Granne som svär och skriker

miumiu

Trådstartare
Vi bor i ett så kallat landshövdingehus från typ trettiotalet med i princip obefintlig isolering. Detta innebär att man i vissa rum hör sina grannar extremt väl. I sonens rum finns en liten klädkammare, som antagligen vetter mot grannens badrum eller liknande och där hör man exakt vad som sägs.

Vi har haft turen att ha ganska lugna och timida grannar, nu verkar det dock ha flyttat in några nya typer i uppgången bredvid och det är alltså dom man hör från sonens rum. Jag skulle tippa att dom är ett par, men det är i princip bara en kille som hörs. Han svär och skriker och skäller (på sin tjej?) Låter även som att han kastar saker ibland. Exempel på hur han kan låta "Assåååå faaaaan, helveteeee!!! Dina jävla produkter!!!" (kastar saker). Ibland hörs en avlägsen röst, som från ett annat rum. Jag har nyligen kollat Netflix-serien "Maid", och förutom att det är extremt tråkigt att min son ska ha detta som ljudkuliss när han är inne på sitt rum och leker så börjar ju mina varningslampor att blinka här. TROR inte det handlar om domestic violence, men helt säker kan man förstås aldrig vara. Oavsett verkar det vara en extremt arg och tråkig människa att bo tillsammans med. Har funderat på att banka i väggen när han går igång, eller typ ropa "vi hör dig", men hejdat mig. Vad skulle ni ha gjort i min situation?
 
Vi har haft en sån granne.
Första gången gick jag över och pratade med honom, sa att det hörs väldigt väl inte oss och att han skrämmer våra djur.
När det återkom ringde jag hyresvärden som varit ute och pratat med honom upprepade gånger utan förändring. Så fort klockan passerat 22 ringde vi ut Securitas och efter tre gånger blev han vräkt 😁
 
Vår hyresvärd är tyvärr extremt slapp (liten privat värd). Och eftersom dom bor i uppgången bredvid har jag ingen möjlighet att ta mig in i deras port, vi har olika nycklar. Men kan man ringa typ störningsjouren? Alltså hade det varit barn som stojade, musik eller högt TV-ljud hade jag ju liksom accepterat att det är lyhört och inte så mycket att göra åt. Men det här är ju nånting annat.
 
Vår hyresvärd är tyvärr extremt slapp (liten privat värd). Och eftersom dom bor i uppgången bredvid har jag ingen möjlighet att ta mig in i deras port, vi har olika nycklar. Men kan man ringa typ störningsjouren? Alltså hade det varit barn som stojade, musik eller högt TV-ljud hade jag ju liksom accepterat att det är lyhört och inte så mycket att göra åt. Men det här är ju nånting annat.

Finns det risk att någon blir misshandlad hade jag ringt polisen.

Annars störningsjouren och pratat med hyresvärden.
 
Skrik, vrål/gormande och höga dunsar låter som skäl att ringa polisen om det händer regelbundet. Om de kommer ut och det inte är någon som är skadad, så pratar de med de inblandade och noterar att de varit där. Men det händer inget mer "bara för att de kommer dit", polisen kontaktar inte hyresvärden eller så, så en behöver inte vara "rädd att ställa till det" om det skulle visa sig att det inte är någon fara.

Finns ingen oro (om en är säker på att det inte är nån som får stryk, tex..), så tänker jag att en kan kontakta hyresvärden och störningsjour om sådan finns. Då kan det vara bra att börja notera när (datum och tid) störningen sker och vad för störning det är.

(En kan ju knacka på också. Det är väl det bästa att börja med. Men jag tycker personligen att det är otroligt obehagligt att knacka på hos en främling som verkar förbannad. Det alternativet har jag valt i andra situationer, dock.)
 
Vår hyresvärd är tyvärr extremt slapp (liten privat värd). Och eftersom dom bor i uppgången bredvid har jag ingen möjlighet att ta mig in i deras port, vi har olika nycklar. Men kan man ringa typ störningsjouren? Alltså hade det varit barn som stojade, musik eller högt TV-ljud hade jag ju liksom accepterat att det åt.
Kolla först om din värd har avtal med en störningsjour och hur det i sådana fall ser ut
 
Har spelat in hur han låter, dock inte så sugen på att ladda upp filmen på youtube, men kanske finns nåt annat sätt att dela med sig här?
 
Vår hyresvärd är tyvärr extremt slapp (liten privat värd). Och eftersom dom bor i uppgången bredvid har jag ingen möjlighet att ta mig in i deras port, vi har olika nycklar. Men kan man ringa typ störningsjouren? Alltså hade det varit barn som stojade, musik eller högt TV-ljud hade jag ju liksom accepterat att det är lyhört och inte så mycket att göra åt. Men det här är ju nånting annat.
Du kan ju ringa polisen på 11414 och rådfråga. Alltså innan det händer igen. De kanske vill att du ringer dem på 112 precis när det händer.
Även om han inte slåss (vilket du inte vet om han gör) så är gap och skrik och kasta saker en sorts psykisk misshandel.
 
Du kan ju ringa polisen på 11414 och rådfråga. Alltså innan det händer igen. De kanske vill att du ringer dem på 112 precis när det händer.
Även om han inte slåss (vilket du inte vet om han gör) så är gap och skrik och kasta saker en sorts psykisk misshandel.
Ja, alltså nu har jag lyssnat på min inspelning flera gånger här och det låter inte som något fysiskt bråk. Det låter som någon som är arg och "skäller". Han säger/skriker ordagrant: Heeeelveteee! Fan! Du får ta bort dina jävla produkter dom är fan överallt!" Sen är det lite skrammel/rassel, och där tänker jag att han kastar dessa produkter? Han låter arg/otrevlig men inte rasande.

Tyckte jag hörde honom igår också men det var mer avlägset, tror det är när dom är i badrummet man hör dom sådär tydligt att man kan urskilja ord. Jag vet inte vilka människorna är öht, aldrig sett dom. For all I know kan han bo själv och vara schitzofren liksom. Men jag har tyckt mig ana en röst till vid något tillfälle, dock väldigt avlägsen.
 
Ja, alltså nu har jag lyssnat på min inspelning flera gånger här och det låter inte som något fysiskt bråk. Det låter som någon som är arg och "skäller". Han säger/skriker ordagrant: Heeeelveteee! Fan! Du får ta bort dina jävla produkter dom är fan överallt!" Sen är det lite skrammel/rassel, och där tänker jag att han kastar dessa produkter? Han låter arg/otrevlig men inte rasande.

Tyckte jag hörde honom igår också men det var mer avlägset, tror det är när dom är i badrummet man hör dom sådär tydligt att man kan urskilja ord. Jag vet inte vilka människorna är öht, aldrig sett dom. For all I know kan han bo själv och vara schitzofren liksom. Men jag har tyckt mig ana en röst till vid något tillfälle, dock väldigt avlägsen.
Men sånt räknas ju också som våld, tycker jag. Våld i förhållanden kan lika gärna vara på det viset. Slänger han sambons grejer omkring sig?? Hur ofta händer detta? En tyst röst kan ju vara en kuvad sambo som inte vågar svara emot.
 
Men sånt räknas ju också som våld, tycker jag. Våld i förhållanden kan lika gärna vara på det viset. Slänger han sambons grejer omkring sig?? Hur ofta händer detta? En tyst röst kan ju vara en kuvad sambo som inte vågar svara emot.
Det kan också vara så att hon inte hörs. Min erfarenhet av flera lyhörda hus är att mansrösterna hörs mycket mer än kvinnoröster. Ibland är det som att de håller monolog med sig själva.
 
Men sånt räknas ju också som våld, tycker jag. Våld i förhållanden kan lika gärna vara på det viset. Slänger han sambons grejer omkring sig?? Hur ofta händer detta? En tyst röst kan ju vara en kuvad sambo som inte vågar svara emot.
Ja, jag håller med, men vet inte hur det räknas rent juridiskt? Kan skäll likställas vid misshandel?

Jag vet ju som sagt inte vilka dom är, om det är en sambo, mamma, hans egna hjärnspöken osv. Antog att han är rätt nyinflyttad eftersom jag inte hört honom tidigare, men han kan ju lika gärna ha bott där länge och varit tyst fram tills nu. Sen vet jag ju inte om han slänger grejer, men det hördes nåt "rassel". Typ som jag tänker mig att det skulle låta om man sveper ner massa smink i handfatet. Men jag vet ju inte.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 144
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp