det är inte så mycket gräs i hagarna trots att vi har en STOR hage som de går i nu.

Tror inte gräset innehåller särskilt mycket längre faktiskt.
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Okej vad bra att fler tror att det är så. Och jag vet ju att du har en lättfödd nordsvensk också! :D
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Min kompis jobbade för många år sen med att b.l.a göra foderstat åt hästar inom trav o galopp.Hon hävdar bestämt att efter första frosten på hösten så finns det ingen näring i gräset även om det blir plusgrader o grästillväxt.
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Så länge gräset växer så finns det näring. Hur skulle det annars fungera på våren med frostnätter? Vissa år så skulle näringen vara noll i så fall. Vad som händer efter frostnätter är att gräset slutar växa och på det sättet tappar näring. Men så fort det blir varmt igen så börjar gräset växa igen. Efter vintern så skjuter gräset nya skott medan det kan tåla viss frost och bara fortsätta växa efter det har "tinat". Det hela beror på hur stor skada frosten har ställt till med.

Mvh

Tora
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Givetvis är det skillnad på våren då har du frostnätter som du själv säger och gräset är på tillväxt då ,på hösten har vi hela frostdagar och gräser ska gå ner på tillväxt då ,alltså det som kommer upp ger ingen näring. Ursäkta att jag är så envis men jag är 99% säker på att jag har rätt.
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

*kl*
Mitt islandssto går i nerbetad hage dagtid, kraftigt nerbetad ska jag tillägga, hon får 3 kg ensilage inne, en näve betfor, ett par dl loppfrön och lite mineraler. Hon bantas.
Står på halm som hon inte gärna äter av. Jag har "lyckats" banta henne 3 kilo på 3 veckor, så jag skulle vilja påstå att det patetiskt lilla med gräs i hennes hage trots allt måste innehålla en hel del näring.
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Näring o bukfylla är ju inte samma sak. Tjocka kan dem bli utan att det innehåller näring.Jag menar att när man ska sammanställa en foderstat som ska innehålla allt vad hästen behöver få i sig så kan man inte räkna in gräset på vintern
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Givetvis är det skillnad på våren då har du frostnätter som du själv säger och gräset är på tillväxt då ,på hösten har vi hela frostdagar och gräser ska gå ner på tillväxt då ,alltså det som kommer upp ger ingen näring. Ursäkta att jag är så envis men jag är 99% säker på att jag har rätt.

Skulle vara kul att få veta på referensen till detta. Självklart att tillväxten inte är lika stor på hösten, särskilt sockerhalten är lägre som kräver ljus. Jag högg vallen den 15 oktober, vi hade tidigare haft frostnätter ett par veckor tidigare, och det var bättre näring än på vårskörden (12,6 i kvot). Därför är jag skeptisk till att enstaka frostnätter skulle göra så mycket, vet att ljuset gör större skillnad. Enligt SLU sker tillväxt så länge jordtemperaturen är 6° och högre men jag kan inte hitta någonstans om frostnätter.
Vad jag vänder mig mot är attityden "det finns ingen näring kvar" Visst finns det näring, men hur mycket?

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Det var inte enstaka frostnätter jag menade .Det var när vi hade haft frost här i ett par dygn jag menade .Jag antar att det är beroende på var i sverige vi befinner oss.Jag håller med om att i oktober fanns det säkerligen näring i gräset för då hade vi haft det väldigt milt,men nu har det varit kallare och jag räknar inte med någon näring i gräset här i alla fall.
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Skulle vara kul att få veta på referensen till detta. Självklart att tillväxten inte är lika stor på hösten, särskilt sockerhalten är lägre som kräver ljus. Jag högg vallen den 15 oktober, vi hade tidigare haft frostnätter ett par veckor tidigare, och det var bättre näring än på vårskörden (12,6 i kvot). Därför är jag skeptisk till att enstaka frostnätter skulle göra så mycket, vet att ljuset gör större skillnad. Enligt SLU sker tillväxt så länge jordtemperaturen är 6° och högre men jag kan inte hitta någonstans om frostnätter.
Vad jag vänder mig mot är attityden "det finns ingen näring kvar" Visst finns det näring, men hur mycket?

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Det här var intressant. Mina gräshagar ligger i skugga hela dagen, då det är i en backe mot norr. Jag har oroat mig för sockerhalten i gräset efter de frostnätter vi haft. Det dröjer till sent på dagen innan det tinar där i nordläget. Släpper min fångbenägna shettis där endast om gräset är tinat. Men om det har med solbelysning att göra, kanske jag är onödigt försiktig?

Hur ser du på sockerhalten vid frost? Visavi vid sol?

För övrigt så ser mitt gräs här mitt i skaraborg ganska sladdrigt och blekt ut nu efter den upprepade frostbehandlingen. Känns som om näringsvärdet dalat rätt häftigt sista tiden, från att ha vuxit långt in på hösten och varit grönt och frodigt.
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Hur ser du på sockerhalten vid frost? Visavi vid sol?

Gräset är sötare i solbelysta delar av hagen. Därför ser man att hästarna betar där först och lämnar de skuggiga delarna.
När frosten kommer skjuter gräset ut socker för att förhindra frost, ungefär som glykolen till bilarna ;)
Detta vet jag efter att rådfrågat SJU och biologer jag träffat. Vad jag inte fått bekräftat än är min hypotes att det är större sockerhalt i gräset när frosten kommer än på sommaren. Det kan ju även vara så att det är lika mycket som när det är bäst på sommaren men förändringen kommer snabbare och därför reagerar en del pållar. Det blir nästa fråga när jag träffar expertisen....

Skulle vara kul att se hur värdet är nu, har haft ett par frostdygn nu. Men nu är temperaturen uppe i c:a 10° igen. Vi har fördelen med att ha 9 jord här med ler-morän och stenar. Det gör att marken håller sig fuktig i torka och stenarna gör att värmen i backen håller sig längre på hösten. För övrigt är min åsikt om stenar i åkermark :mad: :devil: :mad:

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Tack för svaret! Intressant det här. Det där med att socker sänker frystempen förstod jag särskilt när jag plockade äpplena från trädet lite väl sent - i minusgrader med blåstela fingrar. De hade inte frusit, till min stora glädje!! :banana:
 
Sv: Gräs just nu? Näring?

Min pålle förra veckan

PICT0056.jpg


Han får ca 1,5kg lusernpellets och går ju som sagt fortfarande på "bete". Har en shettis oxå och hon får ca 750g lusern. Lägger ut några kilo hö men dom äter bara upp hälften.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 288
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 394
Senast: MayGrace
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 045
Senast: Hund!
·
Foder & Strö Vi fick snö för ett par veckor sedan som nu har regnat bort och kvar är bara blankis. En häst har sko med brodd men dom andra två är...
Svar
6
· Visningar
1 118
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp