Grannens katt elak mot våra katter, okastrerad...

Taken

Trådstartare
Vi har 3 katter, hanar, kastrerade, den yngsta, som också är den minsta i storlek, 3 år får oftast stryk av en av grannens katter.

Har pratat med grannen, då deras hankatt är okastrerad. Jagar oftast upp vår minsting i träd, och vi bara hoppas att katten kommer ner. Jaja, kan inte tvinga någon att kastrera sin katt, men fler här i området har klagat. Bor på landet. Det är ofta diskussioner om denna katt, vad har man för rättigheter? Vi och grannar tycker det inte är kul, sår på katter, vetrinärvård ibland för sår. Grannarna vill inte erkänna att det är deras katt som orsakat skador. Finns inga bevis. Dock bara det vi sett. Igår jagade vi bort denna katt,kastade sten, mot "elakingen" kastade brevid. Vår minsting satt i trädet, och efter ett antal timmar kom han ner.

De svarar bara: Vi är djurvänner.

Sv: Grannens katt elak mot våra katter, okastrerad...

Vi har 3 katter, hanar, kastrerade, den yngsta, som också är den minsta i storlek, 3 år får oftast stryk av en av grannens katter.

Har pratat med grannen, då deras hankatt är okastrerad. Jagar oftast upp vår minsting i träd, och vi bara hoppas att katten kommer ner. Jaja, kan inte tvinga någon att kastrera sin katt, men fler här i området har klagat. Bor på landet. Det är ofta diskussioner om denna katt, vad har man för rättigheter? Vi och grannar tycker det inte är kul, sår på katter, vetrinärvård ibland för sår. Grannarna vill inte erkänna att det är deras katt som orsakat skador. Finns inga bevis. Dock bara det vi sett. Igår jagade vi bort denna katt,kastade sten, mot "elakingen" kastade brevid. Vår minsting satt i trädet, och efter ett antal timmar kom han ner.

De svarar bara: Vi är djurvänner.

Vi hade en liknande situation med en katt här, okastrerad röd hankatt som jagade våra katter, åt upp kattmat som stod i vårt stall, kissade och bajsade inne i stallet (våra katter är rumsrena trots att de är ute/stallkatter).

Vi var några grannar som diskuterade hur man skulle göra (när vi väl fått reda på var katten hörde hemma). Dock blev det inte av att vi pratade med ägarna till katten och för ca ett år sedan försvann den, vi har alltså inte sett den på ett år och maten får stå kvar i stallet.

Ca sex år sprang denna katt här. Det sista året började våra två äldsta katter att tuffa till sig, jag såg röda hår i klorna på en av våra så de hade nog slagits. Som tur är så blev det väldigt få skador på våra kattor, något rivsår och kanske ett bitsår.

Jag tror inte att det hade fungerat att prata med dessa grannar om att kastrera, katten blev svanslös för några år sedan, enligt en annan granne var såret sytt - varför man inte kastrerade samtidigt är en gåta för mig - när ändå en veterinär sydde såret efter svansen.

Jag vet alltså inte vad man kan göra - mer än att vänta på att katten försvinner, okastrerade hankatter brukar inte leva så länge, de lever ett hårt liv oftast.

Kan de tänka sig att kastrera om ni betalar (+ev gör jobbet och kör in katten till veterinären)? Förvisso surt att behöva betala för någon annans katt, men om den skadar era katter så att de behöver veterinärvård tjänar ni ju även ekonomiskt på att få den kastrerad.

om inte grannen vill ta ansvar hade jag iaf hållt minstingen inomhus och endast låtit den var ute med uppsikt,

Grannens katt är ju inte här i området hela tiden, kanske 2-3 ggr i månaden. "Minstingen" vill ju vara ute och även grannarnas katter.

Svårt detta...Erbjud faktiskt att kastrera deras hankatt, ihop med grannar, men de ansåg att det var djurplågeri...

Ändå kommer de ibland å frågar om vi sett deras katt. Okastrerade katter kan ju vara hemifrån ett tag.

Har man alltså inga rättigheter? Inget bevisar väl, även om man filmar, om man nu lyckas med det, att det är grannens katt som orsakat skador, så de får betala....?

Jag hade förklarat för dem att om de är djurvänner så kastrerar de katten så att den kan få bli och vara harmonisk istället för att hela tiden leta villiga honor och då utsätta sig för en massa farliga situationer. Jag ser iallafall inget djurvänligt med att deras katt ligger påkörd i diket och plågas till döds, att den får hårda ord, kallt vatten eller saker kastade efter sig eller att den hela tiden har stressen att den måste para sig. Då har jag hellre en katt som är hemma och som trivs med livet och mår bra. Jag hade dessutom hotat med att om katten kommer dit en gång till så kommer ni att fånga in den och åka och kastrera den oavsett vad de tycker. Om de opponerar sig mot det så förklarar ni att hädanefter skickar ni alla veterinärräkningar som har uppkommit efter slagsmål mellan katter till dem. Det hotade jag med när det gällde en grannes två hankatter och katterna har peppar peppar inte varit här på flera år.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 407
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Suck... Det har ju dykt upp minst en okastrerad hankatt som stryker här och letar mat, kissar ner mitt silage och ffa skrämmer bort... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 333
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
894
Senast: maria_b
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
27 204
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka