Grannen motionerar inte sina hästar!

Sv: Grannen motionerar inte sina hästar!

Hästar har inget behov av stimulering på det sättet en hund har. Hästar vill bara beta och sova i princip, de har inget behov av att roa sig

Herregud, du har verkligen mycket att lära dig. På dig låter det ungefär som att en häst är en maskin när en häst i själva verket är en varelse med känslor och olika personligheter precis som oss människor. Skrämmande och lyssna på sådana som dig.. man blir mörkrädd.

Det blir min 2 år gamla halvblodsvalack också! :idea: Som tur var så köpte jag mig ytterligare en 2 åring så nu har han en jämngammal att leka med. Innan så var han odräglig både mot de andra hästarna i hagen som inte ville leka med honom och på de människorna som skulle hantera honom, på grund utav understimulering.

Ja, 2-åringar behöver ju verkligen sin dos av lek :) Min pålle betedde sig aldrig illa mot människor som tur är, men mot hästen som inte ville leka blev han ju tillslut arg pga understimuleringen. Han är likadan oavsett om han rids eller ej, lek i hagen är ett måste :D Tur jag står i ett stall med alla möjliga olika raser i alla möjliga olika åldrar :bump:

fan va mycket dålig kritik du har fått i tråden! :confused:

tycker helt klart de låter som att hästarna skulle kunna ha det mycket bättre! jag tycker att ett hästliv kan vara jättebra även utan ridning; skogsmullehäst som vm häst!, men varför så små hagar om de nu faktiskt "bara" ska leva ett hästliv?? :S alla hästar, de som rids eller ej, borde ha en såpass stor hage att de har rum att bocka och busa!

lite svår sits för dej, hur går man lixom och säger "hej gör hagarna större" till nån som annars tar bra hand om sina hästar, hoppas din situation fixar sej!

Sen har det ju kommit fram att ts är sur på grannen i största allmänhet. Därför tar jag inte hennes anklagelser så allvarligt.
Om man inte känner min ena häst kan man säkert tro att han är understimulerad, han är i hagen väldigt yrslig o nervig, men det är hans personlighet.

Jag blir mörkrädd av dina svar. Så otroligt enkelspårig jag vet bäst attityd. Jag skulle mer än gärna lämna mina hästar i olgaklaras vård. Hon är väldigt duktig o bra med hästarna o ser till individerna.

Jag blir mörkrädd av dina svar. Så otroligt enkelspårig jag vet bäst attityd. Jag skulle mer än gärna lämna mina hästar i olgaklaras vård. Hon är väldigt duktig o bra med hästarna o ser till individerna.

Instämmer, skulle nog kunna lämna någon jycks där oxå.
Hur var det nu, innan man vet o har erfarenhet så är man oftast tvärsäker, som tur är så växer det oftast bort med åldern.

Sen har det ju kommit fram att ts är sur på grannen i största allmänhet. Därför tar jag inte hennes anklagelser så allvarligt.
Om man inte känner min ena häst kan man säkert tro att han är understimulerad, han är i hagen väldigt yrslig o nervig, men det är hans personlighet.

När jag svarar i en tråd tar jag aldrig förgivet att TS ljuger. Det vore väldigt dumt. Jag baserar alla mina svar på att TS talat sanning, mer än så kan jag inte göra. Skulle det vara så att TS ljuger om någonting skulle mina svar troligtvis inte bli likadana, men det är ju en helt annan diskussion. Bara för att hon inte gillar hästägaren, behöver det inte betyda att hon ljuger.

Ja, men om han har hagkompis eller inte har väl aldrig varit på tal :confused: Men jag kan omformulera mig ändå :) När han går med en häst som inte vill leka så blir han nästan elak mot hagkompisen.

Tror faktiskt inte att det är lek utan ett sätt att visa sig dominant

Herregud, du har verkligen mycket att lära dig. På dig låter det ungefär som att en häst är en maskin när en häst i själva verket är en varelse med känslor och olika personligheter precis som oss människor. Skrämmande och lyssna på sådana som dig.. man blir mörkrädd.

Tycker snarare att det är du som borde läsa på lite om hästars beteende..

Jag har inte sagt att hon ljuger. Bara att jag inte tar det så allvarligt.
Allt är inte vad det synes vara, ett väldigt bra citat.

Jag har inte sagt att hon ljuger. Bara att jag inte tar det så allvarligt.
Allt är inte vad det synes vara, ett väldigt bra citat.

Ja, jag förstår ditt tankesätt, jag tänker likadant. Men när jag svarar på ett inlägg måste jag anta att det är sanning och inte förvridet, annars blir det bara desto svårare att svara..

Tror absolut inte att nån tror att TS ljuger.
Men första inlägget handlade ju bara om hästarna som står i en hage utan att ridas. Att de var för " fina " för att stå oridna.

Senare visar det sig att ägaren är en besserwisser som ingen gillar. Då liknar det ju lite mer än gnälltråd över en opopulär granne än själva hästsaken i sig.

Alla är nog överens om att hästar behöver stimulans, men vi har ju inte sett hagarnas storlek eller vad ägarna gör med dem utanför hagen.
Jag delar stallet med min granne. Har hagar utanför fönstret, men kan inte svära på exakt vad de gör med sina hästar varje dag. ( är heller inte intresserad )
Likaså har de utsikt över stallet, men de ser inte mej varje gång jag går in och ut med mina hästar.
Hoppas och antar att de har annat för sig än att hänga i köksfönstret varje vaken stund.

Tycker isåfall det är värre om de stått i lera till knäna dygnet runt utan hovvård eller rent vatten.
Det kan man ju se på plats utan att känna ägarna.

Senast ändrad:

JAg förstår hennes tanke totalt..

Hade jag haft 4 hk för mina 3 hästar och träd även lösdrift, även då kuperad mark. Då hade jag inte brytt mej om jag inte kunnde rida mina hästar eller ge de ombyten..

Mina hästar har 1.5 hk, de har lösdrift att gå in i varma dagar och även när de regnar. JAg har dåligt sammveta att de inte får komma ut och motioneras och få stimulation för att jag är gravid. Jag har medryttare och så... Så lite får de röra sej.

När de är vilda är de JA ute jämt. Men de vandrar i bland flera km. De har skugga och skydd för regn och vind.

Att sätta sina hästar i små hagar utan skydd mot vind och blåst är inte vad de är gjorda för....

Där i mot är det ingen ide att hon anmäler de för så får man göra i Sverige. Så länge de har mat och vatten så får de stå i hagar utan skydd alls. Vilket är helt sjukt...
Bara de kommer ut så får de stå i massa värme och vi har ingen anning om hur det känns för hästen att stå utan skydd. Då vi aldrig gjort det.
Men när det är 30 grader ute då är jag i skuggan att man låter sina hästar stå i en hage utan skugga är sjukt.... De har ändå päls också och ett normalt liv för en häst är inte så..
i vilt hade ett gäng hästar ståt i skuggan och viftat flygor på varann om det är jätte varmt.

Mina hästar har alltid tillgång till sin ligg hall sommar som vinter...

Jag tycker också att man syselsätter sina hästar när de har så små hagar och bara går mellan dessa och boxar.
Man kan faktiskt köra in hästarna, hyra ut de på foder till någon som vill syselsätta de.

Skulle jag dö hade jag inte viljat att min sambo bara lät mina hästar stå här, utan helst skulle de ut på foder... JAg tänker inte bara på min egen skull utan på de indeviderna som jag har annsvar över.

Som sagt hade de haft ca 4 hk eller mer så hade jag inte haft dåligt sammvete om inte mina hästar aldrig fick komma ur hagen. För då hade de levt gott. Men små hagar. och ingen stimulation. NEJ ALDRIG

Men första inlägget handlade ju bara om hästarna som står i en hage utan att ridas. Att de var för " fina " för att stå oridna.

Nu förstår jag inte riktigt vart du har läst, men detta var problemet och är citerat ur just första inlägget:

De är så stingsliga och nerviga av all understimulering och rastlöshet.

o igen, så är det inte säkert att det beror på understimulering.

word pa det bison....

Stingsligt och nervigt kan aven kallas "kanslig och Vaken". Vilket en hel del hogklass hastar absolut kan vara, pensionar eller ej. Fullrulle tavlingsliv eller ej.

Overlag i traden vill jag bara saga:
HERREGUD, det har ar det fanigaste jag last pa lange.

o igen, så är det inte säkert att det beror på understimulering.

Jag orkar verkligen inte skriva detta en gång till nu, så snälla läs:

Jag utgår ifrån vad TS skriver!!!!
Hon har skrivit att det beror på att dom är understimulerade. Då utgår jag ifrån det. Om hon har rätt eller ej vet jag inte, men jag utgår fortfarande efter vad hon skrivit i ursprungsinlägget, vilket är just att dom är sådana pga understimulering. TS får själv ta sitt ansvar om hon är säker på det faktumet eller ej.

Vi har nagra "kansliga och vakna" har ute i hagen, nagra som ar tokslappa och ogarna ror sig snabbare an stillastaende. I vart fall kan man pinpointa det till stam och mentalitet. Avlade for olika saker..... *visselvissel* enligt logiken som presenteras i den har traden borde alla vara hastar vara "ovakna, ostingsliga och sk. avslappnade". Vilket med vissa av vara individer har ute inte kommer ske forran de ar 25+ och har tre fotter i graven o den fjarade pa ett bananskal... :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka