Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Som nödhjälp under perioder innan man får ordning på tex stegringsproblem - ja till viss del.

Jag har sett mängder med hästar som har fått panik över gramanen och gått runt- just därför att gramanen bara tvingar in huvudet som de balanserar sig med när de stegrar.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Håller med - inspänninstygel med gummiring "is da shit" vid longering :) Är du också inskolad på hästar på 70-talet ? hehehehe.

Skojar du? Du är från Borås. Jag från Göteborg. Säger bara följande:

Karl-Erik Nilsson.

Need I say more?
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Och till AnnBur
Men frågan är väll om effekten med gramanen och gummisnodden är när den väl andvänds- bara ser till att hästen ger upp för trycket ?
Kan man inte få samma effekt med handen om man nu är ute efter att hästen blir eftergiven för bettet ?

Jovisst kan man det. Jag har en handstyrka som får sjukgymnaster att ifråga sätta om jag ofta tappar min nyckelknippa. Gissa hur lätt det är för en häst att dra tygeln ur min hand när den tycker det är jobbigt och inte vill ge efter.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Gramanen kan då ta bort en del smitningar som gör att jag får anpassa min ridning efter hästen, INTE tvärtom med en graman.

Vad är skillnaden mellan det och som både AnnBur och jag säger? Den hjälper oss få en finare hand som inte håller på och fipplar hela tiden. Den hjälper alltså oss som ryttare att anpassa ridningen efter hästen.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

personligen, vad jag tycker angående gramaner så är dom bara positiva till hästar som te.x sticker eller bockar.
Jag har ridit många hästar med graman och anser att det ger ett perfekt stöd för mig och häst.
Dvs lättare att jobba hästen i ett lugnt tempo istället för att slita sönder munnen.
Ser inte att det förstör hästen på något sätt. OM man använder den "rätt" dvs
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

*kl*

Som gammal hoppryttare är jag väldig vän med gramantygeln. Mina hästar går ganska ofta på graman. Den ena mer eller mindre konstant eftersom han har så mycket skit för sig (förkärlek till att resa sig) och den andra är helt enkelt ofta så laddad att jag behöver gramanens hjälp att få hejd på tåget.

Bildexempel på häst nr 2:

Detta är från i somras där hon har tappat en del i vikt och fattas ganska mycket muskler. Hon blev i princip konstant bakom hand för att hon helt enkelt inte orkade bära sig.
22319293.jpg

22318721.jpg


Detta är från nu i mars. Hon är riden med graman troligen 80% sen de tidigare bilderna togs. Här har hon, hmm, gått upp de kilona hon fattades i somras (och lite till). Men hon har också fått mycket mer muskelmassa och orkar nu bära sig i mycket bättre form.
26431945.jpg

Här på andra bilden ser man till och med att hon får ta i med bukmuskulaturen!
26432332.jpg


Här står hon precis och grejar med bettet, men ungefär så här mycket används gramanen:
25860475.jpg


En annan mycket positiv sak med gramanen som tidigare nämnts i tråden är att ryttaren för det mesta slutar och greja så mycket med handen. Många känner sig nog lite tryggare med en graman på om man sitter på en laddad häst. Eftersom man får en trygghetskänsla (falsk eller ej) kan man både slappna av, komma till ridning och troligen våga mata på mer bakifrån till en stilla hand än utan gramanen.

Mitt fullblod verkar själv hitta en trygghet i gramanen. När han får vägledningen till att böja på nacken är han mycket mer påverkbar i ridningen. Räcker att han har tyngden i bettet sen är han faktiskt lugnare. Kan hända att det ha med ryttarens möjligen falska känsla av trygghet att göra, men det kan väl egentligen kvitta?
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Håller med dej i allt här DM, jag brukar inte längre diskutera i gramantrådar om jag kan låta bli, det blir aldrig att man kommer överens om något, så att säga. Man står så långt ifrån varandra många gånger och det blir tråkig stämning:crazy:

KL

Jag håller som sagt helt med DM, hur kan hästens bakbensaktivitet bli bättre av att man hålller hårdare i munnen, vilket man gör, gramanen ger ju helt enkelt ryttaren mera styrka i och med hävstångseffekten, varken mer eller mindre. Det är ett verktyg för att rå på munnen, helt enkelt.

De få gånger jag har ridit med graman så har jag upplevt att den inverkar trots att den hänger, helt klart. Fråga inte varför men det är min känsla, den inverkar ändå.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag rider nästan aldrig med graman längre (min häst vill väldigt gärna krypa bakom hand så på honom skulle den göra mer skada än nytta) men på de hästar jag haft den har det varit för att de inte ska kunna smita undan genom att dra upp huvudet. På samma sätt kanske jag byter sporrar en kort period för att ”väcka” hästen om den blivit nonchalant mot skänkeln och när det problemet är löst byter jag tillbaka/tar av sporrarna.
Min förra häst körde alltid upp huvudet i galoppfattningarna och på en häst som kan balansera sig bra i förvänd galopp tycker jag man kan kräva att den ska kunna göra en fattning i form. Detta blev mycket bättre när jag använde graman en period, dels för att han insåg att han inte kom undan och dels för att han genom att göra korrekta fattningar blev starkare så att det blev lättare att göra rätt.
Jag har även använt vid konditionsträning (galoppintervaller) ute på hästar som gärna blir långa och starka och då som en hjälp för MIG för att jag inte orkar/kan hålla ihop hästen som jag borde när jag står i lätt sits och i ett friskt galopptempo.
Så jag tycker att gramanen kan vara bra ibland men jag tycker det är fel att rida med den mer regelbundet typ flera gånger i veckan och inte bara en kort period eller vid speciella tillfällen.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag har sett mängder med hästar som har fått panik över gramanen och gått runt- just därför att gramanen bara tvingar in huvudet som de balanserar sig med när de stegrar.

Med mitt svar "ja - till viss del" menar jag att en häst som på trots och test tex halvreser sig och kastar sig runt eller liknande kan sluta upp med det om något tar emot. En häst som panikar över inspänning eller som tokstegrar hjälper det antagligen ingenting alls, utan orsakar den panik du beskriver.

Jag vet inte om vi rör oss i olika kretsar eller om du bara har väldigt mycket mer erfarenhet än mig - men mängder av hästar som gått runt av graman - låter mycket och otäckt.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Vad tänker du om din hästs nacklinje, särskilt på den sista bilden? Det är vanskligt på en bild, mycket kan luras, det handlar om exteriör mm, men ändå?
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag har hittills inte sett något positivt resultat av gramaner. :o Därmed inte sagt att det inte funkar, bara att jag inte kunnat se någon som helst gynnsam häst- eller ryttarutveckling i gramanens spår.

För er som upplever att ni får en mer stilla hand av hjälptyglar, det finns andra sätt att bli still i handen. :idea: Sitsträning är ett exempel. Det man inte har i häcken, tar man i handen, är en gammal devis som tyvärr stämmer. :D Men det finns även andra saker man kan göra om man vill ge sin häst en stunds stilla hand som inte involverar hjälptyglar.

De hästar jag fått rida som är gramanridna (inkl min egen holländare) tänker bakåt i halsen. Och det är ett jävla skräp, för att prata franska. Jag tkr man ser och känner det otroligt tydligt. Och jag vill ha hästen ut på andra hållet. Att få ut en hästs hals är inte lätt, och jag tycker gramanen försvårar arbetet något enormt.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag håller helt med dig.

Jag har använt graman vid ett par tillfällen under en kort tid på en och samma häst. Just den hästen var egentligen ganska välutbildad men var i en period då den spände till ryggen och blev för hög i nacken. Jag använde gramanen ett par gånger och bara ett par tygeltag varje gång, det hjälpte mig att visa hästen vad jag ville. Sen slängdes den undan igen. Jag tror jag hade kunnat göra det jobbet utan graman, jag kommer inte ihåg varför jag valde gramanen....

För övrigt så har jag inte så mycket att tillföra. Graman-ridna hästar är fruktansvärt svårridna. de tänker bara bakåt med nosen och det är svårt att få dem komma över ryggen fram till handen eftersom de hela tiden tar in näsan igen om de kommer fram till stöd.

Behöver man får en mer stilla hand sätter man ett spö mellan händerna. En graman inverkar även vid löst hängande. Dels på grund av att hästen kommer ihåg hur den inverkar, dels på grund av sin egen vikt.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag använder graman i högsta nödfall och som broms vid uteridning.

Vid dressyrarbete tycker jag att gramanen inte hör hemma. Speciellt inte på min häst som lätt krullar ihop sig, sänker ryggen och släpper sina bakben. Jag kan inte på något sätt förstå hur man kan uppnå en ärlig form med ökad bärighet av en gramantygel, som visar ("tvingar" hästen att söka sig neråt och mot bogen.

Jag tror att det är viktigt att alla slutar att bli så fixerade över hur huvudet och halsen ser ut. För det är bara detta gramanen i min mening påverkar. Att inbilla sig att gramanen påverkar ekipaget positivt bara för den sitter där och dinglar tycker jag är en dålig ursäkt för att använda graman. Inte heller att man håller händerna stilla då tycker inte jag att gramanen är det hjälp medlet man ska använda sig av, utan en duktig instruktör.

Det finns säkert de som tycker att gramanen är ett bra hjälpmedel till deras hästar. Men på de hästar som jag har ridit har jag inte upplevt att en graman är en problemlösaren. Snarare en omväg för att komma till bra ridning.

Frågan som jag ställer mig är Vilken typ av häst ska man ha för att gramanen ska vara ett effektivt hjälpmedel?

:laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Mitt fullblod verkar själv hitta en trygghet i gramanen. När han får vägledningen till att böja på nacken är han mycket mer påverkbar i ridningen. Räcker att han har tyngden i bettet sen är han faktiskt lugnare. Kan hända att det ha med ryttarens möjligen falska känsla av trygghet att göra, men det kan väl egentligen kvitta?


Oj! Jag trodde jag inbillade mig när mitt gamla fullblod var lugn som en filbunke på graman, även skritt på lång tygel där gramanen har noll inverkan.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Vid dressyrarbete tycker jag att gramanen inte hör hemma. Speciellt inte på min häst som lätt krullar ihop sig, sänker ryggen och släpper sina bakben.

Oj, så olika erfarenheter kan vara.

Jag skulle lätt kunna bli anklagad för roll-kür ridning här, vad gäller vallacken. Han går väldigt gärna med näsan bakom lod, krullar ihop sig. Jobbar trots det med ryggen men näsan är mellan frambenen. Sätter jag på graman så kommer näsan fram, stöd på bettet, bättre form, ryggen och bakbenen är fortfarande med. Gramanen dinglar löst mellan benen. Får samma effekt på kandaret med hängande stångtygel. Jag hävdar fortfarande att det handlar om att min hand blir stadigare just för att JAG har respekt för gramanen och betslingen.
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Håller med dej i allt här DM, jag brukar inte längre diskutera i gramantrådar om jag kan låta bli, det blir aldrig att man kommer överens om något, så att säga. Man står så långt ifrån varandra många gånger och det blir tråkig stämning:crazy:

Jag drog inte igång tråden för att övertyga motståndare eller bli övertygad av motståndare. Jag drog igång den för att förhindra att ramtråden spårade ur till en gramandiskussion och för att alla vi ska kunna vädra våra åsikter och erfarenheter.

Världen skulle vara bra tråkig om alla tyckte lika. Eller hur?

:)
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Du verkar ha samma problem som jag har med min häst. Men jag skulle aldrig hängt på en graman på min häst i detta läge. Hon skulle defintivt inte fått fram sin nästa mer med en gramantygel, som hänger och dinglar. Snarare tvärt om, drar ihop sig som en liten boll. Detta problem är något som jag jobbar med min instruktör med, inte som jag arbetar bort med hjälp av gramantygel.

Men känner du att det ger någon utveckling till dig. Du vet inte riktig vad det beror på, men bara att gramanen hänger där så går det mycket bättre. Vad säger din tränare om att du använder graman till detta problem?

:laugh:
 
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

På vilket sätt tycker du att den fungerar som en "vägvisare" då ?
själv tycker jag ett effekten med halsförlängare och graman är i stort likadan, kanske du ser någon skillnad ?

Jag håller med.
Sen ser jag att det är väldigt många som tror att gramanen "inte tar" och inte har ngn effekt om man inte rider aktivt på den. det stämmer faktiskt inte : ) det blir en effekt av gramanen ändå. Man har gjort studier på detta, hur olika typer av hjälp tyglar, så som snodd, graman, förbygel och martingal, påverkade hästen, och det visade sig att tillochmed martingal, påverkade hästens rörelser, men gramanen framför allt. Det kan man även lätt känna när det gäller gramanen anser jag, även om man inte "tar" i den så känns det faktiskt skillnad i hur hästen rör sig, även när man bara tycker att den hänger löst.

tillägg: ser nu att ett par till faktiskt observerat och har koll på detta, dvs att den ändå har effekt. Upplyftande att det uppmärksammats!
 
Senast ändrad:
Sv: Gramantråd - bu eller bä. (även andra hjälptyglar)

Jag drog inte igång tråden för att övertyga motståndare eller bli övertygad av motståndare. Jag drog igång den för att förhindra att ramtråden spårade ur till en gramandiskussion och för att alla vi ska kunna vädra våra åsikter och erfarenheter.

Världen skulle vara bra tråkig om alla tyckte lika. Eller hur?

:)

Nej nej tråden är helt ok, jag tror det är bra att det diskuteras för väldigt många använder gramanen, och jag upplever att det är långt vanligare bland dressyrryttare numera än det var förr:confused:

Så jag har absolut inga problem med att du startade tråden:laugh:.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
872
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har faktiskt funderat över hur mycket värde jag har av att dokumentera mina ridlektioner här på bloggen. Ska jag verkligen fortsätta...
Svar
0
· Visningar
407
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp