Gramantygel-varför så kontroversiell?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare dorisdoris
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 891
D

dorisdoris

Har läst på Gnägg plus en hel del andra forum om Gramantyglar

Men jag skulle vilja veta av dem som är emot vad jag ska göra istället för att rida på graman/alt tidemantygel.

Hästen jag rider har ryggproblem och har ej muskler för att orka gå i rätt form=drar upp huvudet så fort inte något passar henne.

Jag är inte tillräckligt duktig att rida så att jag kan se till att hon inte springer med huvudet rätt upp i vädret så fort ingenting passar henne.

Därför rider jag nu under en kortare period, tills både hon och jag fått muskler :D med graman. Naturligtvis rider vi samtidigt för instruktör!!!

Sv: Gramantygel-varför så kontroversiell?

HeJ!

Nu är jag inte så emot användande av graman själv (så länge man vet vad man gör) jag bara undrar om hon inte har muskler att bära upp sin rygg själv..
Blir hon inte ännu tröttare i ryggen om du tvingar ner huvudet på henne, eller nöjer du dej med att hon går "fint" med huvudet och bakbenen i kvarteret bakom? Jag vill inte på något sett kritisera ditt val, bara en stilla undran.

Min häst är under igångsättning, hon har både rygg och knäproblem och tar också upp huvudet när hon inte orkar. Jag har börjat jobba med att hon när hon tar upp huvudet låter jag henne få skritt och lång tygel ett litet tag (vila mao) och hon har faktiskt (tycker jag) blivit bättre bara på några dagar. Hon verkar dessutom tycka att det är roligare att jobba nu också.. Men jag vet att det säkert inte är någon universallösning på alla hästar.. Men man kanske ska orka vänta lite längre så de kan bygga upp sej, tömkörning och klättring ska ju vara bra. Själv får jag varken klättra eller jobba på bana på minst 1 månad till../ Lavinia,

precis min tankegång... jag red in en häst i somras som hade väldigt svaga ryggmuskler, jag krävde inget av honom första tiden. vi red väldigt mycket i skogen, på det viset kunde man få honom att gå i hyfsat "rätt" form utan att behöva korta upp honom.. det är vägen att gå tror i alla fall jag. /Camilla

*svarar på både lavinia o ambra*

Hon tömkörs, longeras, tränas i backar, får gå ute i bushen o lyfta på fötterna etc. Skall på riktig utredning med röntgen etc.

Saken är att hon behövs ju ridas OCKSÅ!

Hon är 6 år men har inte blivit så mkt riden sedan hon var 4, så hon är utbildad som en 4 åring, och hon måste lära sig att bära sig själv.

Problemen började i stort sett när hon hade en annan medryttare som red i full fräs, och gjorde henne superkänslig för bettet, samt att hon hade huvudet rätt upp i vädret.

Självklart ser jag till att hon arbetar med "bakkärran".

Men största orsaken (förutom i tidigare inlägg) till varför jag har graman är att hon måste lära om att man "kan inte dra upp huvudet och springa ifrån arbetet så fort det blir jobbigt""

Ett typiskt dressyrpass för oss (oftast i ridhuset så hon lipper spänna sig ang underlaget) ser ut som att
*träna på att skritta rakt, utan stöd från väggen utan att springa iväg
*massa nästanhalter
*gå över cavalettis
*trava saakta, utan att springa iväg
*skritta sakta utan att springa iväg
om allt ovan går ok=ta 1-2 gallopfattninga, gallopera ca 20 m.

Och det handlar om pass om ca 15-30 min.

I skogen går hon också som stjärnkikare om hon får välja...

graman är bra om dom svarar på det! inget fel att visa vägen om dom "tar" det. förutsatt att inget är galet med henne då:o

Jag tycker det låter som en ganska väl avvägd och planerad ridning, förrutom att den kanske är lite för komplicerad i fråga om övergångarna och tempot om hästen är SÅ problematisk med rygg verksamhet..Du rider med gramanen bara för tränare eller hur? Om tränaren är duktig och har RÄTT inställning och kunskap så bör hon guida dig när du ev. använder gramanen för mycket eller fel. Dock för att återvända till min kommentar om rid programmet, så är det ju omöjligt utan att ha sett hästen att bedöma MEN:

har ni tänkt på att hästen om den är på denna problematiska nivå kanske spänner sig ÄNNU mer av att bromsas och trava saaaakta? skulle kanske behöva få jogga fram betydligt mer, i lugn och ro, komma till ro utan att störas för mycket av varken hand eller skänkel.

samma med avbrott osv: om hästen saknar styrka i rygg och muskulatur till den grad du antyder, så varje gång du gör ett avbrott så kanske den spänner till? skulle isåfall INTE fokusera på detta så mycket som första steg, utan rida raka spår, och återigen som ovan : låta hästen gå FRAM och komma till ro, utan att ngt stör. ¨

På den beskrivning du beskrev av hur hästen tidigare reds så låter det ju som hon reds med mycket hård hand osv. ännu en anledning att få hästen att först och främst tänka FRAM och få förtroende för handen. det är svårt med en redan störd häst, om man lägger in för mycket mickel och mackel för tidigt, med ständiga övergångar, avbrott och reglering av tempo åt det lägre osv.

orolig? säger som jag säger till andra: OM gramanen ska användas i det syfte du beskriver men du är orolig för dess effekt: trä på sidorna om gjorden istället för mellan frambenen (OBS! en del hästar blir oroliga och spänner sig i bogen med detta, så det fungerar inte på alla, du märker det redan efter att ha ridit ngt varv hur din häst reagerar). Oavsett mellan frambenen eller på sidorna om gjorden: trä gramanen i käkremmen och sen via bettringarna. då kan du inte "hala" in hästen eftersom käkremmen häver och låser tygeltaget en hel del.

Generellt tycker jag graman är oerhört riskfyllt, man kan väldigt lätt, om än oavsiktligt, motverka den effekt man vill uppnå och istället dra på sig ytterligare problem i form av spänd, fuskande häst som knäpper av och "ljuger" under handen. Som någon annan skrev, det finns många andra sätt att arbeta hästen, skog, terräng där hästen BÄR sig för att den måste (behöver inte betyda att den omedelbart går i den form du definierar som "på tygeln"). Bomarbete i padock tvingar hästen att sänka huvudet för att se vart den sätter fötterna.

Hoppas du kan använda ngt av min feedback.

Senast ändrad:

Nja, jag gör en kraftig halvhalt, i skritt så att hon nästan stannar, men i sista ögonblicket får jag henne att gå fram igen=styrketräning för häst!

Jag gör inte allt på samma 20 min (vilket temp, jag skulle knappt hinna med själv :) )

Typiskt pass:

Skritta fram på volter, stora serpentiner med lång tygel.
Trava några varv på fyrkanten utan några krav, bara så hon får röra lite på sig.
Trava lite på stora volterna.
Skritta, "nästanhalter"
Skritta på rakt spår, utan stöd av väggen, samt flytta lite för skänklarna.
Trava några varv på volterna, med krav att hon skall gå sakta, bära sig själv och inte springa/kika i taket.
Trav igen, så fort hon söker sig nedåt=hoppar jag av=belöning o så brukar jag skritta av henne gm en promenad.

Jag rider inte sakta som när jag rider sakta på en skolad o musklad häst, utan sakta= så att hon hinner med att tänka och att komma på hur hon skall gå.

Graman använder jag oftast med tränare, när jag rider ute har jag tidemantygel..

Spänner på sidan av sadelhjorden, ej under magen.

Tack för din feedback!

mackan skrev:
På den beskrivning du beskrev av hur hästen tidigare reds så låter det ju som hon reds med mycket hård hand osv. ännu en anledning att få hästen att först och främst tänka FRAM och få förtroende för handen. det är svårt med en redan störd häst, om man lägger in för mycket mickel och mackel för tidigt, med ständiga övergångar, avbrott och reglering av tempo åt det lägre osv.

Jag rider med en i princip stilla hand (så stilla jag kan... ).

Micklar inte ett dugg, utan erbjuder henne bara ett stöd. Målet är att hon i sommar skall gå i stadig unghästform o vara besvärsfri i ryggen!

Jag som har jobbat mycket med obildade oridna travhästar, tycker att gramanen är en bra "vägvisare" längre fram i utbildningen. Men sällan annars. Som problemlösare är den värdelös, man döljer bara problemet.

Pja, (du vet nog min inställning men) så länge inte hästen har ont eller kör upp huvudet av såna orsaker, och sålänge man ser till att hela kroppen är med, så go ahead ;)

dorisdoris skrev:
I skogen går hon också som stjärnkikare om hon får välja...
:idea: rid rakt ut i skogen, inte på stigar alltså, då måste hon se sig för och använda huvud och rygg på rätt sätt och ställe naturligt

en del hästar är faktiskt s¨att så fort dom får på gramanen jobbar dom kanon och man slipper massa ryck o så!! (men detta gåller oftast erfarna o starka hästar)

Jag tycker inte att gramanen är ett dåligt hjälpmedel.
Utomlands rids många hästar med graman en del rids tom in med graman. Tyvärr.

Själv har jag en häst som nu är 8 han reds in med graman i Tyskland. När han kom till mej så var han väldans anti och stod på bakbenen om det inte passade honom. Nej han hade inte ont däremot hade han fått stryck så in i :devil: för att han inte ville samarbeta. När jag red honom utan graman med martingal så körde han upp huvudet och sänkte ryggen och sprang för allt han va värd. Med graman så lös att den inte gör någon verkan jobbar han i rätt form med baken under sig krökt nacke och helt avspänd (flertalet tränare har påpekat detta). Tror att i hans fall så vet han vad som krävs av honom när gramanen är på. Eftersom han är en hopphäst och jag inte har för mål att rida svår dressyr med honom så struntar jag i att han inte kan jobba i form utan graman. Visst det hade väl varit att föredra. Mellan hindrena på hoppbanan eller på träningar så jobbar han i form, utan gramanen. Jag tror att han där oxå vet vad som krävs av honom.

En annan häst jag har, har en tendens att släppa ner ryggen upp med huvudet och så är bakbenen 2 mil efter om man rider honom utan graman. Mest för att han är 12 år lit lat och han vet hur han skall retas med mej efter 5 år. Säger man till honom på skarpen så jobbar han bra. 20 minuter med graman och sen resten av passet utan brukar vara lagom. Han har alltid varit sånn. Hellre en glad och nöjd häst med graman som är välmusklad och hoppar bra, än en spänd häst som är stressad, utan muskler i ryggen och som hoppar som en kratta. :smirk:

Att tänka på är att en graman verkar BAKÅT. För att komma undan en graman kommer hästen att vika in näsan mot bogen. Beroende på var den här fäst kommer den sedan att verka bakåt/uppresande (fäst i sadelknappen), bakåt/inåt - vågplan (fäst i sidorna) eller bakåt/nedåt (fäst mellan frambenen).

VAD vill man åstadkomma genom att lära hästen att "befria sig" genom att gå bakom lod och knäcka av?

aamelie skrev:
en del hästar är faktiskt s¨att så fort dom får på gramanen jobbar dom kanon och man slipper massa ryck o så!! (men detta gåller oftast erfarna o starka hästar)
snarare hästar som blivit ridna med graman mkt..... :smirk:

Thiedman är bättre än graman, den slutar verka när hästen sänkt sig såpass om du "ställt" in. Sen är de bara tygeln du rider på. Gramanen är mkt mkt mkt svårare att hantera, det blir alldeles för lätt fel och stumt.

ja men är dom det kan det vara svårt att vänja av dom.. min d ponny tränade jag i 4 år innan det gick att rida henne ordentligt på banan och ute utan graman.,. detta för att förra ryttaren red henne med den :( nu använder jag den bara om han är helt oridbar som han blir vissa dagar....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 828
Senast: Ceta
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 623
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 722
Senast: mackan
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 832
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V