Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Hon är ju inte överviktig än, och behöver inte gå ner alls, däremot vill jag inte att hon fortsätter bli mulligare relativt sin kroppslängd i den takt hon ser ut att ha hållit sista tiden. Jag tänker alltså mer framåt nu och försöker mota olle i grind. Det är inte bara jag som ser att hon lagt på sig lite. För att komma tillbaka till hur det varit förut handlar det kanske om ca 1-2 kg som hon kunde vägt mindre, men jag har ingen önskan att "banta" henne på något vis. Vill bara se till att hon håller sig normalviktig även framöver genom ett sunt leverne. Hon ser inte speciellt tjock ut, hon är ju inte tjock, däremot börjar hon bli lite småmullig. Har också funderat i banorna om det kan ha att göra med någon sorts förpubertal fas, det märks att något sker i hennes kropp. Hon är minst sagt lite svajigare i humöret än tidigare ;) Jag själv kom in i puberteten väldigt tidigt, så det kanske har med något sånt att göra?
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Citat
"I mitten av 1800-talet var en flicka normalt 17 år, innan hon fick sin första menstruation, men i dag inträffar detta vanligtvis redan i 13-årsåldern. Flickor utvecklar också bröst i allt yngre ålder, och bara under de senaste femton åren har brösten i genomsnitt börjat växa ett helt år tidigare, det vill säga strax innan flickorna fyller tio år. Detta visar en dansk undersökning från 2009."

Så ja - hon är troligen förpubertal. Och att då fokusera på hennes mullighet kanske inte är det optimala. Hon kanske är den i din familj som inte ser ut som ni andra.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Så ja - hon är troligen förpubertal. Och att då fokusera på hennes mullighet kanske inte är det optimala. Hon kanske är den i din familj som inte ser ut som ni andra.

Det där lät ju ganska negativt. Hela mitt dilemma handlar ju om att jag inte vill sätta fokus på ett sånt sätt så att det uppfattas negativt för ett barn. Att jag vill vara mån om hennes allmänna hälsotillstånd kan väl inte vara fel? Att åtminstone fundera kring varför istället för att ignorera känns inte som ett felaktigt tillvägagångssätt. Det oroar mig dessutom inte mindre om det är förpubertala anledningar, eftersom jag minns själv hur lätt jag hade att börja lägga på mig i tonåren. Dottern kommer knappast behöva överskott till en kraftig tillväxt, för det kommer troligen inte inträffa om hon följer alla sina släktingars tilllväxtkurvor.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Jag tycker att du tänker rätt. Att du ber om råd på Buke behöver ju inte innebära att du har en negativ syn på din dotters kropp som din dotter märker av.

Det är ju dessutom du som vet hur hon ser ut, inte vi här på buke.

(Jag såg f ö någon idé tidigare i tråden om att lägga ut bilder på era barns kroppar här men jag hoppas att ni tänker mer än så på era barns integritet).
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Samtidigt tycker jag att det tyder på en ganska överdriven oro om dottern väger 1-2 kilo för mycket vid 9 år ålder och är rörlig och på alla sätt helt ok sunt (enl vad TS uttrycker). Med tanke på att det bedrivs en oerhörd hetsjakt på överviktiga människor i samhället så är det inte en helt irrelevant synpunkt, att man får tänka till om det är värderingar och normer kring utseende som stressar eller om det verkligen handlar om en oro för barnets hälsa.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Måste bara få inflika att det mycket väl kan vara så att det där lilla hullet försvinner lika hastigt som det kom i och med att hon växer och utvecklas. Har sett på nära håll flera flickor, i ungefär din dotters ålder, där vi alla runtomkring helt plötsligt började oroa oss över att de började bli onödigt mulliga. Men vips så hade allt det mulliga försvunnit och istället gett plats åt mer kvinnliga former. Ingen av de tjejerna har minsta tillstymmelse till övervikt idag, några år senare.

Men det är givetvis vettigt att du håller lite uppsikt och propsar på en god mathållning och en sund inställning till mat. Låt det bara inte bli ett alltför tydligt fokus, det om något kan snedvrida uppfattningen om mat.

Lycka till!
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Nu är ju ett par kg på ett barn inte samma sak som ett par kg på en vuxen, hon väger ju liksom inte mer än hälften av en vuxen vikt, tänk mer procentuellt istället. Men frågan om hennes ev. behov av viktnedgång i kg är ju tämligen ointressant eftersom jag aldrig sagt att jag vill banta henne, däremot vill jag bromsa den uppåtgående trenden. Jag tänker långsiktigt, och vill inte ge henne en start på vuxenlivet med övervikt. Jag är inte speciellt orolig i nuläget, och hon vet verkligen inte om att vi håller lite koll på hennes utveckling. Men jag föredrar som sagt att ha lite koll nu, än att stå där med ett ojdå om några år och behöva vidta mer drastiska åtgärder.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Eftersom det är anhe som ser såväl dottern som hennes matvanor framför sig, och inte vi, så menar jag att hon är bäst skickad att avgöra om hon behöver ha koll eller inte.

Det hon frågar är väl, såvitt jag förstår, inte om vi tror att dottern äter fel, utan om hur man hanterar frågan om vikt och ätande med ett barn. Bara just det att hon frågar visar ju att hon förstår hur grannlaga det är.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Nu vill jag inte säga någonting för att påverka ts utan bara kommentera.

Det är alltså fullt möjligt att äta sunt (men lite stora portioner), bara dricka vatten, äta lördagsgodis, springa på rasterna och vara lite mullig som liten. Det gjorde jag som liten och det gick utmärkt.

Vill inte att du ska tro att det som krävs för att ett barn blir lite runt är att det moffar coca cola och godis och har fruktansvärda föräldrar utan koll på näringsinnehåll. Så behöver det verkligen inte vara.:p (man kan bli rund på för stora portioner nyttig mat)
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Kommer inte utveckla detta mer men vill bara ge en lite tydligare beskrivning av vad jag menar. Min motfråga är om det är rimligt att det behöver hanteras om det gäller 1-2 kgs uppgång, i mina öron låter det överdrivet och inget av det som beskrivits i tråden tyder på att hon har förändrat sina matvanor och därmed kan ligga i riskzonen för övervikt. Vi pratar om ett barn som förmodligen väger runt 30 kg, det är ju inte en liten plutt. Jag skulle nog inte märka om min 6-åring gick upp ett kilo och hon väger ca 10 kg mindre. Jag håller fö inte sån koll på hennes vikt, jag ser inte behovet, jag tycker att det är normalt att man rör sig lite i vikt och inget man behöver jaga upp sig över. Om det däremot är så att TS menar att dottern väger 1-2 kg utöver det hon som mest borde väga inom nåt sorts normalspann är saken förstås annorlunda. Och en nioåring har förmodligen lite egna pengar att röra sig och kan möjligtvis ta sig till en kiosk på egen hand, DEN möjligheten kan ju vara mer oroande. I övrigt hade jag inte oroat mig för saken, alls.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Ja men det är precis det jag menar :-)
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Jag är uppväxt med en mullig syster, själv var jag pinnsmal väldigt länge, tills en bit in i puberteten. Vuxan (inte våra föräldrar) har alltid hanterat det helt fel, berömt mig för att vara så söt OCH SMAL, påpekat att systern nog börjar bli lite rultig osv. Det blir ju helt tokigt. Så jag förstår ditt dilemma TS, men jag tycker nog faktiskt att du kan prata lite med din dotter om kost, inte indoktrinera, utan prata.

Berätta varför broccoli är nyttigt, eller vad morötter innehåller. När jag var i den åldern sög jag i mig kunskap som en svamp och kunskap gör att man kan göra aktiva val. Sen är det inte meningen att dottern din ska bli någon minderårig dietist, men tex så vet ju nästan alla att citrusfrukter innehåller mycket C-vitamin. Köp hem tropiska och ovanliga frukter och grönsaker och testa ihop, det utvecklar smaklökarna.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Skulle aldrig göra ett sånt uttalande som det du och din syster råkat ut för! Vi pratar en hel del om kost, förhoppningsvis på ett avslappnat och allmänt sätt om vad det finns för olika mattyper osv. Men visst kan vi absolut prata mer, och hon är klipsk och vetgirig. Hon skulle nog tycka det var enormt intressant att t.ex lära sig mer om hur man tar reda på vad mat man handlar i affären innehåller. Det ska jag anamma!
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

(Jag såg f ö någon idé tidigare i tråden om att lägga ut bilder på era barns kroppar här men jag hoppas att ni tänker mer än så på era barns integritet).

Är det att kränka ett barns integritet om man lägger ut en bild på kroppen? :confused:
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Är det att kränka ett barns integritet om man lägger ut en bild på kroppen? :confused:

Ja, naturligtvis är det det. Och det är i mina ögon fruktansvärt dålig stil att be om en bild på ett barn utlagd på nätet, helt öppet, för att man ska kunna bedöma barnets hull. Otroligt smaklöst. Jag mådde nästan illa när jag läste det förslaget.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Ja, naturligtvis är det det. Och det är i mina ögon fruktansvärt dålig stil att be om en bild på ett barn utlagd på nätet, helt öppet, för att man ska kunna bedöma barnets hull. Otroligt smaklöst. Jag mådde nästan illa när jag läste det förslaget.

Ok, jag ser inget fel i det alls. Att lägga ut en bild där man inte kan identifiera barnet för att se om kroppshyddan verkligen är stor eller inte tycker jag är helt ok. Men vi tänker väl olika helt enkelt.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Är det att kränka ett barns integritet om man lägger ut en bild på kroppen? :confused:

Ja. Barnet har inte bett om det. Jag skulle inte vilja att någon la ut en bild av min kropp på nätet för att mitt hull skulle bedömas - och när det gäller barn måste säkerhetsmarginalen vara stor.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Ja. Barnet har inte bett om det. Jag skulle inte vilja att någon la ut en bild av min kropp på nätet och när det gäller barn måste säkerhetsmarginalen vara stor.

Dessutom, i ett sammanhang som handlar om vikt. Nej, absolut inte.

Vad menar du med att säkerhetsmarginalen måste vara stor? Vet vi vem Anhe är? Vet vi vem hennes barn är? Vad är du rädd för när det gäller att publicera en bild på en kroppshydda?

Det är ju lagligt att lägga ut en bild på vem som helst på nätet så länge personen i fråga inte kan identifieras, och hur man skulle kunna identifiera en kropp utan huvud begriper då inte jag.

Jag får väl förtydliga mig att jag inte pratar om nakenbilder om det nu är det som du m fl blir så upprörda över.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Men HUR kan du inte se det olämpliga i det? Jag fattar inte. Vem skulle göra så mot sitt barn?`"Tycker ni min unge är tjock?" och så en bild på det?

Herregud.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Lagligt är en sak, men om min man la ut en bild på min kropp på ett internetforum för kommentarer om huruvida jag var tjock eller inte skulle jag ta väldigt illa upp. Alltså ser jag ingen anledning att göra så mot mina barn heller. Det finns mycket som är lagligt, som ändå inte är ok att göra mot sina nära.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 753
Senast: Bri
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 426
Senast: Zewz
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 102
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp