Graviditetsvecka? + ridbekymmer

Emma-pemma

Trådstartare
Hur räknar man ut vilken vecka man är i? Jag minns inte när sista mens var, men har vid UL fått BF 4/7. Jag har för mig att jag kunde skriva in siffrorna någonstans på nätet förra graviditeten, så kom det upp precis vilken vecka+dag jag var i. (Väntar mitt tredje barn, så jag har inte samma koll som med ettan, direkt...)

Nästa fråga: Jag klarar inte av att rida på samma sätt som vanligt längre. Jag kan inte skritta på lång tygel någon längre stund (typ som när man rider ut på skrittrunda), och jag kan inte trava under lättridning. Jag kan arbeta hästen, men då måste den hålla ett lågt tempo, jag mäktar inte med ökningar och längningar. Kan det här sättet att rida förstöra hästens gångarter? Jag håller ju bara på i korta pass, för det blir ju jobbigt för hästen att samla sig så mycket. Normalt rider jag kanske i den samlingen några minuter, och sedan mycket friare resten av tiden, men nu klarar jag inte riktigt av fridelen av passet. Det tenderar då att bli fler intensiva pass per pass med många korta skrittpauser emellan. Kommer detta att förstöra skritten?
 
Sv: Graviditetsvecka? + ridbekymmer

Tror knapapst det förstör hästens gångarter, om du inte cyklar på 1 år så glömmer väl inte du hur man gör?

Min häst var i kanonform och jag hade äntligen lyckats få bort hennes trippiga fullblodstrav till en trav med lite schvung i. Sen gick hon på bete, reds lite då och då. Sattes igång av en fodervärd under 1 månad då var hon inte ordentligt riden på ca 6 månader och när jag fick hem henne rörde hon sig faktiskt t.om bättre än när jag trappade ner på ridningen (men hon såg ju inte lika snygg ut muskelmässiigt)

Skaffa en eller två duktiga medryttare och om fogarna pallar kan du ju jobba mkt tömkörning.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
765
Senast: Roheryn
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 525
Senast: Crossline
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 645
Senast: muslidag
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp