Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

För tillfället rider jag inte för tränare då hästen är fet som en övergödd julgris. Det kommer så småningom.

Jag skiljer på gramanridning. Som jag ser det rider jag inte på gramanen. Den bara hänger där. Det påstås att den inverkar på hästen, visst, jag kan tänka mig att vikten av den påverkar. Men som jag använder den svär jag på att den påverkar mångfaldigt mindre än den gör hos de ryttare som faktiskt har kontakt med mun på hästen på graman.

Men om den påverkar negativt bara genom att hänga där, hur kommer det sig då att hästen puttar fram näsan, tar stöd på bettet, jobbar bättre och mer ärligt? Jag kan inte förklara det på annat sätt än att det handlar om min hand och att jag kommer till bättre ridning.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag red förut en ridskolehäst med en jätteunderhals. Så jag pratade med min ridläare och hon tyckte att jag kunde andvända gramanen på min dressyrlektionen en gång i veckan. Jag andvände gramanen på samma sätt som på bilden andvände den nästan aldrig kortare än då. Men det hjälpte för att hon skulle bygga på lite muskler i den övre linjen. Till slut behövdes inte gramanen längre för att hon skulle gå i form. Efter hon fått lite mer muskler var hon också mycket trevligare som ridskolehäst :)

 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Men om den påverkar negativt bara genom att hänga där, hur kommer det sig då att hästen puttar fram näsan, tar stöd på bettet, jobbar bättre och mer ärligt? Jag kan inte förklara det på annat sätt än att det handlar om min hand och att jag kommer till bättre ridning.

Skilj på att den hjälper ryttaren, eller hästen.
Jag tycker det finns en viss poäng i det du säger, i det att en graman kan hjälpa en ryttare att till viss del få en viss KÄNSLA för hur det ska börja kännas, om man har problem med att man inte kan få hästen mellan hjälperna, vilket det ju handlar om. Gramanen stänger in hästen mellan hjälperna effektivt, och då blir det i viss mån lättare för ryttaren. Men för hästen så är gramanen som jag ser det i längden eller frekvent använd, inte ett alternativ, därför att den verkar bakåt och inåt och låser huvud positionen utan att för den skull nödvändigtvis åstadkomma att hästen kommer ärligt bakfrån, vilket ju är en förutsättning för ärligt och korrekt arbete.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jovisst kan man det. Jag har en handstyrka som får sjukgymnaster att ifråga sätta om jag ofta tappar min nyckelknippa. Gissa hur lätt det är för en häst att dra tygeln ur min hand när den tycker det är jobbigt och inte vill ge efter.

Men snälla du, ta och förklara hur en häst kan ge efter i sin kropp och arbeta med rätt muskelatur lösgort bara för att du som ryttare har en extra tygel som fungerar som en hävstång. Som jag ser gramanens effekt så hjälper den bara dig som ryttare att orka hålla kvar tygeln.

När den drar tygeln ur din hand, är det ett facit om hur du misslyckats med att komma igenom med dina hjälper bak till bakbenen, tror du verkligen att du lättare får en effekt av hjälperna bara för att hästen släpper motståndet genom gramanen i munnen ?

Tyvärr tror jag att gramanen lurar ryttaren att lita på sin förmåga genom gramanen att lösa protester från hästen istället för att bygga upp en kunskapsbank hur olika övningar kan lösgöra på ett ärligt sätt.

Jag tycker att man ska ha en respekt för munnen och på det sätt en häst kan protestera därigenom då formen (läs huvudets placering) ska vara en måttstock på hur den arbetar med sin kropp och en ryttare bör få lära sig hur man kan rida till sig en ärlig form som passar den häst man rider som måste vara beroende på styrka och utbildning, inte genom att andvända hävstång som bara påverkar hals och huvud genom munnen.

Ska man lära sig rida på riktigt så bör man nog fortsätta med att ge hästen ett ärligt sätt att tala om hur den arbetar, det finns mängder med bra tränare som INTE tar fram graman vid problem utan ger sina elever de verktyg som i slutändan kan utveckla förmågan att rida alla olika sorters hästar med en ärlig form.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Fast nog finns det många tränare som tar fram gramanen? I de hästtäta bygder jag bor har jag sett det på alla nivåer. Från SM-vinnare till tränare utan bokstavsdiagnos. ;)

Det är nog ganska vanligt, ändå, tror jag?

Jag tycker fortfarande att det finns bättre sätt att lära sig att hålla den bångstyriga handen stilla, än att sätta på en graman. :idea:
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Tyvärr har du rätt. Kanske är det så att man ska slänga upp tränaren när man har problem för att se om den kan rida till sig ett samarbete. I min värld försvinner de tränare som tar gramanen som lösning.

Sen spelar det faktist ingen roll att de vinner SM genom gramanridning eller för den delen som AvG som vinner allt med rollkur...inget jag vill härma.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

På sista bilden står hon och pillar med bettet och är långt bakom lod. Anledningen att jag la in den bilden är att visa hur mycket (lite) gramanen påverkar hästen när hon böjer på nacken. Det är inte den formen hon arbetas i. Det går dessutom att lyfta upp en häst i formen om man rider rätt på gramanen.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag kan tycka att gramanen är ok som korrigeringshjälp av en mkt illa riden häst- av en som vet vad den gör. Att man påskyndar o förtydligar vad man vill.

Blir det inte snabbt bättre- ja då gör man fel.
Tyvärr så ser jag mest ponnybarn som använder sig av den- fast inga vuxna har den på. Är det föräldrarna o tränaren som ser den som en säkerhetsgrej:confused:

Axel- som ej kan rida med graman o har provat.:o
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Det går dessutom att lyfta upp en häst i formen om man rider rätt på gramanen.

Nu blir jag förvirrad...hur menar du att "det går att lyfta upp formen" :confused:
I min värld så är det formen som avgör hur bakbenen arbetar, jag kan lätt få formen (läs huvudets position) upp i gp form utan att hästen i övrigt arbetar i den samlingen.
Varför rider du inte bakbenen till en ärlig form, känns som om du börjar i fel ände- med huvudet ?
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

håller med i det du skriver :bow:
på något sätt så har gramanen också den effekten på mig att jag är mer stilla i handen, samma sak när jag rider med två tyglar. jag har använt graman en gång på min pålle, använder graman ytterst sällan men kan tycka att det kan vara ett bra hjälpmedel om man använder det på rätt sätt. men faktsikt så tycker jag att gummisnodd kan vara att föredra ibland (använde det till en början förut för att ha som "guide" till hästen när han omskolades), med gramanen känns det som att det kan bli för inramat ibland. vad tycker ni?

helst arbetar jag utan hjälptyglar, men jag har mina brister som ryttare o då kan en hjälptygel hjälpa både hästen o mig. däremot tycker jag man ska få guidning till en början av tränare så man inte använder hjälptygeln fel! det kan bli väldigt fel annars :crazy: har ridit hästar som är helt obalanserade att rida (huvudet i vädret o svår att få kontakt med) o de har iprincip blivit inridna med graman o inte gått med ngt annat..
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Samtliga som svarat att de använder graman skriver att de låter den bara hänga där och dingla. Vilket resulterar i:

* Att händerna är vara stilla

* Som kontroll på att hästen inte ska stegra

* Att bara tyngden i bettet gör att hästen går bättre

* Som förtydligande av hjälper

* Att nosen kommer upp och hästen går i bättre form

Osv.

Är det en förtrollad tygel den där gramanen? Jag kan inte förstå att just gramanen är det mest effektiva hjälpmedlet att lösa dessa problem med.

:laugh:
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Rider för tillfället en "gramanriden" häst, och det är mycket svårt att få den att ta fram nosen och våga ta stöd på bettet framåt. Den är fast i en avknäppt form med symaskinstrav och stum rygg. Mycket arbete innan den hästen litar på handen och går att reglera, just nu finns det bara en form, en takt och ett tempo.

precis så upplever jag hästar som blivit ridna på mkt graman, på fel sätt.
rider också en häst just nu som är riden på graman mkt, den hästen vill inte följa handen framåt o ta stöd utan viker bara in nosen..
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

kl

Jag är nog ganska hjälptygelliberal (förutsatt att de används på ett vettigt sätt).

Naturligtvis måste man vara väl medveten om att en korrekt form inte är samma som att hästen böjer på nacken. Å andra sidan så kan en häst som springer runt och studerar flygplanen på himmelen aldrig gå i en korrekt form.

Känner man att man vill använda en hjälptygel så är det väl bra om man gör det tillsammans med sin tränare. Då kan tränaren hjälpa till med att tala om när hästen är i en god form. Kan tränaren inte se detta (med graman eller utan) så känns det som att byta tränare vore en bra idé.

Jag har själv blivit hjälp av gramanen med min häst. Hästen hade stått en längre period och "tappat allt". Hästen inte direkt byggd för optimal balans och har lätt att tappa ryggen och bli ojämn i handen.

Jag kom aldrig till det läget där hästen var helt lösgjord och det är svårt att stärka en häst som inte går i en stärkande form. Efter en träning som hade gått riktigt dåligt och slutat med att hästen blev stressad och helt tappade ryggen sa min tränare åt mig att ta fram gramanen.

Jag red med gramanen en månad mellan frambenen, ytterligare en månad på sidan, en tredje med gramanen liggande på staketet och numera lämnas den hemma och jag känner inget behov av den.

Den hjälpte mig att få stöd på tyglarna genom att jag bara kunde ha en stilla hand att rida fram till.

Hjälptygeln används korrekt om man behöver den allt mindre. Om hästen gått med graman en längre tid och sedan går precis (lika illa) som innan när man tar bort den, ja då har man ju inte kommit igenom med någonting alls. Men om den kan hjälpa till en bättre (och för hästen hälsosammare form) varför då inte använda den istället för att slita på hästen medan man behöver fyra gånger så lång tid utan.

Jag är också för att (i alla fall på vissa hästar) använda någon typ av inspänning för mindre rutinerade ryttare (naturligtvis under kontrollerade former, dvs med ridlärare närvarande). Detta ska då naturligvis vara en "fast" inspänning, dvs inget ryttaren själv ska reglera. Detta betyder så klart inte att hästen ska gå och bita sig i i bogen, men reglerar man huvudet så att den inte kan gå allt för högt så tror jag att det skonar både mun och rygg. Dessutom ju vettigare form hästen går i desto lättare är det för ryttaren att lära sig sitta väl.

Naturligtvis måste alla hästar först vänjas vid en inspänning. Om man bara slänger på inspänningen och kör så är det inte så konstigt om hästen får panik, börjar backa, får ännu mer panik och går över. Man måste naturligtvis börja med en lång inspänning som kortas allt efter hästen accepterar den. All osäkerhet måste lösas framåt.

Eller så kan man ju göra som det är populärt i mitt område. Ta på kandaret på alla möjliga och omöjliga hästar. Hänger man tillräckligt i stångtygeln så blir det ju bra :crazy: Åtminstone här mycket mer accepterat än tex graman.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Men snälla du, ta och förklara hur en häst kan ge efter i sin kropp och arbeta med rätt muskelatur lösgort bara för att du som ryttare har en extra tygel som fungerar som en hävstång. Som jag ser gramanens effekt så hjälper den bara dig som ryttare att orka hålla kvar tygeln.
.

Just det, jag har sett och fått förklarat för mig i Tyskland i det dressyrstallet som jag har varit i en del varför man använder gramanen och det är för att rida upp hästen i formen och inte som hoppryttarna rida ner hästen i formen. Jag är för kass och långsam som ryttare för att våga mig på detta å andra sidan var det bara maistros och beridare som kunde använda gramanen på detta sättet där man helt klart såg en skillnad och kanske tanke om varför man överhuvudtaget kom på ide´n med att uppfinna en graman.

Jag skall försöka förklara men sorry om det inte blir helt korrekt.

Detta är typ det sista som görs innan hästen är "där" alltså hästen är helt lösgjord och genomgymnastiserad i sin kropp och nu vill man ha eftergiften i den översta halskotan. Man vill driva fram nosen lite framför lod och nacken högst så att hästen inte går med 3 halskotan högst. Det krävs korrekta bakben och vinkling i dom , hästen skall vara på hjälperna annars trillar den ju ner lite i formen och kommer bakom med nosen. Man rider den fram till detta och med gramanens hjälp görs halvhalten i den formen eftersom hästen kan bli djävulusiskt stark och springa iväg och det har ju helt klart med hästens svaghet att göra men istället för att ryttaren blir hängandes i handen får gramanen ta den smällen att hästen får arbeta emot sig själv och gramanen då och inte ryttarens hand. Duckar hästen ner driver man den framåt tills nosen kommer framför och där tar gramanen emot som en halvhalt och på såvis gymnastiserar men hästen i den översta nackkotan så den sätter sig mer och vinklar om mer bak. Det handlar om kanske en halv långsida max i taget och enbart en eller två ggr. Sedan kastas gramanen bort för nu skall hästen vara klar sas. Det är alltså en hjälp där för ryttaren att få igenom halvhalterna i den höga formen och när dom är igenom så skall dom vara igenom "för alltid" sas.

Det krävs timing och snabbhet från ryttaren allan alltså men jag har sett en väldigt bra effekt av användandet men det är skitsvårt och inget jag själv skulle våga mig på eftersom jag jag är för långsam och fördröjningen blir för stor. Men vad jag har förstått så är det en ganska vanlig metod av användandet av gramanen.

Jag har säkert blandat ihop något eller kanske missat en förklaring någonstans men jag tror ändå att en del av er fattar tanken bakom användandet. Så helt tvärtemot vad vanligt folk använder gramanen till så skall användandet av gramanen få hästen fram till bettet och få fram nosen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Skilj på att den hjälper ryttaren, eller hästen.

Håller fullständigt med dig. Den hjälper mig.
Jag tycker det finns en viss poäng i det du säger, i det att en graman kan hjälpa en ryttare att till viss del få en viss KÄNSLA för hur det ska börja kännas, om man har problem med att man inte kan få hästen mellan hjälperna, vilket det ju handlar om.

Alltså, jag vet hur det skall kännas. Jag har tyvärr fått den fula ovanan att rida med en orolig hand. Om gramanen (eller kandaret) kan hjälpa MIG att befästa en stadig och mjuk hand så är det ju bara bra. Målet är att jag skall rida med likadan hand utan graman som jag gör med graman.

Faktum är att jag hellre sätter på kandaret för detta än gramanen. Min vallack har gått på kandar en del och inte haft graman på sig på 5 år. Anledningen till att jag hade den överhuvudtaget då var att jag i min enfald trodde den skulle kanske kunna motverka hans då bockiga period. Det gjorde den inte, alltså hängdes den undan. Att få honom att böja på nacken är för lätt. Han jobbar men är inte hundra procent ärlig i formen. Men, då min hand blir stilla och JAG kommer till en helt annan ridning blir resultatet en form som är ärlig.

När jag nu senast luftade gramanen var på en helt annan häst som gärna bjuder på fin form i skritt men så fort det läggs in en högre växel så drar hoon sig ur den. Jag behövde ytterst lite känning i graman en kort stund på den hästen för att sedan låta den dingla. Där handlar det om en häst som har fått ånga på i egen form (sänkt rygg, bakbenen i annan kommun, inga krav på att jobba i rätt form, huvudet i en annan stratosfär, släpa hovarna i skritten eller halvrusa i skritten, inga krav på takt eller något). Trots att hon är riden lika länge som min och dessutom proffsinriden (det är inte min) så är hon långt långt efter i sin utbildning och den sätter jag inte kandar på innan vi har befäst gas, broms och form.

Gramanen stänger in hästen mellan hjälperna effektivt, och då blir det i viss mån lättare för ryttaren. Men för hästen så är gramanen som jag ser det i längden eller frekvent använd, inte ett alternativ, därför att den verkar bakåt och inåt och låser huvud positionen utan att för den skull nödvändigtvis åstadkomma att hästen kommer ärligt bakfrån, vilket ju är en förutsättning för ärligt och korrekt arbete.

Håller med dig. Har redan skrivit om graman som gick av och hästen var omusklad som sjutton i ryggen. Helt fel riden på graman p.g.a. ryttarens okunskap.

Samtidigt kan jag se fördelen med gramanen på en häst som blir stark och lägger sig på handen och bogarna när den inte orkar. Även där handlar det ju om att komma över en tröskel och om då gramanen kan fungera i det läget så är den ju en hjälp. Det heter ju hjälptygel.

Vad jag själv hellre gör med en sådan häst är att ge den en kort paus för att sedan återuppta arbetet och jobba vidare och stärka den så.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

I den förklaringen fanns inget av de vanligaste skälen för att använda graman och där gick också de allra flesta ryttarna bort när det gäller att använda graman:o

JAg kan tänka mej att det där stämmer att det var detta man uppfann den till, för det är ett enormt skarpt hjälpmedel och det kräver verkligen blixtsnabbhet från ryttaren i så fall. Synd att det har spridits till kreti och pleti då.

KL
De ytterst få gånger jag har ridit med graman har hästarna ifråga känts "eftergivna" men inte på hjälperna däremot, utan med en begränsning i framåttänket och svaret, som är svår att beskriva men skilde sig rätt rejält från hur hästarna normalt kändes. Och då även med hängande graman.
Jag tycker inverkan från den känns ändå.

Jag förstår att man tar till den, varför man gör det. Men för mej känns det inte som en bra väg, för eftergiften känns inte ärlig hela vägen, även om hästen kan kännas väldigt ridbar först, svårt att beskriva det riktigt men det är en klar skillnad i känsla ändå.

Håller även med Pans Paris om att det måste vara en riktig mirakelmetod om man ska döma av allt den kan åstadkomma:cool: Tyvärr rider jag väl för illa för att få till och förstå miraklen:o
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag har säkert blandat ihop något eller kanske missat en förklaring någonstans men jag tror ändå att en del av er fattar tanken bakom användandet.

Jag förstår och inser oxå hur pass svårt det är att andvända gramanen på detta sätt.
Dessa ryttare som du skriver om är experter på att få hästen genom utbildning att andvända sin kropp och då speciellt- sina bakben på ett optimalt sätt. Kan man på detta sätt utbilda en häst och slutligen- andvända sig av en graman för att få hästen att komma igenom i nacken är en stor skillnad.

Det som framgått av de som andvänder gramanen i denna tråd- andvänder gramanen i första delen av utbildningen och av skäl som jag uppfattat är att visa vägen eller att ö.h.t rå på hästen pga sina svagheter som ryttare.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

kl

Jag är nog ganska hjälptygelliberal (förutsatt att de används på ett vettigt sätt).

Naturligtvis måste man vara väl medveten om att en korrekt form inte är samma som att hästen böjer på nacken. Å andra sidan så kan en häst som springer runt och studerar flygplanen på himmelen aldrig gå i en korrekt form.

Känner man att man vill använda en hjälptygel så är det väl bra om man gör det tillsammans med sin tränare. Då kan tränaren hjälpa till med att tala om när hästen är i en god form. Kan tränaren inte se detta (med graman eller utan) så känns det som att byta tränare vore en bra idé.

Jag har själv blivit hjälp av gramanen med min häst. Hästen hade stått en längre period och "tappat allt". Hästen inte direkt byggd för optimal balans och har lätt att tappa ryggen och bli ojämn i handen.

Jag kom aldrig till det läget där hästen var helt lösgjord och det är svårt att stärka en häst som inte går i en stärkande form. Efter en träning som hade gått riktigt dåligt och slutat med att hästen blev stressad och helt tappade ryggen sa min tränare åt mig att ta fram gramanen.

Jag red med gramanen en månad mellan frambenen, ytterligare en månad på sidan, en tredje med gramanen liggande på staketet och numera lämnas den hemma och jag känner inget behov av den.

Den hjälpte mig att få stöd på tyglarna genom att jag bara kunde ha en stilla hand att rida fram till.

Hjälptygeln används korrekt om man behöver den allt mindre. Om hästen gått med graman en längre tid och sedan går precis (lika illa) som innan när man tar bort den, ja då har man ju inte kommit igenom med någonting alls. Men om den kan hjälpa till en bättre (och för hästen hälsosammare form) varför då inte använda den istället för att slita på hästen medan man behöver fyra gånger så lång tid utan.

Jag är också för att (i alla fall på vissa hästar) använda någon typ av inspänning för mindre rutinerade ryttare (naturligtvis under kontrollerade former, dvs med ridlärare närvarande). Detta ska då naturligvis vara en "fast" inspänning, dvs inget ryttaren själv ska reglera. Detta betyder så klart inte att hästen ska gå och bita sig i i bogen, men reglerar man huvudet så att den inte kan gå allt för högt så tror jag att det skonar både mun och rygg. Dessutom ju vettigare form hästen går i desto lättare är det för ryttaren att lära sig sitta väl.

Naturligtvis måste alla hästar först vänjas vid en inspänning. Om man bara slänger på inspänningen och kör så är det inte så konstigt om hästen får panik, börjar backa, får ännu mer panik och går över. Man måste naturligtvis börja med en lång inspänning som kortas allt efter hästen accepterar den. All osäkerhet måste lösas framåt.

Jag citerar hela för det tål att läsas om igen.
:bow::bow::bow::bow:

Eller så kan man ju göra som det är populärt i mitt område. Ta på kandaret på alla möjliga och omöjliga hästar. Hänger man tillräckligt i stångtygeln så blir det ju bra :crazy: Åtminstone här mycket mer accepterat än tex graman.

Jag rider hellre på kandaret på min vallack. Dels trivs han med mycket skrot i käften (han slurpar på betten som om han har en piggelin i käften, redan när han skrittar och jag går bredvid utan att jag ens håller i en tygel). Jag förstår inte varför han gillar det men så är han rätt märklig. Som unghäst brukade han gå och bära på stora grenar och hålla i grimskaftet, vilket han gör ibland nu med.

Jag får samma effekt på kandaret, vad gäller min hand, som jag får på graman. Jag har knappt någon kontakt alls med stången. För framtidens skull tar jag kontakt på den ibland då jag vet att i kandar klasser döms man ner om stångtygeln glappar. Jag vill ju inte att det skall komma som en fullständig shock för honom när man väl är i dom klasserna så därför kan jag ta kontakt på den extremt korta stunder då och då. Handlar inte ens om en hel minut i stöten.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

För framtidens skull tar jag kontakt på den ibland då jag vet att i kandar klasser döms man ner om stångtygeln glappar.

Då kanske du vet något som jag missat. Var i TR står det att stångtygeln inte får glappa ? nån som har TR ?

Domarna som dömt mig har missat detta då jag ett flertal tillfällen inte inverkat alls med stången, den har tom har den glappat.
Sett att Brinken glappat med bägge tyglarna och ridit Briar med en eftergift, undrar om han fått avdrag ?
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Men snälla du, ta och förklara hur en häst kan ge efter i sin kropp och arbeta med rätt muskelatur lösgort bara för att du som ryttare har en extra tygel som fungerar som en hävstång. Som jag ser gramanens effekt så hjälper den bara dig som ryttare att orka hålla kvar tygeln.

När den drar tygeln ur din hand, är det ett facit om hur du misslyckats med att komma igenom med dina hjälper bak till bakbenen, tror du verkligen att du lättare får en effekt av hjälperna bara för att hästen släpper motståndet genom gramanen i munnen ?

Indy1234 har lagt ut en bild. Det skulle lika gärna kunna varit jag och hur lös gramanen hänger när jag rider med den. Jag kollar så att den verkligen hänger och inte är sträckt. Det är YTTERST sällan som jag alls har graman sträckt. Av alla de gånger genom åren jag ridit på graman tror jag att man kan räkna det på mina två händer och får då fingrar över. Jag har haft graman i 15 år. Notera att jag inte använt den på de senaste 5 åren förns häromdagen och då en gång och då hängande. Hästen kunde komma mycket långt ur formen innan gramanen tog i och då gav jag dessutom efter i handen. Skillnaden är att den inte kommer så långt ur formen att jag risker näsblod på mig. Men det är inte långt ifrån att den kan komma så långt om hästen skulle vilja. (ibland har folk sagt till mig att jag haft den så löst hängande att hästen riskerat trassla in benen i den och bett mig korta upp den lite.)

Så, som en hackig gammal vinylskiva som upprepar sig om och om igen: JAG blir bättre i handen och kan på den vägen rida hästen bakifrån in i handen på ett helt annat sätt än om jag inte hade den på.

Är inte det snällare mot hästen än att jag fipplar med en orolig hand? Är det inte bättre för hästen och mig på ett långsiktigt plan om gramanen kan hjälpa mig att befästa en stadig hand som fortsätter vara stadig utan gramanen och får mig att komma till korrekt ridning?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
872
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har faktiskt funderat över hur mycket värde jag har av att dokumentera mina ridlektioner här på bloggen. Ska jag verkligen fortsätta...
Svar
0
· Visningar
407
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp