Greenguard storlekar

Apollo

Trådstartare
Vad har ni för storlek på er Greenguard till era shettisar. Han är maxad och drar ponny/cob i huvudet. Munkorgen fick jag köpa cob i.

Sv: Greenguard storlekar

D-ponnyn har full och fullblodet har ponny i sina Greenguards....

Fick köpa full till ponnyn då han fick skav av ponnystorleken, då fanns det inga i storlek cob att få fatt i...

Full i greenguard. Har träns och grimmor i strl ponny. Ponnygreenguard skulle bli påtok för liten. Han hatar hinkmodellen, men där behövde han cob.

Hinkmodellen fungerade inte på ponnyn för cob varför liten och gav skav medans full var för stor så den tog han av sej.....

Han H A T A R sin Greenguard också, men den lyckas han inte få av sej i alla fall.... he he he...

Tack för era svar.
Jag har en full storlek som jag haft till friesern. Ska prova idag.
Har lagt undan en på Hööks (ponny) om den inte passar.

Här har du btw shettis (ponny i grimmor/träns) med fullsize greenguard:

http://www.youtube.com/watch?v=5wt3Emy_uXs

Första dagen dock, så han har inte fattat poängen och lärt sig tekniken, men..

Bilder:

greenguard3.jpg

greenguard2.jpg

emilhall.jpg

hage10062127.jpg

Senast ändrad:

Prova? Du märker ju =) Finns ingen nackdel med hur det ser ut så på bilden, utan är bara prova hur det fungerar.

Sätt en extrarem dock som håller upp nosremmen. Alltså mellan nosrem och nackrem. Allt sitter bättre då och man minskar risken grimman åker ner och trycker på näsborrarna.

Fäst gärna 'nosremsremmen' från ggn i grimman, så hästen inte kan skjuta hela gg.n åt sidan (jag har tejpat med svart tejp på min bild)

Tack ska jobba lite med den så den sitter bättre nu när jag vet att jag kanske kan använda den. Ludd på och rem mellan nosrem och nackrem etc.

Idag hade den åkt av:eek:
Tror han har ett par kompisar som gärna hjälper till att befria honom.
Har fixat en bättre grimma, luddat på utsatta ställen och skulle komma på något som håller uppe nosgrimman till nackstycket.
Imorgon får han går med balsnöre för jag kom inte på något eller hade något användbart i brådrasket. Vad har du använt mellan nos och nackstycke? Upptäckte att det satt mycket bättre när man fick upp nosremmen.

Ett bensnöre från ett täcke ;)

Ang få av, hade han tagit av hela grimman? Sätt en extraren som halsrem, hojta om du vill ha beskrivning. Gör stor skillnad så att de inte klias av av misstag.

Om de kliar fullt medvetet så jag har ju shettis med massa tagel, så jag har flätat ihop en fläta precis vid nacken, som jag drar grimmans nackstycke genom, och gör att han inte kan få grimmans nackrem över öronen. Så försvann det problemet med att hela grimman låg avkliad på backen:devil:

Tack för tipset. Bensnöre ska letas upp, vet att jag har ett över.
Jo hela grimman låg på backen, och han var nöjd. Går ju inte att fånga med ggn-grimman man får hämta en annan
Mycket tagel finns så en fläta ska nog gå att fixas till.

Delvis knapplån

Jag måste fråga... jag har ju aldrig haft grimma på mina eftersom jag är rädd att de ska fastna. Nu känns det ju som att de, särskilt fånghästen absout inte får få av sig grimman med munkorgen och då känns det ju som ett bra alternativ att fläta fast grimman men tänk om de fastnar med bakhoven när de kliar sig bakom örat :crazy: Det ser jag ju ofta våra göra så det är inget ovanligt precis. Vågar man verkligen fläta fast? Det känns verkligen som att välja mellan pest eller kolera det här :(
Kanske är det ändå ett alternativ att ha en säkerhetsgrimma så att den ramlar av/löser ut om de fastnar? Eller vad tusan ska man göra? Man kan ju omöjligt ha koll varenda minut precis.
Hur gör ni andra?

Mina har aldrig fastnat i grimman, peppar peppar. Men jag förstår din farhåga absolut, jag har tänkt samma. Men mellan pest eller kolera så.

Min vet och hovis säger att resultatet blir ungefär det samma vare sej dom tar av sej grimman, och äter sej till svår fång, eller dom fastnar med hoven i grimman....

Så JAG väljer då hellre att ha grimma och gg för då kan min häst få leva ett tag till...... peppar peppar...

Jo visst är det så :crazy: Men jag funderar på, de som är hela munkorgar med grimma, de har ju kardborre så att de ska lösa ut om hästen fastnar... Då är ju dilemmat ännu större för visst, då fastnar de inte men kan äta ihjäl sig :crazy: Nä fy tusan vad svårt det här är. Jag funderar allvarligt på att ha dem i grushagen hela tiden men det är ju inte heller särskilt snällt.

Min vet och hovis säger att resultatet blir ungefär det samma vare sej dom tar av sej grimman, och äter sej till svår fång, eller dom fastnar med hoven i grimman....

Så JAG väljer då hellre att ha grimma och gg för då kan min häst få leva ett tag till...... peppar peppar...

Jo det jag menad med pest eller kolera. Och jag ser risken som större för överätning och fång än fastna med grimman och skada sig så de måste avlivas.

Sen hinkmodellen med kardborre så det ska EXTREMT mycket innan den kardborren släpper om de fastnar, så jag vet inte om det är mkt säkrare. Men är det säkert fastnamässigt är det osäkert avtagsmässigt.

Det värsta som hänt mina är att de fått av grimman halvvägs och fått in nosremmen i munnen och så har jag hittat dem så. Synd om - men båda alt hade varit värre.

Det värsta som hänt hitills är att ponnyn har fått av sej grimman över ETT öra så sidstycket på grimman har legat "över" ögat....

Men som sagt hellre det än att dom äter för mycket.......

btw, någon som vet ifall fullblod i normalfallen är fångbenägna eller inte ?

I normalfallen nej. Men det finns ju aldrig några garantier.

Är när de fått av över ett öra mina lyckats få in (ett par ggr, oftast händer inget mer än 'ett öra utanför') nosremmen i munnen.

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
353
Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
424
Senast: Freazer
·
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
416
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka