Bukefalos 28 år!

Gravid och migrän

Status
Stängd för vidare inlägg.

Indyhope

Trådstartare
Hej!

Jag är gravid och har börjat få migrän en gång i veckan. Vet inte vad jag ska ta mig till. Har haft migrän tidigare i mitt liv, men de senaste åren har jag inte haft mer än max ett anfall per år. Men nu verkar de komma oftare. Har de med graviditeten att göra? Vad ska jag göra åt det? Jag vågar ju inte ta några migräntabletter eftersom de kan skada fostret. Har haft ett anfall idag och hela dagen är förstörd och jag mår pest. :cry: :cry: Och huvudvärken är inte borta riktigt än.

Hjälp! Någon mer med samma problem???
 
Sv: Gravid och migrän

Det där med migrän och hormoner kan slå lite hur som helst.

En vanlig effekt av graviditet på kvinnor med mycket migrän verkar vara att migränen försvinner. (Sen kommer den tillbaka efter förlossningen :smirk: )

Men du har ju haft migrän sällan. Om nu din migränfrekvens ändras så skulle jag tro att det har med hormonomställningen/graviditeten att göra (om det inte är nåt annat som stressar eller tynger dig).

Jag var inne på fass.se och kollade Imigran, den migränmedicin som jag har. Där stod att erfarenheterna av Imigran till gravida var begränsad, därför skulle man rådgöra med sin läkare (vilket jag iofs tycker låter som en standardformulering). Men det är vad jag tycker att du ska göra, migränanfall som man inte kan medicinera bort är inte kul.
 
Sv: Gravid och migrän

Ta kontakt med läkaren! Det finns ju äldre mediciner som är mer välbeprövade än de nya, och kanske det finns någon behandling att välja hos dessa. JAg tog Dexofen ibland mot migrän när jag var gravid. Inte det bästa, men det blev lite lindring iallafall. Och det är inte farligt för barnet, vilket är det viktigaste.

Så, det finns hjälp att få även när man är gravid - skynda dig ring till doktorn på måndag;)
 
Sv: Gravid och migrän

Imigran är långtifrån ny, men saknar enligt fass ändå dokumentation vad gäller graviditet.
 
Sv: Gravid och migrän

Tack för svaren!! :bow:
Min vanliga migränmedicin (Cafergot) kan jag nämligen inte ta för det står i Fass att den inte ska tas när man är gravid.
Ska ringa på måndag. Hoppas jag får något nytt. :)
 
Sv: Gravid och migrän

Har du provat med extra magnesium tillskott. Nu vet jag dock inte hur detta kan påverka graviditeten, men en bekant till mig från S-A hade migrän och läkaren där sa att i många fall berodde det på magnesium brist. Kanske är värt att prova om det inte ger några oönskade bieffekter. Billigt och enkelt.
 
Sv: Gravid och migrän

Jag fick akupunktur mot min hormonella migrän under graviditeten. Jag fick också Citodon suppar utskrivet som lindrade lite när det var som värst.
 
Sv: Gravid och migrän

Stackare, jag hade precis på samma sätt som dig när jag väntade min dotter.
Från att ha haft migrän 2-3 ggr/år så fick jag istället migrän EN gång i veckan, och det var inga lindriga attacker kan jag lungt upplysa dig om - jag låg i tre till fyra dagar utan att kunna så mycket som vända på mig utan att spy. Jag låg i ett svalt och svart rum, och minsta skall från hunden eller skrapande av stolar eller skrammel med bestick fick mig att vilja gråta. Jag kan inte i ord beskriva hur sjuk jag var... Så var jag fri från huvudvärk i ett par dagar, och så kom den tillbaka... Sen blev det bättre för att bli värre när jag fick havandeskapsförgiftning.

I dag är min dotter 2 år och 4 månader, och jag har tagit EN Imigran sedan hon föddes :)

Bävar redan för nästa graviditet som jag snart hoppas ska bli av!
 
Sv: Gravid och migrän

Citodon hjälpte inte för mig - inget annat helle, men jag överlevde även om jag vid anfallen trodde att nu spricker det ett viktigt kärl i hjärnan, och nu vaknar jag aldrig mer :)
Usch, jag kan skämta om det nu, men då trodde jag att jag skulle dö!
 
Sv: Gravid och migrän

:cry: :cry: :cry:
Hjälp vad hemskt!! Stackare!! :( :(
Hoppas jag slipper fler attacker nu, men jag måste nog prata med barnmorskan om det.

Hoppas du klarar nästa graviditet bättre. Det verkar vara olika för olika graviditeter dock, så det finns ju en chans att du slipper nästa gång. :)
 
Sv: Gravid och migrän

mandalaki skrev:
Det där med migrän och hormoner kan slå lite hur som helst.

En vanlig effekt av graviditet på kvinnor med mycket migrän verkar vara att migränen försvinner. (Sen kommer den tillbaka efter förlossningen :smirk: )

Så är det för mig tyvärr. Fast den kom inte tillbaks efter förlossningen, utan nu när jag håller på och avvecklar amningen... :cry: Helt klart att det är hormonellt alltså! Jättejobbigt att ha hand om en 6 månaders bebis med den huvudvärken... Har klarat mig på alvedon och dexofen, bara för att jag känner igen symtomen innan det blir som värst och kan då ta tabletterna "för att mota Olle i grind" liksom. Har inte velat ta Imigran när jag ammar. Hoppas det ska bli bättre när jag slutat helt, om inte annat kan jag ju då ta imigran utan att det överförs till dottern. Skönt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 458
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
594
Senast: Ramona
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
728
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp