Grannen motionerar inte sina hästar!

Sv: Grannen motionerar inte sina hästar!

Later som TS har inget annat att gora an stirra pa grannen aven om det ar rakt "next door".
Som sagt tidigare, fraga om du far hjalpa till istallet. Om de ar aldre, kanske de tycker det ar jobbigt men gor det som en sista grej till deras dotter.. Kan ju inte skada att fraga.
Men om att de far vara inne pa natterna. Mina ar inne aret om pa natterna/dagarna, allt beroende pa mygg,knott och flugor.. Det har hant de har stannat ute ngn gang men har da stirriga hastar som undar varfor deras rutin har andrats.. Nej det ar inte synd om dessa hastar, och de har interaction genom att agar ar dar sa ofta..

Eftersom hagarna ligger precis vid vår tomtgräns och stallet ett par meter bort så ser vi en hel del oavsett om vi vill eller inte. Just därför har jag sån koll, jag har inget val.
De har en tjej som kommer och rider typ en gång eller varannan månad och hon rider då bara på grusvägen fram och tillbaka på den gamla hästen.
Mitt största problem oxå är just att dessa hästar har varit grand prix hästar och är vana att arbeta. Helt plötsligt inget alls.
Ägaren är över 70år och kommer minst tio ggr per dag för att byta hage, ge mat eller ta in dem eller ut. Thats it.
Eftersom vi har det så nära hörs det alltid när han kommer med bilen och man ser han ifrån tomten när man är ute. Man är påtvingad hans besök och jag behöver knappast en kikare.

Ditt största problem är att hästarna har varit grand prix hästar:confused:
Ursäkta en simpel fråga, hur kommer det sig att det är ditt problem?

Är du sugen på hästarna eller?
Göra en anmälan och sedan ge erbjudande om övertagande kanske?

Ärligt talat och jag tror inte dina avsikter är goda för någon annan än dig själv. Eller förhoppningsvis så vet du inte bättre.
Ägaren är ute flera gånger om dagen och sköter hästarna efter sin bortgångna dotter, så de verkar inte lida brist på omvårdnad.
Det är inget fel på att ha hästar för pyssel och enbart sällskap.
Och i detta fallet även som ett minne efter dottern.

Nej du, lägg din energi på annat.

/J.

Ditt största problem är att hästarna har varit grand prix hästar:confused:
Ursäkta en simpel fråga, hur kommer det sig att det är ditt problem?

Är du sugen på hästarna eller?
Göra en anmälan och sedan ge erbjudande om övertagande kanske?

Ärligt talat och jag tror inte dina avsikter är goda för någon annan än dig själv. Eller förhoppningsvis så vet du inte bättre.
Ägaren är ute flera gånger om dagen och sköter hästarna efter sin bortgångna dotter, så de verkar inte lida brist på omvårdnad.
Det är inget fel på att ha hästar för pyssel och enbart sällskap.
Och i detta fallet även som ett minne efter dottern.

Nej du, lägg din energi på annat.

/J.

skriver under...

KL

Mitt största problem oxå är just att dessa hästar har varit grand prix hästar och är vana att arbeta. Helt plötsligt inget alls.

Totalt irrelevant egentligen men en tanke som dök upp. Om hästarna nu är 22, 16 och 12 år, då var dom alltså 14, 8 och 4 när när de fortfarande reds, en av dem är en ponny, och de skulle vara GP hästar?

KL

Totalt irrelevant egentligen men en tanke som dök upp. Om hästarna nu är 22, 16 och 12 år, då var dom alltså 14, 8 och 4 när när de fortfarande reds, en av dem är en ponny, och de skulle vara GP hästar?

Precis vad jag också tänkte, om det nu är 8 år sedan hästarna reds regelbundet så vet jag inte ens om det vore rätt att försöka börja rida till dem igen, särskilt inte de äldre och den yngre kan ju knappt ha blivit inriden?

Jag tycker inte heller ts har med detta att göra, och jag tycker det är väldigt tråkig stil att genast tänka i termerna om att anmäla istället för att själv prata med människorna och kanske hjälpa till att stimulera dessa "stackars" hästar. Ägarna gör ju uppenbarligen allt de kan för att hästarna ska ha det så bra som möjligt, även om de själva är till åren och inte vill rida.

Jag måste säga att det är beundransvärt att föräldrarna har valt att ta hand om sin döda dotters hästar. Det skulle mina aldrig kunna göra. Mina hästar hade sålts.

Anmäla?
Nej en stor eloge för att de tagit hand om dotterns tre hästar i 8 år är vad de borde få. :bow:
Dagens ros i lokala tidningen kanske? :love:

Önskar mina föräldrar hade gjort detsamma för mig, fastän jag vet att det aldrig hade blivet så.

Har själv ridit i många år och väntar snart på att själv kunna skaffa egen häst nu när mina barn blir större.
Stalltjejen frågade jag och hon fick vänta upp till ett år innan hon ens fick sitta på en av hästarna. Hon får inte ens rida ut i skogen med dem.
Sonen som bor här bredvid hjälper till ibland med utsläpp/insläpp men rider sällan.
Det stora problemet för min del är oxå att hagarna är för små till ytan. De har inget skydd för vind, sol eller regn(vi har så öppet här så det kan blåsa rätt rejält) och marken blir väldigt lerig och blöt. Vilket inte alls är bra för hovarna.
På somrarna bränner solen på och ingenstans att söka skugga alls. När regnet öser ner står de tätt ihop helt stilla. Jobbigt att se.
Varje gång man pratar med ägaren så överöser han en med hur duktig och hur mycket han kan om hästar och deras behov. Då anser jag att man borde förstå vikten av att hästarna kräver bra skydd mot väder och vind och att få lite omväxling i vardagen!
Är det för mycket begärt?

Säger som farfar alltid sa:"Ska man ha djur måste man kunna sköta om dem på rätt sätt annars ska man inga ha!"

Den lilla hästen hann hon aldrig med o de två andra har faktiskt varit grand prix hästar.
Jag har bott här i sex år nu och har verkligen häcken full med att sköta om tomten, bygga ut huset, jobba, ta hand om barnen, andra aktiviteter att detta inte är något jag lägger mycket energi på. Jag har dem ju så nära att han nästan kliver in på tomten för att parkera bilen, vi kan liksom inte ignorera varandra så. Jag lovar er att hade de bara haft stallet en 100m längre bort hade detta inte varit mycket mer till problem. Då hade jag inte sett eller störts så när inpå lika mycket.
Enligt en annan släkting till dem var dressyr deras dotters liv. Hon hade inte velat att hästarna fick det så här efter hennes död utan fortsatt att tränats som hon gjorde. Han var själv inte glad att de behöll dem på det här viset.
(vi bor som sagt på landet så när man träffar på folk på sina promenader pratar man med dem för att man vill lära känna de få grannar man har, varav denna släkting)

har du inget vettigare för dej än att bry dej i hästar som inte motoneras? Det är väl knappast ditt bekymmer.

Fast vad vill du genom en anmälan?

Att de ska flyttas?
Att de ska avlivas?
Att gamlingarna på 70 + ska börja rida dressyr på Grand Prix nivå?

Man anmäler väl för ett syfte? Vad är ditt?

Senast ändrad:

KAN ju faktiskt vara så att de är skadade också, och helt enkelt inte klarar av att ridas?!

Har själv ridit i många år och väntar snart på att själv kunna skaffa egen häst nu när mina barn blir större.
Stalltjejen frågade jag och hon fick vänta upp till ett år innan hon ens fick sitta på en av hästarna. Hon får inte ens rida ut i skogen med dem.
Sonen som bor här bredvid hjälper till ibland med utsläpp/insläpp men rider sällan.
Det stora problemet för min del är oxå att hagarna är för små till ytan. De har inget skydd för vind, sol eller regn(vi har så öppet här så det kan blåsa rätt rejält) och marken blir väldigt lerig och blöt. Vilket inte alls är bra för hovarna.
På somrarna bränner solen på och ingenstans att söka skugga alls. När regnet öser ner står de tätt ihop helt stilla. Jobbigt att se.
Varje gång man pratar med ägaren så överöser han en med hur duktig och hur mycket han kan om hästar och deras behov. Då anser jag att man borde förstå vikten av att hästarna kräver bra skydd mot väder och vind och att få lite omväxling i vardagen!
Är det för mycket begärt?

Säger som farfar alltid sa:"Ska man ha djur måste man kunna sköta om dem på rätt sätt annars ska man inga ha!"

Vill bara påpeka att det markerade uttalandet säger en del om din hästkunskap.

Det är nämligen så hästar SKA stå när det regnar och är fullt naturligt. Jag skulle bli mer orolig om de inte stod så faktiskt.
Hästar klarar av värme rätt bra, jag har själv tävlat (distans) när det varit +30 grader ute, och hästarna klarar av det riktigt bra, och då rids de hårt undertiden med!

Nej det vet jag, men jag tycker iaf att det är mer naturlig än att bära runt på en klump på ryggen.

Men det är min åsikt.

Jag är på din sida, och förstår hur du tänker. Du ser att hästarna visar tecken på understimulering vilket inte är kul alls. Som jag jämförde i en annan tråd så blir det ett väldans liv om en hund är understimulerad, men hästar kan tydligen gå och skrota i hagar vare sig dom trivs med det eller ej. Hästarna du beskriver är inte heller pensionärer utan fullt kapabla att ridas, förstår jag dig rätt då?
Och står dessutom i små hagar. Ingen bra kombination. Ska man ha hästar bara för att ha, så kan man åtminstone ge dom möjlighet att röra på sig ordentligt, helst lösdrift som är många hektar stor. Har tyvärr inget tips, mer än att det inte är något att anmäla. Ville mest bara säga att jag förstår dig!

Nej det vet jag, men jag tycker iaf att det är mer naturlig än att bära runt på en klump på ryggen.

Men det är min åsikt.

Ja, mer naturligt. Men enligt min åsikt fortfarande långt ifrån.

Den lilla hästen hann hon aldrig med o de två andra har faktiskt varit grand prix hästar.
Jag har bott här i sex år nu och har verkligen häcken full med att sköta om tomten, bygga ut huset, jobba, ta hand om barnen, andra aktiviteter att detta inte är något jag lägger mycket energi på. Jag har dem ju så nära att han nästan kliver in på tomten för att parkera bilen, vi kan liksom inte ignorera varandra så. Jag lovar er att hade de bara haft stallet en 100m längre bort hade detta inte varit mycket mer till problem. Då hade jag inte sett eller störts så när inpå lika mycket.
Enligt en annan släkting till dem var dressyr deras dotters liv. Hon hade inte velat att hästarna fick det så här efter hennes död utan fortsatt att tränats som hon gjorde. Han var själv inte glad att de behöll dem på det här viset.
(vi bor som sagt på landet så när man träffar på folk på sina promenader pratar man med dem för att man vill lära känna de få grannar man har, varav denna släkting)

Jag skulle vilja föreslå att du respekterar djurägarnas beslut att ta hand om hästarna efter deras barns död. Hästar mår inte dåligt av att inte bli ridna, det kan ingen komma och säga. Större hagar skulle ju vara bra, men i övrigt låter det inte som om hästarna lider direkt. Om hästarna stod och krubbet, vävde eller vandrade hysteriskt utefter staketet hade jag förstått din oro.

Antagligen byter de väl hagar ofta för att hästarna faktiskt SKA få lite stimulans?

Vad tycker du att 70+:are ska göra med dem? De kanske har alldeles för mycket nerver för att de ska kunna rida dem själva?

Så jag fattar faktiskt inte varför du sitter här och gnäller! Antingen släpper du det, eller så går du dit och erbjuder din hjälp.

Jag börjar fundera på vad problemet är, egentligen?
Att de har fri tillgång till GP-hästar men inte använder dem, och det har inte du?
Från början var de bara understimulerade, nu är det fel på "allt"?
Har de inte vind/solskydd i hagen så är det väl antagligen därför de inte går
ute hela tiden?

Hört talas om "sköt dig själv och skit i andra"? Vill du nödvändigtvis rädda hästar som verkligen far illa så kontakta SHV eller något och hör om du kan hjälpa dem.
Om du nu inte går över och pratar med ägarna till dessa "stackars" hästar.

Men det är min åsikt.

Jag måste säga att dina åsikter är väldigt konstiga! Jag hade allvarligt talat aldrig köpt eller sålt en häst till någon som dig.

När det regnar så står normalt sett hästar under träd för de vill inte bli genomsura eftersom att de då riskerar att bli förkylda. Hästar som står i små fyrkantiga hagar utan träd har ingenstans att ta vägen vid blåst och nederbörd. De har ingenstans att söka skydd. Det är tragiskt! Solen är också jobbig för hästar. De behöver skugga.

Jag har faktiskt hittat en häst i en sådan där liten skithage liggandes helt utslagen på marken. Veterinären fick komma ut och ge dropp för att få hästen på benen igen. Hästen hade blivit totalt uttorkad i sommarhettan!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Om samvete vs effektivitet
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Surkål
  • Skadade hästar och konvalescenter
Tillbaka