Bukefalos 28 år!

Grästrimmer

Aha, jag gasar på och går i fram i nästan vanligt promenadtempo när jag trimmar (med röjsåg som har gräshuvud, jag har också en rejäl sele) så jag brukar inte få problem med tovor. Tråden slår jag ut genom att dimpa ner trimmerhuvudet i marken och gasa, så skjuts tråden ut.

Men det händer ju inget om du kommer åt stolpen eller stenen, jag lägger alltid tråden mot kanter när jag trimmar, så länge de är tåliga. Men så har jag iofs lärt mig trimma på kyrkogård där vi trimmar mot rabattkanter där man inte får komma åt blommorna som står innanför rabattkanten. Det enda som är nackdelen med att gå emot stenar/stolpar med tråden är väl att det äter lite mer tråd. Men jag använder inte "kolasnöres-tråden" som nämns innan i tråden, jag använder en 2,4 mm med skarpa kanter, är det riktigt mycket gräs tar jag samma tråd som är 3 mm tjock. Eller gräsklinga.
 
Vi kör som sagt kilometervis med röjning under våra rovdjursskyddande stängsel (nedersta tråden på ca 25 cm), och där finns, förutom stängselstolpar, både småsly och sträckor med stengärdesgårdar. Dessutom har vi miljöåtangden på diverse stenmurar och rösen.
Man lär sig tekniken att att röja intill, men inte slå i (stolpen, stenen, trädet) med lite träning.

Att köra med gräsklinga i den miljön är inte görligt, utan vi använder kraftig skärutrustning med tråd istället.

Vi har fastnat för det här trimmerhuvudet: http://www.granngarden.se/Oregon/Trimmerhuvud-Oregon-Jet-Fit,-två-trådar/p/1151683_BASE, som finns i lite olika storleker beroende på röjsåg/trimmer, och som man köpa olika trådar till.

Trådarna skär bra, och klarar småsly som börjar bli vedartat (ca 1 cm), och håller länge.
 
Inser att jag inte vet skillnaden på trimmer vs röjsåg. I min värld är trimmer = tråd och röjsåg = klinga. Hur är det i verkligheten? :D
 
:turd:-trimmern får nog numera kallas snofs-trimmern för den är monterad och testad :up: (Tack till midsommargästerna, som satte ihop den utan manual.) Nu väntar jag bara på att grannskapet ska vakna,så jag får ut och premiärköra.
 

Liknande trådar

Fritid Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
10
· Visningar
387
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
234
Senast: Stinaelin
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men...
34 35 36
Svar
708
· Visningar
32 610
Senast: Mineur
·
Fordon Jag behöver en ny bil så fort det bara är möjligt. I lördags missade jag tyvärr en bra bil så jag måste hitta något annat. Men vad ska...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
9 657
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp