Gramantygel

Sv: Gramantygel

Som dressyrmupp, sedan ridskoletiden 1973 och tävlingshopphästskötare under flera år inom elit och Division I, som ALDRIG i hela mitt liv använt mig av graman, kan jag bara säga att jag tycker att det är ÄN MER SPECIELLT VANLIGT med graman bland elitryttare i hoppning. Borde inte DE veta bättre??? :confused:

Håller med dig, tycker det är allt vanligare med graman hos hoppisar än hos dressyrisar.

De flesta som jag känner som utövar proffisionell dressyr använder sig ABSOLUT inte av graman.
 
Sv: Gramantygel

Graman kan nog vara bra och till hjälp om man vet vad man håller på med och kan hantera den på rätt sätt. Jag tycker inte att man ska rida med graman om man inte är 100% säker på vad man håller på med. Det är då det kan bli väldigt fel... jag skulle för min del aldrig rida med graman med risken att den används fel.
 
Sv: Gramantygel

Jag är positiv till använding av gramantygel. Använder det själv ganska mycket.
Anldeningen till att jag använder graman på min häst är att vi tillsammans kan jobba i en korrekt form. Dvs. låg o lång. Då jag inte använder graman blir min häst gärna spänd, drar upp huvudet, sänker ryggen och bara springer. När jag använder gramanen så har jag det som en hjälp i början av ridpasset för att jag då är mera mjuk i min händer kan driva henne fram för min skänkel utan att hon kan dra upp huvuder bli spänd o bara springa. Sedan kan gramanen plockas bort eller hänga löst resten av passet.

Jag tycker att graman funkar bra för mej och min ridning, men man ser ju skräck exempel på hur den ibland kan användas.

JAG TYCKET ALLTID SOM RYTTARE ATT MAN SKA TÄNKA IGENOM VARFÖR SÄTTER JAG PÅ HÄSTEN DETTA, I VIKLET SYFTE OSV. MAN SKA HA EN GOD FÖRKLARING TILL ATT MAN ANVÄNDER ETT SPECIELLT BETT ELLER HJÄLPTYGEL.

Fel användning av bett och hjälptyglar är alldrig bra!
 
Sv: Gramantygel

:bow:

Jag håller med alla som anser att en graman är en TILLFÄLLIG hjälp som bara ska användas av någon som har ett klart syfte och har koll på läget. Jag fick för första gången plocka fram gramanen i höstas då min STORA dressyrpålle fick för sig att slamsa bort bytena. Han körde upp huvudet, pep och skuttade som en känguru. Han är egentligen :angel: välutbildad och rids på vanligt tränsbett eller kandar i de klasser som kräver det, jag rider aldrig med spö. Jag och min tränare provade allt plus att jag lät en massör, veterinär, hästtandläkare och sadelutprovare gå igenom hästen. Ingen hittade nåt fel och då bestämde jag mig för att nu får det vara nog! :devil: Jag red med graman under ett träningspass och behövde bara korrigera tre gånger, sen var det bara att släppa gramanen och efter det har vi inte behövt den. Eftersom att hästarna alltid kommer att vara större och starkare än oss, tycker jag det är snällare att "ta i" ordentligt en gång och kanske använda graman, än att ständigt sitta och småbråka med till exempel spöet eller slita hästen i munnen. I princip all utrustning kan förvandlas till tortyrredskap i fel händer.
Men, om nån vill kalla mig inkompetent ryttare, go ahead! Låt den mest perfekta kasta första stenen:D .

Var rädda om varandra och era pållar...

Kram :love:

Låter som min erfarenhet och mina tankar av/om graman.

Använde den någon gång på min förra häst när vi började hoppträna. Han var stor och lite het o gick inte att ha skarpare bett än tränsbett på då stressade han ihjäl sig. Utan tränare tyckte att vi skulle pröva gramanen några gånger , tror vi använde den 2-3 gånger, och det funkade faktiska bra. Efter det användes den sporadiskt ibland till all typ av ridning...fast då hängde den mest bara och gjorde kanske eg ingen större nytta.

Har på senare år använt den 2-3 gånger på Quartern när hon hade en period med att inte kunna "hitta igen sig" i galoppen. Sen har den bara legat i en låda...
 
Sv: Gramantygel

så många som påstår att rätt användande är ok.... ingen av dessa som beskriver ett korrekt användande...

dessutom så har jag sett en av sveriges framgångrikaste dressyr ryttare ruda med denna hjälp tygel 100tals gånger... ställer mig frågan varje gång... VARFÖR??!!


kul grej...kolla in...:D
dragtygel....
http://www.equipe.se/tillbehor/tillbehor3.html
 
Sv: Gramantygel

hejsan!
Jag har en fundering och det är hur ni ställer er till hjälptygeln graman. Allmänt berätta gärna vad ni tycker om den och vad ni har för erfarenheter!

Jag själv ÄLSKAR gramanen :love:
Detta då den har hjlpt mig så mkt,

Jag började använda den för 2 år sen, då min häst kastade väldigt mkt men huvudet och min tränare tipsade mig om den. Första gången jag använde den så var det som ett mirakel... I början red jag med den bara för tränare så jag skulle lära mig att rida på den, ville inte göra fel. sen så börjande jag rida med den på egen hand. :)

Den har bara hjälpt mig och hästen och aldrig haft något negativt inverkan.

Jag har den ute och i början på hoppningen och markarbete.

När jag rider med den så hänger den typ .så nu har det blivit något i huvudet på mig att jag rider bätte med den även om den inte har någon funktion utan bara hänger.

Jag vill säga att jag inte DRAR ner huvudet med denna hjälptygel utan vissar vägen lite lätt med den.,, Och min häst går med rygg och bakben

dom som inte kan rida rätt med den dra ner huvudet på den och på så sätt förlorar rygg och bakensaktivitet.
 
Sv: Gramantygel

jag har ridit min travare med graman några gånger när jag började sätta igång honom.
jag tycker att graman är en väldigt bra och snäll hjälptygel om den används på rätt sätt. när hästen går i form ska gramantygeln hänga helt lös (tycker jag)
jag tycker att graman kan användas för att hjälpa hästen en bit på väg.
men nu känns det onödigt att jag köpte gramantygeln.. den behövdes inte ens..:crazy:
 
Sv: Gramantygel

För mig har gramantygeln varit en hjälp. Min häst har varit väldigt svår att rida, han har varit väldigt omedgörlig. Så då föreslog en tjej att jag skulle pröva graman. Sedan jag började att använda den har han blivit mycket gladare, samarbetsvilligare mm. Jag skulle dock inte rekommendera folk som aldrig ridit med graman förut att använda den, eftersom det är lätt hänt att man rider fel med den. Jag rider inte särskilt mycket på gramanen, utan brukar i princip bara mjuka upp med den de första 10-15 minuterna. Det finns dock folk som enbart rider på gramanen, vilket jag tycker är helt fel. Så länge gramanen gör så att hästen inte lider av det tycker jag det är en bra lösning. Min häst blev ridbar efter den! (med det menar jag att han inte bockar och slängar av folk)
 
Sv: Gramantygel

det är en tortyrmetod jag aldrig skulle använda.
den är till för att gömma ryttarens inkompetens.
 
Sv: Gramantygel

det är en tortyrmetod jag aldrig skulle använda.
den är till för att gömma ryttarens inkompetens.

Jag kan hålla med dig om totyrmetod om den kommer i fel händer. Men i rätt händer så är det en bra hjälptygel.

Och den gömmer inte alls ryttaren inkompstens
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 738
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
432
Hästmänniskan Hejsan! Jag undrar om det är någon mer 15 åring som är intresserad av att gå Wången islandshäst, men kanske bor långt ifrån skolan?🤔...
Svar
5
· Visningar
696
Senast: Blossom
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp