Grannen motionerar inte sina hästar!

Sv: Grannen motionerar inte sina hästar!

Så länge ett djur får friskt vatten, tillräckligt med bra mat, vård när det behövs, samt en torr liggplats, så tycker jag inte man ska lägga sig i.

Ja men givetvis måste hästen ha tillgång till vatten, annars är det ju en självklarhet att den blir uttorkad!

Mina hästar ställer sig inte under träden när det regnar, trots att de har en STOR ek som är väldigt tät så att de knappt skulle bli blöta om de stod under.

Jag brukar dock lägga på täcke på de hästarna som fryser av regn för att vara på den säkra sidan.

Det är helt ok för mig att du inte gillar mina åsikter. Men jag vill poängtera att det är en sak att ha vissa åsikter, och en annan att faktiskt göra på det sättet.

Jag är väldigt mån om mina hästar och att de ska ha det så naturligt som möjligt, men jag har dem av mina egna egoistiska skäl, och med andra ord så rider jag så ofta som det finns möjlighet till det ur både väder och hästens hållbarhetssynpunkt.
De går i stora hagar, går på bete på sommaren, är ute minst 16 timmar/dygn.

Och bara en faktarättelse, man blir inte förkyld av kyla, jag vet att många tror det, men så är inte fallet. Man blir förkyld av ett virus, och för att bli förkyld så måste man alltså bli smittad. Det är lättare att bli smittad om man är nedsatt givetvis, men det är inte kylan man blir sjuk av.

Givetvis skulle jag önska att det fanns minimi mått på hagar och dylikt, men där är vi inte än, och troligtvis så kommer vi aldrig komma dit tyvärr, eftersom många stall/ridskolor i städerna då skulle få slå igen.

Hästen som hittades totalt utmattad hade vatten i hagen, men vad hjälpte det när solen gassade och hästen inte har någon skugga att svalka sig i?

Och jo, en häst kan bli förkyld utan att bli smittad. En kombination av regn, blåst och kyla har gjort många hästar förkylda. ;)

När det regnar så står normalt sett hästar under träd för de vill inte bli genomsura eftersom att de då riskerar att bli förkylda.

De hästar som passerat mina hagar står mkt sällan i skogen när det regnar eller blåser.
De vill ha fri sikt ifall ifall.. De är flyktdjur och litar på sin hörsel,när det är dåligt väder försämras den förmågan och de måste även lita på sin syn vilket gör att de hellre står på öppna delar.

Det är väldigt lite mina hästar använder sig utav skogen,mest som en passage mellan gärderna.
Däremot så har vi själva valt att vissa perioder på åren mata in de under trädena men jag märker då att maten 'räcker längre' för att de står ogärna där om vind osv saftar i.

I övrigt så rids/körs inte mina heller regelbundet..
4 st är 2 år eller yngre, en är 17 år och nyligen inriden men får långa vilor emellanåt för att hinna med å smälta allt som händer.
Den andra har gått i avel och haft 3 föl på raken,så det har helt enkelt bara blivit 'då och nu' i sakta mak en tur i skogen.

Solen är också jobbig för hästar. De behöver skugga.

Typ KL

Det är också en grejj att jämföra med hundar. Gud NÅDE om en hund vistas 1 minut i en bil som är varm trots nervevade rutor och öppen bagagelucka. Men en häst kan enligt vissa här gå i en hage utan skydd från morgon till kväll. Vartfasen ligger logiken i det?

Håller med dig Nirvana!

KL

Nu får ni väl ändå ta o ge er! Vuxna människor?!
Hästarna för tusentals år sen var inte avlade för att vi skulle rida på dom nej, men som vi behandlar hästarna nu skulle dom heller inte klara av att leva i det vilda.
Mycket möjligt att hästarna ska vara ute i regn och allt som nämndes men vi har skämt bort dom och i vårt stall är det iallafall 9/10 hästar som stannar vid stalldörren och vill helst inte gå ut vid dåligt väder. Med det har jag inte sagt att dom vill vara inne heller.
"Vildhästarna" hade t.ex inte täcken på sig, ellerhur? Då lär det ju också vara djurplågeri. Likså hade det vart djurplågeri att låta hästarna vara utan vid 30-.
Att ha hästarna inlåsta i små boxar är ju också mot hur dom levde på stenåldern.
Hästarna hade troligen dött ut utan oss människor MEN jag kan inte säga det säkert eftersom det inte blev så nu.

"På stenåldern motionerades inte hästarna" - Nej men då hade dom större ytor att leva på som dom förflyttade sig på.

VI LEVER I NUET

Och den som sa att Connemaran var en ponny, hur vet ni det? (det kanske nämdes men jag lusläste inte texten) Vet en Connemara i Uppsala som är 165. Det kryllar av överväxta Connemaror i Sverige.

TS: Har inge bra tips till dig.

Skaffa dig ett liv, du låter som en avundsjuk gnällkärring!
Tack för att du inte är min granne, skulle bli galen om jag hade ngn som spionerade o la sig i vad jag väljer att göra o inte göra med MINA hästar.

Och jo, en häst kan bli förkyld utan att bli smittad. En kombination av regn, blåst och kyla har gjort många hästar förkylda. ;)

Utan ett förkylningsvirus/bakterie kan inte hästen bli förkyld, den kan för all del redan ha det i kroppen vilande och viruset får fäste och bryta ut när hästen blir nedkyld etc.

Då måste det ju varit nåt mer fel på hästen från början känns det ju som. För annars skulle det ju inte vara möjligt att rida distansritt när det är riktigt varmt ute, och jag vet att man kan det, för jag har själv gjort det.

Och nej, man kan inte bli förskyld utan att antingen som Lobelia skrev redan ha smittan i kroppen, eller bli smittad av nån annan.
Hur du än vrider och vänder på det så är det inte kylan, regnet och blåsten som orsakar förkylningen.

Och nej, man kan inte bli förskyld utan att antingen som Lobelia skrev redan ha smittan i kroppen, eller bli smittad av nån annan.
Hur du än vrider och vänder på det så är det inte kylan, regnet och blåsten som orsakar förkylningen.

Nej, det orsakar inte förkylning. Det framkallar förkylning :)

Det är ju inte riktigt rätt det heller, det KAN framkalla förkylning, om hästen utsätts för smitta. Men man kan fortfarande inte sätta likhetstecken mellan kallt, regning blåsigt och förkyld.

Jag själv har varit kall och blöt många ggr utan att bli förkyld, likaså mina hästar.

Typ KL

Det är också en grejj att jämföra med hundar. Gud NÅDE om en hund vistas 1 minut i en bil som är varm trots nervevade rutor och öppen bagagelucka. Men en häst kan enligt vissa här gå i en hage utan skydd från morgon till kväll. Vartfasen ligger logiken i det?

Håller med dig Nirvana!

Tack gode gud för en klok människa! Trodde hela Bukefalos hade drabbats av någon slags sjukdom.. :angel:

Då måste det ju varit nåt mer fel på hästen från början känns det ju som. För annars skulle det ju inte vara möjligt att rida distansritt när det är riktigt varmt ute, och jag vet att man kan det, för jag har själv gjort det.

Jag har också ridit distansritt.. och jag vet att man vattnar och kyler hästarna längs sträckorna.. ;) Det är STOR skilllnad på att springa ute i skogen där skuggan finns längs vägen på olika ställen och på att stå blixtstilla i en liten skithage i gassande sol.

Och jo en häst kan bli förkyld utan att bli smittad av någon annan. Jag har en halvblodsvalack som blir hostig och snorig om han har stått och frusit utan täcke i regn/blåst/kyla. Mina hästar lämnar aldrig gården och inga hästar kommer heller hit så det är omöjligt att han skulle bli smittad av virus.

Fast det där är ju oxå väldigt olika från hund till hund...
På sommaren när vi håller på i trädgården står ofta ena bilen på gräsmattan, men bakluckan öppen. Våran hund hoppar då in där och kan ligga och sova där i flera timmar! Trots att det är strålande sol ute!

Så man måste kolla till individen med, jag har bara araber, och de klarar värmen mkt bra, en häst jag hade innan fick vi byta hage på när det blev så där gassande sol eftersom det inte är jätte mkt träd i sommarhagen. Men de hästarna jag har nu bryr sig inte.

Så jag står fast vid att man får rätta sig efter individen, en häst som man ser lider av värmen är det ju självklart att man måste flytta, jag tror inte att någon säger emot där. Men det är inte alla hästar som lider.

Förkylning är en av de få sjukdommar som smittar mellan arter har iaf jag fått lära mig, så smittan kan med andra ord komma från dig, och jag gissar på att du träffar folk ibland iaf?

Vi har uppenbarligen ridit på väldigt olika banor, jag har ridit mkt i gassande sol, men visst kyler man hästarna, det måste man ju när de går fort.

Frågan är ju oxå vad TS menar med liten hage? Vi har ju ingen anning, menar h*n en liten typ 20*10 meter eller menar h*n en liten för att de bara är på 1 hektar st?

Det är ingen direkt nyhet att inprincip alla hästägare har olika sätt att hålla häst på. Jag kan bara berätta min filosofi kring hästhållning..

För mig så är det en självklarhet att hästar ska gå tillsammans med andra hästar. Jag har fyra hästar och de går tillsammans i stora hagar med vissa kuperade delar med stockar, stenar och en massa träd och så vissa delar med bara gräs där de kan bralla loss i riktigt fartfyllda galopper. Jag behöver inte rida mina hästar eftersom att de stimulerar varandra och musklar sig bra tack vare de kuperade delarna av hagen. De får dessutom grym balans och benkontroll av att bo i steniga Småland! ;) Givetvis har de alltid tillgång till friskt vatten. Under vinterhalvåret så får de fri tillgång till grovfoder.

Jag skulle aldrig ha hästar i hage en och en och jag skulle aldrig ha häst i en pytteliten hage. Ni som är så duktiga på att jämföra tamhästar med vildhästar, hur kan ni tycka att det är okej att våra tamhästar går i små hagar och kanske dessutom gå en och en? Det om något är ju så onaturligt för en häst det bara kan bli.

Jag mådde fruktansvärt dåligt av att lämna ett arabsto jag hade på foder på betäckning hos ett reltativt stort arabstuteri eftersom att hon där fick gå i en grushage stor som ungefär två normalstora boxar. Denna hästen hade alltid varit en pigg och glad samt olatsfri häst men när jag kom för att hämta henne så var hon stressad. Hon vandrade fram och tillbaka utan att stanna i sin lilla grushage och hon hade även börjat väva. :eek:

Visst finns det en lag som säger att hästar som går ute dygnet runt åtminstone ska ha antingen träd eller ett vindskydd för att kunna söka skydd?

Det är ju inte riktigt rätt det heller, det KAN framkalla förkylning, om hästen utsätts för smitta. Men man kan fortfarande inte sätta likhetstecken mellan kallt, regning blåsigt och förkyld.

Jag själv har varit kall och blöt många ggr utan att bli förkyld, likaså mina hästar.

Ja, jag uttryckte mig klantigt genom att inte sätta in kan, är faktiskt stor skillnad. Hade man blivit förkyld varje gång man är i kyla och regn så hade man haft stora problem.
Det är ju inte heller bara förkylda dom kan bli, utan även få problem med muskler osv.

Jag har också varit kall och blöt flera gånger utan att bli förkyld, men tycker ändå inte att det skulle vara en anledning att utsätta hästen för risker.

Jag tycker att många kloka synpunkter läggs fram, men jag tycker att det är synd att det görs med så upprörda tonlägen. Bara för att någon annan inte tycker exakt likadant, behöver man väl inte vara smått otrevlig mot varandra? Eller är det den tonen vi vill ha på forumet?

Tack gode gud för en klok människa! Trodde hela Bukefalos hade drabbats av någon slags sjukdom.. :angel:

Jag tänkte likadant när jag såg ditt inlägg :bow:
Och vad gäller det sistnämnda så har jag blivit otroligt förvånad här på buke det senaste. Hästarnas bästa verkar sättas längre och längre ner på listan :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Surkål
  • Skadade hästar och konvalescenter
Tillbaka