Bukefalos 28 år!

Grästrimmer

aprilmaj

Trådstartare
Behöver köpa en ny grästrimmer. Det finns en Granngården där jag är nu. Finns det vettiga trimmar där? Bensindriven, ska klara ganska mycket och helst inte vara för lång.
 
Haha jag köpte nyligen en grästrimmer men mina krav var helt tvärtemot dina :D Jag vill inte ha en bensindriven och iom att jag själv är lång ville jag ha en lång trimmer :p
 
Pris? Modell?

Omdöme?
Minns inte! En Stiga kanske? Jag ställde in den i uthuset och ska försöka montera ihop den imorgon. Återkommer. Den var dock inte dyr, så antagligen är den usel. Pappa sa att det är värdelöst att köpa trimrar i 1500-kronorsklassen. Och det var det jag gjorde. Men jag blev så trött. Jag har gått i flera sketna affärer och letat. Tills slut tog jag bara en... Den gamla hade några gummirör lossnat på, så den läckte bensin :mad:
 
Kan rekomendera Ryobi batteridriven.
Har en sån och den tar mycket mer en en vanlig sladdriven.
Kan klippa det som jag tidigare var tvungen att ha en bensindriven till.....
 
Kan rekomendera Ryobi batteridriven.
Har en sån och den tar mycket mer en en vanlig sladdriven.
Kan klippa det som jag tidigare var tvungen att ha en bensindriven till.....
Jag köpte en bensindriven, för jag har så mycket som jag behöver trimra. Batteriet skulle bara räcka en bråkdel av tiden jag behöver, sa de i affären. Men jag kanske blev blåst?
 
Jag köpte en bensindriven, för jag har så mycket som jag behöver trimra. Batteriet skulle bara räcka en bråkdel av tiden jag behöver, sa de i affären. Men jag kanske blev blåst?

Nä, soppa är i sådana fall alltid att föredra. Jag gillar mest min röjsåg med rätt kort skaft men trimmern är helt ok också plus att den är typ från stenåldern men startar utan bråk varje säsong :love:
 
Jag har en bensindriven Stiga av mellanmodell, kostade typ 2000 kr för 7-8 år sedan och har varit i princip problemfri. Utbytbart huvud mellan trådspole och röjklinga. Jag ville specifikt ha en modell med vinkelväxel och inte med böjd vajer, i tron att den håller bättre och skakar mindre. Såvitt känt stämde det. :) Avverkningskapaciteten går inte att jämföra med en elektrisk trimmer, ens en med sladd. Jag kör den på alkylatbensin ("miljöbensin"), stor skillnad i hur man upplever avgaserna.
Förra sommaren upptäckte jag vilken skillnad det är mellan trimmertråd och trimmertråd. Har alltid använt en gul halvmjuk tråd med helt runt tvärsnitt, men provade en silveraktig med konvext fyr- eller möjligen femkantigt tvärsnitt. Vinklarna är alltså skarpa, och tråden skär gräset betydligt(!) mycket mer effektivt än vanlig rund tråd. Klart värt pengarna. :up:
 
Jag har en bensindriven Stiga av mellanmodell, kostade typ 2000 kr för 7-8 år sedan och har varit i princip problemfri. Utbytbart huvud mellan trådspole och röjklinga. Jag ville specifikt ha en modell med vinkelväxel och inte med böjd vajer, i tron att den håller bättre och skakar mindre. Såvitt känt stämde det. :) Avverkningskapaciteten går inte att jämföra med en elektrisk trimmer, ens en med sladd. Jag kör den på alkylatbensin ("miljöbensin"), stor skillnad i hur man upplever avgaserna.
Förra sommaren upptäckte jag vilken skillnad det är mellan trimmertråd och trimmertråd. Har alltid använt en gul halvmjuk tråd med helt runt tvärsnitt, men provade en silveraktig med konvext fyr- eller möjligen femkantigt tvärsnitt. Vinklarna är alltså skarpa, och tråden skär gräset betydligt(!) mycket mer effektivt än vanlig rund tråd. Klart värt pengarna. :up:
Hoppas att det var en sådan jag köpte :up:
Är nog gul tråd på den, men den tar ju slut någon gång. Då ska jag leta efter din sort.
 
Nä, soppa är i sådana fall alltid att föredra. Jag gillar mest min röjsåg med rätt kort skaft men trimmern är helt ok också plus att den är typ från stenåldern men startar utan bråk varje säsong :love:
Jag har en röjsåg också, men den har jag inte provat än. När använder du röjsåg respektive trimmer?
 
Jag har en röjsåg också, men den har jag inte provat än. När använder du röjsåg respektive trimmer?

Det inte trimmern tar får röjsågen fixa :D och sätt aldrig, aldrig sådana där "slyblad" på trimmern, det kommer bara att slå sönder den. Jag är strängt förbjuden av mekaren (aka särbon aka skogsutbildad) att göra något dylikt och jag håller med. Jag har testat att köra med trimmerslyklinga och det smällde rätt bra.

Träd (även om i liten storlek)=röjsåg
Allt som grästråden tar=trimmer
 
Det inte trimmern tar får röjsågen fixa :D och sätt aldrig, aldrig sådana där "slyblad" på trimmern, det kommer bara att slå sönder den. Jag är strängt förbjuden av mekaren (aka särbon aka skogsutbildad) att göra något dylikt och jag håller med. Jag har testat att köra med trimmerslyklinga och det smällde rätt bra.

Träd (även om i liten storlek)=röjsåg
Allt som grästråden tar=trimmer
Alltså.. vet inte vad du menar. Slyblad? Trimmerslyklinga? :confused:
 
Alltså.. vet inte vad du menar. Slyblad? Trimmerslyklinga? :confused:
Slyblad = treuddig metallklinga som ersätter trimmertråd och används till fingertjockt småsly eller väldigt grovt vedartat gräs/örter
Slyklinga = runt sågblad (som till cirkelsåg), används till att såga småträd med, används i skogsröjning.

Men båda dessa "avverkningsinstrument" kräver en tillräckligt stabil och kraftig röjsåg (eller kombiröjare) om man ska köra mer än små ytor eller korta stunder.

Det viktigaste, för att orka köra längre pass med röjsåg/gräsröjare, är att ha en sele av bra typ, som är väl inställd.
Ska man huvudsakligen röja gräs, upp till fingertjockt sly, så bör man skaffa en maskin avsedd för detta, och som liten och lätt själv, undvika de allra tyngsta. Men, det är skillnad på skogsröjsåg, avsedd för sly (småträd) och på maskiner för gräsröjning. En skogsröjsåg blir obekväm att röja gräs med, och en gräsröjare att röja sly med.

Sedan så finns det många olika sorters skärutrustning för gräsröjning, som har olika för- och nackdelar.

Vi röjer väldigt långa sträckor med gräs under nedersta tråden på våra fårhagar, vi har två maskiner som fungerar bra, och en som är i klenaste laget. Den största (i kubik) är en som är en kombinerad skogsröjare.

Vår favoritutrustning för gräsröjning, är ett aluminiumhuvud där man sätter i korta bitar av taggiga trådar, alltså inte en spole med tråd. Helt enkelt därför att det är enkelt att ersätta tråden när den blivit "för kort", ute i fält, utan skruvande och micklande.
 
Vad @skogaliten sa :up: en röjsåg är en röjsåg och en trimmer är en trimmer.

Visst kan man slänga på en trimmertrådsdosa på röjsågen men det är ju så drygt att byta hela tiden :p så jag är nöjd med att ha en rejäl röjsåg och en lättare trimmer.
 
Nu har jag kollat och enligt användarrecensioner på nätet är det bara skit jag har köpt :( Går sönder efter efter 10 användningar, förgasarproblem bl a, står det. En sådan här är det i alla fall, Stiga ST 28J:

8831520342046_1167589_a_18586_jpg.jpg
 
Nu har jag kollat och enligt användarrecensioner på nätet är det bara skit jag har köpt :( Går sönder efter efter 10 användningar, förgasarproblem bl a, står det. En sådan här är det i alla fall, Stiga ST 28J:
Eftersom du köpt av svensk återförsäljare kan du alltid gå tillbaka och reklamera när/om den pajar.
 
Jaha. Mätt och belåten tänkte jag ta itu med att montera ihop min värdelösa trimmer. Men manualen stämmer inte :rage: Trimmern där ser inte ut som min. Texten hänvisar till siffror på bilderna - men det är fel, det ser t o m en apparathatare som jag.

Jag har lyckats skruva dit handtaget. That´s it.

:turd:-trimmer!!!
 

Liknande trådar

Fritid Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
10
· Visningar
377
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Stinaelin
·
Fritid På lördag behöver jag smala band - typ sådana som skogsbolagen märker ut hyggen med. Ca en tum breda och i klara färger. Gärna i...
Svar
4
· Visningar
593
Senast: tanten
·
Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
756
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp