Griffin T6/T4 Cob

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Finns det med fishsystem mellan XW-XXW eller är det bara jag som missuppfattat det hela?
Någon som känner till en bra sida där man kan beställa från?

Ni som provat T6, får ni bra grepp i den eller är den hal?

Sv: Griffin T6/T4 Cob

Eriks har de sadlarna tror jag, iaf har de från Thorowgood. Kanske kan ta hem om det inte finns hemma.
Hööks har ju, men dom är ju inte så lätta att låna från direkt.. :cool:

Funderar du på en sån till din häst? Tror du den passar?

Jag var väldigt inne på en Cob dressyr till min runda, korta arab. Verkar vara perfekt utom att den är för lång!!:mad: Mailade Hööks och frågade om längden och de mätte till 45-47 cm beroende på tum-storlek... Och min häst kan ha högst 35 cm har jag kommit fram till.... Din häst har väl med kort rygg?

Men om du lånar hem måste du visa bilder!!:)

Jag kan ta bilder på imorgon om de har någon hemma i XW-XXW.
Min häst har ju också en väldigt kort rygg, men Endurance funkade i 18" och allrounden funkade i 17,5 på min häst iaf. Kunde dock inte provrida ordentligt, så därför är jag ju inte helt säker på att den passar. Men jag vet inte vad jag annars ska ta mig till ärligt talat.
Utan jag får helt enkelt prova å hoppas på det bästa.

Finns det med fishsystem mellan XW-XXW eller är det bara jag som missuppfattat det hela?
Någon som känner till en bra sida där man kan beställa från?

Ni som provat T6, får ni bra grepp i den eller är den hal?

Det verkar som om xxw är borttaget ur sortimentet sedan nya fishsystemet T4 kom. Nån har sagt att de trots allt skall vara lika vida i w-xw som en xxw, men de jag tittade på igår i w-xw var inte i närheten så bred som min xxw är så det kan inte stämma och det fanns ingen xxw med fish.

Jag fick hem en sadel i det nya materialet och jag gillade det inte, men det är smaksak. Jag upplevde det som halt och det blev väldigt lätt märken i matarialet. Gillar inte heller att bossarna är i detta materialt just pga sin halhet.

Vet ev. en 18 xxw dressyr cob sprillans ny ledig om den finns kvar. PM i så fall så vidarbefodrar jag.

Senast ändrad:

Endurance ja!!:idea: Den hade jag inte ens tänkt på!! Är den kortare än dressyrsadeln alltså? Den finns inte med varken på Hööks hemsida eller i katalogen, så det är väl därför jag inte har funderat på den. Men nån annan här på Buke har nämnt den kommer jag ihåg nu!! Har du nån bild? Eller vet var man kan googla reda på den?

Här i Halmstad hade man en 18" Endurance XXW hemma. Den var dock borttagen/såld förra veckan när jag letade efter den i butiken..

Gå in på Griffin Endurance så hittar du en del bilder på den där:
http://s5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/

Ja, den är ca 5 cm kortare än dressyrmodellen. Griffin Cob dressyr var alldeles för lång för min häst, men allrounden och Endurance funkade.

Men på Griffins hemsida så finns ju XXW i T4 modellen, dock finns den inte i T6 modellen. Men det kanske inte stämmer?

Är främst ute efter allround eller Endurance, men tack ändå! Har hittat en XXW beg och jag hoppas på svar snart...

Här i Halmstad hade man en 18" Endurance XXW hemma. Den var dock borttagen/såld förra veckan när jag letade efter den i butiken..

Gå in på Griffin Endurance så hittar du en del bilder på den där:
http://s5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/

Ja, den är ca 5 cm kortare än dressyrmodellen. Griffin Cob dressyr var alldeles för lång för min häst, men allrounden och Endurance funkade.

VA, är Endurancen bara 40cm lång? Å jag som tycker min Cob dressyr är kort med sina 45 cm i 17".

Den borde ju funka på min häst med då.... Längdmässigt alltså. Den eller allround då. Sen räcker det med 17 tum för mig. Hur kort rygg har din häst?

Var inne på Tyska sidan och där finns inte xxw med som på UK sidan.

Skumt att det står olika.

Aha, då är den (Endurencen)kanske bara lite kortare än min i 17". Min i dressyren är 45 i HELA dess längd, anläggningsytan vet i katten det har jag inte brytt mig om att kolla.

Upplevde du dem lika i sätet breddmässigt i midjan, eller var ngn. smalare?

Senast ändrad:

Hans rygg är 44,5 cm lång.
Och om mina snabba mätningar stämmer så är han nu mellan 123 och 129 grader bred. Suck...

Nämen Johanna, behöver du ny sadel igen? Du har det inte lätt med sadlar du. Du måste ha provat det mesta som finns på marknaden. Hoppas verkligen du hittar rätt nu.

Dom var nog lika breda i midjan (av vad jag kommer ihåg). Dock så vr Endurance betydligt kortare än dressyren kommer jag ihåg. Den var i hela dess längd typ 54 cm. Endurance var nog inte mer än 48 i hela dess längd. Men det kanske skiljer sig mellan exemplaren.. Eller de kanske har blivit kortare sen jag provade dressyren (provade den för 2 år sen om jag kommer ihåg rätt).

Ja :( Jag hann använda sadeln typ 15-20 ggr kanske innan han växte ur den. Fick stoppa om den en gång å ta ut stoppning.. Så den är bredare än en vanlig 33 bom... Men nu är den hur smal som helst :( Kommer inte ner på hästen alls.
Jag funderar faktiskt på fullaste allvar om jag ska bli sadelmakare så jag kan bygga mina egna sadlar :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 526
Hemmet För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga... 2 3
Svar
56
· Visningar
3 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka