grästrimmer

P

parchita

Jag erkänner att jag är så patetiskt värdelös på allt tekniskt att jag t o m använder mitt anonyma nick för att ställa den här frågan.

Jag fick en grästrimmer av min sambo för att slippa be om hjälp med att byta huvud m.m på röjsågen varje gång jag vill ut och fixa, t.ex röja under trådarna i hästhagen.

Så nu när jag blev lämnad själv över helgen tänkte jag mig att jag skulle fixa vinterhagen, röja upp och spänna trådar.

Jag har haft problem med att gräset bara snurrar in sig i trimmern så att motorn slår av, men sambon föreslog att jag alltid skulle köra från vänster till höger. Sagt och gjort. Körde en stund, det gick lite bättre, sen körde jag på en sten så ena snöret gick av. Öppnade, drog ut och satte tillbaka på huvudet. Startar trimmern och tänker att det känns som den skakar lite mer än innan, men tänker sen att jag nog inbillar mig (för det säger sambon att jag gör med bilen). Kör på, gasar ganska mycket får jag nog ärligt säga (för det känns som att mindre gräs snurrar in sig när jag gasar på och jag hörde nån säga att grästrimmrar var gjorda för att gå på ganska höga varv), men inser att det kanske inte var så bra. Eller kanske, det var inte bra. Det börjar ryka alldeles precis in mot trimmerhuvudet. Ganska ordentligt. Jag stänger av och springer med den till en grusplan vi har (vill ju inte sätta eld på nått). Där står den nu avstängd och har slutat ryka.

Ja, jag fattar att det är handhavandefel.
Ja, jag fattar att jag är korkad som misshandlat den så.
Ja, jag inser att jag borde ta reda på saker bättre innan jag ger mig i kast med dem.

Men

vad var det som hände? Var det den höga gasen eller gjorde jag något fel med tråden som fick trimmern att skaka och sen "brinna"?
 
Sv: grästrimmer

Är man patetiskt värdelös och borde använda ett anonymt nick också om man inte har en susning om vad man borde svara dig på detta....?
 
Sv: grästrimmer

Grästrimmer är ju helt värdelös. Se till att få en bra lektion hur du ska handha röjsågen istället.
 
Sv: grästrimmer

Antagligen så fick du inte dit trådrullen helt rätt, så den har gått på "snedden".

Plocka bort rullen och sätt dit den igen, och så provar du att starta den igen.

Börjar det inte lukta bränt igen, så är den ok.

Annars, se till att rullen sitter helt rätt, hämta kvitto, åk in till butiken och säg att trimmern började ryka, det finns ju garanti, och låtsas att du gjort precis så som man ska göra!

Lycka till.
 
Sv: grästrimmer

Nä, det är bara mitt dåliga självförtroende som spökar. Men "Alla" verkar alltid så allvetande och duktiga och "ingen" verkar ha tummen mitt i hand så som jag. Det är nog lite omständigheter som får mig att tycka att jag är patetisk. Ska försöka förklara.

Jag är uppvuxen i bostadsrätt, har inte haft sommarstuga, aldrig haft en anledning till att hugga ved till exempel. Kommer från en rätt stor stad, men har alltid velat bo på landet.

Innan jag flyttade hit (till utbygden och min sambo) så var jag här på besök och firade nyår med sambo och hans vänner samt en del av vännernas bekanta. Jag fick genomlida hela middagen med pikar och kommentarer om 08:or (vilket jag inte är) som är så patetiska, för de kan inte hugga ved. Jag var tydligen jordens avskum för att jag inte ville äta kött och tjejerna diskuterade om hur man bäst filade kedjorna på motorsågarna och hur larvigt det var att det finns tjejer som inte klarar av att såga ner träd etc.

Därför känner jag mig helt värdelös som lyckas elda upp min grästrimmer andra gången jag ens ger mig på att använda den. Och lite ledsen förstås, då det ligger pengar i maskinen samt att jag hatar att handla grejer (inte för kostnaden utan för att det är för mycket som köps och köps och köps och köps hela tiden).

Jag tycker aldrig att någon annan är patetiskt värdelös, det är en formulering som ägnas endast åt MIG :angel:
 
Sv: grästrimmer

Men trimmerhuvud på röjsågen eller trimmer borde väl inte vara någon skillnad? Sambon har minst en meter (nåja, lite överdrivet) längre armar än mig och blir sur om handtagen på röjsågen ska ändras. Jag når inte fram bär de är ställda som han vill ha dem. Vill ha en egen maskin för bara gräs, ska jag ta sly tar jag röjsågen ändå.
 
Sv: grästrimmer

Du är inte patetisk!

Tänk vad tråkigt livet skulle vara om alla var lika duktiga på samma sak! Då kan man ju aldrig byta erfarenheter.

"lantisbrudarna" kan saker som du ej kan, medan du säkerligen kan andra saker som dom ej har en susning om!
 
Sv: grästrimmer

Vilka typer du råkat ut för.
Jag har växt upp på landet med kor o får o ved o motorsågar. Jag har dessutom gått på lantbruksskola och haft maskinlära...jag har ingen aning om vad det är för fel på röjsågen utan hade gjort precis som du och gått och kikat på den lite när den svalnat.
Att hugga ved är ju ingen vetenskap precis även om det blir lättare när man övat ett tag så hade dom inte mer att skryta om så var det nog deras mindervärdeskomplex som lyste igenom.
Du fixar det - troligen har det bara fastnat lite och gått varmt.
 
Sv: grästrimmer

Min erfarenhet är att man måste klippa tjockt och långt gräs uppifrån när man använder trimmer, alltså toppa gräset undan för undan. De är nog eg mest gjorda för att just trimma kanterna snarare än som ersättning för en lie...
 
Sv: grästrimmer

Jag som tom jobbat med trimmer förstår mig fortfarande inte på dem, speciellt inte hur trådhuvudet fungerar (det är för säkerhetsskull olika på alla modeller med). Jag antar att du vet att den matar ut mer tråd om du trycker trådhuvdet mot marken samtidigt som du gasar (typ dunsa det lite lätt mot backen brukar göra susen).

Trimmern skall hålla för att du gasar på lite, jag brukar dock svänga den lite fram och tillbaka som man gör med en vanlig lie, då lägger sig gräset bra. Sen är det ett håll som är bättre att köra åt så du slipper få allt klipp sprutat över dig. Annars är lie ett trevligt redskap, tyst också ;).
 
Sv: grästrimmer

Nä, det är bara mitt dåliga självförtroende som spökar. Men "Alla" verkar alltid så allvetande och duktiga och "ingen" verkar ha tummen mitt i hand så som jag. Det är nog lite omständigheter som får mig att tycka att jag är patetisk. Ska försöka förklara.

Jag är uppvuxen i bostadsrätt, har inte haft sommarstuga, aldrig haft en anledning till att hugga ved till exempel. Kommer från en rätt stor stad, men har alltid velat bo på landet.

Innan jag flyttade hit (till utbygden och min sambo) så var jag här på besök och firade nyår med sambo och hans vänner samt en del av vännernas bekanta. Jag fick genomlida hela middagen med pikar och kommentarer om 08:or (vilket jag inte är) som är så patetiska, för de kan inte hugga ved. Jag var tydligen jordens avskum för att jag inte ville äta kött och tjejerna diskuterade om hur man bäst filade kedjorna på motorsågarna och hur larvigt det var att det finns tjejer som inte klarar av att såga ner träd etc.

Därför känner jag mig helt värdelös som lyckas elda upp min grästrimmer andra gången jag ens ger mig på att använda den. Och lite ledsen förstås, då det ligger pengar i maskinen samt att jag hatar att handla grejer (inte för kostnaden utan för att det är för mycket som köps och köps och köps och köps hela tiden).

Jag tycker aldrig att någon annan är patetiskt värdelös, det är en formulering som ägnas endast åt MIG :angel:

Vilket fruktansvärt dåligt självförtroende de där tjejerna måste ha som har ett behov av att nedvärdera andra människor så. Mesar kallas sådana i mitt huvud.

Jag har bott på landet i nästan hela mitt liv men jag har aldrig använt en grästrimmer. De har inte funnits någon andledning helt enkelt för det har alltid funnits någon annan som har gjort det, som hellre har velat göra det så jag har aldrig fått prova.
Känn dej inte värdelös, känn dej modig istället som vågar testa.
 
Sv: grästrimmer

Det låter som att antingen trimmertråden eller massa gräs fastnat precis där huvudet sitter fast i själva maskinen. Testa du att rensa upp vid trimmerhuvudet och kolla så att tråden sitter rätt :)
Trimmer och röjsågar är en hel vetenskap. I vår lokala maskinaffär där vi köper allt sånt där är jag känd som "den där arga blonda från kyrkan" för att jag aldrig hittar ett trimmerhuvud som uppfyller mina önskemål :D Och jag blir lätt irriterad :angel:
 
Sv: grästrimmer

Det med trimmaren är antagligen att den har lossnat där den sitter ihop på mitten. Där man tar den isär så den får plats i bilen.
Där ser du. Jag är precis som dina grannar. Jag måste alltid vara bra på allting för att duga. Om dina grannar är så bra på allting är jag säker på att de gärna vill hjälpa! Vill de inte det, är de kanske inte så duktiga som de säger.
Jag har alltid provat att vara så bra som möjligt på allting, i hopp om att någon skulle gilla mig.
Jag har varit singel nästan hela livet!
Jag skulle önska jag var som du. Att bli älskat bara för att vara den man är, måste kännas fantastisk.
Jag precis som dina grannar kämpar och kämpar för att bevisa att vi är bra, för att bli omtyckt, men blir det inte hur vi än sträver.
Jag skulle gärna byta med dig!
 
Sv: grästrimmer

Eftersom jag är en sån dära duktig tjej så vill jag rekommendera röjer med gräsklinga nästa gång.

Sen, om du ska göra sånt här ofta, köp en egen röjsåg (som jag kallar trimmer i vardagstermer). Husqvarna har tillochmed tjejselar som är inställbara för tjejer och sitter skitbra. Jag är trimmerexpert eftersom jag trimmar mycket i jobbet, och man ser ofta folk med felsittande selar, dvs i längden ont i ryggen.

Så mitt tips är att åka och köpa en Husqvarna röjsåg med tjejsele och sen kan du bli bäst i länet på trimning!
 
Sv: grästrimmer

Jag är sjukt rörd och tacksam över alla svar, både de som har konkreta råd och tips och de som hjälper till att peppa mitt självförtroende. Ni är fantastiska! :bow:

Nästa gång kanske jag törs skriva en sån här tråd med mitt vanliga nick (ja, ni vet när jag kört sönder tigersågen, överhettat vedklyven eller vad jag nu förstör nästa gång). Jag drar mig inte för att prova igen, för vissa saker måste ju bli gjorda oavsett hur orutinerad man är. Motorsågen däremot, den får stå tills vidare, för jag har inte bra skyddsutrustning och den känns för "farlig" innan jag fått en ordentlig lektion i hur den hanteras.

Tillbaka till trimmern. Gräs som fastnar vid huvudet har jag plockat bort kontinuerligt under trimmandet (bla för att motorn stannar när det blir visst mycket). Jag tog mod till mig och gick ut och tittade på den igår kväll och en del av plasten på stänkskyddet (eller vad det nu heter) har smält :eek: Likaså tror jag att en detl av plasten vid infästningen på huvudet har smält, inte det som går att plocka bort utan det som är i skarven mellan metall och plast.

Ska det verkligen kunna smälta så?

Och ja, jag ska fundera på en röjsåg, inställd för tjej och med gräsklinga, för tanken är att kunna hålla efter 4 ha hagar och kanske lite runt byggnaderna på gården.
 
Sv: grästrimmer

Jag skulle åka tillbaka med trimmern!

Inte skulle jag skämmas heller, om jag kanske orsakat det, bara vrida lite på förklaringen vid återlämningsdisken... Lite ska den väl hålla för :D
 
Sv: grästrimmer

Vilket fabrikat är det på trimmern? Verkar ju som att den såklart blivit överhettad, men varit skräp från början. Men anyway, att byta huvudet gör en verkstad fort och du ska inte skämmas över det.

Jag har lämnat in olika maskiner på lagning nästan varje dag de senaste 3 veckorna, på samma ställe, och jag skäms inte! Nu är det väl iofs inte mitt fel att de gått i sönder, men jag skäms inte då heller. Saker slits, används, och det är inte gjort för att hålla alltid..
 
Sv: grästrimmer

Åk tillbaka med skiten, jag har aldrig hört talas om att en trimmer blir så överhettad att den smälter... Och även om de inte vill ta tillbaka den på garantin så kan de nog hjälpa dig att få den fixad. Men som nån annan sa: Grästrimmern är lite för vek om man ska ta högt och tjockt gräs, då kan man behöva ta från toppen och gå neråt.

Och vågar du inte gå till affären för att du skäms kan du väl skicka sambon, jag skickade brorsan nu när jag hade sönder cykeln helt osannolikt i ett försök att byta slang :o
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 014
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 812
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 911
Senast: Görel
·
Fritid Vad har ni för projekt för kommande år? Stort som smått, inne eller ute, huset eller cykeln. Mitt främsta 2022 projekt är att lösa...
2
Svar
32
· Visningar
2 578
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp