grästygel/hålla-upp-huvudet tygel.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Molvi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 6 249
M

Molvi

den från hööks ?

" äntligen den smarta tygeln som hindrar glupska hästar att ta ner huvudet och äta under ridturen. Även bra för de som kommit på att man kan ta ner huvudet för att bli av med ryttaren ;P "

min molvi, tycker det är super kul att springa väldigt fort, och speciellt när jag vill fånga upp henne, då tar hon ner huvudet ennu lite mer och springer fortare :p . tänkte att detta kansek är en bra ide att testa och rida med. bara för ett tag och se, är det ngn som har ngn erfarenhet av denna tygeln ?

molvi

Sv: grästygel/hålla-upp-huvudet tygel.

Ta ett balsnöre i stället. Inte så snyggt men du märker ju iaf om det funkar.

Vill man ha snyggare än balsnöre kan man ta den tunnare modellen av bensnöre till täcken, fungerar lika bra och enklare koppla av/på. Så gjorde jag med en lite väl bockningsglad häst en gång i tiden. Fungerande finfint. Vill man vara extra snäll kan man ju ta ett runt, smalt elastiskt bensnöre.

Gräsätartygel är till för små barn med starka ponnyer. De hindrar hästens framåt-nedåtsökning och kan inte användas som hjälp vid utbildning. Skaffa en tränare som kan hjälpa dig tillrätta istället.

Läskig tygel ha om hästen plötsligt behöver klia sig?
Min häst kan få panik om somrarna för ett klianfall...

Bullfia skrev:
Läskig tygel ha om hästen plötsligt behöver klia sig?
Min häst kan få panik om somrarna för ett klianfall...

Den går att koppla loss om hästen vill/behöver klia sig. Nu hade jag den bara en kort period en höst så vi hade aldrig det problemet, men det går alltså att koppla loss den från sadeln snabbt och enkelt. Däremot så tror inte jag heller det blir så bra sommartid när de ju gärna slår med huvudet mot broms och andra insekter nej..

Sassy skrev:
Gräsätartygel är till för små barn med starka ponnyer. De hindrar hästens framåt-nedåtsökning och kan inte användas som hjälp vid utbildning. Skaffa en tränare som kan hjälpa dig tillrätta istället.

Kortvarigt (1 - 2 veckor) som tydligt bot att ett beteende inte lönar sig så gör den ingen större skada. En tränare kan i fallet med hästar som drar tygeln ur händerna på ryttaren göra annat än att dels kanske se strax INNAN det händer och säga till ryttaren att mota olle i grind, dels uppmana ryttaren att hålla emot. Vilket om det är en liten ryttare och en stark häst är lättare sagt än gjort. Ofta tjuvhåller ryttaren hästen för att försöka förhindra ett ev ryck med, vilket försämrar hela ridningen. Att då i en vecka eller två ha gräsätartygel, som effektivt talar om för hästen att det där är INTE en bra ide och det där går INTE, samtidigt som ryttaren kan slappna av och rida bättre, ger inga varaktiga negativa effekter. Trots att den mycket riktigt hindrar framåt/nedåtsökning fullt ut. Sen beror det ju mycket på hur långt ner hästen drar huvudet. Den period jag använde det kunde hästen utan problem gå i en öppnare form, med näsan strax framför lod och med framåt-nedåtsökning. Däremot försvann ju möjligheten till fri skritt på lång tygel.

Men att varaktigt använda den skapar mer följproblem än det löser primärproblem, ja.

Sassy skrev:

tränare har jag tack, sedan är det inte alls för små barn.
har du läst det själv på hökks ? jag skrev av exakt.

Jag läser startinlägget som att hästen inte rycker tyglarna ur händerna, utan hänger sig framåt och älgar på. Där hjälper bara en stabil och balanserad sits. (Det hjälper förvisso mot ryck också, men det handlar ju mer om en ovana och då kan jag vara med på att man korrigerar med hjälptygel)
Jag är själv liten och klen och fick sitta i lina ett par månader för min dressyrtränare för att skola om sitsen för att orka med nya hästen, som var tvärtom mot vard jag var van vid :crazy:

jag lovar dej sitsen är allt jag jobbar med.
jag sätter mig tar tag i tyglarna men då bryter hon av
travar snabbt some n travare när man ska fatta ny gallop
då srpinger hon bara fortare och fortare, jag tror nog att det skulle vara bra kanske att testa denna som en hjäälp
sedan efter en vecka eller två som sagt vänjer hon sig att huvdet ska hållas i en bra höjd. elr ?

Är ingen förespråkare av hjälptyglar men ibland kan ryttaren faktiskt behöva lite mer kraft om hästen är stor och stark ....

Gräsätartygeln från Hööks består av två elastiska band med hakar i vardera änden - en att fästa i bettet och en att fästa i sadeln i ringen vid framvalvet - SAMT en del som fästes utmed tränsets nackstycke med en ring i vardera änden.
Det elastiska bandet går alltså från bettringen genom ringen uppe vid sidan av nackstycket och sedan ned till sadeln. Det gör att hästen hindras från att dra ner huvudet samt att du har viss möjlighet att knäppa loss om du vill ... Har svårt att se hur balsnören ska kunna användas lika väl ( inte elastiska och igen del upp vid nackstycket )
Har änvänt en gräsätartygel på en stark ponny som kommit på att han kunde dra tyglarna ur händerna på ryttaren. Fungerade utmärkt och bättre än ren inspänning - hästen kan t ex höja huvudet dock inte dra ner det.
Tycker dock att detta är en hjälptygel som bara ska användas i syfte att hjälpa små barn att inte bli dragna ur sadel - inte till annan skolridning då den trots allt låser fast hästens huvud.

En hjälptygel som jag tycker är bättre om man behöver lite mer kraft i dressyrridningen är en sk Tidemantygel. Den fungerar efter samma princip som en gramantygel men du slipper joxet med dubbla tyglar. Kan vara bra att ta till om du inte riktigt orkar sitta emot en stark häst - tillfälligtvis givetvis. En Tidemantygel består av en del som ser ut som ett martingal fast med hakar i ändarna istället för ringar SAMt en tygel med tre öglor i på vardera sidan. Tidemantygeln går från sadelgjorden och upp genom bettringarna och fästes i öglorna på tygeln. När du tar i tygeln så får du en viss hävstångseffekt, men den försvinner så snart du lättar på handen och hästen är aldrig fastlåst som med en gräsätartygel eller en inspänningstygel.

Senast ändrad:

Man trär balsnörena, eller bensnörena, genom öglan på pannbandet, och sen vidare till sadeln.

Och nej, de är inte elastiska, men vill man ha snällvarianten kan man använda tunna, elastiska bensnören istället.

Sassy skrev:
Jag läser startinlägget som att hästen inte rycker tyglarna ur händerna, utan hänger sig framåt och älgar på. Där hjälper bara en stabil och balanserad sits. (Det hjälper förvisso mot ryck också, men det handlar ju mer om en ovana och då kan jag vara med på att man korrigerar med hjälptygel)

Jag tolkade det som att hästen drar ner huvudet och sen sticker. Fast efter att ha läst nästa inlägg från trådskrivaren är jag beredd att hålla med dig, det problemet avhjälper inte en gräsätartygel.

jo, har flera som sagt att dom haft den, och hästen
slutade köra ner huvudet.. ;)

Smart :bow: Visserligen är inte gräsätartygeln så dyr, men att använda ett par elastiska bensnören och trä genom pannbandsöglorna är ju samma sak och billigare! Vid närmare eftertanke är nog faktiskt inte snörena på Höök tygel elastiska ( lät min gå med ponnyn när den såleds så jag kan inte kolla ...) men elastiska snören gör ju tygeln ngt mjukare.

Ingridl skrev:
Smart :bow: Visserligen är inte gräsätartygeln så dyr, men att använda ett par elastiska bensnören och trä genom pannbandsöglorna är ju samma sak och billigare! Vid närmare eftertanke är nog faktiskt inte snörena på Höök tygel elastiska ( lät min gå med ponnyn när den såleds så jag kan inte kolla ...) men elastiska snören gör ju tygeln ngt mjukare.

Okej =) vart hittar jag elastiksa bensnören då ? visa :p

Jag har exakt samma problem med mitt fullblod, i traven sammlar hon sig jättefint och kan gå i en korrektform men hon har väldigt svårt för galoppen av någon anledning. Hon har aldrig riktigt blivit lärd att gå i en korrekt form i galoppen utan tror att galopp menas med att man ska springa fort. :rofl:
Sedan i galoppfattningrana har hon börjat bocka ett litet språng p.g.a att hon tycker det är så kul. Och när man ska göra en förhållning på henne sänker hon huvudet och verkligen drar ned det och gör man förhållning då drar hon in hela nosen in under sig och där tappar man kontrollen ordentligt, man kan inpricip sitta och verkligen göra en skarp förhållning men hon drar bara in mulen ännu längre in. Funderar skarpt på att köpa en grästygel som faktist kan hjälpa mig med porblemet med både bockningarna och neddragningen av huvudet. :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 402
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 380
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 182
Senast: cassiopeja
·
Ridning Idag var jag med om något mindre roligt som jag helst inte vill vara med om igen. Jag och "A" var på en härlig ridtur, solen värmde på... 2
Svar
25
· Visningar
7 508
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka