Grästygel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Impuls
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 978
I

Impuls

Dottern har svårt att hindra ponnyn från att stanna och beta.. Det finns grästygel att köpa som hindrar ponnyn från att nå marken (men som hänger löst och ledigt vid normal ridning till skillnad från olika hjälptyglar) så min fråga är: har någon erfarenhet av dessa tyglar? Ponnyn betar inte när någon starkare ryttare rider, eller när jag är inom räckhåll :-) och jag är i grunden inte så förtjust i en massa extraremmar, men ibland så kan det ju vara befogat.

Sv: Grästygel?

vet att en lång uppcheck kan funka, fast då e d ju förstås bra med ett träns som man kan sätta fast den i. har oxå sett nån använda en halsförlängare fastspänd i småringarna uppe på sadeln.
kanske nåt??

det går att köpa en vanlig, tjock tråd i sy affären som man binder i bettringarna till ringarna där upppe vid sadel LÖST. min gamla ridskola har använt det i alla tider.

En tjej med ett russ i mitt gamla stall hade en sån. annars for hon över skallen på honom=) men det funkade bra förutom att han drog fram sadeln när han försökte köra ner huvudet.

Hade något liknande till fjordingen när min dotter var liten och inte rådde på honom när han körde ner huvudet o skulle beta. Fungerade utmärkt. Jag tog en chambong trädde in nackstycket i öglan ocjh band fast ringarna i ringarna på sadeln. Bästa användningen jag haft av den . Funkade mkt bra och liknande de gräsätar tyglar som finns nu (fanns inte då)

Samtliga småponnyer på grannens ridskola har sådana när de rider ut på nybörjarturer. Funkar nog jättebra.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 796
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 953
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 641
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka