"grässtopparrem"

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tokmaja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 781
T

Tokmaja

Vet att jag sett någonstans, en rem man kan ta på en hungrig shettis :smirk: när de rids så att de inte får ner huvudet och kan äta.
Vet att den då kallades "grasstopper" eller något sådant.
Är det någon som vet om de dels fungerar och vart man sen får tag på dem!?

Sonen (3½ år) vill börja rida lite själv, styra lite alltså, och inte för att vår shettis brukar äta men det är ju dumt om hon får ovanan att göra det.
Sen nu på vintern har hon dille på att äta snö, vet inte varför eftersom hon ALDRIG försöker äta sommartid när vi arbetar, men snö det kan hon bara inte låta bli (nej hon är inte törstig :smirk: ).

Men remmen, är det nån som sett någon sådan eller testat?

Sv: "grässtopparrem"

Antagligen menar du en gräs(ätar)tygel.

Den finns nästan överallt, h**ks har t.ex. Men du kan lika gärna göra en själv av balsnören.

Daisyrem har jag sett att den heter....om det är den som går längs mankammen till nackstycket???

Aha! tack, ska genast kolla där.
Jag har ett grimskaft idag som jag flätar fast i manen, funkar ok, men det hindrar henne ju också lite, känns som att en "riktig" rem kanske inte hindrar hennes rörelser i övrigt!

Jag vet att de finns på granngården...

sätt fast ett balsnöre i den där ringen frampå sadeln där man kan fästa tex förbygeln. Trä balsnöret genom pannbandets "fäste" och ner i bettet. Gör likadant på andra sidan. Klart, kostar inte en krona!!!

Mifellen skrev:
sätt fast ett balsnöre i den där ringen frampå sadeln där man kan fästa tex förbygeln. Trä balsnöret genom pannbandets "fäste" och ner i bettet. Gör likadant på andra sidan. Klart, kostar inte en krona!!!
...men är inte lika hållbart som en läderrem.

nej inte lika hållbart som en läderrem, men herregud. Det är ju bara att sätta i ett nytt eller fläta ihop några fler så att det blir hållbart.

Nej inte lika hållbart som en läderrem men det ska till ganska rejäl kraft innan ett balsnöre går av... Vi har det på en busig ponny på ridskolan som verkligen inte är någon klen typ.. Aldrig att det har gått i sönder, utbyt bara för att det fransar upp sig efter ett tag.

Tycker du ska testa med balsnören inte så vackert kanske men fungerar utmärkt och som sagt billigt! En bra beskrivning på det har du ju redan fått.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 5 6 7
Svar
136
· Visningar
19 001
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 168
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn: 4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 781
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka