Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Har det senaste året lagt märke till en ny "trend", främst ser jag det på Facebooks alla "skänkes, sökes, bytes" grupper.
Allt ska vara gratis.
Folk söker en gratis 3 sits soffa, när dom då får svar med äldre, omoderna, lite slitna(men inte trasiga)möbler så heter det att, "jag söker nog nåt lite nyare och fräschare. Gärna med flyttbar divan!".
Eller någon vill ha en gratis Tv och får svar om tjock-tv apparater på runt 30" - "nja, helst en platt tv... Och minst 40", jättegärna med HD eller 3D! Superbra om det ingår väggfäste!"

Folk ska alltså ha nya, moderna saker, gärna i nyskick och som i butik kostar flera tusen - gratis?

Jag har inte köpt särskilt mycket av mina möbler utan fått gratis men det har då varit gamla och lite slitna grejer som mina släktingar/vänner annars tänkt köra till återvinningen eftersom det inte finns något värde i.
Dom få möbler jag köpt har varit i bättre begagnat skick men då har jag också fått betala för dom...
Framförallt verkar det vara folk i 20 års åldern som tycker att andra människor ska sponsra ett liv i lyx åt dom?
Ibland har jag försökt att ge bort saker jag inte tycker är värt att sälja till dessa människor(det ÄR dyrt att bygga upp ett första hem från grunden när man är ung)men eftersom det bara klagas på att det finns nåt litet märke eller inte är modernt nog ger jag nuförtiden bara till loppisar och insamlingar...

Vad är det som händer med folk? Hur kommer det sig att det förväntas att inget ska kosta varken i tid, ansträngning eller pengar?

Min gamla tjock-Tv sjunger på sista versen men jag har då verkligen inte råd med nån ny platt tv... Men inte fasen förväntar jag mig att någon ska ge mig en gratis...
När jag behövde en ny soffa hade jag gärna skaffat en modern sak med flyttbar divan med förvaring i. Men det hade jag inte råd med utan köpte en sliten fejkskinn-soffa för 300 kr+någon hundralapp i bensinkostnad för att hämta den... Hoppas på att ha råd att köpa en modernare soffa nästa sommar, om jag lyckas spara undan tillräckligt med pengar. Är det inte så det funkar längre?
 
Senast ändrad:
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Vi finns uppenbart i olika kretsar.

Ingenstans har jag sett sådant du beskriver. Även om jag har loppisfantaster i bekantskapskretsen och själv har svårt för begagnat.

Däremot är jag - rent principiellt :D - glad för att begagnat, loppis och vintage är så populärt. Det spar resurser och känns fint för min hållbarhetsglada själ.

Men varför skulle man inte få vara kräsen i sina val även om man söker begagnat?
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Jag har också lagt märke till detta, framförallt i form av skambud på allt möjligt i dom köp och sälj grupper jag är med i. :/
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Jag upplever också att det mesta i princip ska vara gratis. Mycket skambud och vet att många får skit om de begär vad jag anser är ett bra pris och får kommentarer som "Detta är faktiskt en loppis!!!".
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Jag har märkt av samma fenomen.
Det "bästa" är väl de som helst ska få när de vill ha något men när de har något att sälja så är prislappen i närheten av nypris och om någon påpekar det eller lägger ett lägre bud så blir det bara spott och fräs tillbaks.
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Jag upplever lite av det motsatta faktiskt. Jag fnissar åt folk som lägger in omoderna, blommiga/mönstrade/, skinnsoffor på Blocket för en tusenlapp och tror att de kommer att få soffan såld. Eller alla dessa furumöbler som folk försöker mångla iväg...

Numera kostar nya grejer så pass lite att det inte finns någon anledning att åka och hämta andra människors skräp och dessutom betala dyrt för det. Själv har jag aldrig fått några möbler gratis (eller jo, 50-talsbordet med två tillhörande stolar som jag stal från grovsoprummet) men jag har gett bort soffor, sängar, stolar och bokhyllor. Det har varit grejer som jag inte behövt och de som fått sakerna, studenter och andra som inte haft det så fett, har varit väldigt tacksamma.
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Har märkt av samma. Är inte aktiv i loppisarna längre av samma anledning.
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Ja, jag har också märkt av detta fenomen. Folk vill ha nya, fräscha prylar utan att betala. Helst ska hemkörning och ev. installation också ingå...
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Har precis rensat bort mig från en massa grupper som jag tydligen varit med i (kan inte minnas att jag gått med i alla dessa ge & få-grupper O_o
förmodligen tillagd av andra)

Det jag stört mig mest på i dessa grupper är vissa få som svarar JA på allt, ska ha allt. Spelar ingen roll vad det är som getts bort.

Och när folk skriver allt eller inget, då är det ändå nån/några som vill ha "tredje från vänster" :banghead:
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Jag har också lagt märke till det men det är på tradera. Det går lite segt att få upp prislappen för folk är inte villiga att ge mer, så det finns mycket som går för småsummor trots att det hade kostat mycket mer i vanliga fall. Dock har jag inte märkt av det, sålde nyligen en pryl och fick 3000 kr för den vilket är samma som när jag själv köpte den begagnad.
Köper lite hästprylar därifrån och det är bra priser på dom. Men kan inte själv tänka mig att sälja där för tillfället. Skulle känna mig rånad.
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Har märkt samma fenomen, blir så irriterad!

Speciellt bland dem i min ålder (20-25) Allt ska helst vara nytt och modernt, i bra skick, helst inte använt alls och gratis :confused:

Tror "min" generation är sönder curlad. Gnälls över att allt är så dyrt att man inte har råd att köpa mat, förväntar sig att föräldrarna ska betala maten så att man kan springa runt med sin MC väska eller ut och bränna 1000 spänn på krogen varje helg. För "mamma och pappa betalar" om det inte skulle finnas pengar till mat och hyra:meh:
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Jag har märkt lite av det, är med i en skänkes/sökes/bytes-grupp och för det mesta fungerar det jättebra, har både fått eller bytt till mig jättebra saker och skänkt saker som andra blivit jätteglada över som mest varit i vägen för mig. De flesta gör så, ibland är det något de vill ha men minst lika ofta är det något som de vill skänka bort.

Men ibland dyker det upp folk, nästan uteslutande unga personer, som BARA lägger in inlägg där de vill ha saker - mycket specificerat vad som önskas och det är ofta dyra saker. Jag menar, vi skänker bort saker som vi skulle kunna få en hundring eller två för om vi la ut en annons men inte något som är värt en tusenlapp - det tror jag det är få som gör...
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Ja plattv större än 32 vill de gärna ha.
Har aldrig sett nån skänka bort sånt?
Tror en del som skriver vill ha på allt säljer det sen.
Får den känslan
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Däremot är jag - rent principiellt :D - glad för att begagnat, loppis och vintage är så populärt. Det spar resurser och känns fint för min hållbarhetsglada själ.


Teoretiskt är jag på din linje men rent praktiskt är jag emot det.
Att inte konsumera i ett samhälle vars ekonomi är byggt på konsumtion är det förödande att inte konsumera, även om denna hysteriska konsumtion förstör klotet vi bor på.
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Den kan jag med få.

Jag har tagit emot en gång, en låda full med barnkläder. Det var inte snygga märkeskläder utan använda brukskläder, men vad gör det?
Däremot så hade det hamnat med någon trasig skjorta och udda strumpor, de slängde jag (och en sliten färjestad tröja...)

Jag kollar lite sporadiskt, att jag inte lägger ut beror nog mest på att vi är så kassa på att göra oss av med saker.
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Jag är medlem i en sådan grupp och ibland kan det önskas saker som känns lite överdrivet. Men där tar folk tacksamt emot äldre möbler, soffor och saker som många kanske skulle kasta. Tycker det är jättebra. Gav en student en jacka från H&M med några år på nacken som jag inte behövde men som fortfarande var helt funktionsduglig. Inget som skulle inbringat några kronor men som hon behövde. Jag är uppväxt med föräldrar som gillar loppis och tycker om att man kan hitta återanvända det andra inte behöver. Har fått porslin och annat från släkt&vänner som har många år på nacken men som duger för mig. Det är som du säger att man kan alltid byta upp sig när man har råd.

Jag försöker ignorera den typen av person, kanske dölj deras aktiviteter i gruppen? ;) En sak som jag tycker kan vara lite irriterande är att folk sätter ibland priser som är nära inköpspris på kläder från billigare kedjor. Saker sjunker i värde fortare än vad folk tror.
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Man kan konsumera tjänster också. :)

Det räcker inte på långa vägar för att hålla ett servicerikt välfärdssamhälle under armarna. Vilket vi kan se idag.
Vi behöver konsumera mer och helst även se till att konsumera mer av det som produceras i Sverige.
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Har också märkt av detta, tycker det är tråkigt.
I de köp/ byt/ sälj-grupper jag varit med i är det alltid samma personer som försöker ta det som skänkes bort.

Hade en massa grejer jag behövde bli av med när jag flyttade för ett år sen, satte upp lappar på ett studentboende istället, studenter har oftast inte så fett med pengar och grejerna blev verkligen uppskattade :)
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Jag har oxå lagt märke till detta. Eller annonser som följande: "Hör av dig om du har något att ge bort, så kanske jag är intresserad". Får då känslan att det handlar mera om att få än att behöva.

Sen blir jag oxå mörkrädd över alla dom som säljer saker för nästan nypris. Och det är inte alla gånger som det är hela och fräscha grejer som sätts ut på ett på tok högt pris:crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 167
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Samhälle Varför vill vi att barnen ska växa upp som vi själva gjorde samtidigt som att vi inte vill bli föräldrar på det sättet som våra...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 666
Senast: Bexzor
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 103
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp