grimma i storlek mellan ponny och cob?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag blir snart knäckt (och ruinerad *s*). Kele håller på och växer ur normala ponnygrimmor. bara det att cob är ALLDELES för stort. Med betoning på alldeles..

Jag har bara en enda grimma kvar att provköpa, sen har jag panik.

De grimmor hon precis kan ha nu är två STORA shetlandsgrimmor (en reflexgrimma och en föl/shetlandsgrimma) samt en grimma i normal ponnystorlek. Det handlar dock inte om sådär jättemånga veckor innan de är urvuxna.

jag har letat och letat 'stor ponnygrimma' och igår trodde jag att jag ÄNTLIGEN hittat en. Hittade en lädergrimma på Granngården som var ponny men mycket större än den hon hade, och ställbar i både nos och nackrem. Jättebra. Trodde jag jag.. Den var som ett tält på henne. Skulle väl gå att fixa delvis genom att göra flera hål i nackstycket. MEN remmen under käken är alldeles för stor (och inte ställbar). jag provade den på Vision som har cob, och på sista hålet överallt så passade den så fint så. Så nu har Vision en ny lädergrimma (som han eg inte alls behöver *s*) och Kele har fortfarande ingen grimma som passar när hon växt ur de hon precis kan ha nu.

Jag har ett desperat försök kvar, det finns en skitful illgul reflexgrimma på Odal som är i storlek ponny men som ser lagom stor ut. Men dne är förjävla ful, men jag måste nog släpa mig dit och köpa den och be en bön.

Men finns det inga grimmor som täcker glappet mellan ponny och cob. Det är ju ett rätt STORT glapp?

Problemet är framförallt nackstycket på ponnygrimmorna. Det blir för kort. Dock börjar det se trångt ut både kring lilla näsan och under käken. Men cob går det liksom i två Kelehuvuden i..

Någon med tips, det MÅSTE ju gå att få tag i grimmor som täcker glappet, det måste finnas en massa hästar därute som är mitt emellan?

Iofs, halvblodsunghästen gick från ponny till cob till full utan några 'glapproblem', men..

Provat Visions cobgrimma med 'glidspänne' över nacken, dvs inte spänne + hål utan man kan steglöst justera. Och då blir den ju bar över nacken men för stor runt noden. Runt nosen kan jag leva med, men den där gigantiskt långa käkremmen..=/

Ska jag behöva ta en lädergrimma till sadelmakaren och för dyra pengar be denne sy om den? :(
 
Jag brukar ha samma problem med mitt NF sto. Ponny är för litet och cob för stort. Men jag har en grimma från Buccas som passar perfekt, och den är det cob på. Vet dock inte om de har den kvar i sitt sortiment då jag köpte den för flera år sedan (och då var den dessutom begangnat :smirk:). Men de storlekarna kanske håller för fler av Buccas grimmor, så det kan ju vara värt en titt! Lycka till! :D
 
På börjes har de en grimma som passade Nasdaq när han växte från ponny till cob.
Jag tror att de har den kvar fortfarande där.
Det är en nylongrimma som är fodrad. Den är svart i botten med en rand i mitten av grönt eller rött.
Denna grimma är stor i storlekarna och ställbar i nosen oxå har jag för mig.

Gick in på deras sida och kollade. Tror att det måste vara denhär, fast att de bytt färger på den.
http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_showiv.htm&p=H&$22301=3017

Om inte länken skulle funka så heter den, Nylongrimma Stripe.

Lycka till!

// Anna
 
Walsh har grimmor i massor med olika storlekar. De har siffror som storleksbeteckning och de finns från 1-6 (foal, yearlig osv) tror jag. Nån av dem borde ju passa. Bara det att de är rätt så dyra (ca 300 om jag inte minns fel för en i nylon).

De flesta för att inte säga alla travshopar säljer dem.
 
Vilken storlek var det du hade då till Nasdaq? Alltså när han var mellan ponny och cob, hade du den grimman i cob eller i ponny då?

Bra pris på den ju, fast det blir betydligt dyrare med frakten. Får fundera på om det är nåt mer jag behöver (fast tveksamt, jag hade svårt nog att komma på saker när jag köpte vetraplindor därifrån för en månad sen..)
 
Har köpe grimmor på hööks. Där har min häst ästan kunnat ha ponny (lite liten) har cob och full utan problem....
 
hade gärna haft en illgul reflexgrimma till Calle

Om Calle kan ha den när Kele växt ur den så lovar jag att du FÅR den =)

Jag har inget emot reflexgrimmor, både Vision och Kele har faktiskt sådana. Men då är de i 'färg' (K har grön, V har en svart och en grön) och så är det reflextyg påsytt på nosgrimma och sidostycken. Den illgula är av samma typ, bara det att den är just..illgul... :crazy:

Men som sagt, jag ska med varm hand donera den ;)
 
tycker oxå det borde finnas det!
min häst varierar mellan ponny-cob beroende på märken. ofta är grimmorna i cob bra men jag måste alltid spänna på sista hålet. men dock i vissa märken är ju käkremmen jättstor.
vissa ponny sitter som gjutna och alldeles lagom och vissa på gränsen till små. drygt det där.
enklare å ha en full :).
samma med träns så vissa cobträns är lagom i nosgrimmorna och käkremmen, för stora i sidostyckena och pannbandet :crazy:.

vad ska vi kalla denna ponny-cob-storlek?
:D
det finns ju x-full så kankse x-ponny. nää det var fult.
några förslag?

kanske borde marknadsföra denna jättebra ide :idea: :angel:
 
Hej
Jag köpte en grimma från Willab som var ganska små i storlekarna. Min islands åring (snart 10 månader) har storlek cob på den och jag har den i näst sista hålet.
Det är ludd i nacken och på nosryggen med hästar i tryck också på nack- och nosrygg.
De fanns i färgerna ljusblå, lila och äppelgrön.
 
åhå :eek:
*väntar med spänd förväntan på illgul grimma i brevlåda*
:d
har någon slags förkärlek till just den illgula färgen....
hihi
 
Den där grimman 'Stripe' på Börjes fanns tyvärr inte i ponny nu, står inget om när det kommer in heller =/
 
Jag tycker att Bucas cob-grimmor brukar vara ganska små i nosen och på nackremmen går det ju att göra fler hål.
 
Jag har ett mkt bra tips, efter att ha haft samma problem som du!!
Källqvist´s " Bucas"- grimmor, ( samma typ av fodring). Är små i storlekarna. När vi bytte från Bucas strl Ponnys, så var Cob Bucas ALLDELES för sort. Provade då en Källqvist strl C, & den satt som smäck. Så helt klart värt ett försök.
Tyvärr har jag den inte kvar nu, annars hade du fått den, mot fraktkostnad. Men leta upp Källqvist grimmor överlag, för de är mindre i storlekarna än andra, så Cob borde bli bra./// Linda
 
Ja faktiskt nu när du säger det så gav jag bort en vanlig Källquists grimma (mockafodrad bara) till en bekant som har en islänning som är... ett och ett halvt och det var för att den är mindre än vanliga cob-grimmor, speciellt i nosen vad jag kommer ihåg. Tyvärr går den inte stt ställa i nosen men...
 
Börjes ponny grimmor är stora. Har en blå med vita hästar på nosgrimman därifrån som ska vara ponny men den är för lång i nackstycket. Så den skulle kanske vara något.
 
Tack för alal tips, men jag gjorde tidernas FYND idag på fm. Var till Odal/Granngården för att returnera Källquistgrimman jag köpt som var för liten. Och optimistisk som man är kollade jag ju genom grimsortimentet igen (den illgula var såld btw) och vad hittar jag om inte en HorseSavergrimma i storlek PONNY+ (ponny plus). Dvs just det jag efterlyst, en storlek som täcker glappet mellan ponny och cob.

184 kr var ju helt överkomlig pris med (normalt tycker jag det är dyrt för en nylongrimma men desperationen ändrar prioriteringsordningarna *s*).

Inte hunnit prova den än men mätt den och den låg verkligen mellan ponny och cob i storlek. Ställbar i nos och nackrem. Som 'bonus' lite smalare remmar än vanliga grimmor, passar bra på ett nätt arabhuvud =)

Men det var nästan lite skrattretande att några dagar jag efterlyst en 'extra' storlek hitta just storleken Ponny+ ;)

Så ett tips för er andra som är i samma sits kan ju vara att kika efter en sån.
 
Det måste ha ändrats? Det var just en sådan grimma i strl ponny som jag lämnade tillbaka. Och den var lika stor/liten som alla de andra ponnygrimmorna, och cob var lika stort som 'alla andra' cob (dvs för stort). Och det var en sådan 'Bucaskopia' (om vi menar samma sak med det) i nylon med 'mockafodring' på nosen och nacken? Jag har en gaaammal Bucas cob till Vision, men den var också för stor runt käken, är oftast käkremmen som ställer till det.

Fast nu hittade jag ju en i strl Ponny+ så det löste sig ändå =)
 

Liknande trådar

Utrustning ja, alltså, nu har den lilla russungen vuxit ur sina ponnygrimmor. förutom att käkremmen är för lång på alla ponnygrimmor men blir för...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Super Sonic
·
Utrustning Jag beställde en kapson från ett företag på internet för någon vecka sedan, jag beställde stl cob. Kapsonen var alldeles, alldeles för...
Svar
7
· Visningar
1 020
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp