Grävlingar bökar i gräsmattan

Bukefalos 30 år!

tanten

Trådstartare
Nu har jag grävlingar i gräsmattan igen. Suck.

Trodde att det inte skulle locka lika mycket när kastanjen är nedsågad och det inte borde bo kastajeborrar under gräset längre.
Men nix. Gräsmattan ser ut som en gammaldags lusbräda.

Googlingar ger inte värst mycket råd. Har bukepedia något att bidra med?

Nu har jag grävlingar i gräsmattan igen. Suck.

Trodde att det inte skulle locka lika mycket när kastanjen är nedsågad och det inte borde bo kastajeborrar under gräset längre.
Men nix. Gräsmattan ser ut som en gammaldags lusbräda.

Googlingar ger inte värst mycket råd. Har bukepedia något att bidra med?
Här är dom tokiga i ollonborren/trädgårdsborren.

Här är dom tokiga i ollonborren/trädgårdsborren.
Borre som borre. Att jag vet att det var ollonborre förra gången är för att jag var i trädgården när de kläcktes! Sällsynd förunderlig upplevelse. Stora matt bruna vingliga skalbaggar, som flygande mandlar. De hade usel styrförmåga och krockade med mig hela tiden.
Häftigt att se.
Men nu är kastanjen nedsågad. Den stod illa till.

Men - vad gör jag åt grävlingen??

Borre som borre. Att jag vet att det var ollonborre förra gången är för att jag var i trädgården när de kläcktes! Sällsynd förunderlig upplevelse. Stora matt bruna vingliga skalbaggar, som flygande mandlar. De hade usel styrförmåga och krockade med mig hela tiden.
Häftigt att se.

Vi använde sorkskrämmor med bra resultat när vi hade problem med sork i trädgården, kanske det funkar även på grävlingar? Det var stavar som vibrerade, och de stack vi ner i jorden där de härjade som värst.

Häftigt att se.

Starka dofter som parfym och ättika sägs hjälpa. Jag tror jag provade med parfymindräkta trasor runt rabatterna när vi hade en grävlingfamilj här. Rabatterna fick vara ifred.
Men är väl oklart om det var därför eller för att gräsmattan var bättre.

Vi använde sorkskrämmor med bra resultat när vi hade problem med sork i trädgården, kanske det funkar även på grävlingar? Det var stavar som vibrerade, och de stack vi ner i jorden där de härjade som värst.
Sorkar är relativt små och lever under jord.
Grävlingar är stora betongsuggor som traskar omkring uppepå gräsmattan. Tveksam till att de skulle bry sig? De är ju inte speciellt känsliga för ljud?

Starka dofter som parfym och ättika sägs hjälpa. Jag tror jag provade med parfymindräkta trasor runt rabatterna när vi hade en grävlingfamilj här. Rabatterna fick vara ifred.
Men är väl oklart om det var därför eller för att gräsmattan var bättre.
Billig parfym kan jag väl skaffa och offra :D
De har ett område där de/den härjar
20260727_133325.webp

Sorkar är relativt små och lever under jord.
Grävlingar är stora betongsuggor som traskar omkring uppepå gräsmattan. Tveksam till att de skulle bry sig? De är ju inte speciellt känsliga för ljud?
Ja det är sant, du får undersöka vad de inte gillar. Jag tror inte det var ljudet på stavarna som skrämde utan vibrationer i marken? Min man var väldigt skeptisk och argumenterade för mycket mer drastiska åtgärder men till vår förvåning så försvann de efter några veckor.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka