Grävande hund förtvivlade ägare!

Shettisar

Trådstartare
Vi har nu sedan tidig höst kämpat med vår nu 7månader gamla stövarhane med att inte gräva överallt i trädgården.Men förgäves,våra gräsmattor och rabatter ser ut som vulkanutbrott.Finns det någon som har fungerande tips och tricks??? :cry: :( :bow:
 
Lite understimulering kan vara orssaken till det :) Kanske mer motion, men troligtvis mer mental stimulans. Å andra sidan är det en jobbig ålder (för vovven också) så en del kan ju växa bort också, såvida det inte blir en inrotad vana...
 
Mina hundar vet att de får gräva i valda delar av trädgården, samt om det dyker upp några sorkhögar! :D Min blandras var också svår på rabatter när hon var unghund, men det la sig efter ett tag.
 
Hm hunddressören på animal planets hundprogram påstod att det enda man kunde göra var att använda en bit hönsnät där hunden brukar gräva och täcka över med lite jord och löv...när hunden sedan gräver och fastnar i nätet får den panik och vill aldrig mer göra om det...men jag tycker det låter drastiskt och gör de sej inte illa i klorna då?
 
dem gör inte illa sig i klorna i så fall skulle dem aldrig sagt det.
om du inte har hönsnät kan du ta kompost nät :D
 
Du skulle så så många gamla kompostgaller som ligger i våra rabatter... :D fungerar alldeles utmärkt.

Vi förde en ojämn kamp med våra grävare och gav till slut upp. En stor leonberger skovlar upp halva trädgården på 3 röda ivrigt påhejad av lillhunden. Saken blir inte heller bättre av alla frestande mullvadshögar. Dom slapp man ju när man bodde högre upp i landet.

Fungerar också bra med citronella indränkta lerkulor som man kan mylla ner lite, men de varar inte så länge om det regnar. Finns speciella just för ändamålet, eller så kan man använde de för mullvadar/sork, de är ännu bättre.
Fungerade också med vanliga lecakulor som jag lät ligga någon vecka i koncentrerad citronellaolja (som vi använder att spä knottmedel av, till hästarna på sommaren).

Tack vare dessa knep så grävs inte trädgården upp längre, utan att vi behöver passa hundarna varje sekund. Själva grävintresset verkar också ha dämpats även på platser där det inte är preparerat.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 361
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 003
Senast: Amaranthe
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp