Grannen motionerar inte sina hästar!

Sv: Grannen motionerar inte sina hästar!

Men så lågt! Är det synd om hästarna för att ägaren är ogillad av grannskapet? Står deras påstådda lidande i relation till hur många som tycker ägaren är dum p g a sitt gnäll?

Nä, grannens inställning och hästarnas lidande är ju i det här fallet inte sammankopplade. Du stör dig för att du inte tycker om grannen. Lägg ner.

Håller med, som sagt, grannfejden nästa, och tacka sjutton att de inte vill låta någon rida när de är på kant med alla. Vem vågar de lita på?

Hästarna stod inte i GASSANDE sol en hel dag i OS i Atlanta. De stod mestadels i sina boxar, alltså i skuggan. Att det är 35 grader i luften är inget problem NEJ. Det är SOLEN som är farlig att hela tiden bli BRÄND utav!!! Fatta skillnaden.. suck.. :confused:

Dessutom blev hästarna nog vattnade med jämna mellanrum.. det blir inte hästarna som står i små skithagar i solgasset..

Hästar har päls.. :idea:

Och nej hästarn stod inte i skuggan under terrängrittens 14 min i högt tempo, vilket motsvarar mer än en hel dag i gassande sol i vätskeförlust.

Och vad jag vet har inte någon häst dött av solbränna (:grin:) utan det är alltid värmen som gör hästar uttorkade.

Men snäll du tror du inte hästar går och dricker när de behöver, eller du tar för givet att hästar inte har vatten när de står i mindre hagar?? Mina hästar har ett helt badkar fullt med vatten och de är extremt duktiga på att vattna sig själv.

Jo du vet väl att en häst inte dricker när man väljer att vattna dem, de dricker när de behöver det.

KL

För mig låter detta nästan som ett skolexempel på granntjaffs som rasar i vår landsbygd.... Små ställen har en elak tendens till att fostra elakheter som just detta... :crazy:

Folk vill alltid ta det till sin spets när de känner sig kränkta eller förbigångna, denna man är förmodligen en liten gubbkuf, tjurig och envis med massor av åsikter därav passar han inte i mönstret... då rasar resten av byn... man söker orsaker och möjligheter till att snäppa av honom ordentligt och det enda man kan hitta är just dessa 3 pållar....

Låt honom vara... ingen lag säger att hästar måste ridas... han och gumman verkar onekligen ändå se till hästarna på godtagbart vis... Sluta kuckla ihop dig med resten av mobben gentemot dessa gamlingar och låt dom leva sitt eget liv...

Alla människor är inte stöpta i samma mall och den respekten du kanske får av de andra i mobben för att du ansluter är inget som håller genom tiden... förr eller senare begår du ett fatalt misstag och då är det dig dom fryser ut istället...

Nu har jag inte tid att läsa hela tråden, men de sidor jag har läst får mig att göra denna reflektion:

Du har själv ingen egen häst och vill så gärna börja rida igen. Är det så att du stör dig på att inte du får ta hand om de här fina dressyrhästarna? Att de bara går och skrotar i sin hage när du så gärna vill ha en häst att rida?

Nej, hästar måste inte bli motionerade eller "stimulerade av ridning" osv. De klarar sig alldeles utmärkt genom att bara vara med andra hästar.

Nu har jag inte tid att läsa hela tråden, men de sidor jag har läst får mig att göra denna reflektion:

Du har själv ingen egen häst och vill så gärna börja rida igen. Är det så att du stör dig på att inte du får ta hand om de här fina dressyrhästarna? Att de bara går och skrotar i sin hage när du så gärna vill ha en häst att rida?

Nej, hästar måste inte bli motionerade eller "stimulerade av ridning" osv. De klarar sig alldeles utmärkt genom att bara vara med andra hästar.

Hästar som går i stora kuperade hagar tillsammans med hästkompisar stimulerar sig själva. Hästar som går i pyttesmå hagar helt själva utan något som helst att sysselsätta sig med, stimulerar INTE sig själva.

Visst gör de det. Bara med andra saker.
Hoppa och skutta kan en häst faktiskt göra i en boxhage om så vore.
Glo på grannens traktor osv..

Och nu vet vi inte exakt storlek på dessa hästars hage/hagar heller..

Hästar som går i stora kuperade hagar tillsammans med hästkompisar stimulerar sig själva. Hästar som går i pyttesmå hagar helt själva utan något som helst att sysselsätta sig med, stimulerar INTE sig själva.

Jag tycker precis som du, att hästar ska gå i stora, kuperade hagar tillsammans med andra hästar. Tyvärr är det långt ifrån alla som har möjlighet till denna bra hästhållning.

Men - hästar behöver inte stimulering genom ridning eller pyssel från människor.

Kan man inte ge sin häst stimurering på anda sätt tror du?

Eller du menade i detta specifika fall som ts tar upp? Vet du hur stora hagarna är? Och gick de verkligen ensamma? Tyckte att de gick tillsammans av vad jag kunde läsa.

:bow::bow:
Och jag har läst hela tråden.

kl
Vi har ju ff ingen aning om hur stora/små hagarna är, storlek är ett relativt begrepp.
Tror nog som någon skrev, att TS är avundsam för att denne inte får rida hästarna o inte har råd med en egen.

Jag har träffat på flera hästar som blir helknäppa och samlar på sig olater om de inte blir ridna eller på annat sätt blir stimulerade. Detsamma gäller min hund! Han blir skitjobbig om han inte får arbeta. En hund eller en häst blir dessutom inte trötta av att gå rakt fram i skogen. De behöver tänka och använda sin hjärna! Då blir de trötta.

Nu är inte alla hästar och hundar lika krävande! Det finns givetvis hästar och hundar som nöjer sig med att bara gå en promenad i skogen på 15 min då och då men de allra flesta hästar och hundar kräver mer än så för att inte utveckla olater.

Det gäller alltså med andra ord att se till varje individ..

Jag har träffat på flera hästar som blir helknäppa och samlar på sig olater om de inte blir ridna eller på annat sätt blir stimulerade. Detsamma gäller min hund! Han blir skitjobbig om han inte får arbeta. En hund eller en häst blir dessutom inte trötta av att gå rakt fram i skogen. De behöver tänka och använda sin hjärna! Då blir de trötta.

Nu är inte alla hästar och hundar lika krävande! Det finns givetvis hästar och hundar som nöjer sig med att bara gå en promenad i skogen på 15 min då och då men de allra flesta hästar och hundar kräver mer än så för att inte utveckla olater.

:bow::bow: Du formulerar dig så mycket bättre än mig!
Håller med i vartenda ord!

Mina hästar är nöjda med att bara vara med varandra. De blir inte understimulerade o skulle klara sig utmärkt utan ridning.
Min hund skulle gärna ligga i soffan hela dagarna.
Har du öht sett hästarna i ts fall? Du låter så jäkla säker på din sak.

Hästar och hundar har olika behov. Jag har helt klart träffat fler "knäppa" hundar än hästar ffa om det beror på bristande stimulering. Våra hundar kräver stimulering = hjärngympa men fortfarande efter vars och ens förutsättningar. Våra hästar - som lever i flock men som av olika anledningar inte rids så mycket längre - är helt nöjda med detta. Hade vi haft hundarna så hade de varit mer eller mindre odrägliga vilket inte hästarna är. Varför de inte rids - ja, se det finns många anledningar men inget som har i tråden att göra. Det jag vill ha fram är att hästar och hundar har inte samma behov och kan därför inte jämföras så som du gör. Däremot det sista du skriver - att se till individen - det häller jag med om;)

Du kan ju inte jämföra två helt skilda arter där de dessutom är två motsatser dvs hund är ett rovdjur, häst är ett bytesdjur.

Hästar har inget behov av stimulering på det sättet en hund har. Hästar vill bara beta och sova i princip, de har inget behov av att roa sig

Mina hästar är nöjda med att bara vara med varandra. De blir inte understimulerade o skulle klara sig utmärkt utan ridning.
Min hund skulle gärna ligga i soffan hela dagarna.
Har du öht sett hästarna i ts fall? Du låter så jäkla säker på din sak.

Inte till mig, men jag svarar gärna ur min synvinkel.
TS har berättat att hästarna visar tecken på understimulering, det är ju det som är självaste problemet i tråden. Just de här hästarna trivs inte med att bara stå i en hage. Jag vet mycket väl att hästar kan trivas med det, men tråden handlar inte om hästar i allmänhet, utan just dessa 3.

De är så stingsliga och nerviga av all understimulering och rastlöshet.
Det är däri problemet ligger.

Och när man svarar på en tråd måste man utgå ifrån att det är efter TS beskrivning. Det är ju det man baserar svaret på.

Våran ena hund är supernöjd att komma ut och kissa och bajsa och spenderar mer än gärna resten av tiden på soffan. Våran andra hund behöver en ganska så stor mängd fysisk och psykiskt stimulering varje dag. Så jag har själv upplevt att det är olika från individ till individ.

Hästar vill bara beta och sova i princip, de har inget behov av att roa sig

Min häst blir nästan elak mot sin hagkompis om han inte får leka och bralla i hagen på dagarna.

//Johanna med en 19-åring som ännu inte insett att han är gammal.

Min häst blir nästan elak mot sin hagkompis om han inte får leka och bralla i hagen på dagarna.

//Johanna med en 19-åring som ännu inte insett att han är gammal.
Hur får du ihop det där? Om han har en hagkompis så går han väl i hagen och då kan väl också leka och bralla? Om han inte går i hagen och inte får leka och bralla då träffar han ju inte heller hagkompisen. :confused:

Hur får du ihop det där? Om han har en hagkompis så går han väl i hagen och då kan väl också leka och bralla? Om han inte går i hagen och inte får leka och bralla då träffar han ju inte heller hagkompisen. :confused:

Ja, men om han har hagkompis eller inte har väl aldrig varit på tal :confused: Men jag kan omformulera mig ändå :) När han går med en häst som inte vill leka så blir han nästan elak mot hagkompisen.

Ja, men om han har hagkompis eller inte har väl aldrig varit på tal :confused: Men jag kan omformulera mig ändå :) När han går med en häst som inte vill leka så blir han nästan elak mot hagkompisen.

Det blir min 2 år gamla halvblodsvalack också! :idea: Som tur var så köpte jag mig ytterligare en 2 åring så nu har han en jämngammal att leka med. Innan så var han odräglig både mot de andra hästarna i hagen som inte ville leka med honom och på de människorna som skulle hantera honom, på grund utav understimulering.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka