Grannens hund var inne i hagen och...

Dana

Trådstartare
Det är några dagar sen, men tidigt på morgonen fick jag se hästarna springa i hagen, stannade, tittade och sprang igen..... Tänkte först, en älg, men när jag kom fram såg jag 2 hundar, en var inne i hagen, den andre, den äldre var utanför.

Försökte få bort den yngre hunden ur hagen, ropade att den skulle gå hem. Den sprang inte hem, utan sprang bara utanför staketet.

Sprang in, väckte gubben. Fick följa hundarna hem, knackade på hos grannen som blev helt förskräckt. Ok, hästarna kan bli rädda, springa ut, hunden kan få en ordentlig spark mm.

Tur att grannen förstod, men är lite orolig att det ska hända igen. Nu har ju unghunden förstått att detta var ju roligt, kan komma igen...? Grannen tog detta på fullt allvar så jag vet inte riktigt vad de gjort....

Vad händer om en av våra hästar sparkar till hunden? Grannen verkar ju förstå problemet, men är ändå orolig. De bor ca 1 km från oss.

Sv: Grannens hund var inne i hagen och...

Om någon av era hästar sparkar hunden så är det hundägaren som får ta allt ansvar. När det gäller hund så är det strikt ägaransvar som gäller. Hundar får bara vara lösa om man har dom under uppsikt eller att de inte lämnar tomten (när det inte är jaktsäsong).

Skulle inte oroa mig att hunden blir sparkad utan mer vad som kan hända med hästarna. Skadade eller hundrädda är inte något man vill att dom ska bli.

Det är t o m så att du får ha ihjäl hunden om den jagar dina djur, så om hästarna själva tar hand om det så slipper du.

Hoppas att ägaren verkligen tar sitt ansvar, det kan bli läskiga olyckor om skrämda hästar går genom staketen.

Ansvarsbiten har du fått svar på.

För att undvika framtida problem, hästträna hundarna!
Precis som med allt annat, kan man vänja hundarna vid hästar och lära dom att hästar är inget man får leka med.
Man kan också lära hundarna att dom inte får lämna sitt revir/gården, att vissa områden är tabu osv.

Att stänga in hundarna på tomt eller i hus är nog sämsta lösningen på problemet. Uppfostran, träning och utbildning är så mycket bättre.

Ett annat alternativ är att hundträna hästarna. Hästar som bara står är inte så kul för hundarna.
Eller så lär man hästar och hundar att vara tillsammans och även leka med varandra, men det gäller väl mest för dom egna djuren.

LIA

Det är t o m så att du får ha ihjäl hunden om den jagar dina djur, så om hästarna själva tar hand om det så slipper du.

Hoppas att ägaren verkligen tar sitt ansvar, det kan bli läskiga olyckor om skrämda hästar går genom staketen.

Kan du hänvisa detta till någon paragraf? :)

Lag om tillsyn över hundar och katter; SFS 2007:1150
---
14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.
Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten.
---

ersätter tidigare LAG (1943:459) OM TILLSYN ÖVER HUNDAR OCH KATTER
---
Anträffas en hund som avses i 2 § lös på område där hemdjur finns, får hunden, om den ej låter sig tas om hand, dödas av den som äger eller vårdar hemdjuren. Den som sålunda dödar en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla förhållandet till polismyndigheten.
---

Senast ändrad:

Rätt intressant är också
---
Ersättning för skador orsakade av hundar
19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.
---
Lag om tillsyn över hundar och katter; SFS 2007:1150

Vi har själva en hund, som vi har lärt att inte "leka" med hästarna. Hagen springer han inte in till, fått några stötar av tråden...Annars går ju vår hund runt hästarna när vi pysslar med de i stallet osv, så de är ju ändå hundvana. Fast inte när en hund "jagar" de i hagen.

Känner bara att unghunden tyckte nog detta var jätteroligt, så kanske den dyker upp igen? Ägaren tog oss på fullt allvar, men man är ju ändå lite orolig. Dessa hundar går lösa, på deras tomt, eller gjorde....

Bara hoppas att det inte händer igen, man kanske inte är hemma om den dyker upp igen.

Ägarna visste ju inte om att hundarna smitit från deras tomt

Om grannen tog händelsen på allvar så får man väl hoppas på att hundarna hålls unde uppsikt så att de inte få chans att komma lös igen. Jag förstår dock din oro, det är inte roligt om det skulle bli skador :(

Stämmer bra det. Hade 4 hundar inne hos mina hästar en dag på min förra gård.
Visste vems hundarna var och att det inte skulle hjälpa att säga till så jag ringde polisen. Polisen frågade rakt ut om jag hade vapenlicens för då kunde jag skjuta dom nästa gång.
Nej fick jag tyvärr svara, men jag har en hund jag kan släppa ut. Risken är bara stor att hon äter upp dom sa jag. Då var Polisen tyst ett tag sen sa han:
- Ja du har ju rätt att rasta din hund på din egna mark.

Så ja för att skydda dina egna djur så har du tack o lov stor makt. Tror inte jag skulle kunna skjuta annans hund, om jag inte såg att hunden t.e.x bet hästen.

Vi har kor i hagen bredvid huset (inte våra kor, inte vår mark). Varje sommar tar sig grannens hundar ut och jagar kor och kalvar. Jätteroligt. Jag önskar att vi hade tillstånd att skjuta hundkräken. Jag hade lätt kunnat ta hundarna av daga när de jagar runt.

Nu brukar hundarna i o f s vara ute på 70-vägen också, och stöka runt mitt i trafiken så problemet är väl av övergående natur. Men de har haft en märklig förmåga att klara sig, kanske för att folk har riskerat liv och lem för att styra undan (och själv riskera att krocka med mötande trafik på den smala vägen).

Vissa människor ska helt enkelt inte ha djur.

Min ena häst gillar inte hundar så där är risken stor om en hund kommer in i hagen att det är en fd hund ...

Om jag vore du skulle jag föreslå grannen att hundarna skulle presenteras för elstänslet... till så motto att de fick en rejäl kyss - utan att jyckarna/jycken sätter det i samband med människor.

Hoppas att allt går bra ändå.

Har en hage nära grannens hus. Deras halv-agresssiva hund springer ofta in i hagen bland våra 7hästar.. Den minsta hästen hatar hundar sedan tidigare och jagar glatt ut hunden i 2 veckor..Bra tänker vi. En dag när den kommer tillbaka så jagar inte shettisen den, då blir hunden uttråkad, och springer mot de andra. Hingsten sparkar till hunden. Hunden kommer ändå tillbaka men är rädd för människor typ, så den springer iväg när den ser oss. (Ser hagen ifrån huset.)

Kan tillägga att ägarna inte bryr sig om att huden kan naffsa då och då på deras egna dotter. Hunden springer efter bilar och ut på 70km/h vägarna. Deras 2 andra hundar har varit lika tröga dem, och båda slutade med överkörning.

känns inte så bra, men våra marker liksom, klart våra hästar ska få gå på dem..

Kan tillägga att han jagar hunden enda hem till huset..... Shettisen rymmer lika ofta den men kommer tillbaka när hunden sprungit in xD

Om jag vore du skulle jag föreslå grannen att hundarna skulle presenteras för elstänslet... till så motto att de fick en rejäl kyss - utan att jyckarna/jycken sätter det i samband med människor.

Hoppas att allt går bra ändå.

det är inte säkert det hjälper. min hund strosade in i tråden och fick en smäll, men 5 min senare var han likt förbannat på den igen :devil:

TS
hoppas det löser sig och ägaren har sina hundar kopplade i fortsättningen

Eller så skjuter via ägarna och sätter ström i dom för att dom inte kan uppfostra och hantera sina djur istället för att ge sig på oskyldiga djur? :crazy:

det är inte säkert det hjälper. min hund strosade in i tråden och fick en smäll, men 5 min senare var han likt förbannat på den igen :devil:

TS
hoppas det löser sig och ägaren har sina hundar kopplade i fortsättningen

Är hunden tillräckligt motiverad så bryr den sig inte om elstängslet, inga av mina BC´s har gått över när jag trampat ner trådarna åt dem, de slinker blixtsnabbt under när det är dags att gå in i hagen o valla.

Vad gäller besök bland djuren av andras hundar så hade jag för länge sedan en jakthund på vift bland mina får, villt själlandes o jagandes.
Fick tag på kräket o levererade den till jaktlaget nästgårds, med orden att nästa gång skjuter jag!
Såg aldrig röken av hunden igen på mina marker.
Polisen frågade rakt ut om jag hade vapenlicens för då kunde jag skjuta dom nästa gång.
Nej fick jag tyvärr svara, men jag har en hund jag kan släppa ut. Risken är bara stor att hon äter upp dom sa jag. Då var Polisen tyst ett tag sen sa han:
- Ja du har ju rätt att rasta din hund på din egna mark.

:angel::angel:

Menar du att vi inte borde ha elstaket till hästar? Eller är det skillnad på elstaket för att hålla hästar INNE och elstaket för att hålla hundar UTE?

När andras (oskyldiga) rovdjur vill äta upp mina (oskyldiga) djur, försvarar jag mina djur. Ja, helt klart.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 342
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 249
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 068
Senast: igbest
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 469
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka