Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

KL

har aldrig vart men i nagon sadan grupp, och det verkar som att det ar bra att jag later bli :D

vi blev valdigt glada nar vi fick tag pa en divan baddsoffa med forvaring som bortskanktes pa blocket :) forra agarna skulle flytta och katten hade rivit i hornorna. En ny likadan vi kollat pa gick liksom pa 4000kr, tur att vi inte kopte en ny for varan katt river i hornerna den med ;)

Vi kopte en dubbelsang med ratt sa dyra madrasser (bytte bara over madrassen) for 1000kr. Damen som salde den undrade om det inte var for dyrt :crazy: jag tyckte att det redan var billigt :o

Sen tycker jag loppisar ar underbara, har hittat mycket bra skatter dar till bra priser, men definitivt inte gratis! byhalan morsan bor i har nog en av dem basta :)

jag vet inte vad det ar filurer som hanger pa dina kop/salj sidor. Jag menar en platt tv ar ju ratt dyr (vi kopte varan 32" for 500kr begagnat, det tycker jag var billigt!)
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Jag har alldeles nyligen gått med i några sådana grupper, en där allt är bortskänkes och två där det köps och säljs också. Det ni pratar om har jag inte lagt märke till faktiskt, men det kan ju bero på att jag är väldigt ny i grupperna.

Det jag däremot lagt märke till är att det tycks vara svårt att bli av med grejer. Jag har en del som jag skänker bort och en del som jag säljer billigt, men det har varit dåligt med svar och jag har inte blivit av med en enda grej.

Mitt datorbord hittade jag däremot i en av grupperna. Jag annonserade om att jag ville köpa ett och det dröjde bara någon timme så var det en som erbjöd mig ett gratis. :) Sen annonserade jag efter ett par högtalare till datorn men specificerade inte vad jag var ute efter eller vad de skulle få kosta. Dumt nog. Jag fick ett svar från en som hade ett par fina högtalare som hade kostat en tusenlapp som nya. Hon kunde inte säga vad de skulle kosta nu men bad mig komma med ett bud. Med min budget skulle det kännas som att komma med ett skambud så jag fick förklara att jag hade tänkt mig någon lågbudgetvariant eftersom jag precis har flyttat och behöver köpa så mycket grejer just nu, och min budget för ett par högtalare var inte mer än några hundralappar. Jag fick ett bra pris på dem.

För övrigt så bara älskar jag loppisar. Man kan hitta så mycket fina grejer till väldigt lite pengar.
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Teoretiskt är jag på din linje men rent praktiskt är jag emot det.
Att inte konsumera i ett samhälle vars ekonomi är byggt på konsumtion är det förödande att inte konsumera, även om denna hysteriska konsumtion förstör klotet vi bor på.[/QUOFasTE]

Fast att förstöra klotet vi bor på är ju också tämligen förödande. Kraschen kommer möjligen något senare men blir troligen ännu svårare att återhämta sig ifrån. I alla fall för mänskligheten. Klotet lär klara sig.
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Det räcker inte på långa vägar för att hålla ett servicerikt välfärdssamhälle under armarna. Vilket vi kan se idag.
Vi behöver konsumera mer och helst även se till att konsumera mer av det som produceras i Sverige.

Typiskt socialdemokratiskt. Men när man som jag är sparsam och handlar på loppis då anses man vara "samhällets fiende nr 1" och då har det väl slagit lite slint? Som att man vore tvingad att BETALA för att ha något som helst existensberättigande! Fast det är ju många som har gjort det också och sen som en följd av det hamnat i väldigt svåra situationer.
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

kl* Konsumera mera? VA!? Alltså det är väl inte där problemet ligger, vi köper mängder av produkter från Japan/Kina, ser inte hur vi skulle konsumera mera, byta tv varannan månad?

Jag tänker snarare på att köpa mer produkter som är tillverkade i Sverige. För att stödja svensk industri/handel på ett annat sätt.
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Det räcker inte på långa vägar för att hålla ett servicerikt välfärdssamhälle under armarna. Vilket vi kan se idag.
Vi behöver konsumera mer och helst även se till att konsumera mer av det som produceras i Sverige.

Jag anser snarare att vi behöver konsumera smartare. I stället för att köpa slit-och-släng kan man betala mer för produkter som håller, i stället för att köpa billig mat producerad på ett sätt som skadar miljön kan man köpa ekologiskt och närproducerat. Att "återanvända" elektronik genom att skänka bort den till folk som då slipper köpa nytt är inte bara miljövänligt utan även människovänligt - se bara vad vår längtan efter att ha den senaste mobiltelefonen leder till i Kongo.
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Jag anser snarare att vi behöver konsumera smartare. I stället för att köpa slit-och-släng kan man betala mer för produkter som håller, i stället för att köpa billig mat producerad på ett sätt som skadar miljön kan man köpa ekologiskt och närproducerat. Att "återanvända" elektronik genom att skänka bort den till folk som då slipper köpa nytt är inte bara miljövänligt utan även människovänligt - se bara vad vår längtan efter att ha den senaste mobiltelefonen leder till i Kongo.


Vi kommer få uppleva facit innan vi dör och till dess kan vi bara spekulera ;)
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Typiskt socialdemokratiskt. Men när man som jag är sparsam och handlar på loppis då anses man vara "samhällets fiende nr 1" och då har det väl slagit lite slint? Som att man vore tvingad att BETALA för att ha något som helst existensberättigande! Fast det är ju många som har gjort det också och sen som en följd av det hamnat i väldigt svåra situationer.


Socialdemokratiskt tänk numer är när man tror att en stark välfärds-/servicesektor betalas av aldrig sinande skattepengar som kommer från en aldrig sinande balanserad arbetsmarknad från den privata sektorn.


Jag tror på solidaritet men inte socialdemokrati.
Ska jag tro på socialdemokratin krävs att de, from nästa år när de tar över, återigen visar att tungt skattetryck ger modern hög servicegrad inom det offentliga systemet.
Ex kan de börja med att sänka egenavgifterna som nu föreslås och väntas gå igenom inom sjukvårdssektorn, se till att cancervården etc inte är beroende av donationer, se till att skolan producerar väl skolade elever som bidrar till att Sverige återigen blir ett industriellt föregångsland...se till att tänderna inkluderas i offentliga sjukvården och en väldig massa andra exempel.

Punkt från mig och återgång till trådämnet.
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Det här med att man ska köpa svenskt och "produkter som håller", det betyder att man ska köpa DYRT! Och detta alldeles oavsett om man själv anser sig ha råd med det.
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Ja, det är ingen ide att du snackar politik med mig. Jag tror inte på socialdemokratisk politik eller ids överhuvudtaget inte lyssna på det, innan dom har anhållit Olof Palmes mördare.
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

*kl*

Har märkt av detsamma bland grupper för hästgrejer. Har försökt kränga iväg en del men intresset är svalt även för grejer i nysikick under halva inköpspriset.. Möbler är lika. Försökt sälja ett fint hörnskåp några gånger, inköpspriset var väl några tusenlappar men vissa har mage att föreslå 150kr om man kör ut det, eller att dom kan ta det gratis om dom ska göra sig besväret att komma och hämta.

Säljer och köper gärna grejer på olika vis begagnat, men stör mig så enormt på inställningen "Jaha, du vill ha tusen, säger du..? Ja men.. Då får du femtio kronor om du kommer hit med den..".:banghead:
 
Sv: Gratis är gott och nåt annat ska det inte vara?

Vi kommer få uppleva facit innan vi dör och till dess kan vi bara spekulera ;)

Facit på vad som händer när man konsumerar utan eftertanke finns egentligen redan men vi i västvärlden slipper se det.

Samtidigt tror jag inte att det finns någon lätt lösning på problemet - ett bra exempel på det är palmolja. Vid konsumtion utan eftertanke leder produktionen av palmolja till att regnskogen skövlas och att arter försvinner. Då är det ju lätt att säga att vi helt ska sluta använda palmolja, men det skulle bara leda till att palmoljan ersattes av något annat, kanske ännu mer skadligt för miljön.

Jag har många funderingar men egentligen inga svar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 167
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Samhälle Varför vill vi att barnen ska växa upp som vi själva gjorde samtidigt som att vi inte vill bli föräldrar på det sättet som våra...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 666
Senast: Bexzor
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 103
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp