T

travtjejen

jag är nu gravid och har massa saker som snurrar i skallen;) håller på med hästar på heltid och undrar hur det stämmer med alla rykten.. ska man rida? inte rida? är det bra att vara tränad eller är ryktet att ryttarna har jobbigare vid förlossningar? jag lyssnar gärna på era berättelser;) tar ni ut de "svåra" hästarna eller låter ni andra göra det? tänker ni annorlunda? det är mitt första barn så kasnke är man extra försiktigt? :)
 
Sv: gravid...

Det är väldigt olika för olika personer. Men jag kunde rida till 4-5 månaden, fick då hemska sammandragningar när jag red och det är inte kul när det känns som om det är dags redan i 4-5 månaden. Red dock lättare ridning sista månaden, skritt och trav-lättridning. Det gäller nog att lyssna på kroppen och sluta om den säger ifrån. Ta inga risker dock, rid inga vilddjur och jag skulle nog ta det lugnt med hoppning osv. Vore ju inte kul om man skulle ramla av och få missfall pga det. Har haft kompisar som kunde rida betydligt längre också och vissa som tidigt fick lägga av. Så mitt råd är lyssna till kroppen och ta inga onödiga risker. Inget kommer ändå att bli som förr ändå på länge är min erfarenhet. Med en baby i huset så blir det betydligt mindre tid för egna intressen ett tag, i mer eller mindre omfattning beroende på vilken karl man har förståss... Lycka till!!!:angel:
 
Sv: gravid...

grattis!!
jag kan bara komma med några högst personliga svar på frågorna, då jag inte är någon doktor direkt...men klämt ut en unge har jag ju gjort iaf!:D
jag tycker du ska forstsätta rida så länge du tycker det känns bekvämt. dock skulle jag nog låta de oberäkneligaste kusarna stanna hemma. inte så kul att ramla i backen med en mage, plus att åtminstone min egen balans i kroppen blev knas när magen började växa.
allt jag har hört pekar på att du ska satsa på att vara i tävlingskondition tills det är dags för knytet att komma ut. det hjälper tydligen mycket om man är vältränad... att det skulle bli jobbigare förlossningar av ridning har jag aldrig hört talas om...

det där med att du är extra försiktig känner jag igen... fast jag blev extremt harig efter att amanda föddes... ja, det gick så långt att jag inte vågade rida eller köra bil av rädsla för att hon skulle bli utan mamma.. och jag lovar dej, det är fruktansvärt jobbigt... så var beredd på en massa knasiga känslor som kan komma egetligen närsomhelst, så du inte undrar om det är nåt fel på dej för att du inte vågar rykta snällaste hästen i stallet..
 
Sv: gravid...

Du har fått bra råd innan. Lyssna på kroppen. Med mitt första barn kunde jag rida tills 5:e månaden. Sen blev jag så stor. Kom inte upp och ficka sammandragningar.
Jag tror att det är nyttigt för kroppen att vara väl tränad. Det är ju som att springa ett maraton att föda barn:)

Sen det att ryttare skulle ha svårare med barna födande frågade jag min barnmorska om och hon sa, ryttare är ofta starka i mag muskler och har en god fysik men musklerna i (tror hon sa så) bäckenbotten är så starka att det kan göra ondare när dom ska släppa efter.
Barnmorksan sa även att hon tyckte att många som red hade lättare att krysta ut barnet. Helt ovetenskapligt:)

Så min barnmorska (första barnet) tyckte jag skulle rida så länge det kändes bra. När jag väntade andra barnet hade den barnmorskan en annan åsikt. Det var minsan alldeles för farligt att rida:confused:
Vid tredje barnet tyckte barnmorskan att jag skulle rida så länge jag bara kunde. Det vara bara bra att hålla igång:) Så det är lite olika vad dom säger.

MVH Russin8
 
Sv: gravid...

KL

Hur gjorde ni sedan då? Hade ni någon som red era hästar när ni blev för tjocka? ;) Har precis fått reda på att jag också är gravid och som TS säger så har man många frågor. Jag kommer följa denna tråd med intresse. :bump:

TS: Grattis!
 
Sv: gravid...

Vad roligt att det äntligen är några som har lite sunt förnuft;)

Jag har läst på en del andra trådar om detta med ridning & graviditet och många har i stort sett idiotförklarat dom som rider under tiden. Menat att man är oansvarig m.m.:mad:
Då skulle det ju vara farligt att åka bil, buss, gå på halkiga gator m.m.

Jag är själv gravid i 6:e månaden med tredje och rider ca 4 dagar i veckan. Har ju dock märkt att jag får skritta mer och mer, är väldigt jobbigt att "hålla emot" med magmusklerna när man ska trava (rida lätt eller sitta ned). Galopp i fältsitt går bra än så länge.

Jag säger som dom andra, känn efter vad kroppen säger. Så länge allt känns OK är det ingen fara.
Kroppen är ju gjord för att hålla igång och användas!
Har också hört att man kan få en svårare förlossning eftersom bäckenbottsmuskulaturen blir starkare. Fast hellre en lite tuffare förlossning och att jag sedan har en stark bäckenbotten så jag slipper kissa på mig;)

Jag räknar väl inte med att kunna rida till dagen innan och inte heller direkt efter. Under den månaden/månaderna jag inte kan rida kommer jag jobba henne från marken plus att min man kan skritta lite (åka häst:angel:).

Detta att man bli nojjigare efteråt stämmer bra:crazy:
Fast man får "pratat med sig själv" och förklara för sin hjärna att man bara är barnslig och hittar på faror.

Senast i söndags kom jag på att jag kanske inte skulle hinna få ut alla barnen ur bilen (dom sitter ju i bilbarnstolar) om bilen skulle börja brinna. I några minuter var jag helt kallsvettig över detta och funderade på HUR jag skulle göra, vilket barn ska man ta först.
Sen fick jag lov att säga till mig själv att risken knappast är överhängande och att det inte går att tänka på det varje gång vi ska åka bil:eek:
Lite utanför ämnet men men.....
 
Sv: gravid...

Vet inte om jag är rätt person att svara eftersom jag inte tänkt skaffa barn än på några år. Men min kompis mamma jobbar som barnmorska och hon sa att det kan bli lite mer motstånd när ryttare föder barn (tänk på att jag sa kan, det behöver alltså inte bli det). Eftersom ryttare oftast är mer musklade i beckenet (eller vad det heter) på grund av att vi är vana vid att knipa åt med låren. Så om man är väldigt musklad där så kan det bli lite tyngre att föda barn, men oftast har man ju som ryttare även rätt vältränade magmuskler och det i sin tur gör det lättare. Det är nog ganska individuellt, men hon hade förlöst ett antal ryttare som hade ganska svåra födslar, men det behöver ju inte bero på att de är ryttare, det finns säkert en massa saker som spelar in.

Lycka till med bäbisen!
 
Sv: gravid...

Hej, lycka till och här kommer mina erfarenheter. Red dagligen t.o.m 8 mån (2-3 hästar) vid min första graviditet, vid nr 2 fick jag sluta lite tidigare. Tävlade hopp fram till 6 mån. Mådde alldeles utmärkt och hade riktigt lätta förlossningar, säkert mkt beroende på en bra grundkondition. Tog upp ridningen ganska snabbt (ca 6 veckor efter förlossningen) till min barnmorska´s bestörtning. Red dock bara "coola" hästar och ganska försiktigt. Kroppen talar om vad man kan, som flera andra sagt, och att komma igång igen var väldigt viktigt för mig. Till en början kände jag mig som en smörklick på en het potatis, men det är ju lite som att cykla - det sitter i ryggmärgen och träna igen är enda sättet. Man blir ju även "bebisfixerad" och en stund om dagen med fokus på ngt helt annat tror jag är bra. Som sagt lycka till !! Du har mkt roligt framför dig-
 
Sv: gravid...

*Halvt knapplån
För det första ville jag gratulera till graviditeten. :):bump:
För det andra...så har jag inte fött barn eller är gravid men det är kul och läsa sådana här trådar om graviditeter och få höra historier om graviditeter då jag och min blivande man går i barntankar... :)
Det blir nog inga barn än på något år då vi först ska bygga ut huset vid nästa sommar.
Men skönt att kunna läsa om hur andra har gjort vid graviditet med hästar. Och hur ni har gjort. :)
En fråga jag är nyfiken på...hur har ni gjort under som månaderna ni inte kunnat rida eran häst...har niskaffat hästskötare?!
 
Sv: gravid...

En fråga jag är nyfiken på...hur har ni gjort under som månaderna ni inte kunnat rida eran häst...har niskaffat hästskötare?!


Som jag har skrivit tidigare, jag kommer jobba från marken. Longering, NH, trickträning. Men om man inte är för kräsen så är en medryttare säkert ett superbra alternativ.

Samtidigt kan jag LOVA att det är JÄTTESKÖNT att få åka till stallet utan bebis (eller man, barn, hundar:)). Att få vara i fred och inte vara mamma, speciellt om det är första barnet!
 
Sv: gravid...

Grattis till alla gravida!
Jag ville bara berätta om min ridning och mage med tvillingar. Jag har galopphästar och jag red tills en månad innan jag fick barnen. Sedan kom jag inte upp och fick en tjej som hjäpte mej med ridningen, men jag var ute och mockade på morgoneninnan jag skulle in på igångsättning i v39.
Jag frågade barnmorskan men hon sa bara att du känner bäst själv men trilla helst inte av. Efterförlossningen som inte blev som jag hade tänkt mej utan jag blev snittad så var jag uppe och red efter 2 veckor, första turen skulle jag ta min lugna häst som alltid gör som jag vill, jag åkte av efter 400 m men det gick bra så efter det har jag ridit som vanligt.
Detta är inget jag egentligen rekommenderar men min kropp har inte tagit någon skada av att jag har ridit och inte mina goa tjejer som nu är 1½ år, men va försiktiga så inget händer för skulle det göra det så skulle man nog aldrig förlåta sig själv. Vad gör det om 100 år om man inte red på ett halv år!!! Lycka till!!!
 
Sv: gravid...

hur länge/mkt. jag kunnat rida under mina 3 graviditeter har varierat lite, men jag har inte skaffat hästskötare. skötslen har jag tagit själv, och dom få dagar det inte gått har en vännina "ryckt in" ;)

har jag inte kunnat rida under en period så har hästarna fått vila då ;)
 
Sv: gravid...

GRATTIS!:)

Jag är gravid i 4:e månaden (v 13) med första barnet och rider helt som vanligt (lättare dressyr samt i skogen). Känns i ligamenten efter man hoppat av dock. Tänker rida så länge det känns bra.
Varken BM eller läkare har avrått heller, de tycker det är bra att man håller igång. Förutom ridningen motionssimmar jag 1 km 1-2 ggr/vecka.

Jag har tänkt mig skaffa medryttare till kallblodet som jag vill ska hållas igång någorlunda, ska nog börja söka i april-maj.
Däremot 24-åriga halvblodet borde jag kunna aktivera själv med tömkörning, trickträning, promenader och så kan sambon rida (åka:D) ut en sväng i skogen med han ibland.

Jag har hästarna på lösdrift med permanentbädd, uppvärmd vattenkopp och fodrar med hö. Inte så mycket tungt att bära där alltså. Och jag har god hjälp av min sambo om det behövs.
Så jag räknar med att allt löser sig på ett eller annat sätt.;)
 
Sv: gravid...

himla kul med så många svar:) jag är i v 16 och försöker motionera, simma och rida. men visst tänker man lite extra på allt;) jag har märkt att jag börjaat gå som en pingvin fast jag bara gått upp 4 kg hihi några andra saker som stör mig är illamåendet samt kläder! har starkt funderat på att bli nudist!! (nejdå) men alla kläder som sitter lite tajt får mig att må apa, tacka vet jag mammakläder!! vad det gäller illamåendet så kan jag väl egentligen inte klaga längre. får kolla in toan på morgonen innan jag åker till stallet, sen e det lugnt:) men denna veckan har jag börjat känna "nått". det känns som det kittlas en kort stund långt ner på ena sidan. är det bebisen? å en sak till hihi.. det där med att manvill ha större bröst!!! nu räcker det!! gud va de är i vägen.. redan!! hahaha är glad att ha säkerhetsvästen på mig så alla kroppsdelar är på plats. nu är jag absolut ingen dolly parton, snarare tvärtom, men de är då större än vanligt...;) skriv gärna mer tips och berättelser:) alla har verkligen olika berättelser.. hoppas min blir en positiv berätelse:)
 
Sv: gravid...

Jag red som vanligt tills kroppen sa ifrån runt v.25 då fick jag börja ta de lugnare. Sen gick hästen på bete och jag red lite då och då. Sista gången red jag 13 dagar före förlossningen.

Min häst är "opålitlig" så jag köpte en martingal att hålla mig i och skaffade 2 medryttare.

Ryttare får starka muskler och håller man emot istället för att krysta så blir det ju jobbigt, men jag tycker nästan alla bukefalister haft enkla förlossningar när det väl satt igång.


min förlossning tog 3 timmar från att vattnet gick, 2 timmar efter jag kände första värken. Var öppen 8 cm när jag kom in.
Hade krystvärkar i 20 minuter med 5 min vilopaus, men jag lät kroppen jobba själv och låg bara som en död fisk ock koncentrerade mig på andningen till de 2 sista värkarna då jag inte orka vänta på bebisen längre ;) Blödde i princip ingenting och sprack inget heller fast de gick så fort!


Det jag tänkt annorlunda med ridningen var att jag inte red ut själv och jag ledde henne före och efter ridturen för att slippa åka av (fler gånger) när hon ser spöken och hoppar i sidled för man är inte alls lika smidig och reaktionssnabb när man är gravid ;)
 
Sv: gravid...

Grattis förresten :bump:

Jag kom utan problem upp, värre med att komma av eftersom man inte kan luta sig framåt ;)

Magen "på marken"
phptmkess.jpg


Magen på hästen
magerid4.jpg

magerid3.jpg


Tur att min mage satt så högt upp för det var precis så jag inte slog i det i framvalvet :D



(Om någon tar illa upp att jag lägger ut magbilder överallt fast det är 5 månader sen jag blev mamma får ni säga till, men jag är så stolt över min mage och saknar den så mycket, jag skulle kunna trycka upp affischer överallt och visa upp den)
 
Sv: gravid...

jag kan ju bara svara för mig själv... Hade en precis nyinriden 3-åring när jag blev gravid (eller.... nyinriden kanske är synd att säga... Egen uppfödning som jag hade suttit på redan då han var 2) och fortsatte rida honom sporadiskt (mest skogsturer och ett o annat dressyrpass barbacka) ett par gånger/vecka fram till oktober/november (hade BF 17/4) samtidigt som jag hade honom utlånad till min syster (eftersom jag ville ha kvar hästen trots att jag inte hade tid med honom). Hade inga som helst problem att rida, men eftersom han var så ung så tog jag det lite lugnare än vad jag hade gjort om jag hade haft kvar mina tävlingshästar (hästen var supersnäll, men snubbla eller bli rädd kan ju vilken häst som helst). Sålde honom i början av året, eftersom han inte fick den tid jag ville ge honom (syrran red 2ggr/månad, max!!!:mad:) och han var i precis den åldern och det utbildningsstadiet då han verkligen behövde tid för utbildningen. Har ångrat att jag sålde honom många gånger, men han har verkligen fått ett superbra hem...

Mocka osv gjorde jag utan problem åt kompisarnas hästar även efter att jag hade sålt min, ända fram till 3 dagar före förlossningen (blev tokig av att inte vara i stallet, så jag åkte dit tidigare för att få mocka innan de hann göra det själva...)

Lyssna på vad kroppen säger, det är bara du och kroppen som kan avgöra om och när du ska trappa ner, sålänge det känns okej så ser jag ingen anledning att INTE rida (men man kanske inte ska ge sig på avkastarkungen direkt...)
 
Sv: gravid...

Det där är bara en myt, att ryttarinnor skulle ha svårare förlossningar. Jag red regelbundet tom veckan innan jag fick min son i höstas & förlossningen gick lätt som en plätt. Så jag tror inte minsta på det. ;)
 
Sv: gravid...

hmmmmmm,inte en myt för mig..tyvärr..
vid gynundersökningarna innan förlossningen fråga läkaren om jag red då jag hade väldiga muskler "där nere" tydligen...
Förlossningen slutade med att min dotter fastnade så de fick klippa upp mig,utan att hinna sätta bedövning tyvärr:crazy:
Aj aj aj:o
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 389
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 575
Senast: Nepenthe
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 304
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 768
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp