Gravid sova på vänster sida

SusieQ

Trådstartare
Vet att jag läst någonstans att som gravid ska man ta för vana att sova på vänster sida om man nu ligger på sidan och sover, detta för att det då blev bättre närings och syretillförsel från moderkakan till fostret (senare i grav har man väl inte mycket till val än att sova på sidan).

Sen läste jag en artikel vid något av alla mina besök på sjukhuset i tidningen Mama (vet inte vilket nummer, men framsidan var mest gul och hade Emma Igelström med dotter på framsidan), om en kvinna som gick igenom hela sin graviditet men när det var dags för förlossning visade det sig att barnet saknade hjärtslag och alltså var dött, hon tvingades föda fram det döda barnet under traumatiska omständigheter.
Tyvärr blev jag inkallad innan jag hunnit läsa klart men ögnade igenom lite snabbt och såg att hon skyllde detta på att hon hade sovit på höger sida. Skulle detta kunna stämma? Är det så viktigt att sova på vänster sida att det hänger på barnets överlevnad?

Orsaken till att jag undrar är att jag nu är gravid i v. 14+ (grav vecka 15) och sover uteslutande på rygg eller höger sida och detta gör jag för att jag pga en olycka för 12 år sedan blev förlamad i vänster sida(är bara delvis förlamad nu) och om jag ligger på vänster sida somnar både arm och ben nästan direkt pga den dåliga blodcirkulationen och blir väldigt obehagligt.
Jag har nu mer och mer försökt sova på vänster sida, det fungerar men sömnen är av sämre kvalité och om jag får välja blir det ändå höger sida jag lägger mig på.

Sen känner jag även att om det nu är så viktigt att sova på vänster sida, borde inte BM och min läkare på spec mvc sagt det till mig? (det har aldrig nämnts som det är nu).

Någon som vet?
 
Sv: Gravid sova på vänster sida

Ytterligare ett sätt att skuldbelägga och kontrollera gravida kvinnor - riskerna med att sova på fel sida är försvinnande små. Stress och utebliven sömn är farligare så du kan sova lugnt på den sida du föredrar.
 
Sv: Gravid sova på vänster sida

Haha var då aldrig nåt som jag hörde under min graviditet!
Jag sov till störst del på mage ;)
Nåja, så gott det nu gick i alla fall :D
 
Sv: Gravid sova på vänster sida

Sova på mage gör jag ibland men har ofta svårt att röra mig så pass att jag kommer dit.
Googlade lite om ämnet och hittade bl.a. det här.

http://www.viforaldrar.se/gravid/Bast-sova-pa-vanster-sida-under-graviditeten

Tydligen är det en ganska ny studie och upptäckt, men jag får väl se vad BM och läkare säger sedan, men undrade ändå om någon hört något om detta eller har erfarenhet av att det är farligt att sova på höger sida..
 
Sv: Gravid sova på vänster sida

Hur vet man ens vilken sida man oftast sover på? Jag vet hur jag somnar och hur jag vaknar men vad som händer däremellan har jag ingen aning om, ingen kontroll över det heller för den delen.
 
Sv: Gravid sova på vänster sida

Hur vet man ens vilken sida man oftast sover på? Jag vet hur jag somnar och hur jag vaknar men vad som händer däremellan har jag ingen aning om, ingen kontroll över det heller för den delen.

Jag fattade det som att man skulle försöka somna på vänster sida och om man vaknade under natten och låg i ett annat läge så skulle man lägga sig på vänster sida igen osv och på så sätt vänja kroppen att det är det rätta läget för sömn. Sen gjorde det väl inget om man korta stunder låg på annat sätt, men själva huvudläget i sömnen skulle vara att ligga på vänster sida, jag vet inte riktigt faktiskt, därav tråden.
 
Sv: Gravid sova på vänster sida

Detta har jag fått höra i en tråd på Familjeliv för några månader sen - harregud - tänkte jag :crazy:

Jag blir allmänt rätt mörkrädd av at läsa där och folks ideer och orosmoment.. man får inte ligga på ryggen för då kan man svimma, höger sida kan också göra tryck på kroppspulsådern är bara en bråkdel av vad man fått höra där.

Jag tycker inte allt behöver vara så bökigt som de gör det till där, har dock "lärt" mig mycket genom att läsa där ;) (Bland annat det nyaste att det skulle vara farligt att köra åkgräsklippare..!)

Tycker som nån sa innan att det är ett grymt sätt att lägga skuld på den drabbade mamman att hon sovit "fel"!
 
Sv: Gravid sova på vänster sida

Jag gissar att jag sov på höger sida större delen av min graviditet, då jag har en snarkande sambo till vänster om mig :D Somnade och vaknade så iaf. Hade inga problem och fick ett friskt barn.
 
Sv: Gravid sova på vänster sida

I såna här lägen så är det bäst att tala med mvc tror jag. Och är det något som skulle vara livsviktigt för bebis i magen så skulle nog man få den informationen på inskrivningen i samma veva som man får information om nikotin och alkohol vanor. För det blev då jag påtvingad att lyssna på trots att jag undvek allt sånt som pesten när jag fick plusset..:)
 
Sv: Gravid sova på vänster sida

*kl*

När jag var gravid (minns inte just nu med vilket barn) så fick jag under ett mvc-besök "order" om att undvika att ligga på rygg.
Men detta var under en undersökning i senare delen av graviditeten där barnmorskan lyssnade på hjärtljuden.
Hjärtljuden gick ner då jag låg på rygg men ökade på till normalt om jag låg på sidan el. var upprätt.
Nu beror det ju på hur barnet ligger och är individuellt. ALLA barn blir det inte så på.
 
Sv: Gravid sova på vänster sida

Och jag sover uteslutande på höger sida. Jämt. Hela natten igenom dessutom (för jag skedar med sambon, så jag kan rent inte rulla runt) och min dotter mår finfint. Läste också det där när jag var grav, och på föräldrautbildningen var det någon som tog upp det, den bm skrattade bara. Jag hade inte varit orolig om jag var du, utan lugnt sovit vidare!
 
Sv: Gravid sova på vänster sida

Jag frågade min barnmorska då jag var gravid och enligt henne fick man ligga precis som man ville. Däremot kan det hända senare i graviditeten att man blir lite yr och svimfärdig om man ligger på rygg på grund av att bebisen trycker på kroppspulsådern. Det är enligt min BM inget farligt och man vänder ju sig automatiskt om det skulle hända.
 
Sv: Gravid sova på vänster sida

Jag sov alltid på vänster sida innan jag blev gravid men när jag väntade min första dotter var jag tvungen att sova på höger sida för att jag fick kramp i arm/axel varje natt om jag låg på vänster sida och det är samma nu när jag väntar detta barnet med.

Och jag har inte märk av att det blivit något fel på dottern för att jag sovit på höger sida.
 
Sv: Gravid sova på vänster sida

Detta har jag fått höra i en tråd på Familjeliv för några månader sen - harregud - tänkte jag :crazy:

Jag blir allmänt rätt mörkrädd av att läsa där och folks ideer och orosmoment.. man får inte ligga på ryggen för då kan man svimma, höger sida kan också göra tryck på kroppspulsådern är bara en bråkdel av vad man fått höra där.

Jag tycker inte allt behöver vara så bökigt som de gör det till där, har dock "lärt" mig mycket genom att läsa där ;) (Bland annat det nyaste att det skulle vara farligt att köra åkgräsklippare..!)

Tycker som nån sa innan att det är ett grymt sätt att lägga skuld på den drabbade mamman att hon sovit "fel"!

Nu är väl det här inte bara någon på familjelivs idé utan en forskare som kommit fram till detta, länkade bara dit för att jag hittade det. Här är en artikel annars.

Startade tråden för att se om någon mer uppmärksammat detta och visste mer, men så verkar det ju inte vara.

_bed_of_roses_: Det blir nog inget "fel" så på barnet hände det något öht så var det att fostret dog inne i magen.

Jag får väl snoka vidare i ämnet om ingen här vet mer...
 
Sv: Gravid sova på vänster sida

*lånar egen knapp*

Utan att jag ens kollat efter det, dyker det upp på olika ställen, uppmaningar om att man som gravid ska sova på vänster sida, främst i slutet av grav, men det är bäst att vänja sig vid det redan från början.
Har inte varit på mvc än så jag har inte kunnat fråga dem.
Själv har jag lyckats vänja mig själv vid att ligga mer på vänster sida och nu är det nästan skönare än att sova på höger (som jag ligger på ibland ändå).

Hittade denna texten;
Gravids sovställning påverkar fostret

Det är bättre för gravida att sova på vänster sida, risken för att graviditeten slutar med att det väntade barnet dör kan halveras. Det visar en nyzeeländsk studie skriver Uppsala Nya Tidning.

Sover den gravida på rygg eller på höger sida mot slutet av graviditeten kan risken för att barnet avlider redan i livmodern öka.

– Om ytterligare studier kan bekräfta att det rör sig om ett orsakssamband innebär det att antalet sena fall av dödföddhet efter den 28:e graviditetsveckan kan sänkas med en 1/3-del om alla gravida sov på vänster sida, säger barnläkaren Ed Mitchell, som genomfört studien.

Cirka 300-400 barn i Sverige dör årligen i slutet av graviditeten.
Ed Mitchell var också den som för 20 år sedan visade att barn som avlider i plötslig spädbarnsdöd mycket oftare än andra barn brukar läggas på magen. Upptäckten ledde till drastisk minskning av antalet plötslig spädbarnsdöd.
 
Sv: Gravid sova på vänster sida

Fast det finns ju hur mycket som helst som man som gravid inte skall göra. Jag rör mig som en galning på natten och kan aldrig på samma sida hela natten. Jag tror det viktigaste är att man får sömn och inte stressar för minsta lilla.
 
Sv: Gravid sova på vänster sida

Visst är det mycket man bör och inte bör göra som gravid och man följer ju det så bra man kan (jag gör iaf det). Sen tror jag inte det de menar att man ska ligga fastspikad i samma ställning hela tiden utan mest ha det som bas/utgångsläge när man ligger ner.
 
Sv: Gravid sova på vänster sida

I artikelkommentarerna står det att forskaren använde vänster sida som referens och att därför blev resultatet så.

Ur artikeln:
Varför kvinnans sovställning har betydelse vet inte forskarna. Men det finns studier som visat att trycket på vissa blodkärl hos modern ökar och att blodförsörjningen till barnet sjunker om kvinnan ligger på rygg eller på höger sida, jämfört med om hon ligger på vänster sida.

Alltså den här studien utgick från detta.
 
Sv: Gravid sova på vänster sida

I artikelkommentarerna står det att forskaren använde vänster sida som referens och att därför blev resultatet så.

Ur artikeln:
Varför kvinnans sovställning har betydelse vet inte forskarna. Men det finns studier som visat att trycket på vissa blodkärl hos modern ökar och att blodförsörjningen till barnet sjunker om kvinnan ligger på rygg eller på höger sida, jämfört med om hon ligger på vänster sida.


Alltså den här studien utgick från detta.

Eeh ja, all forskning utgår från något och att ta reda på varför sovställningen har betydelse är väl en väldigt bra anledning, eller vad ville du ha sagt med inlägget?
Vad jag förstått bekräftade de just vad de trodde, att blodflödet till barn och moderkaka var bättre när man låg på vänster sida.
 
Sv: Gravid sova på vänster sida

Att studien utgick från att vänster sida är bättre, hade de utgått från höger sida så hade resultatet blivit att höger sida är bättre?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Usch sitter i en så otroligt tråkig sits och jag vet inte hur jag ska vända på det så det kommer att kännas bra. Idag har jag två...
2
Svar
26
· Visningar
4 540
Senast: Eme_liie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp