Bukefalos 28 år!

Gravid och resa utomlands?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mayara

Vi skall åka till härliga Grekland om några veckor och nu har jag fått reda på att jag måste vara väldigt försiktig (förutom de vanliga riktlinjerna) med vad jag äter så att jag inte smittas av gulsot.

Jag bör t.ex. inte äta färska grönsaker eller frukt eller glass... Måste naturligtvis vara försiktig med opastöriserade ostar ex. grekisk fårost. Om man nu ska tro reklamen för vaccin på TV kan man även få det om man beställer en dricka på en bar eller går på en offentlig toa. Nu känns det som om jag får ta med mig en låda konserver från Sverige... :cry: Jag vill naturligtvis det bäst för min bebis, men att inte kunna äta grönsaker, frukt eller glass när det kanske är 30+ i skuggan känns ganska hopplöst. Hur har ni gjort när ni varit utomlands? Jag har varit i Grekland flera ggr förut och aldrig ens fått turistmagsjuka, så för mig känns det här en aning hysteriskt! /Mayara
 
Sv: Gravid och resa utomlands?!

Har BM gett dig de där riktlinjerna eller är det bekanta? Jag är inte så nojig av mig när jag är ute och reser, och inte heller när jag är gravid, visst jag undviker det man inte ska äta men "fuskar" med rosa vilt kött osv. Prata med BM och se vad hon säger.
 
Sv: Gravid och resa utomlands?!

Det var faktiskt MVC-läkaren som sade det. BM sade däremot inte något speciellt när jag sade att jag skulle resa utomlands.
 
Sv: Gravid och resa utomlands?!

indyhope skrev:
Är det farligt att äta fetaost??

Vad jag vet så skall man undvika opastöriserade ostar eller drycker såsom juicer.

Jag tillhör den försiktigare sorten, men jag skulle inte undvika grönsaker som blivit sköljd eller fisk som fångats i havet. (Insjöfisk sägs vara mindre hälsosam).

Vad gäller glass etc. så tror jag att man kan äta vad som helst så länge man inte bara äter en slags födoämne. Och varför skulle glassen i Grekland vara sämre än den svenska? Ibland undrar jag om vi inte är utsatta för en del nationell propaganda. Varför skulle just Sverige vara bäst på allting?
 
Sv: Gravid och resa utomlands?!

Nu har ju jag iuförsig åkt till kroatien minst vartannat år hela mitt liv, men där kan man tex dricka vattnet nästan överallt, på vissa öar kan man inte det på sommaren. Jag äter frukt, glass och allt som vanligt i sverige och aldrig blivit sjuk heller. Förra graviditeten var jag där 3 mån från vecka 8- mån 4 och åt glass, frukt varje dag och fruktyoghurt, Dominic är hälsan själv :banana:
 
Sv: Gravid och resa utomlands?!

indyhope skrev:
Är det farligt att äta fetaost??

Fetaosten i sverige är gjord på pastoriserad mjölk så den är helt ofarlig! Tack och lov! ;) Men i grekland kanske det inte är lika säkert att den är pastoriserad så där kanske man ska vara försiktig... Eller oxå så äter man glatt det man vill och ber att få ett blodprov när man kommer hem för det går nämligen att medicinera en hel del oxå om man skulle råka ha otur... Ja inte gulsot då med tex listerbakterien...
Som sagt det födds ju grekiska barn oxå så det kan inte vara så extremt farligt... ;)
 
Sv: Gravid och resa utomlands?!

prinsessfeminist skrev:
Vad jag vet så skall man undvika opastöriserade ostar eller drycker såsom juicer.

Ah, men hjälp! Får man inte dricka juice?
Är Apetina fetaost gjord i Sverige med pastöriserad mjölk?
 
Sv: Gravid och resa utomlands?!

prinsessfeminist skrev:
Ibland undrar jag om vi inte är utsatta för en del nationell propaganda. Varför skulle just Sverige vara bäst på allting?
Det dar ar nagonting jag alltid forsoker saga...men sa ar det i alla lander.
I Sverige propagerar de for svenskt kott for det ar bast pa marknaden, pa Irland propagerar man for irlandskt kott da det ar bast pa marknaden, i Frankrike propagerar man for franskt kott.

Nar jag bodde i USA for nagra ar sedan, blev de jag arbetade for mycket oroliga over sin gravida dotter, for att hon bodde granne med nagra mexicaner, och de ar ju kanda for att vara fulla av bakterier. ;)
Jag tror att det ar mycket okunskap fran allas sida, bara kopa det vi ar vana vid osv.

Fast olika lander och olika delar i varlden har olika bakterie-floror, sa man ska vara lite extra forsiktig om man ar gravid och reser...men man behover juinte ha angest for att ata saker man normalt skulle ata, bara for att man ar utomlands.
 
Sv: Gravid och resa utomlands?!

indyhope skrev:
Ah, men hjälp! Får man inte dricka juice?
Är Apetina fetaost gjord i Sverige med pastöriserad mjölk?

Juice har jag aldrig hört talas om att man ska undvika... :confused:

Apetina fetaost är gjord på pastöriserad mjölk, det står visserligen inte på den svenska texten på burken men däremot på alla andra språk av någon underlig andledning...
 
Sv: Gravid och resa utomlands?!

Läkaren menade att grekerna ju är vana med sin bakterieflora och att de flesta barn får och blir resistenta mot gulsot i späd ålder. Vi i Sverige däremot är ej vana med bakterien och kan bli sjuka. Jag känner nog som de flesta av er att det här känns en aning hysteriskt, men man kan ju tänka sig för. Någon som vet om man kan medicinera mot GS om man är gravid om man nu ändå skulle smittas? Mayara
 
Sv: Gravid och resa utomlands?!

Apetina är dansk.

Mayara: i Grekland kan både feta och yoghurt vara opastöriserad men de måste inte vara det. Och, om jag förstått det rätt, ska gravida vara försiktiga med opastöriserad mjölk. Alltså kanske du ska undvika feta och tzatziki om du vill vara på den säkra sidan.

I övrigt har jag svårt att föreställa mig någon riskmat i Grekland.
 
Sv: Gravid och resa utomlands?!

Snurrfian skrev:
Juice har jag aldrig hört talas om att man ska undvika... :confused:

De menar väl färskpressad juice med kort hållbarhet och som inte blivit fryst, upphettad, fått tillsatser osv. Som t.ex. B***hults för att tala svenska produkter.

Men visst, svenska råd är inte som de utomlands. I Belgien hade jag inte hälften av alla restriktioner jag skulle fått i Sverige. Fick t.om. äta opastöriserade ostar - bara inte en fransk typ som mognade framåt sensommaren...så detaljerad var ostlistan! :D

Då var det värre med toxoplasmosrisken där. Den tog de upp och testade mycket mer än någon kompis tycks ha blivit testad i Sverige där det mest tycks vara kattägare som testas. I Belgien var det väldiga beskrivningar av farligheterna med just råstekt kött (vilket är det enda sätt kött steks på där... :crazy: ) och osköljda grönsaker för den sakens skull.
 
Sv: Gravid och resa utomlands?!

Ja, jag går också på din linje. Undvik mjölkprodukter för att vara på den säkra sidan och skölj grönsaker och frukt innan du tuggar dem i dig. Annars finns det nog inget att oroa sig för. Ska man tänka negativt finns det bakterier överallt till och med i vattnet hos tandläkaren elelr vad de nu sa på nyheterna i går!! Och där har då jag aldrig blivit sjuk!
 
Sv: Gravid och resa utomlands?!

Vi var i Bulgarien förra sommare och då var jag i v16. Min bm tyckte absolut att vi skulle åka iväg, inte ett ord om gulsot eller dyl :crazy: . Åt ingen ost eller drack mjölk, men annars åt jag det mesta (inte kyckling som jag inte äter gärna annars heller utomlands). Det var mest min sambo som var orolig. Han ville avboka resan 100ggr innan vi kom iväg ;) . Passa på o åk iväg nu medans ni kan, det kan ju ta ett tag innan man kommer iväg nästa gång med en liten..
Ha det härligt (blir lite avis,har en underbar liten kille på 4,5 mån så vi kommer inte iväg på någon utlandsresa iår :D )
 
Sv: Gravid och resa utomlands?!

TBT skrev:
Ha det härligt (blir lite avis,har en underbar liten kille på 4,5 mån så vi kommer inte iväg på någon utlandsresa iår :D )

Varför inte? Man behöver ju inte ligga vid en stekhet pool efter sex timmars flygning... :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en nioårig tjej som ligger på gränsen till att bli överviktig, och trenden är att hon hela tiden ökar i vikt. Jag tycker att det...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
17 188
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp