Granne som svär och skriker

Ja, jag håller med, men vet inte hur det räknas rent juridiskt? Kan skäll likställas vid misshandel?

Jag vet ju som sagt inte vilka dom är, om det är en sambo, mamma, hans egna hjärnspöken osv. Antog att han är rätt nyinflyttad eftersom jag inte hört honom tidigare, men han kan ju lika gärna ha bott där länge och varit tyst fram tills nu. Sen vet jag ju inte om han slänger grejer, men det hördes nåt "rassel". Typ som jag tänker mig att det skulle låta om man sveper ner massa smink i handfatet. Men jag vet ju inte.
Sen kanske han inte slänger in sin sambo i väggen, men kanske tar stryptag eller tar tag i håret. Något som inte hörs på samma sätt. En del män gör nog illa sin sambo men är noga med att inte lämna synliga märken.
 
Sen kanske han inte slänger in sin sambo i väggen, men kanske tar stryptag eller tar tag i håret. Något som inte hörs på samma sätt. En del män gör nog illa sin sambo men är noga med att inte lämna synliga märken.

Jag skulle säga att väldigt många män som misshandlar sin partner är "duktiga" med att se till att det inte syns om en har kläderna på (enligt min erfarenhet).
 
OT men i en lägenhet jag bodde is så låg mitt soffloft vägg i vägg med sovrummet till min grannlägenhet. De lät extremt mycket när de hade sex och det var svårt att hålla masken när man stötte på dem i hissen och de hälsade glatt och artigt. Jag visste liksom mer om deras intima liv än jag ville göra :rofl:
 
Ja, jag håller med, men vet inte hur det räknas rent juridiskt? Kan skäll likställas vid misshandel?

Jag vet ju som sagt inte vilka dom är, om det är en sambo, mamma, hans egna hjärnspöken osv. Antog att han är rätt nyinflyttad eftersom jag inte hört honom tidigare, men han kan ju lika gärna ha bott där länge och varit tyst fram tills nu. Sen vet jag ju inte om han slänger grejer, men det hördes nåt "rassel". Typ som jag tänker mig att det skulle låta om man sveper ner massa smink i handfatet. Men jag vet ju inte.

Tycker definitivt att det finns skäl att ringa polisen nästa gång. Det är ju inte vårt jobb som allmänhet att avgöra om det är misshandel eller inte, det är polisens jobb.

Tänk om det är en sambo eller ett barn där inne som blir misshandlad? Oavsett om det är psykiskt eller fysiskt tycker jag att vi som grannar och medmänniskor har en skyldighet att agera.
 
En kille som jag dejtat fick höra ett mordförsök en gång i det hyreshus han bodde i. Han berättade sen att han kände att han var tvungen till att göra något och knackade på samtidigt som en annan granne ringde polisen. Just att han knackade på gjorde att tjejen kunde fly in på toaletten och gömma sig där med sitt barn tills polisen kom då killen blev överraskad över att någon bultade på dörren och stannade upp. Killen öppnade aldrig dörren men det räckte för att hon skulle kunna sätta sig och sitt barn i säkerhet.

Så även om det känns läskigt att knacka på dörren när man hör något så kan det vara precis det som kan avgöra om någon överlever.
 
Jag tänker också kvinnor dör när grannar inte agerar och det behöver inte vara frågan om dödligt våld heller för att det ska vara "värt" att ingripa, kan vara grovt våld som försiggår trots att det inte hörs. Egentligen finns ju inget negativt att riskera i och med att knacka på och fråga om allt är okej, annat än lite dålig stämning.
 
Flera skriver här att jag borde knacka på, jag kan dock inte göra det då dom bor i uppgången bredvid så vi har ingen nyckel dit.
 
Jag tänker också kvinnor dör när grannar inte agerar och det behöver inte vara frågan om dödligt våld heller för att det ska vara "värt" att ingripa, kan vara grovt våld som försiggår trots att det inte hörs. Egentligen finns ju inget negativt att riskera i och med att knacka på och fråga om allt är okej, annat än lite dålig stämning.
Det finns faktiskt de som blivit allvarligt misshandlade, så jag förstår den som inte väljer att göra det utan istället ringer polis eller störningsjour.
 
Jag hade ringt polisen. Och hyresvärd. Fortsätter det sen efter det hade jag fortsatt ringa.

Har också hört om folk som typ spelar jättehög musik inne hos sig i det rum som störningarna hörs mest (i ert fall sonens rum) för att få grannen att märka hur mycket det hörs in och faktiskt fått det att sluta. Men då har det mer handlat om hög musik, hög ljudnivå på tvn eller som någon annan skrev, sexljud. I det här fallet hade jag definitivt börjat med polis och hyresvärd.
 
Gormande och svordomar ibland kan jag acceptera.
Men när det hördes dunsar och flera höga skrik så var jag påväg upp i trapphuset för att bulta på hos grannen. Mötte dock en rädd tjej i trapphuset :(
Vi gick in till oss och pratade lite. Hon ville inte ringa polisen, men vågade inte gå upp och hämta sina saker(hon pratade rätt dålig svenska). Som tur var hade en annan granne ringt polisen, när de kom följde de med henne upp.

Grannen var rejält berusad den kvällen. Som nykter var han alltid trevlig men det var ju jobbigt att möte honom efter det.
 
Det låter som någon som är arg och "skäller". Han säger/skriker ordagrant: Heeeelveteee! Fan! Du får ta bort dina jävla produkter dom är fan överallt!" Sen är det lite skrammel/rassel, och där tänker jag att han kastar dessa produkter? Han låter arg/otrevlig men inte rasande.
Sådär låter en person i min närhet när han spelar dataspel. Han är en högst trevlig och välfungerande människa annars. Och inte ett dugg våldsam mot människor i sin närhet. Så allting behöver inte vara farligt.
 
Sådär låter en person i min närhet när han spelar dataspel. Han är en högst trevlig och välfungerande människa annars. Och inte ett dugg våldsam mot människor i sin närhet. Så allting behöver inte vara farligt.

Ja, herregud vad mina datorer fått stryk genom åren. Precis som köksluckor när man slår huvudet i dom.
 
Jag ser framför mig hur polisen knackar på dörren och vill veta vem som blivit misshandlad :rofl:
Skulle inte förvåna mig om poliserna får endel påringningar om de som verkligen spelar. "Ni kan vända, det är han som spelar dataspel det rings om" 😂

Jag har ett starkt minne av att ha läst en tidningsartikel om just en sådan utryckning :laugh:

Med det sagt så hellre att de rycker ut en gång för mycket än en gång för lite!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 144
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp