Gravid- vad hitta på med hästen?

B

**BORTTAGEN**

Är f.n i 20:e veckan och längtar redan tillbaka till ridningen. Jag slutade rida för ett par veckor sedan. Dumt att riskera fostret.
Nu till min fråga: Jag har en pigg liten arabfröken som vill bli sysselsatt! Hon rids ca 2 ggr i veckan av min medryttare. Förhoppningsvis blir det fler ridpass framöver, men vad kan jag hitta på med min häst nu när jag inte rider? Hon är något tömkörd, mest i terrängen, för övrigt mest riden. Tacksam för tips både för hjärnan och konditionen.
 
Du kan löshoppa, löslongera, Tömköra.
Någon kan kanske hjälpa dig att köra in henne??
Sen kan du ju ut och köra med henne om hon blir snäll och trygg att köra!
Lycka till!

// Anna
 
säger samma som ovanstående att du kan tömköra och longera.
sen också att göra NH med henne/honom, gå ut på en promenad med hästemn och bara vara ni två.
jag vet inte hur det är med graviditet och ridning men om man litar på hästen hur e det att skritta bara, ut i skogen och bara njuta.
Förstår om du inte vill skada fostret....
lycka till!
 
*Longera (lös och i lina)
*Löshoppa
*Ut och promenera
*Tömköra
*Ledarskapsövningar
*Lära in konster
 
Man kan rida fram till 8e månaden utan problem annars är ju tömkörningen ett utmärkt alternativ. Du kan oxå longera eller löshoppa .Det är ju kul för dem att göra lite olika saker så det inte blir enformigt. :bump:
 
Ja, jag red ju t.o.m vecka 34... Men vill du inte, så rekommenderar jag löslongering, NH-övningar, promenader (håller DIG i form också!), löslongering, tömkörning....

Beträffande körning så har jag nånstans läst/hört att riskerna att skada sig själv är minst lika stora vid körning som med ridning, så då är väl inte det heller att rekommendera? Dessutom tror jag att riskerna för ofrivilliga avsittningar och liknande är minst om man gör något som både hästen och ryttaren är vana vid. Med andra ord skulle jag INTE köra in min häst under en graviditet, men gärna fortsätta rida...
 
jag red två av tre graviditeter fram till 9 månaden
gick hur bra som helst(sista gången var faktiskt på just en arabdam)men om man inte vill el vågar,
så kan du ju göra som alla andra redan skrivit i sina svar ;)
lycka till med både aktivering av pållan och graviditetet :)
mvh/Arabizar
 
Hmm... jag kanske är lite för feg? Kanske ska rida iallafall. Får se hur modig jag är idag. Vore intressant hur ni som har fått barn har löst det här med barn&häst (hör inte till hästhantering förstås)
 
Jag red oxå upp till 8 månaden, sen kände jag att balansen inte var hundra %, man blev lite framtung.

jag provade rida 2 veckor efter förlossningen, och det gick bra i skritt.. men om jag travade kändes det som livmodern var på väg ut. Då väntade jag ytterligare 2 veckor och då kändes det bra.. Det är bra träning för underlivet :)
Jag hade med mig Sebastian i stallet alltid, men det var knivigt att rida ibland om man inte hade någon i närheten som kunde se till den lille, men man kan ju passa på när de sover middag :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 517
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 014
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 576
Senast: Vitavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp