Grannen motionerar inte sina hästar!

Sv: Grannen motionerar inte sina hästar!

Vi har nagra "kansliga och vakna" har ute i hagen, nagra som ar tokslappa och ogarna ror sig snabbare an stillastaende. I vart fall kan man pinpointa det till stam och mentalitet. Avlade for olika saker..... *visselvissel* enligt logiken som presenteras i den har traden borde alla vara hastar vara "ovakna, ostingsliga och sk. avslappnade". Vilket med vissa av vara individer har ute inte kommer ske forran de ar 25+ och har tre fotter i graven o den fjarade pa ett bananskal... :D

Jag är inte en av dom som tycker hästar prompt ska vara ovakna och ostingsliga, jag är den där som tycker att om hästen är pigg av naturen, försök inte att göra den opigg. (Som exempel)

Men jag är sådan som svarar på ursprungsinlägget och tar det på orden. Om hästarna är sådana på riktigt vet jag ej, men jag svarar på vad jag tycker ifall dom är sådana på riktigt. Alltså understimulerade så att dom inte mår bra. Är dom pigga och vakna av naturen så får ju tråden en helt annan vändning!

Men jag orkar då inte sitta och spekulera om hur det KAN vara :p

lol, nej det forstar jag :) ..jag ar nog kallkritisk i overkant har pa buke ibland, sa jag grubblar garna lite. Nar man sjalv varit pa "andra sidan" av folks forutfattade meningar och daliga grannhumor sa blir man lite.. kritisk. Enligt min granne var mitt urbinosto en "gammal avdankad travare"! Och vart gamla sto med lockig vinterpals var sa maaaager att man kunde se revbenen >.< och uppe pa det sa piskade vi vara hastar Varje dag! Ren bullshit. Sa nar grannar klacker ur sig skrap ar jag mktmkt skeptisk. :D Personliga referenser o allt sant.

lol, nej det forstar jag :) ..jag ar nog kallkritisk i overkant har pa buke ibland, sa jag grubblar garna lite. Nar man sjalv varit pa "andra sidan" av folks forutfattade meningar och daliga grannhumor sa blir man lite.. kritisk. Enligt min granne var mitt urbinosto en "gammal avdankad travare"! Och vart gamla sto med lockig vinterpals var sa maaaager att man kunde se revbenen >.< och uppe pa det sa piskade vi vara hastar Varje dag! Ren bullshit. Sa nar grannar klacker ur sig skrap ar jag mktmkt skeptisk. :D Personliga referenser o allt sant.

Ja, men då förstår jag! Jag har också varit där. Min häst har i perioder svårt att hålla vikten och har spatt så att han går snett med bakbenen. (Ser riktigt lustigt ut om man rider bakom när vi travar:D) Han är så grundligt veterinärundersökt en häst kan bli (ungefär) regelbundet i 6 år och han mår alldeles prima och är fullt ridbar, men ridning på böjda spår sliter mycket.
Då var jag en slarvig ungdom som rider en halt häst. Och mager som ett staket är han också. Sedan träffades vi och jag berättade i "förbifarten" (;)) om hans "problem". Sen blev det tyst på skitsnack-sidan :grin:

Han är definitivt inte halt (och har aldrig varit) och hade han varit vad man kallas staketsmal hade han troligtvis fått somna in. Jag är väldigt mån om mina djurs välmående (Dom går alltid i allra första hand) så det är sårande att få misstankar om slarv och vårdslöshet riktade mot sig.

Jag kanske också borde bli mer källkritisk :o För nu när jag tänker på det har jag ju själv fått uppleva vad hästägaren eventuellt får uppleva nu. Anklagelser utan grund.. Nu fick Johanna sig ett wake-up-call! :idea:

Det ar saaaaaaa drygt med "snack" som det garna blir, jag personligen blir vansinnig. Hehe, det ar skitbra att inte "anta" en massa i tradarna... men ibland ar det himla bra att vara lite.. skeptisk, granne vs granne ar alltid kansligt. I synnerhet i hastvarlden dar folk har sa otroligt bestamda asikter om vad som ar "bra" och vad som ar "daligt" for hastarna, och dar det ofta finns lite avundsjuka inblandat, eller tja, du fattar vad jag menar "Vem tror Hon att Hon ar egentligen?!".... ;) Jumping to conclutions! :D

..det finns lika manga satt att halla hast pa som det finns hastmanniskor, precis som det finns lika manga olika satt att lasa en hast. En hast jag ser som ouppfostrad och j-kligt Dryg kan nagon annan se som "personlig och charmig".. lol

Sluta hela tiden hålla med han hur man än förklarar.
Varför ska han klaga på hur jag sköter mina djur men inte jag på hans? Han har inga konkreta bevis på oss heller.
Visst kärleken och omtanken finns till hästarna men inte förståelsen. Jag ville från början sköta mitt eget tills han la sig i. Då väcktes situationen med hästarna till liv, jag öppnade ögonen.

Och nej jag är absolut inte avundsjuk. Min passion är kallblod rakt igenom!

Du ville sköta ditt tills han la sig i? Och sedan då? Kom hämnden in i bilden?

Lägg ner, om du inte vill vara lika god kålsupare som din granne. För just nu är det vad du framstår som.

Ja här tycker jag den passar faktiskt. Annars tycker jag man ska ställa upp o hjälpa varandra o där djur verkligen far illa, då ska man lägga sig I, men detta. Jösses!
Rubinnovak, bra det :) inga hard feelings från min sida

nyckelordet i det du skrev ar just -hjalpa-... att snacka skit och skapa problem ar ju snarare att stjalpa.. nasta roliga citat ur en sang: "Har du inget gott att saga, sag inget alls".. Visst har alla ratt att ha sina egna asikter och sitt eget tankande och tyckande, men det ar synd nar det gar sa snett som det verkar ha gjort i det har fallet.. som hastgrannar kan man ju ha ett jattestort utbyte av varandra, sorgligt att se en "grannfejd" med hastarna som ammunition. :S

Varför ska han klaga på hur jag sköter mina djur men inte jag på hans? Han har inga konkreta bevis på oss heller.
Visst kärleken och omtanken finns till hästarna men inte förståelsen. Jag ville från början sköta mitt eget tills han la sig i. Då väcktes situationen med hästarna till liv, jag öppnade ögonen.

Det här inlägget förklarar ju ett och annat :grin:

Inte förrän han klagade på dig så tyckte du han misskötte sina hästar så grovt att det är på plats med anmälan. Hmm :grin:

....och jag sitter fortfarande och funderar på hur du kan avgöra att hästarna är nervösa och stingsliga pga understimulering av att endast iakta dem på håll i hage och utan att ha hanterat dem? Du kände dem ju inte från början. De kanske var ännu nervigare i sina tävlingsår.

Hur små är föresten dessa pyttesmå mardömshagar uppskattningsvis? Går de alla tre i samma eller en och en?

Scenariot som kommer upp i mitt huvud: "Mamma, mamma, X slog mig!" "Men mamma, Y slog mig mycket hårdare FÖRST!". Skillnaden är att jag av tråden förstått att du är en vuxen människa, scenariot i mitt huvud bygger på barn. Och det gör mig faktiskt lite mörkrädd.

Först bor du så nära att du inte kan undvika att se precis hur grannen sköter hästarna. Sen märkte du plötsligt ingenting förrän grannen klagade/lade sig i/vad som nu hände. Samtidigt hävdar du att du bryr dig så mycket om hästarna.
Jag säger inte att du inte bryr dig, men jag ifrågasätter definivt på vilka grunder du bryr dig. Det osar payback lång väg...

Vi har nagra "kansliga och vakna" har ute i hagen, nagra som ar tokslappa och ogarna ror sig snabbare an stillastaende. I vart fall kan man pinpointa det till stam och mentalitet. Avlade for olika saker..... *visselvissel* enligt logiken som presenteras i den har traden borde alla vara hastar vara "ovakna, ostingsliga och sk. avslappnade". Vilket med vissa av vara individer har ute inte kommer ske forran de ar 25+ och har tre fotter i graven o den fjarade pa ett bananskal... :D

Ånej, vi har en gammal gubbe på 24 +. Han är som ett kassaskåp i ridning, fullständigt pålitligt, trygg och lugn. Han rids dagligen eftersom hans ben säger att det är ett måste, men ser man honom i hagen så är det lätt att tro att han är både understimulerad och nervig. Han är också den som får vakta när andra vill vila, undrar just vad det beror på.;)

Svaret är egentligen ganska enkel, bry dig inte om varken farbror vad han säger eller hans hästar. Ni har helt enkelt olika syn på saker och ting, hur man löser olika ting är ju individuellt och inget sätt är fel så länge det fungerar och hästarna mår bra.

Haha skont med krut i "gamlingarna"! Min tanta pa 19 bast i sverige bockar visst fortfarande enligt mor, har ideer om att hoppa boxdorrar och forvandlas da och da till en "nervig och stressad" (Las: levnadsglad krutgumma) ala ung arab hingst... ;) ..ska sanningen fram hoppas jag de far ha allt krut o vilja och energi kvar till sin sista dag har pa jorden :D Piggelina gamlingar gor mig sa varm i hjartat

Om du gör en anmälan på honom så hoppas jag verkligen att han tvingar dig att betala avgiften för att kontrollanten kommer ut. Det här måste vara det löjligaste jag någonsin hört talas om..

Hästar och hundar har olika behov. Jag har helt klart träffat fler "knäppa" hundar än hästar ffa om det beror på bristande stimulering. Våra hundar kräver stimulering = hjärngympa men fortfarande efter vars och ens förutsättningar. Våra hästar - som lever i flock men som av olika anledningar inte rids så mycket längre - är helt nöjda med detta. Hade vi haft hundarna så hade de varit mer eller mindre odrägliga vilket inte hästarna är.

Fast, om man ska snöa in lite på hundar, så tror jag det beror på att de sällan lever i flock på samma sätt som hästar gör. Vi har en hund av bruksras, en treårig tik. Hon vill jobba varje dag för att vara lugn och trevlig.
Men har vi svärmors hund här, en åttaårig hane av samma ras, och de tillåts att vara "fria" utomhus i några timmar så nöjer hon sig gott med att jobba var tredje dag.
Skulle man addera fler tikar, kanske några unghundar och en valpkull och dessutom möjlighet att vara ute 12 timmar per dag, då skulle hon nog bara behöva oss till att fylla matskålen :D

Fast, om man ska snöa in lite på hundar, så tror jag det beror på att de sällan lever i flock på samma sätt som hästar gör. Vi har en hund av bruksras, en treårig tik. Hon vill jobba varje dag för att vara lugn och trevlig.
Men har vi svärmors hund här, en åttaårig hane av samma ras, och de tillåts att vara "fria" utomhus i några timmar så nöjer hon sig gott med att jobba var tredje dag.
Skulle man addera fler tikar, kanske några unghundar och en valpkull och dessutom möjlighet att vara ute 12 timmar per dag, då skulle hon nog bara behöva oss till att fylla matskålen :D

Precis så tänker jag med, och när man inte kan erbjuda hunden ett flockliv så får man ju själv se till att hunden ändå blir stimulerad.
Är inte hunden nöjd med det vardagliga får man stimulera utöver.
Är inte hästen nöjd med det vardagliga får man stimulera utöver.

Tycker det går alldeles finemang att jämföra, fastän dom är av olika sorter och stimuleringen ofta inte är lik. :D

När vi var och tittade på det här huset så föll vi just för de vackra vidderna runtomkring. Och att såklart ha hästarna så nära inpå eftersom jag själv är en inbiten hästtjej.
Det jag dock reagerade på första dan var just de små hagarna de gick i och att även det var sommarbete. De hästar jag själv haft med kompisar har vi alltid skämt bort med stora hagar. I alla fall sommarbetet.
Sedan märkte man ju att hur vackra dagarna än var så reds de inget, något jag alltid gjort med mina hästar. Självklart inte överdrivet men i alla fall minst 2ggr veckan.
Jag ville inte lägga mig i utan faktiskt låta dem sköta sitt(tro det eller ej)eftersom vi var nyinflyttade och jag ville inte ha bråk. Men varje chans jag fick så frågade jag ju om hästarna av ren nyfikenhet och intresse som granne.
Han tyckte att de hade det så bra med allt och att han hade dem endast som minne efter dottern. Fin tanke och hemskt att ha mist ett barn då jag själv har barn.
Men utan egentligen anledning började hans påhopp om det ena efter det andra. Leksaker på vägen, barnen för nära hästarna, hunden som ylar när den är ensam, hur vi bygger, högjutt av verktyg som skrämmer hästarna etc
Det är därifrån allt har byggts på. Självklart har min uttryckan för anmälan varit lite väl hårt sagt men jag vill skaka om honom liksom. Få han att vakna. Att se om sitt eget hus innan han bryr sig om andras.
Jag vill ha god grannsämja och jag vill kunna blunda för vad jag ser men det är svårt. Jag har räckt ut min hand till honom som han inte velat tillmötesgå...

Detta handlar inte om nån slags hämndaktion på nåt vis utan bara en omtanke för hästar som vistas på allt för liten yta året om. Knappt 1 hektar totalt. Utan skydd.

Är det för mycket begärt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Välkomna till världen årets föl 2025
Tillbaka