Bukefalos 28 år!

Grannsämja? Nja.

Sv: Grannsämja? Nja.

KL

Tack och LOV att jag inte bor i lagenhet.

Den har traden paminner mig om min mamma. Hon var jatte upprord pa sina grannar som, "Duschade i tid och otid". Nagon ganska sent varje kvall ocksa. Att den personen kanske kom hem fran jobbet och behovde tvatta sig innan sanggaende fanns ingen forstaelse for, och inte behovde man val duscha sa HOGT (Ha duschen satt hogt och sta under den, helst skulle man sitta i badkar eller dusch kabin och halla duschen sa det inte hordes sa mycket:cautious:) Att hon sjalv damsog varjde dag och att det kunde upplevas som storande tankte hon inte alls pa. Onskar jag hade tankt pa det da.:p
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Har ett par grannar som nog skulle må bäst av att inte ha några grannar, för de stör sig på ALLT. Och allt är vårt fel. T ex:
* En igelkott hade bajsat på deras gräsmatta. DET VAR VÅRT FEL, för den kom från vår tomt "eftersom vi har så mycket buskar".
* Mördarsniglarna äter upp deras astrar, DET VAR VÅRT FEL, för vi rensar inte ogräs och mördarsniglar trivs "i skit" (mitt svar var att då att i såna fall hade de väl stannat kvar på vår i deras ögon ogräsrika tomt och aldrig någonsin gått någon annanstans, men det var fel svar).
* Det växte svampar i deras gräsmatta, DET VAR VÅRT FEL, för fåglar plockar svampen (som jag inte visste att vi hade) på vår sida staketet och flyger över och släpper ner den på deras sida.
* De fick en mullvadshög på sin gräsmatta, DET VAR VÅRT FEL, för mullvadar kommer "inifrån skiten där" (pekat med ett ondskefullt pensionärsfinger mot vår tomt).
Osv osv i all oändlighet. Såna där som aldrig blir nöjda, först klagade de på att vår tomt var "stökig" (alltså ej belamrad med skrot, utan vad de stör sig på är att delar av tomten är s k naturtomt, dvs inte tuktad villaträdgård), vi planterade då buskar som insynsskydd och då var det inte heller bra för då hade de "inget att titta på".

Varje gång vi är och gör något i trädgården så står grannkärringen (det är mest hon som stör sig, uppenbarligen) på sin sida staketet och muttrar för sig själv sådär lagom högt så man precis ska uppfatta att hon tycker att allt man är och gör är för jävligt. I början försökte vi ha någon form av dialog kring det här med att inte alla MÅSTE ha pedantiska trädgårdar, men det är liksom ingen idé och nu är det "cold silence treatment" som gäller. De är närmare 80 år, så man kan ju hoppas att de snart ska börja tycka att det är lite jobbigt att bo i hus och vill se sig om efter något annat boende, men tyvärr verkar de vara friska som nötkärnor båda två så vi får nog vänta åtskilliga år på att de ska flytta :(
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Haha, det får mig att tänka på en fd svärmor som ondgjorde sig över att grannarna "var uppe så tidigt på morgonen, redan vid halv sex". Och då bodde hon i VILLA, så det var inte så att de egentligen störde med ljud och sånt. Men de "hade ju ljuset tänt i både kök och vardagsrum"! Och VAD i hela världen gjorde de egentligen uppe så dags på dygnet?

(Frågade då vad hon själv gjorde uppe så dags, men det var ju en HELT ANNAN SAK förstås)
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Jag bor i lägenhet. Jag tror att det är vår familj som är de störiga grannarna. Sambon och jag gapar och skriker på varandra då och då, nån gång ibland få jag utbrott på tvååringen, han lever rövare ibland, skriker i trapphuset och så, och bebisen skriker väl någon gång. Tur hon som bor under oss är döv. :D
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Jag har haft lite udda grannar tidigare i livet, men måste säga att grannarna i byn vi flyttade till faktiskt är bland de bättre jag har träffat. Att alla har lite små egenheter må ju vara hänt, så länge det inte blir något tjafs av det.
MEN, en av grannarna bestämde sig för att sälja sitt hus och skogen som hörde till. Till saken hör väl också att det huset och skogen tidigare tillhörde vår gård, men gården styckades av några år innan vi flyttade hit (vi har kvar åkrarna och "några träd" medan skogen tillföll den andra fastigheten.
Nåväl, det visade sig att det var en familj som jag kände lite sen innan som köpte skogen och huset, i ren spekulation. Huset (stort som en normal tvåa) är uthyrt till en "son från bygden" som inte gör något väsen av sig. Men jag blev däremot väldigt ledsen när nya ägaren satte upp en järngrind på vår markväg, precis efter gränsen mot vår mark (vi äger första 200 m av vägen, de har servitut och sen äger de resten). Det var nämligen en av får vägar jag kan rida på och nu går det knappt att ta sig förbi där. Till saken hör väl också att det finns en annan gård i byn som köptes upp av en rik företagare från "stan" och även de satte upp en massa grindar. Vi som bor i byn fattar ingenting, för det har väl aldrig varit något problem med att folk är ute på våra markvägar och far...
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Är det där verkligen lagligt?
Enligt allemansrätten så måste man ju släppa in allmänheten på sin mark och man får inte stänga av hur som helst.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Man kan passera grinden gående och det finns inga stängsel runt. Men rida förbi är svårt pga att marken på ena sida grinden är belamrad med stora stenar mellan granarna och på andra sidan ett dike. Troligen är det lagligt och bara ett väldigt sorgligt beteende.

Tillägg:
Även om det skulle gränsa mot vad som är lagligt eller inte så skulle jag, ärligt talat, inte orka bråka om det. För det är så himla trist med bråk mellan grannar...
 
Senast ändrad:
Sv: Grannsämja? Nja.

*kl*

Vi har "bara" en granne som får någon form av "fylledille" med jämna mellanrum och raglar då ner till vägen för att han vill prata o kramas vilket jag inte ser fram emot då jag ska börja gå dagligen med barnvagn. Tyvärr måste man passera det huset om man vill gå ut och gå. Grannen har även en kompis vars hunds största hobby är att springa in i hästhagen och jaga dom, jag tror däremot att hunden har lärt sig att den blir minst lika jagad tillbaks och att stoet har stenkoll på var hon parkerar sina hovar för det är ett tag sedan den var där nu...
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Vi har en barnfamilj på bottenvåningen vars tvillingbarn i 2-årsåldern äter sin frukost i vagnen på väg till dagis. Oftast hamnar det minst en smörgås eller kex utanför deras lägenhetsdörr och det blir liggandes där antingen tills det är dags för trapphusstädning (en gång i veckan) eller tills mina hundar råkar äta upp det. En gång kunde jag inte låta bli att lägga upp en macka i deras morgontidningshållare utanför dörren för att de skulle märka att ungarna tappar mackorna där, men det budskapet var uppenbarligen för subtilt så jag får väl ta upp det med dem öga mot öga. Annars är det en väldigt trevlig familj.

Grannarna ovanför har en ovana att varje dag 15.30 och någon timme framåt spela en låt jättehögt på repeat i rummet ovanför mitt arbetsrum. Jag väljer att inte klaga utan låter det vara mitt trumfkort om de skulle få för sig att klaga på våra hundar.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Denna tråd väcker en del minnen från ens lägenhetstid.

En klassiker är ju tvättstugan. Givetvis var det ont om plats och när månadens bokningslapp kom upp så var alla vettiga tider slut på några timmar. Man kan ju tänka sig att personer som ändå är hemma hela dagarna kunde ha vett att boka tvättider som dagtid på vardagar för att inte konkurera med folk som jobbar. Sen fick man bara skriva upp en tid, men det löste folk med att skriva upp olika namn på olika tider (typ mannens och fruns namn). Sen allt annat som nedskräpning, dra över tvättid, sno tvättid, sno tvätt.

Visst oljud får man ju förvänta sig när man frivilligt bosätter sig i en skokartong bland massor av skokartonger. Men tyvärr verkar det finnas en naturlag att det alltid finns några rötägg i en grupp på ca. 20 personer. Så det var ju mera regel än undantag att vakna mellan klockan 2 och 3 av att det var ett himla oväsen i trapphuset. Sen drogs stereon på. Som tur var så var det inga av mina närmaste grannar, men de som bodde bredvid måste haft ett helvete. Ibland gick jag ner i källaren och stängde av strömmen till den skyldiga lägenheten. (Alla elmätarna fanns i källaren.)

På sommaren fanns ju också de som tyckte att det var utmärkt att grilla precis vid huset.


Jag kan ju säga att jag aldrig frivilligt skulle bosätta mig i en lägenhet igen. Ofta är det ju betydligt billigare att hyra en liten stuga på landet än att hyra en lägenhet i stan. Så argumentet att man måste bo i lägenhet av ekonomiska skäl köper jag inte. Vill man bo mitt inne i smeten av bekvämlighetsskäl så får man nog räkna med att man inte ska kunna bo ostört. Som allt annat i livet handlar det om prioriteringar.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Tack och LOV att jag inte bor i lagenhet.

Mitt intryck är att det ofta verkar bli mindre problem mellan grannar när man bor i lägenhet. En massa sådant som att mata min ponnisar eller klampa in med min post, gräl om tomtgränser osv slipper man ju.

Jag har i princip aldrig haft någon som helst konflikt med någon granne, och oftast begränsat med störningar. Jag blir inte heller störd av lite musik eller av att någon grillar el dyl.

Just nu har familjen som bor ovanpå väldigt morgontrötta barn, med vidhängande högljutt skrikande från nämnda barns sida varje morgon, men det stör mig inte direkt.

Barn är ju barn och de här barnen är väldigt trevliga vid andra tider på dygnet.

På landet, däremot, känner jag mig tyvärr rätt iakttagen av grannarna. Jag förstår dem, det händer så lite att man tittar på allt som rör sig. Men ändå.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Härligt, jag känner att grannkärleken flödar i sverige! :bow: :D

Tja, förutom martha då, som väljer vad hon ska störa sig på...uppenbarligen eftersom hon såg sig nödgad att posta i den här tråden och tala om att man inte ska störa sig och att man väljer var man vill bo och att man bör flytta. Blir jag förvånad över att just martha postar sånt bull i en tråd skriven av mig på buke? Nej. Hon är min favoritgranne på buke. :)


Lugn o fin nu , du behöver inte flytta ...:D
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Ja jag säger bara så här "Måtte hans jäkla granplantor ätas upp alla älgar och rådjur i trakten och helst att grävlingarna gräver bo under hans hus så det ramlar ihop"
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Det är dessutom oftast lättare att i värsta fall byta lägenhet.

Lycka till att hitta en till hästgård på ungefär samma avstånd från jobbet med tillräckligt mycket mark till samma pris...

Vår granne är iaf synnerligen antik, så man kan ju hoppas att han flyttar snart.

Jag vill helst inte bråka heller och struntar i att han går naken i trädgården och tja visar sina privata delar med flit, helst när vi har gäster, att han matar hundarna och så. Och måste han, så kan han väl få hänga upp posten på ytterdörren (men fan inte gå in!)

Men det fungerar inte att han ger ponnyerna okända mängder äpplen som har legat bara han vet hur länge på gräsmattan, fång är liksom ingenting jag vill ha, helst.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Mitt intryck är att det ofta verkar bli mindre problem mellan grannar när man bor i lägenhet. En massa sådant som att mata min ponnisar eller klampa in med min post, gräl om tomtgränser osv slipper man ju.

Till viss del handlar det väl om matematik. I en lägenhet har du oftast betydligt fler grannar än ifall du bor i hus på landet.
Har du 20 grannar istället för 4 så är ju risken att någon granne är direkt olämplig som granne ca. 5 gånger större i lägenhetsfallet.


Jag har i princip aldrig haft någon som helst konflikt med någon granne, och oftast begränsat med störningar.

Det beror givetvis också på huset du bor i. Jag kan tänka mig att det är betydligt lugnare ifall lägenheterna är dyra bostadsrätter än ifall det handlar om hyreslägenheter. Min gissning är att du bor i bostadsrätt.


På landet, däremot, känner jag mig tyvärr rätt iakttagen av grannarna. Jag förstår dem, det händer så lite att man tittar på allt som rör sig. Men ändå.

Du har aldrig bott i en lägenhet på bottenplan med fri sikt in för de som ska in genom porten antar jag. Där kan man prata om att folk glodde in. Det slutade med att jag alltid hade persiennerna neddragna för de utsatta fönstrena. Hörde av en annan att en del folk i huset trodde att jag sysslade med något skumt eftersom persiennerna alltid var nere.
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Man måste ha en ventil för allt, här bjuder jag på plats för gnäll på era grannar och eventuella konflikter ni har med dessa. Det är den vanligaste konfliktgruppen i sverige - grannar.
Jag hade för mig att det var sambon som man gnällde mest på :yuck:
 
Sv: Grannsämja? Nja.

Min gissning är att du bor i bostadsrätt.


Du har aldrig bott i en lägenhet på bottenplan med fri sikt in för de som ska in genom porten antar jag.

Nej, jag bor i hyresrätt. Numera i ett centralt område, där grannarna består av småbarnsfamiljer mest, medan däremot livet på gatan är desto livligare med stora horder av ungdomar. (Men de är nog oftast inte grannar.)

Innan dess i många år i hyresrätt i typisk lågstatusförort. Där festade man ju inte på gårdarna, pga frånvaro av krogar, så där var det verkligen lugnt.

Jag har aldrig bott i villa, men de gånger jag vistas i sådana tycker jag ofta att integritetsnivån är påtagligt låg, map insyn. (Om vi inte pratar om ensligt belägna villor på landet.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp