Tussilago

Trådstartare
Hur vid, i grader, är Griffin T4s vidaste järn? Finns det nån modell nu som går att jämföra med den som förut hette haflinger/cob? xx-vid är mest intressant..

Sv: Griffin..

Är det ingen som vet nåt? Antar att en del måste ha Griffinsadlarna, och iaf kunde berätta hur pass bred deras häst ungefär är..

Det var värst vad det var tyst om dessa sadlar... Tycker jag hört en del om dem förut.. Säg NÅT iaf!! Eller bild? NÅN måste ju ha en xx-vid?

Det är väl bara att ta med sig gradskiva och tumstock och åka till affären och mäta själv. Ingen verkar veta nåt om dessa sadlar. Jag är även nyfiken vad som är skillnaden på korta och långa järnet om det verkligen inte går att ha xxw i dressyrmodellen.

Bara för skojs skull, bilden i katalogen på järnet är lurigt men mäter man det så hamnar man över 120 grader. Ska bli kul att se om det stämmer lite. SEr inte om det är vit eller grått järn på bilden.

Senast ändrad:

De verkar ju också lite mer svängda än resten av modellerna??

Nu hänger jag inte med :o mer svängda en de gamla modellerna eller hur menar du?

De är iaf. fortfarande rakare än wintecs dressyr som är rakare än allrounden men frågan är hur de är i midjan för Griffin cob är ju som ett bord i midjan.

Testade min gamla idag igen :eek:

Enligt Bison är T4an mer svängda än de äldre modellerna? Jag vet inte, har inte varit inne och kollat på dom än :p

Bord är väl en underdrift :cool:

Ni menar alltså att haflinger/cobmodellen är bred att sitta i? Iof har jag brett mellan sittben så det bör inte störa mig. Och oavsett är det väl bara att vänja sig då man har shire!!

Mm å jag fick av samma person info att de ändå är rakare än Wintecsadlarna. Så de bör då hamna nånstans mellan gamla griffin och wintec. Perfekt med andra ord :-).

Den gamla modellen av cobsadel är bred, den nya cobmodellen är ju gamla R Davidsson i uppdaterad form och de är kännbart smalare i midjan.

hehe jag hjur ju inte haft ngn annan modell.
Men den är inte rak.
Har X vid på min pålle o det går att jämföra med wintecs vitya järn. Är inte så himla vid tycker jag. Min pålle har 37 i prestige, är inte så bra på grader.

Det är ju bra, då borde xx-vid fungera till min häst*hoppas*! Vitt järn i Wintec var precis, precis, men hon behöver lite att växa i oxå!

Jag har thorowgoods x-vida järn i källaren, dock den långa varianten :D Dock vet jag inte hur man mäter?

Den gamla modellen av cobsadel är bred, den nya cobmodellen är ju gamla R Davidsson i uppdaterad form och de är kännbart smalare i midjan.

Är du säker på att den nya cob modellen är r davidsson? Trodde att r. davidsson var T6 den som kostar nästan 6000kr

Och att T4 är coben o att den inte va designad av någon särskild.o kostar typ 4000.

Planerar inte köpa någon sadel de närmaste månaderna men sen till hösten kanske jag måste prova o köpa någon sadel till unghästen, o då skulle ju en griffin som är smalare än nuvarande i midjan va intressant.

Har fått lite ont i höfterna nu på senaste av både cheyenne sadeln o maxamen men jag har inte råd att bry mig om det.

http://www.thorowgood.com/Sweden/t4/t4_dressage.htm denna är det som de säljer i sverige, gamla RD, nya RD är i annat material. I England och Tyskland finns dock en Cobdressyr variant. Så det borde gå att få den hit till Sverige med, så fel av mig det är inte en cobmodell men säljs och marknadförs till bl.a cobtyper.

I england finns den nya modellen och tyskland har den gamla modellen.

Cobmodellerna har flatare och bredare säte och midja.

Senast ändrad:

Tusen tack! Kanon!! Så om jag fattat det rätt nu, så finns bara T4cob-dressage med utbytbara järn i England? kan ju inte vara såå avancerat att beställa därifrån om andran skulle falla på.. Eller så kanske det går att be hööks ta in.. Hästen är ju breed, så det är inte säkert att x-vid räcker, och det är väl det bredaste på "vanlig" T4 dressage..

Midjan var bred ja :crazy: Har också brett mellan sittbenen men det hjälper inte :p

sissu Borde egentligen låna hem en jag med...

Bison Prestige 37 = 97 grader Wintec vitt järn = 105 så det förstår jag inte hur du får ihop det :confused: Får maila och kolla hos T..

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 204
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 890
Senast: ildiko
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 595
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka