Griffin T6/T4 Cob

Sv: Griffin T6/T4 Cob

Min endurance har Fish och är modellen innan T6. Men den fanns i samma modell fast utan Fish innan. Rörigt. Den är betydligt bredare än min cob dressyr som är utan Fish.
Jag ska mäta vad min E 17,5" är i längd. Men jag är helt säker på att den är kortare än dressyren.
Julle, ang vidd så vet jag inte hur de nya sadlarna T4 o T6 är, så jag vågar inte chansa o säga vad jag tror.
// Linda

Den de har på Robinson har Fish och det är därifrån jag tänker beställa. Fast den fanns inte i lager just nu bara för det!!:mad: ;) Men då blir det XW, antar jag? Hon ligger i underkant på XW enligt mallen. Men var beställde du din ifrån? Tack för alla upplysningar!!:D

Jag tog lite bilder idag på mina två Griffin.
Endurance xxvid med tjockaste Fishinlägget i.
PICT0231.jpg

Cob dressyr xxvid utan Fish.
PICT0230.jpg

Dressyr.
PICT0229.jpg

Endurance med tjockaste Fish i.
PICT0228.jpg

Endurance 17,5" är ca 44 cm lång i anläggningsyta.
// Linda

*kl*

Har nu provat Endurance en gång till... Till min stora besvikelse så var det för brett mellan bossorna framtill så den tippade fram lite mycket. Dock så var bomvidden bra, och jag hade ändå en hel hand mellan manke och framvalv, men den låg i framvikt ändå...

Här har ni lite bilder...

125_2531.jpg

125_2532.jpg

Ska nog köpa den beg Cob allround istället. Den var mkt smalare framtill än Endurance. Endurance hade tydligen fishinlägg också... Nu får vi hoppas att allrounden passar istället :D

Gör inget dumt nu........Det finns fortfarande mer att muskla på sig för honom på sin rygg och även runt manken. När han gör det så kommer i så fall allrounden bli för smal med tanke på hur denna sadel faktisk ligger på han fritt idag.

Provred du? Eller gav du upp direkt när den tippade framåt?

Vi som har kraftiga sadelproblem blir gärna för varje ny sadel mer och mer kräsen och toleransen blir mer än 0 på felmarginaler och till slut så kan man tycka att ingen sadel duger. Man hittar fel i alla man provar på ett eller anant vis.

Se det positivt istället, denna sadel ligger enl. bilderna väldigt bra tycker jag, ngt för vid runt om när den är naken, men då har han all chans i världen att bygga på sig mer muskler och ändå få plats i sadeln mer än två månader.
Jag skulle istället padda upp sadeln en kortare period och låta han växa i den om han trivs med den nu när du väl hittat en. Vi mår mer illa av att padda upp än vad hästen gör många gånger.
Det finns toppen schabrak som är fyllda runt manken för just detta ändamål.

Jag provred inte..

Jag är lite osäker på om jag borde padda upp denna. Den enda paden jag kan tänka mig kan funka är Mattes pad med shims som man kan lägga i framtill och den kostar ju ca 12-1400, pengar som jag inte har för tillfället (men jag vet, det är en droppe i havet av vad jag lägger på att byta sadel hela tiden). Och han kommer ju gå ner en del i vikt så jag tror inte att han kommer kunna ha den längre fram. Såhär bred har han aldrig varit förut så jag är osäker på om han kommer fortsätta vara så bred eller om han kommer gå ner mkt i vikt under vintern. Och problemet med denna var ju mer att bossorna var för brett isär längst fram, (och allrounden har närmare mellan bossorna) och inte direkt att den var för vid. Har pratat med sadelmakare om detta förra gången jag provade den och vi kom fram till att det nog skulle bli för krångligt att åtgärda detta.
Jag vill nog prova allrounden först, för jag tror den kommer passa bättre faktiskt. Jag hoppas iaf det.. Jag borde ha den i början på nästa vecka, så vi märker väl då om det blir ännu en trip till Hööks och införskaffande av en Mattes pad eller om den beg faktiskt passar bra ;)

Tack för bilderna!!:)

Men då får det nog bli en XW med fish då!! Och hoppas att det inte blir som för D_K.... Måste hitta nånstans att beställa den bara.

Jag har beställt en sadel från Robinsons för 3 år sedan, en Griffinsadel som Hööks inte hade lust att ta hem, en för högmankade hästar med normalbom. Om de skulle ta hem dem, så hade jag fått betala ca 4300 och det kunde ta 2 månader! Jag hade provat Hööks vanliga Griffin och använt mig av Thorowgoods mankmall, visst var det en chansning, men den blev lyckad.

Jag beställde ur Robinsons och döm om min förvåning då sadeln blev levererad till min dörr en vecka efteråt. Jag blev glatt överraskad. jag gav ca 3600 för den då. Dessutom passade jag på att köpa lite annat roligt ur deras katalog som man inte får tag på i Sverige. Katalogen var tjock och fullspäckad med roliga saker.

Jag ska beställa en ny sadel därifrån nu en Griffin T4 för högmankade hästar, men med vid bom eftersom min häst växte ur den andra. Hööks vill inte ta hem den åt mig. Deras griffinsadlar som de döper till HB som de sålde under 2005 var smalare i bommen än min Griffin med normalbom, ändå sålde de dem som vida. Jag har sett innan att de under en period sålde den som heter Warmblood egentligen, men när jag ringde deras kundstjänst sa hon att de aldrig sålt dessa utan att de alltid sålt Thoroughbred som HB och då förstår man varför de är smala i bommen, det är nämligen en fullblodssadel (alla fullblod är naturligtvis inte spinkiga över ryggen). Då stämmer tyvärr inte informationen i deras katalog: att den passar breda hästar med manke. Jag har även ringt flera av deras butiker för att fråga om warmbloodssadeln, men bara 2 av de jag pratat med har förstått vad jag menat när jag frågat efter den. Personalen vet inte att de har andra namn i England från tillverkaren. Jag tycker det är synd att de inte fått den informationen från inköp, för jag har märkt att de kännt sig lite dumma när de inte förstått och kunnat hjälpa mig. I övrigt tycker jag Hööks saker är helt ok och priserna med.

Har inte haft tillgång till buke på en vecka.. Har itne hänt nåt här, hur gick det med sadeln?

Hur har det gått?

Jag hakar på med frågor om det är ok.

Vad tror ni om min fåle? Globus Loke 38 passar bra (men den vill inte jag ha). Jag behöver 17 tum (170 cm, 65 kg). Pållen har kort rygg.

Jag funderar på griffin cob dressyr, hade ni nån längd på den i 17 tum? Och är det utrett ännu om griffin cob i xxw har fish eller inte? (ringde hööks igår men blev bara mer förvirrad...) Funderar också på allrounden.

...eller har ni förslag på andra sadlar i dom lägre prisklasserna...? Begagnat är kört känns det som, kommer ju aldrig ut nåt i "min" storlek

Hööks sadlar har fish, ja.
Passar Globus i rätt storlek borde Griffin allround göra det med (längdmässigt)

Det blev tyvärr aldrig så att jag köpte Griffinsadeln till min häst. Har precis flyttat ihop med min pojkvän så det finns inte pengar till att ha kvar hästen, och då känns det lite meningslöst att köpa en ny sadel som bara den nya fodervärden kan använda det kommande året ;)

Hööks sadlar har fish, ja.
Passar Globus i rätt storlek borde Griffin allround göra det med (längdmässigt)

Det blev tyvärr aldrig så att jag köpte Griffinsadeln till min häst. Har precis flyttat ihop med min pojkvän så det finns inte pengar till att ha kvar hästen, och då känns det lite meningslöst att köpa en ny sadel som bara den nya fodervärden kan använda det kommande året ;)

Drygt att prova sadlar i onödan, fast jag förstår dig.

Är egentligen mest inne på en dressyr som man kan rida ut med (dvs inte mega djup med jättestöd) men lite nervös att dressyren skulle vara för lång. OCh vidden...

Kollade på thorowgoods sida och blev djupt förvirrad... T4 Griffin cob finns bara i allroundvarianten (upp till xxw) ingen dressyr. Däremot finns det som T6 både en dressyr och en allrióundvariant. Dressyren bara till XW! (Kommer inte ihåg för GP:n)

Skumt! Dom sa inget om att byta sortiment på hööks.

Du kan ju maila Thorowgood och fråga om det går att beställa T6 i XXW.

Allrounden har inga stora stöd heller, så det kanske funkar med den också till dressyr?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 527
Hemmet För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga... 2 3
Svar
56
· Visningar
3 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka