Grand national

Sv: Grand national

Hej.
Själv tycker jag att GN är ett av de roligaste loppen som vi har i sverige :) Så fort jag får chansen så kommer jag definitivt att rida loppet själv! Visst händer det saker och olyckor inträffar men om allt skulle vara risktfritt skulle det inte alls vara en lika spännande sport :) Jobbade hos Dennis som vann loppet i somras (08) och det var skitkul! :D

Senast ändrad av en moderator:

Fast du kan inte riktigt jämföra svenska GN med "riktiga GN, det är som att jämföra folkrace och formel1.

Eller som en engelsk jockey på Strömsholm sa för några år sedan "Swedish Grand National is like gloryfied Point To Point"! Detta sagt med tanke på banans sträckning osv.

Jag tycker fortfarande det är sjukt. Ingen hästsport är riskfri men att frivilligt skicka ut hästar till den här uppgiften är i mina ögon inte sunt förnuft. I travvärlden är Elitloppet och Prix d´Amerique de två största loppen för äldre hästar. Det ligger hård träning, mycket pengar och enorm energi bakom de hästarna också men skillnaden är att även om hästen gör en dålig prestation/inte orkar så riskerar den inte att bryta nacken på kuppen. Olyckor händer i travet också men om mindre än halva startfältet som regel kom i mål i loppen så skulle förhoppningsvis tränare och tävlingsledning/banveterinärer reagera och sätta stopp. Samma sak med fälttävlan, om hälften av ekipagen går omkull så är banan för svår!!

Nu tycker jag inte att man kan jämföra olika sporter rakt av på det sättet, de är så olika och har såna olika belastningspunkter osv.

Men om vi ändå pratar galopp vs trav och dess skador så är min rätt kvalificerade gissning att i galoppen är det fler akuta trauman med benbrott osv där hästarna tas bort direkt och ofta inför publik. Men i travet så är skadorna inte fullt så traumatiska (farten dödar är ju ett vedertaget begrepp) och därför syns inte den dödligheten lika mycket inför allmänheten.

... I travvärlden är Elitloppet och Prix d´Amerique de två största loppen för äldre hästar...

Men det är ju slätlopningar :D
Det är galoppens största lopp, Prix de l'Arc de Triomphe, också.

Mot min vilja blev jag fascinerat av hinderlöpningar, när jag jobbade i England. Jag så hur professionella och go'a dessa hästar är och jag kan säga, att alla mår dåligt, när det går illa. Grejen är ju, att det inte skall göra det.
Nationalhästar kan jobbet, annars hade de aldrig kommit dit. Det liggar år av uppbyggnad bakom och ungtuppar göra sig icke besvär. De måste kvalificera sig till loppet genom att ha slutat bland de bästa tre i... eller vunnit blahblah. De måste också ha genomfört ett lopp på Aintree, om mitt minne fungerar. Det finns ett drop bakom Beecher's, som är rätt unikt... och nog är The Chair det största, men inte det största i världen. De flesta kullridningar sker, när hästarna kommer i vägen för varandra och inte hinnar reda ut det. Banan och hinderna är inte livsfarliga.

... men nej, jag har aldrig haft ambitioner om Aintree.

Visst är det slätlöpningar, det är svårt att hoppa hinder med vagn... Poängen var att jag inte kan förstå att en hel sport tycker det är okej och roligt med ett löp som tar knäcken på så många hästar. Om det är för många hästar på banan och de trasslar in sig i varann så får man väl ändra på det då!

Nu dog endast en häst i årets GN. Det var Hear the Echo som kollapsade och dog av hjärtfel när han hade blivit pulled up efter sista hindret av sin jockey.
Cerium (250-1 odds) som kom femma sprang sista varvet med en skallfraktur som han antagligen fick när Zabens hov träffade hans huvud när han föll vid vattenhindret. Nu säger tränaren att det verkar läka ok och han ska bli tränade för GN 2010.
Att det inte alltid är så många finishers i GN beror inte bara på att hästarna ramlar. En hel del blir pulled up eftersom det nu är ett långt lopp och inte alla hästar orkar runt hela banan i löpfart. Dessutom ramlar en del jockeys av ibland också.
Om en häst inte vill löpa så kan den göra som Doctor David gjorde i ett av de tidigare löpen (14.15, John Smith's Maghull Novices Chase) på Aintree samma dag. Han vägrade att löpa och planterade sig på start linjen och då kan inte jocken göra så mycket mer.

Vissa hästar är inte alls motsträviga. Jag minns, när Oskard vann The National. Han var polskfödd och hade varit i träning i Norge, så jag följde honom genom loppet. Han gick med spetsade öron och hoppade varje hinder klockrent för sedan att gå ifrån och vinna kort men säkert. Det enda, som tog ifrån honom äran var, att han hade tappat sin pilot ganska tidigt i loppet.

I travvärlden är Elitloppet och Prix d´Amerique de två största loppen för äldre hästar. Det ligger hård träning, mycket pengar och enorm energi bakom de hästarna också men skillnaden är att även om hästen gör en dålig prestation/inte orkar så riskerar den inte att bryta nacken på kuppen.

Elitloppet verkar väl annars, i alla fall i travkretsar, betraktas som ett riktigt "hästknäckarlopp"? Dessutom bröt ingen häst nacken i året Grand National.

Och som sagt, i GN avstannas hästar och utgår när jockeyn av olika anledningar känner att det inte är värt att fortsätta. Det kräver horsemanship och kan vara svår att förtså att förstå för okunniga.

Jag tänker på en t-shirt jag såg på några bikers på Bakken häromåret.
"Hellre en dag som varg, än 100 år som får".

Eller "It's better to burn out - than to fade away"

Jag tycker också det ser otäckt ut med fall i t ex GN. Det ser även otäckt ut när mina fölingar vurpar i hagen.
Vissa tycker det är så otäckt att se detta så det låter sina föl vara inomhus i flera dagar efter födseln. Ibland veckor....

Min egendomliga metafor handlar om att jag inte är säker på att slitande på 4-kantsspår och 30 min utevistelse om dagen (om man har tur) i 12 år inlindad i alla skydd för att till slut bli triangelmärkt för kotledsinflammation är trevligare för en häst än att ha ett kul liv och sedan vurpa i GN.

Min egendomliga metafor handlar om att jag inte är säker på att slitande på 4-kantsspår och 30 min utevistelse om dagen (om man har tur) i 12 år inlindad i alla skydd för att till slut bli triangelmärkt för kotledsinflammation är trevligare för en häst än att ha ett kul liv och sedan vurpa i GN.

:bow::bow::bow:

Eller så kan du komma till mig och jobba en vardag i ett proffsstall.:grin:

Vem i hela fridens namn skulle vilja åka och jobba en dag i ett stall , där det verkar vara tråkigt. Då är det väl roligare att åka till ett stall, där hästarna har hög svansföring. Proffs eller inte.

Det skall bli så intressant,vilken dag passar det Er bäst,kan bäst på fredag denna veckan.PM:ar du var stallet ligger,eller du skriver här ?
Älskar nya intryck och nya kunskaper från PROFFSIGA människor,vare sig de är amatörtränare eller proffstränare,skall bli spännande.Tack för inbjudan

Jag skulle gärna haka på också!!!
(Och även en "vanlig dag" i galoppstall!)

Jag suger i mig alla intryck! :D

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 882
Senast: Görel
·
A
Fälttävlan Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det...
Svar
7
· Visningar
1 337
B
Islandshäst Åhh hjälp! Ska försöka ge mig ut på tävlingsbanan för första gången någonsin i år. Har planerat att debutera på Stormur endagars i...
Svar
10
· Visningar
1 330
Senast: josse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?