Bukefalos 28 år!

Green (s) vill kriminalisera sex med djur

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Green (s) vill kriminalisera sex med djur

Ja, många verkar i princip vara emot en sådan här lag eftersom de menar att om djuret skadas fysiskt så går det under djurskyddslagen i alla fall. I mina ögon är det dock totalt OBEGRIPLIGT hur man kan vara emot en lag mot tidelag. Även om det i praktiken blir fortsatt svårt att komma åt förövarna, så har vi genom en sådan här lag i alla fall visat var vi står, rent moraliskt. Och det är en bra bit på vägen, enligt mig.
 
Sv: Green (s) vill kriminalisera sex med djur

Ja, många verkar i princip vara emot en sådan här lag eftersom de menar att om djuret skadas fysiskt så går det under djurskyddslagen i alla fall. I mina ögon är det dock totalt OBEGRIPLIGT hur man kan vara emot en lag mot tidelag. Även om det i praktiken blir fortsatt svårt att komma åt förövarna, så har vi genom en sådan här lag i alla fall visat var vi står, rent moraliskt. Och det är en bra bit på vägen, enligt mig.

Fast skall vi stifta lagar på moral? Missförstå mig rätt, jag tycker tidelag är avskyvärt men kan inte se hur en sådan lag skulle göra någon skillnad och hur den skulle tillämpas. Tlläggas bör att tidelag och homosexualitet löd under samma lag tidigare i Sverige och straffet var döden för båda. Men men denna diskussion har varit uppe så många gånger och återigen så tror alla att om man bara stiftar en lag så kommer allt bli bra sen skiter man i att faktiskt göra något åt problemet. Människor som utnyttjar djur sexuellt kommer att fortsätta göra det, en tandlös lag kan inte förhindra det.
 
Sv: Green (s) vill kriminalisera sex med djur

Fast jag har inte någonstans skrivit att jag på något sätt tror att problemet ifråga bara skulle försvinna och plötsligt vara helt löst i och med ett lagstadgat förbud. Tyvärr är det inte riktigt så enkelt, det förstår jag också. Annars hade vi ju inte behövt ha några fängelser alls. Men ja, jag anser ändå att det vore bra att ta tag i saken och förbjuda tidelag nu, möjligen av moraliska skäl.

I den aktuella tidelagstråden på ÄU så tog någon upp lagen mot förargelseväckande beteende som exempel, och det tycker jag är en ganska bra jämförelse. För det är knappast så att någon skadas fysiskt av att se ett par ha sex offentligt, ändå är det förbjudet att gå ut och ha sex mitt på stan. Hm?

Dessutom så vet vi ju inte om djuren faktiskt lider - rent psykiskt - av att bli utsatta för sexuella övergrepp av en människa. Tyvärr är det heller inte särskilt ovanligt att det faktiskt uppkommer rent fysiska skador hos djuren, och trots att fallen ifråga då klassas som djurplågeri, så har de fallen i mina ögon gått på tok för långt, långt innan skadan faktiskt uppkom. Därför tycker jag att det är fel av samhället att signalera att "ha sex med ditt djur du, men akta så att det inte skadar sig", för risken att djuret faktiskt blir illa fysiskt skadat är som sagt otäckt överhängande.

Och ska man dra det ännu längre så kan man ju dra paralleller mellan sexuella övergrepp mot barn. Långt ifrån alltid skadas ett barn fysiskt av att bli utsatt av övergrepp, ska det därför vara OK för vuxna att ge sig på barn så länge de bara är lite försiktiga?

Det tycker inte jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Green (s) vill kriminalisera sex med djur

Jag kollade genom rapporten o tidelag. Den var alldeles för många fall av klart djurplågeri som var nedlagda i brist på bevis men vad jag kunde bedömma hade utfallet varit detsamma även om vi haft en morallag.
Bristen sitter idag i att polis o åklagare inte tar djurplågerifall på allvar.
Vi behöver inte en ny morallag utan ett seriöst användande av vår nuvarande djurskyddslagstiftning.
PL
 
Sv: Green (s) vill kriminalisera sex med djur

Helt rätt! :bow: Det är konstigt att det inte har gjorts än! Vi är för sega i lilla Sverige! :eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (SR) Ridskolan i Skövde är rädda för att tvingas flytta från sin anläggning vid Kultomten till följd av den expandering som kommunen gör...
Svar
0
· Visningar
575
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SR) Westernridning ökar i populäritet Sverige. Det handlar om en ridgren där man ska utföra alla de moment som ingår i cowboyyrket...
Svar
0
· Visningar
742
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SR) Lina Emilssons häst blev svårt knivskuren natten till förra söndagen. Hästen stod i hagen som ligger ungefär 10 meter från hennes...
Svar
0
· Visningar
696
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SR) Länsveterinären avlivade fullt friska djur. Det hävdar Tony Ollvard, djurbonde i Malmköping efter ett myndighetsingripande på hans...
Svar
6
· Visningar
1 577
Senast: fiaskurken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp