Bukefalos 28 år!

Graviditet och häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
V

vendelay

Jag kanske inte riktigt hör hemma på detta forumet åldermässigt, men känner på mig att de frekventa läsarna här är mer benägna att kunna svara på och diskutera det jag tänkte dra upp.:p

Aja, till ämnet nu ^^
Jag är 19 år, ska ha barn i september, och har en unghäst (eller oj han är visst vuxen häst i år :crazy: ) som jag har haft ute på foder sen i oktober eller så. Har haft ute honom på foder vinterhalvåret innan det med pga lite problem med mentaliteten å min sida. Han är skriven på foder hos en tjej tills i juni, och ja då ska han ju komma hem är det tänkt.
Men..problemen då. Jag ska ha barn två och en halv månad efteråt, och jag är studerande, precis som blivande pappa. Han ska studera vidare bäst det går medans jag blir hemma ett år för att ta hand om bebis. Ekonomiskt sett vet jag inte om det finns utrymme för en häst,
och jag vet uppriktigt sagt inte vad jag ska ta mig till med det, har gått så långt att jag sover max fyra timmar om nätterna för jag bara ligger där och tänker på min älskade och saknade fux.
Har inte kännt mig som den bästa ägaren direkt, hade hela framtiden utstakad för oss två, men mycket kom emellan.

Är det egoistiskt av mig att vilja behålla min pojk, och lämna ut honom på foder under en längre tid för att sen när jag kan
ekonomiskt och tidsmässigt ta hem honom igen?
Med tanke först och främst hos hästen.
Han är en på miljonen för mig, vi är som handske och hand, fast tiden är helt fel, blotta tanken att säga hej då för alltid gnager som vargar innanför skinnet.

Kan ni där ute ge mig lite svar och råd så vore det väldigt uppskattat, har tyvärr en icke hästvänlig umgängeskrets, så sånt prat passar inte där. Sälj hamburgaren säger dom bara :smirk:

Tack
-Anna
 
Sv: Graviditet och häst?

Lämna ut på foder tycker jag, varför inte? Då hinner du ju känna efter i lugn och ro och koncentrera dig på bebis :) . Det är inte alltid så lätt att fatta beslut och om du lämnar ut din älskling på foder kan du ju skjuta på beslutet på framtiden och kanske sälja hästen längre fram om det visar sig att tid och pengar tryter även då. Hästen får säkert ett roligare och mer innehållsrikt liv hos en fodervärd än hos en nybliven mamma med dåligt samvete :smirk:
 
Sv: Graviditet och häst?

Visst kan du lämna ut honom på foder.
Men jag vill bara skriva några ord, hoppas du inte tycker jag är "en pessimistisk kärring" bara ;)
Jag var själv arton när jag blev gravid. Stod med en skimmelvalack som just startat 140 hoppning. kanske den bästa häst jag någonsin haft.
Efter många sömnlösa nätter betsämde jag mig för att den här hästen ville tävla, jag skulle ha begränsningar i tid. Så han såldes till finland, till en duktig junior och blev en bra fälttävlanshäst. Jag höll kontakt med hans nya hem i många år.
Jag fortsatte dock att rida andras hästar, faktiskt ända in i åttonde månaden o var helt på dert klara att så fort mitt barn fötts, skulle jag köpa en ny, äldre häst, som inte behövde tävla och träna så mycket...
Så föddes då min dotter (-84) Och plötsligt insåg jag hur underbart livet var som mamma!!! Det fanns så mycket att göra med henne, babysim, gymnastik, barngrupper, fikastunder med andra gravlediga mm. Så jag saknade ingen häst... jag red kanske en/två gånger i månaden. Och livet var underbart ändå!!! :)
När hon var två så blev jag med ryttare till en häst. ½ år senare var jag åter gravid, men tänkte fortsätta rida. Men det gick inte, denna gång gjorde det så ont i mage och bäckenbotten så i fjärde månaden fick jag ge upp...

Så olika kan det vara.

1990 köpte vi en gård och jag inhandlade ett avelsto(anglo) till mig själv, ett gammalt tävlat Bponnysto och en svart minishettis till mig och barnen. sedan dess har vi tre gemensamt haft måååånga hästar o ponnyer, tränat och tävlat tillsammans. och numera har jag köpt in prestationsston till avelverksamheten.

Livet har varit bra, både med och utan egen häst :smirk:

ALLTING HAR SIN TID. Njut av att ha spädbarn ,missa inte en sekund... tiden går så fruktansvärt fort.

Här sitter jag nu, barnen är 21 och 18 och jag fattar inte att dom är så stora...

Lycka till, vad du än beslutar dig för. Och framföralt, lycka till med det nya livet.
 
Sv: Graviditet och häst?

Tack för svaren ni två ^^
Prinsus, tack för just den sista meningen, den är nog verkligen sann, han skulle nog inte ha särskilt kul hos mig när jag springer runt med en barnvagn vart jag än tar vägen :P

och Ancan, nej då du låter verkligen inte som någon pessimistisk kärring, sakerna du skrev var bara bra :)
 
Sv: Graviditet och häst?

Du kommer säkert att bli en underbar mamma, som är så klarsynt.Lycka till!
 
Sv: Graviditet och häst?

Ja som de andra sagt....behåll hästen men lämna den på foder.
Då har du som sagt chansen att ta hem den när du känner att tiden är inne.

Lycka till.
 
Sv: Graviditet och häst?

Jag kan tänka mig ett problem med att ha hästen på foder och det är att man riskerar att få hem den närsomhelst. Även om man skrivit kontrakt så har man inte stort val om fodervärden plötsligen backar (det kan ju vara allt från ändrade familjeförhållanden, sjukdom etc.) Man är som ägare också oftast skyldig (beror på kontrakt) att betala vetrinär och försäkring vilket kan slå ner som en bomb när man går på mammapeng. Så himla roligt är det inte att stå för notan medan någon annan använder och har glädje av ens häst.
Jag har inget riktigt bra råd att ge dig. Jag är själv gravid med bf i juli/augusti och har en tävlingshäst men min situation är lite annorlunda. Jag hoppas att du hittar en lösning!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 315
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 943
Senast: bobbbo
·
Tjatter Hur ser det ut? Tänker ni pynta? Tänker ni baka, eller klä ut er? Har ni köpt pumpor? Är huset ständigt hemsökt? 👻 Jag köpte första...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 480
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 503
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp