Grannen arga hund springer ständigt till vår tomt

Lite snabb uppdatering. Den lille arge hunden låter sig inte fångas. Jag har försökt. Han är väldigt/extremt skygg. Inte ens ägarna kan fånga honom. Han bara smiter undan. Så jag tror inte att åka ned till polisstationen är genomförbart. Han är en snabb, intensiv och helt gränslös hund.
Jag tror jag kör på vattenslangen.

På den här lilla korta texten så tycker jag att det låter som att hunden inte blir väl behandlad av sina ägare. En hund ska aldrig behöva ha en anledning att ens tänka tanken att skygga undan från husse eller matte. Jag skulle varit väldigt skeptisk mot dessa människor gällande djurhållning.
Men om det absolut inte går att resonera med dem så borde det gå att ta hjälp av lite högre makter?
 
Om en hund springer lös här och blir infångad av "dog catcher" eller någon som lämnar den till denne så får man lösa ut hunden mot $150 + $100 per dag om man inte hämtar den på hundstallet direkt.
Det motiverar folk att hålla sina hundar hemma.

$100 är motsvarande nästan 700kr

Något för svensk polis att se över
 
Om en hund springer lös här och blir infångad av "dog catcher" eller någon som lämnar den till denne så får man lösa ut hunden mot $150 + $100 per dag om man inte hämtar den på hundstallet direkt.
Det motiverar folk att hålla sina hundar hemma.

$100 är motsvarande nästan 700kr

Något för svensk polis att se över
Svensk polis har annat att göra än leka hundfångare.
 
På den här lilla korta texten så tycker jag att det låter som att hunden inte blir väl behandlad av sina ägare. En hund ska aldrig behöva ha en anledning att ens tänka tanken att skygga undan från husse eller matte.

Då hade du varit skeptisk mot mig också. Både terrriern och chihuahuan är på rymmen ibland och ibland har dom totalt kottar i öronen och skiter fullkomligt i mig, de har annat roligare för sig än att hänga med hem. Mina hundar blir inte illa behandlade på något sätt.
 
Om en hund springer lös här och blir infångad av "dog catcher" eller någon som lämnar den till denne så får man lösa ut hunden mot $150 + $100 per dag om man inte hämtar den på hundstallet direkt.
Det motiverar folk att hålla sina hundar hemma.

$100 är motsvarande nästan 700kr

Något för svensk polis att se över
Så är det redan idag i Stockholmsområdet o en hel del andra platser, hämtas inte hunden inom ett dygn placeras den på hundstall som tar de priserna du nämner.
 
Det är deras första hund...
Och de har köpt en svår hund. Mycket svår. Hunden är osäker, arg (men vill nog egentligen leka) skygg och rädd. Sänder ut motstridiga signaler.
Henke (min hund) blir galen på denna hund.
Ibland när jag kommer hem på lunchen hör jag hur hunden sitter och ylar :crazy::cry:. Den är mycket osäker som ensam.
Parets barnbarn bruka rasta hunden. Då går de förbi oss och så skäller deras hund massor på vår. Henke bjuder då upp till skälla som en galning.
Nästa gång barnen går förbi ska jag ge dem tipset att gå på andra trottoaren så att avståndet ökar, samt att ge barnen lite hundgodis så de kan avleda sin lilla hund.
 
Surströmmingsspad är ju aktuellt så här års!:idea:

(men det är inte snällt om hunden måste skrubbas ren med rotborste, eller tvättas i maskin 60 grader innan den kan användas igen)
Japp det luktar verkligen skunk, min hund hade rullat sig i spadet hos grannen. Efter det blev hon hysteriskt rädd för att bada i badkaret. Förstår inte varför :laugh: . vi ville henne bara väl ju:up:
 
Då hade du varit skeptisk mot mig också. Både terrriern och chihuahuan är på rymmen ibland och ibland har dom totalt kottar i öronen och skiter fullkomligt i mig, de har annat roligare för sig än att hänga med hem. Mina hundar blir inte illa behandlade på något sätt.
Samma här, eftersom mitt pälsmonster också får kottar i öronen när han har annat som är så mycket roligare än att lyssna på matte eller husse
Det har bara tagit 4 år för att få till någon som helst pli på inkallningen trots upprepade kurser och privatträningar :cool:
 
Om en hund springer lös här och blir infångad av "dog catcher" eller någon som lämnar den till denne så får man lösa ut hunden mot $150 + $100 per dag om man inte hämtar den på hundstallet direkt.
Det motiverar folk att hålla sina hundar hemma.

$100 är motsvarande nästan 700kr

Något för svensk polis att se över

Här tar polisen emot en anmälan. Hund klassas ännu som vara i Sverige så den blir väl typ...hittegods. Men den lämnas på förvaring på ett hundpensionat och den notan får ägaren stå för.
 
Om en hund springer lös här och blir infångad av "dog catcher" eller någon som lämnar den till denne så får man lösa ut hunden mot $150 + $100 per dag om man inte hämtar den på hundstallet direkt.
Det motiverar folk att hålla sina hundar hemma.

$100 är motsvarande nästan 700kr

Något för svensk polis att se över
Jag tycker det här låter fenomenalt. Mindre lösa hundar och mer jobb two birds one rock.

Dock har väl sverige inte nog med lösa hundar för att det skulle fungera men tanken låter ypperlig :)
 
Jag hade lämnat min egen hund hemma och gått över och påtalat problemet. Att även om jag är ansvarig om min hund skadar deras vill jag inte att det händer. Stt den riskerar att bli påkörd. Och att andra människor kan bli riktigt sura eller göra dumheter.
Vattenslangen är steg två för mig.
 
Då hade du varit skeptisk mot mig också. Både terrriern och chihuahuan är på rymmen ibland och ibland har dom totalt kottar i öronen och skiter fullkomligt i mig, de har annat roligare för sig än att hänga med hem. Mina hundar blir inte illa behandlade på något sätt.

Det är skillnad på en hund som slår dövörat till för att något annat är spännande och en hund som skyggar undan från sin ägare.:meh: Att hundar rymmer, sånt händer. Det har till och med hänt mig en gång då min hund tyckte att grannhundens matskål 300 m bort hade godare mat.:banghead:
Men jag tycker det låter som att tråden handlar om en osäker, aggressiv hund. En sådan tror jag knappast mår bra psykiskt och då har något gått fel någonstans. Är det gener eller uppfostran? Kan vara båda.

Det är deras första hund...
Och de har köpt en svår hund. Mycket svår. Hunden är osäker, arg (men vill nog egentligen leka) skygg och rädd. Sänder ut motstridiga signaler.
Henke (min hund) blir galen på denna hund.
Ibland när jag kommer hem på lunchen hör jag hur hunden sitter och ylar :crazy::cry:. Den är mycket osäker som ensam.
Parets barnbarn bruka rasta hunden. Då går de förbi oss och så skäller deras hund massor på vår. Henke bjuder då upp till skälla som en galning.
Nästa gång barnen går förbi ska jag ge dem tipset att gå på andra trottoaren så att avståndet ökar, samt att ge barnen lite hundgodis så de kan avleda sin lilla hund.

Kan hända att de kanske skulle fått lite mer hjälp med hunden om den är så svår?:confused: Det finns säkert duktiga hundinstruktörer som kan ge ägarna kunskapen till att få bättre ordning på hunden. Är det en omplacering eller har de bara haft otur?
Jag tycker iallafall att det låter jättejobbigt för dig att hunden rymmer hem till dig för att mucka gräl med din hund. Jag skulle ha surnat till riktigt fort om det hade hänt mig. Jag har också en corgi och han kan bli ganska grinig när andra hundar kommer och tycker sig vara något. :crazy:
 
Det är skillnad på en hund som slår dövörat till för att något annat är spännande och en hund som skyggar undan från sin ägare.:meh: Att hundar rymmer, sånt händer. Det har till och med hänt mig en gång då min hund tyckte att grannhundens matskål 300 m bort hade godare mat.:banghead:
Men jag tycker det låter som att tråden handlar om en osäker, aggressiv hund. En sådan tror jag knappast mår bra psykiskt och då har något gått fel någonstans. Är det gener eller uppfostran? Kan vara båda.



Kan hända att de kanske skulle fått lite mer hjälp med hunden om den är så svår?:confused: Det finns säkert duktiga hundinstruktörer som kan ge ägarna kunskapen till att få bättre ordning på hunden. Är det en omplacering eller har de bara haft otur?
Jag tycker iallafall att det låter jättejobbigt för dig att hunden rymmer hem till dig för att mucka gräl med din hund. Jag skulle ha surnat till riktigt fort om det hade hänt mig. Jag har också en corgi och han kan bli ganska grinig när andra hundar kommer och tycker sig vara något. :crazy:

Hunden är i dåligt skick mentalt skulle jag säga. Skäller argsint men jag tycker också jag se att det finns något där under all päls som vill leka.
Så fort jag kommer nära så skyggar han undan och skäller. Även skyggar undan för ägarna. Samtidigt så är det väl jättespännande att vara ute på egen hand och jättespännande att vara lös så den vill ju inte bli fångad. Det blir väl som en belöning när de försöker fånga honom. Mig skyggar hunden för, den är direkt rädd/skygg för mig.

Ägarna känner jag inte, de är nyinflyttade, men de känns väldigt naiva och väldigt osäker på sitt hundägande. Nästa gång hunden kommer till oss så ska prata med ägarna. Jag ska be dem ta in hunden och sedan komma ut och prata med mig utan sin hund som stör oss.
 
På den här lilla korta texten så tycker jag att det låter som att hunden inte blir väl behandlad av sina ägare. En hund ska aldrig behöva ha en anledning att ens tänka tanken att skygga undan från husse eller matte. Jag skulle varit väldigt skeptisk mot dessa människor gällande djurhållning.
Men om det absolut inte går att resonera med dem så borde det gå att ta hjälp av lite högre makter?

Vilken hund som helst som alltid blir infangad varje gang en manniska kommer nara nar den ar los lar sig snabbt att halla sig undan. Det faktum att den skyggar for bade agare och andra tyder snarare pa dalig traning an pa att den inte har det bra.
 
Hunden är i dåligt skick mentalt skulle jag säga. Skäller argsint men jag tycker också jag se att det finns något där under all päls som vill leka.
Så fort jag kommer nära så skyggar han undan och skäller. Även skyggar undan för ägarna. Samtidigt så är det väl jättespännande att vara ute på egen hand och jättespännande att vara lös så den vill ju inte bli fångad. Det blir väl som en belöning när de försöker fånga honom. Mig skyggar hunden för, den är direkt rädd/skygg för mig.

Ägarna känner jag inte, de är nyinflyttade, men de känns väldigt naiva och väldigt osäker på sitt hundägande. Nästa gång hunden kommer till oss så ska prata med ägarna. Jag ska be dem ta in hunden och sedan komma ut och prata med mig utan sin hund som stör oss.

Det tycker jag att du ska göra. :)
 
Svensk polis har annat att göra än leka hundfångare.

Fast nu är det ändå Svensk polis som har hand om lösa hundar så då får dom allt finna sig i att folk lämnar in hundar till dom. Då tycker jag också att dom kan ta betalt för besväret!

Men som någon skrev, Sverige har nog inte tillräckligt med lösa hundar rännandes så att själva jobbet hundfångare behövs.

Det har vi här där jag bor och polisen här har inget med lösa hundar att göra så länge ingen blir attackerad :cool:
 
Systerdottern har en jycke som skäller som en idiot på alla besökare och tittar man på honom så flyr han. Efter en halvtimme så smyger han fram och nosar på ens ben. Sen flyr han igen. Han springer också över och skäller på grannen. Blir han trängd så nafsar han.
Som tur är så är han tandlös. Han är en bortskämd hundkrake.
Det är nej nej nej, fyfyfy. Fyyyy, inte göra så. Nä men du fick ju inte...
Min systerson behandlar honom som en hund och då är han trevlig.
En del människor ska inte ha hund.
Min syrra, svåger, systerdotter är några av dom människorna. Alldeles för mesiga. Dom har haft flera olika hundar av olika raser och alla har blivit knepiga.
Jag skulle tro att din granne behöver gå på kurs. Har hunden tur så inser dom att dom inte ska ha hund och hunden kan få en bättre ägare. Åk med hundskrället till polisen.
 
Fast nu är det ändå Svensk polis som har hand om lösa hundar så då får dom allt finna sig i att folk lämnar in hundar till dom. Då tycker jag också att dom kan ta betalt för besväret!

Men som någon skrev, Sverige har nog inte tillräckligt med lösa hundar rännandes så att själva jobbet hundfångare behövs.

Det har vi här där jag bor och polisen här har inget med lösa hundar att göra så länge ingen blir attackerad :cool:
De tar emot hundar som lämnas in som skickas vidare till hundstall, men det är inte deras sak att åka runt och fånga lösspringande hundar.
 
Men det är det väl ingen som har sagt heller??
Om en hund springer lös här och blir infångad av "dog catcher" eller någon som lämnar den till denne så får man lösa ut hunden mot $150 + $100 per dag om man inte hämtar den på hundstallet direkt.
Det motiverar folk att hålla sina hundar hemma.

$100 är motsvarande nästan 700kr

Något för svensk polis att se över
Nog tolkar jag det som du anser det vara polisens sak att fånga in lösa hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
12 999
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp