gramantyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Binsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 96
  • Visningar Visningar 7 498
Sv: gramantyglar

I princip så håller jag betett still. På böjda spår går jag fram med ytterhanden

Bettet indikerar var jag vill ha hästen, men placerar hästen där - gör jag med säte överskänkel och mage.
Detta på en häst som givetvis blivit grundtränad i att söka sig själv fram till betett.

På en yngre häst gör jag ingenting med bettet (Jag sätter igång, stannar och formar hästen helt och enbart med sätet) förrän hästen har sökt sig dit själv, då erbjuder jag en lätt kontakt och håller still, (givietvis följer jag med i pendelröresserna)

Om jag vill att hästen skall gå i forrm så böjer jag hela överlinjen genom att få hästen att höja ryggen - höjer den rygegn böjer denhalsen själv.

Tygellängden indikerar formen, men formen skapas bakifrån så handen gör ingenting annat än att var still eller släppa fram utsidan.

Jag tycker de som rider på graman för hästen att _hålla i_ och böja på halsen, helt utan att påverka överlinjen.

Någon inte du kallar sig kissing spine - vad är kissing spine orsakat av? - jo en felaktigt böjd överlinje....
Påverka överlinjen med sätet - inte halsen med gramanen - så slipper ni kissing spine...

Senast ändrad:

Tycker inte att gramanen är en lämplig hjälptygel i detta fallet. Hade ridit med ett lätt inställt chambon istället. Risken med gramanen i detta fallet är att ryttaren blir för stark och därmed bromsande i handen.
Chambonet stretar emot hästen så länge den pressar huvudet uppåt och släpper helt när hästen är i rätt läge. Ryttaren behöver då bara koncentrera sig på att aktivera motorn på hästen
Det är mitt förslag, jag har med framgång användt den lösningen på tre olika hästar.

Apo

Kissing Spine skrev:
9. Som jag skrev, min häst slappnade av mycket mer när jag red ut med graman och hade lättare att koncentrera sig, och han har i vanliga fall en trygghet i bettet redan.

10. Men det är väl precis det vi har sagt? Rumpnissen kan rida utan graman och det gör hon nästan alltid. Jag kan rida utan graman och gör det i stort sett alltid. Men ja, det förenklar arbetet ibland och istället för att kämpa livet ur sig så kan man få en knuff i rätt riktning med gramanen. Det är väl ingen härinne som har sagt att man ska använda graman om man inte kan rida utan den? :idea:

9. Ok, det kanske fungerade för dig, men jag förstår inte riktigt hur, kan ju dock inte säga emot dig, har aldrig sett dig rida...

10. Jag har inte sagt emot det heller? Jag tror bara inte folk alltid inser att de inte är redo att rida på graman. Mång anser sig nog tillräckligt duktiga, trots att de inte är det.

Binsan skrev:
vad har ni för åsikter om att använda graman som hjälpmedel till att hjälpa hästar som gärna vill gå med huvudet högt o inte har spec. mkt motor framåt för skänkel???
En häst med det beteende du beskriver är mer behjälpt av en veterinärkoll än av en gramantygel.
Kan även tänka mig (efter vet.koll) att tömkörning vore bra för din pålle.

Så låt kriget börja!

1. Inget är bra...kan du förklara hur det ska göras?
2. Jag hoppar inte själv! Men jag vet att det är ett rättså vanligt sätt att rätta till problemet.....bland många ryttare.
3-6. Hur har de blivit vad de är? Glöm denna fråga...
7. Jag med, men jag anser att man måste få försöka....tolka det hur du vill. Prova att rida med graman eller sätta på stumma inspänningar...
8. Jag har ridigt in massor av hästar och i tillridningsstall finns inte alltid den tid en häst behöver. Dumt men sant. Ägaren vill ha valuta för pengarna. Vissa hästar är helt enkelt, bakrädda, ryttarskygga el. liknande. I de fallen använd graman ofta!!! ( jag har varit med om detta i flera stall). Jag vet också kändryttare som rider in sina hästar på graman.
9. Många hästar speciellt bak, ryttarskygga hästar känner sig trygga med graman. I med jag inte är häst så kan jag inte svara på frågan. Jag har aldrig ridigt någon bett rädd häst, jag har ridit hästar som hat ont med mera men aldrig direkt en häst som är rädd för betet.
10. Kanske det

(bakskygg/ryttarskygg....jag vet inte hur man ska förklara det...en häst som får lite eller mycket panik av att se ryttaren/kusken el linlöparen)

1. Inget är bra...kan du förklara hur det ska göras?
Vad vill du att jag ska förklara? Hur man rider? Det finns många bra böcker för det...
2. Jag hoppar inte själv! Men jag vet att det är ett rättså vanligt sätt att rätta till problemet.....bland många ryttare.
Okej! Är det vanligt! Jamen då måste det ju vara bra! Eller inte... Bara för att det används av (enligt dig) många (jag har nog bara sett det ett fåtal gånger) betyder ju det inte att det är bra...
3-6. Hur har de blivit vad de är? Glöm denna fråga...
Fråga glömd...
7. Jag med, men jag anser att man måste få försöka....tolka det hur du vill. Prova att rida med graman eller sätta på stumma inspänningar...
Va? Jag hänger inte med? Varför ska jag prova det?
8. Jag har ridigt in massor av hästar och i tillridningsstall finns inte alltid den tid en häst behöver. Dumt men sant. Ägaren vill ha valuta för pengarna. Vissa hästar är helt enkelt, bakrädda, ryttarskygga el. liknande. I de fallen använd graman ofta!!! ( jag har varit med om detta i flera stall). Jag vet också kändryttare som rider in sina hästar på graman.
Jag fattar inte vart du vill komma? Du vet många kändryttare som rider med graman? Jag vet många som rider utan. Och?
9. Många hästar speciellt bak, ryttarskygga hästar känner sig trygga med graman. I med jag inte är häst så kan jag inte svara på frågan. Jag har aldrig ridigt någon bett rädd häst, jag har ridit hästar som hat ont med mera men aldrig direkt en häst som är rädd för betet.
Men jag fattar helt enkelt inte hur en "betträdd" häst ( har för övrigt aldrig träffat nån) skulle finna trygghet i graman? Och om en häst "har ont med mera", så kanske det är en idé att kolla det istället för att sätta på en graman. Men att en ryttarskygg häst skulle finna trygghet i graman... Är det bara för att den sitter fast då eller? Att ryttaren rider på en spänd gramantygel så att hästen inte har nåt annat val än att gå och kröka på nacken?
10. Kanske det
Ojojoj! En punkt vi kanske är överrens på!

Jag förstår inte riktigt... Du tycker att man inte ska använda graman om man inte är tillräckligt duktig. Och det tycker jag med. Så vad diskuterar vi om? :p

Någon inte du kallar sig kissing spine - vad är kissing spine orsakat av? - jo en felaktigt böjd överlinje....
Påverka överlinjen med sätet - inte halsen med gramanen - så slipper ni kissing spine...

Susan skrev:
Tornutskotten pekar uppåt
Sänker hästen ryggen närmar de sig varandra.

Ja, med inte sjutton är KS ORSAKAT av att man har ridit med graman :confused:. Det finns så mycket som spelar in, hur den ser ut i skelettet, exteriört, ryttarens sits, hur sadeln ligger etc.

Om det är som du säger så undrar jag verkligen hur jag har lyckats få det på min häst, med tanke på att jag i stort sett aldrig har ridit med graman på honom.

Jag vet inte vad vi diskuterar om, jag svarar hästL?

Jag menar inte att hästen får det av gramanen, jag menar att hästen får det för att hästen av ngn anledning sänker ryggen. Om hsäten bär ryttaren fel så känns det i handen.
Om man förösker lösa det genom att få hästen att ändra huvudställning med graman eller sågande tygel, så går man på symptomet - inte orsaken.

Problemet är ju inte du ellelr andra ryttare som rider med graman, problemet är ju att tränare i Sverige sällan kan lära ut korrekt kontakt med bettet.
Kunde man det skulle inte någon känna ett behov att rida med graman.

Problemet är att tränarna inte förstår sammanhanget mellan hur hästen bär sig och hur den känns i handen.
Ännu mindre förstår de sambandet mellan ryttarens sits och hur man balanserar med sin bål - och hur hästen bär sig.

Det kommer att bli bättre, fler tyskar är på väg hit som fokuserar på sitsen, men det kommer att ta tid.

Sedan så har du rätt i att fler faktorer spelar in.
konstitiution - hur den är skapt
sadel
ryttare

men också tränare...

Jag vet att alla säger såhär, men min tränare är verkligen underbart bra, av den "gamla" skolan. Men jag antar att vi inte kommer längre än såhär, dock kan jag fortfarande fundera över hur det skulle ha gått med min häst om jag ridit på graman... Men det får vi aldrig veta :)

hästL skrev:
Lånar knapp.

Då jag är en gaman älskare så kommer väl alla hata mig här!
Så istället för att få hundra anklagade hat meddelande så skulle jag vill ha proffsens svar på följande:
1. Är det bättre att såga ner än häst än att hiva ner den. Förklara!
Inget av det då om man kan rida så kan man rida en häst på tyglen ändå..

hästL skrev:
2. Är det fel att hoppa med graman om hästen rusar eller ska man bettsla upp? Förklara!
om man kan rida så kan man träna bort det vad hjälper det att använda en gramman??

hästL skrev:
3. Är Jan Brink en dålig ryttare? Då han kan avända graman. Förklara!
4. Är Ebba von Essen en dålig ryttare då hon kan använda graman?
5. Är Mattias Jansson en dålig ryttare då han kan rida på graman?
6. Är Roffe en dålig ryttare för att han kan rida på graman?!
De är tillräkligt duktiga att kunna få ut något av det!

hästL skrev:
7. När är man så duktig att man kan rida med graman? Förklara!!
när man igentligen inte behöver det

hästL skrev:
8. Är det fel att rida in bakrädd häst med graman? Förklara
9. Är det fel att låta en osäker häst fina trygghet i graman? förkara!!
Och varför i alla värden ska man det? hade jag satt gramman på min storhäst när hon kom så hade hon aldrig blivit ridbar!!! hon var extremt bakskygg och livrädd för allt! men vi byggde upp ett förtroende och hade jag inte lagt ner den tiden som jag gjorde så hade ingen kunnat rida henne...
hästL skrev:
10. När är graman´använding ok? jag sulle ju vilja säga ALDRIG :mad: !!

Gramanen är framtagen för att använda vid vissa tillfällen. Inte för att använda vid hela ridpass, då den inte ger hästen någon somhelst frihet. Det ni säger om att duktiga ryttare behöver inga hjälptyglar och sämre ryttare inte ska ha några stämmer ju. Fast det finns ju alltid undantag.
Graman används för vid någon precis rörelse där hästen kan kärva eller sätta sig på tvären, men alltid som sista utväg och i samarbete med tränare.
Bäst är att kolla met vet/tandläkare så att det inte är ett problem i fysiken som spökar.
Men i mitt stall har vi en tjej som hoppar(!!!) med graman och det är sååå feeeel!
Men det vet hon nu, men det är inte mina hästar och vill hon att de ska få ryggproblem så fine...
Tyvärr

Liknande trådar

Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
282
Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
666
Senast: Piaff
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
444
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 494
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025