Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Jag är inte upprörd. Och pratar inte om laglighet. Förstår du inte begreppet barns integritet?

Jag skulle inte vilja att någon la ut en bild av min kropp för att andra skulle kunna diskutera min vikt. Och med säkerhetsmarginal i det sammanhanget menar jag att jag inte behöver på något vis värnas - det behöver däremot ett barn. Barn ska värnas. Alltså är man ännu försiktigare med ett barn än man skulle vara med en vuxen.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Lagligt är en sak, men om min man la ut en bild på min kropp på ett internetforum för kommentarer om huruvida jag var tjock eller inte skulle jag ta väldigt illa upp. Alltså ser jag ingen anledning att göra så mot mina barn heller. Det finns mycket som är lagligt, som ändå inte är ok att göra mot sina nära.

Jag tycker väl i och för sig att du är en vuxen människa som bestämmer själv över hur stor din kropp ska vara, och det vore ju mycket märkligt om din man skulle diskutera den saken på internet i stället för med dig direkt.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Jag är inte upprörd. Och pratar inte om laglighet. Förstår du inte begreppet barns integritet?

Jag skulle inte vilja att någon la ut en bild av min kropp för att andra skulle kunna diskutera min vikt. Och med säkerhetsmarginal i det sammanhanget menar jag att jag inte behöver på något vis värnas - det behöver däremot ett barn. Barn ska värnas. Alltså är man ännu försiktigare med ett barn än man skulle vara med en vuxen.

Tycker du inte att hela tråden är osmaklig i så fall?
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Jag tycker väl i och för sig att du är en vuxen människa som bestämmer själv över hur stor din kropp ska vara, och det vore ju mycket märkligt om din man skulle diskutera den saken på internet i stället för med dig direkt.

Ja, ett barn har väl samma rätt till integritet? Vill jag inte att mina nära ska lägga ut bilder på mig för kommentarer, så kan jag ju inte gärna lägga ut bilder på dem. Oavsett ålder.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Ja, ett barn har väl samma rätt till integritet? Vill jag inte att mina nära ska lägga ut bilder på mig för kommentarer, så kan jag ju inte gärna lägga ut bilder på dem. Oavsett ålder.

Men det är ok att diskutera dina näras vikt utan bilder?
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Två ostskivor och ett tjockt lager smör är inte ok för nån i familjen, det har inte med vikt att göra.

Jo det kan det visst vara det.
Om man har ett barn som behöver massor av mat för att inte bli undernärt.
Vi hade under en period ett barn av varje sort.
Och man kan ju inte svälta det magra barnet bara för att det andra är för mulligt.

Kom igen, det kan du ju inte mena?
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

TS barn är väl inte en tänkt person?

För alla som läser tråden är hon det.

På en bild skulle inte bara hon själv utan många i hennes omgivning känna igen henne, oavsett om ansiktet syntes eller inte.

Och även bortsett från det vore det motbjudande med en massa bedömningar av ett barns hull utifrån en bild av henne.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Det låter väldigt långsökt.

Nå, jag tycker att det vore djupt osmakligt och kränkande även om ingen i hela världen kände igen barnet. Att lägga ut en bild på ett barn för att diskutera barnets eventuella övervikt utifrån bilden - nej, det fattar du väl att det är fullständigt otänkbart. Det vore ju en oerhörd kränkning, en mamma som gjorde något sådant. Att du inte begriper det är ofattbart.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Jag tycker väl i och för sig att du är en vuxen människa som bestämmer själv över hur stor din kropp ska vara, och det vore ju mycket märkligt om din man skulle diskutera den saken på internet i stället för med dig direkt.

Men när det gäller ett barn är det helt okej?
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Ja tydligen. Den här tråden är ju ett bevis på det.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Nå, jag tycker att det vore djupt osmakligt och kränkande även om ingen i hela världen kände igen barnet. Att lägga ut en bild på ett barn för att diskutera barnets eventuella övervikt utifrån bilden - nej, det fattar du väl att det är fullständigt otänkbart. Det vore ju en oerhörd kränkning, en mamma som gjorde något sådant. Att du inte begriper det är ofattbart.

Vi har inte samma värderingar. Det är ju lite tragiskt att du tycker att dina ska vara allmänrådande.
 
Sv: Hur bemöter man ett barn på väg att bli överviktig?

Du ser inte skillnaden mellan att starta en tråd för att få resonera kring hur man ska hantera den svåra frågan i att minska riskerna för eventuell övervikt hos sitt barn, utan att man kränker, sårar eller skadar barnet, jämfört med att lägga upp en bild för att folk ska få säga om barnet är tjockt eller inte?

Om min kille tyckte att jag började närma mig fetma och blev orolig för mig och startade en tråd om hur i hela friden han ska ta upp det med mig utan att jag blir superledsen är det en sak. Om samma kille skulle smygfota mig och sen låta främlingar på nätet tycka till om min eventuella fetma, oavsett om man ser att det är jag eller ej, vore det en helt annan femma.

För mig känns det obegripligt att du inte kan se skillnaden.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 753
Senast: Bri
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 426
Senast: Zewz
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 101
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp